Próbálja ki megújult, VILLÁMGYORS keresőnket!

977.804

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A pedagógiai program készítése

A nevelés-oktatás minőségi megújításának egy lehetősége

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Országos Közoktatási Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 246 oldal
Sorozatcím: Nat-tan
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-7315-09-8
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A pedagógiai programok témakörének vizsgálatával elmélyültebben az 1985. évi oktatási törvény megjelenésétől foglalkozunk. E könyv korábbi kiadásban "A helyi pedagógiai programok kidolgozása" címen... Tovább

Előszó

A pedagógiai programok témakörének vizsgálatával elmélyültebben az 1985. évi oktatási törvény megjelenésétől foglalkozunk. E könyv korábbi kiadásban "A helyi pedagógiai programok kidolgozása" címen jelent meg.
Csak az utóbbi egy évben is jelentős dokumentumok és könyvek jelentek meg, amelyek szükségessé tették könyvünk átdolgozását. Könyvünk címe is értelemszerűen változott, mivel a közoktatási törvény e témát az iskolai és az óvodai pedagógiai programok megnevezéssel szerepelteti.
Meggyőződésünk, hogy a harmadik évezred "küszöbéhez" közeledve a magyar nevelés és oktatás forrongásából a minőségi megújulásnak kell következnie. Könnyen belátható, hogy az iskolai és az óvodai pedagógiai programok, a helyi tantervek, az óvodai foglalkozási tervek elkészítése és azok megvalósítása a minőségi megújulást biztosíthatják, annak egy nagy lehetőségét adják. Csak ilyen perspektívát látva van értelme a pedagógiai programok és a helyi tantervek 1998/99. tanévtől való bevezetésének. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ A MÁSODIK KIADÁSHOZ 9
BEVEZETÉS 10
I. FEJEZET 12
A NEVELÉSI-OKTATÁSI INTÉZMÉNYEK MUNKÁJÁNAK TÖRVÉNYI SZABÁLYOZÁSA 12
1. A közoktatási törvény a pedagógiai programról 12
2. A Nemzeti Alaptanterv és a gyakorlat kapcsolatának összefüggései 13
3. A helyi tanterv készítése és helye a pedagógiai programban 14
II. FEJEZET 16
A PEDAGÓGIAI PROGRAM KIDOLGOZÁSÁHOZ SZÜKSÉGES ALAPVETŐ ISMERETEK 16
1. A pedagógiai tevékenység alkotó-tudatos tervezéséről 16
2. A jelentősebb hazai elméleti előzmények 18
3. A korábbi magyar kísérleti pedagógiai programok 21
4. A pedagógiai programok különböző lehetséges szerkezeti felépítései 24
5. Az általunk javasolt programfelépítés 3 7
A programfelépítés részletesebb vázlata 39
A programfelépítés indokolása 43
6. A pedagógiai program és a helyi tanterv kidolgozásához használható alapvető forrásmunkák 45
Az országos érvényű anyagok 45
A települési közoktatásfejlesztési koncepciók 46
A VI. Nevelésügyi Kongresszuson tárgyalt tervezési kérdések 48
Gyakorlati programokból vett példák 50
7. Az alternativitás és a pluralizmus érvényesítése a programokban 52
III. FEJEZET 58
A PEDAGÓGIAI PROGRAM TARTALMA 58
1. A nevelési-oktatási intézmények funkciói 58
2. A helyi nevelési értékrendszer kialakítása 60
3. A nevelési-oktatási célrendszer meghatározása 68
A célok absztrakciós szintjei 69
A műveltségi területek 70
Az alapvető nevelési cél 71
Gyakorlati programokból vett példák 75
4. A nevelési-oktatási követelményrendszer kidolgozása 86
A követelményrendszer közelmúltja 86
A követelményrendszer elméleti alapjai 88
A követelményrendszer az új dokumentumok alapján 90
Gyakorlati programokból vett példák 91
5. A nevelési-oktatási tevékenységrendszer a programban 94
A tevékenységrendszer elméleti alapjai 94
A tevékenységrendszer főbb típusainak tervezése 96
5.1. A tanulásirányítás 96
A tehetségfelismerés, tehetséggondozás 101
A gyakorlati programokból vett példák 102
5.2. A szabadidő irányítása 106
Elméleti alapok 107
Gyakorlati programokból vett példák 111
5.3. Az egészséges életmódra nevelés 112
Kidolgozott longitudinális egészségnevelési program 113
Gyakorlati programokból vett példák 119
6. A nevelési-oktatási eszközrendszer a programban 122
Mi szerepeljen a programban? 122
Gyakorlati programból vett példa 126
7. Az ellenőrzési és értékelési rendszer a programban 127
A teljesítményvizsgálatok tervezése 128
A nevelési eredményvizsgálatok tervezése 129
Mi szerepeljen a programban? 131
A minimális mértékű nevelési eredményvizsgálat 132
Az optimális mértékű nevelési eredményvizsgálatok 133
A „maximális" mértékű nevelési eredményvizsgálatok 133
Gyakorlati programokból vett példák 134
IV. FEJEZET 138
A PEDAGÓGIAI PROGRAM SZERVEZETI FORMÁI 138
1. Az intézményi autonómia és önkormányzás 139
2. A tanulói önkormányzatok fejlesztése 141
3. A szülőkkel való kapcsolattartás fejlesztése 143
4. Más fontos kérdések a programban 148
Együttműködés a fenntartóval 148
Az óvoda- és iskolaszék szerepe 150
Gyakorlati programokból vett példák 151
V. FEJEZET 157
A PEDAGÓGIAI PROGRAM FELTÉTELRENDSZERE 157
1. A feltételrendszer részei 157
A tárgyi-dologi feltételek 158
A személyi feltételek 158
A költségvetési terv 160
Gyakorlati programokból vett példák 162
VI. FEJEZET 165
A PEDAGÓGIAI PROGRAM EGYÉB LÉNYEGES ANYAGAI 165
1. Az osztályfőnöki feladatok 165
2. A napközi otthoni nevelés terve 168
3. A szakkörök terve 169
4. A programba való más tervek 171
VII. FEJEZET 172
A PEDAGÓGIAI PROGRAM KÉSZÍTÉSÉNEK TECHNOLÓGIÁJA 172
1. A szükséges pedagógiai vezetési ismeretek 172
2. A kidolgozás munkaszakaszai 173
3. Az általunk javasolt kidolgozási menet 178
A nevelési-oktatási intézmény előző tervezési gyakorlata 180
A munkatervi példák 181
A program készítésének egy lehetséges terve 189
A munkacsoportok kialakítása és tevékenységének irányítása 190
A részanyagok vitája és összehangolása 193
A teljes programtervezet vitája 194
4. A pedagógiai program nyilvánosságra hozásának terve 195
VIII. FEJEZET 197
A PEDAGÓGIAI PROGRAM MEGVALÓSÍTÁSA 197
1. A konkrét tanévi tennivalók, határidők és felelősök megállapítása 197
2. Az eredmények, a hiányosságok és a problémák számbavétele 198
3. A nehézségek megoldása, a korrekciók elvégzése 200
IX. FEJEZET 202
KÖVETKEZTETÉSEK ÉS AZ ALAPVETŐ TENNIVALÓK 202
1. A közoktatási törvényben előírtak megvalósítása 202
2. Az országos és a területi alapdokumentumok felhasználása 202
3. A helyzetelemzés 203
4. A programkészítés terve 203
5. A programfelépítés szerkezete 203
6. Az alapvető tartalmi kérdések 204
7. A helyi tanterv készítése 204
8. A szervezeti formák kérdései 205
9. A költségvetés 205
10. A program gyakorlati megvalósítása 205
11. Felelősök a program megvalósításáért 206
BEFEJEZÉS 209
A PEDAGÓGIAI PROGRAM KÉSZÍTÉSÉHEZ AJÁNLOTT IRODALOM 211
A) JEGYZETEK 211
B) A TÉMA ÚJABB IRODALMÁNAK ÖSSZEGZÉSE 222
C) A FELHASZNÁLHATÓ EGYÉB IRODALOM 227
D) FOGALOM- ÉS KIFEJEZÉSMUTATÓK 237
1. A nevelési-oktatási intézmény pedagógiai programja 237
2. A nevelési értékrendszer 238
3. A nevelési célrendszer 238
4. A nevelési követelményrendszer 238
5. A nevelési tevékenységrendszer 239
6. A nevelési eszközrendszer, eljárásrendszer 239
7. A nevelési folyamat 240
8. Az ellenőrzési és értékelési rendszer 240
E) A TANTERVI SZABÁLYOZÁS FOGALMAINAK TISZTÁZÁSÁRA JAVASOLT FOGALOMLEÍRÁSOK 241
FÜGGELÉK 243
Levél az óvodák, iskolák pedagógusaihoz a helyi tantervekről, foglalkozási, pedagógiai programokról

Dr. Füle Sándor

Dr. Füle Sándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Füle Sándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A pedagógiai program készítése A pedagógiai program készítése A pedagógiai program készítése

A borító kissé elszíneződött. A lapélek foltosak.

Állapot:
1.840 ,-Ft
9 pont kapható
Kosárba