| Tartalomjegyzék | 5 |
| Előszó | 7 |
| Az iskolai osztályfőnöki munka | 9 |
| Az osztályfőnök szerepe és tevékenységrendszere | 11 |
| Amit a pedagógusnak a törvényekről, rendeletekről és a tanügyi feladatokról tudnia kell | 19 |
| Tanügyi feladatok az iskolában | 29 |
| Osztályfőnöki és szakmai munkaközösségek az iskolában | 38 |
| Mellékletek | 54 |
| Az osztályfőnök és a diákönkormányzat | 66 |
| Az osztályfőnök és a szülők kapcsolata | 72 |
| Az osztályfőnök tanulást segítő szerepe | 89 |
| A tanulásról | 91 |
| A tanulás tanulását segítő osztályfőnöki munka | 94 |
| A tanulás tanítása - osztályfőnöki munkám egy fejezete | 99 |
| Egy mikroelemzés tanulságai | 103 |
| A lemaradó tanulók felzárkóztatása | 106 |
| Felzárkóztatás és tehetséggondozás iskolánkban | 113 |
| Felzárkóztató stratégia történelem tantárgyból | 117 |
| Tanítási stratégiák alkalmazása a diszlexiás tanulók középfokú oktatásában | 125 |
| Diszlexiájuk miatt hátrányos helyzetben lévő tanulók felzárkóztatása és felkészítése a matematika érettségire | 133 |
| Az osztályfőnöki feladataim a lemaradó tanulókkal kapcsolatban | 148 |
| Don Bosco megelőző módszerének felhasználása a lemaradó tanulók felzárkóztatásában | 155 |
| Az önálló tanulás lehetőségei és módszerei kémiából a napközi keretei között | 161 |
| A tanulás és a tanulók viszonya. Egy felmérés tanulságai | 169 |
| A tanuló viselkedése, önbizalma, önbecsülése, önértékelése | 175 |
| A tanulói önismeretfejlesztés osztályfőnöki segítése | 177 |
| Miért ilyenek a gyerekek? | 179 |
| A tanuló viselkedése, magatartása | 190 |
| Önértékelési motívumok (részlet) | 202 |
| Problémafeltáró kiegészító módszer az osztályfőnöki munkában | 205 |
| A másság, az önismeret, a társadalmi és társas érintkezés témaköre az osztályfőnöki órán | 210 |
| A tanulók személyiségének átalakulását befolyásoló tényezők, a szülők gyermeknevelési módszerei | 213 |
| Hogyan tudja kezelni az iskola a másságot? | 217 |
| Hogyan kezeljük a másságot? | 219 |
| Hogyan kezeli a másságot az iskola? | 222 |
| Hogyan kezeli iskolánk a másságot? | 224 |
| "Én és a másik" Hogyan szemléljem önmagamat és a másikat? | 226 |
| Ellenőrző munka az iskolában | 233 |
| A tanulási folyamat megítélése | 235 |
| Az osztályfőnök tanóra elemzései | 242 |
| A tanulói teljesítmények értékelése | 247 |
| A helyi ellenőrzés és értékelés | 258 |
| Értékelés és motiváció | 263 |
| A neveltségi szint vizsgálata | 267 |
| A helyi neveltségi vizsgálat lépéssora - Egy lehetséges út | 269 |
| Nevelési eredményvizsgálat | 271 |
| A tanulók jellemzése | 297 |
| A nevelési tanácsadókról | 299 |
| Felhasznált irodalom | 304 |
| Ajánlott irodalom | 306 |