1.034.869

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A pedagógusok helyzete és munkája

Az MTA Szociológiai Kutató Intézet és a Fővárosi Pedagógiai Intézet vizsgálata/Kézirat gyanánt

Szerző

Kiadó: Magyar Tudományos Akadémia Szociológiai Kutató Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 288 oldal
Sorozatcím: Magyar Tudományos Akadémia Szociológiai Kutató Intézetének kiadványai
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat gyanánt.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A jelenlegi oktatási rendszer elemzéséhez, az elkövetkező iskolareformprogramok kidolgozásához sokoldalú ismeretek szükségesek a mai pedagógiai munkáról, s talán mindenekelőtt azokról, akik ezt a... Tovább

Előszó

A jelenlegi oktatási rendszer elemzéséhez, az elkövetkező iskolareformprogramok kidolgozásához sokoldalú ismeretek szükségesek a mai pedagógiai munkáról, s talán mindenekelőtt azokról, akik ezt a munkát végzik: a pedagógusokról. A pedagógusok helyzetének és munkájának vizsgálata többféle nézőpontból indulhat ki, s végső soron számos tudományág erőfeszítéseinek szintézise adhat csak közelítően is teljes képet. A szintézis egyik eleme - s bizonyos mértékig a további, elmélyültebb vizsgálatok kiindulópontja is - a pedagógusok helyzetének statisztikai felmérése és szociológiai ábrázolása.
A kutatás, amelyről e kötetben számot adunk, ezt a kettős feladatot tűzte maga elé. A statisztikai információk és a szociológiai értelmezés természetesen csak akkor lehetnek érvényesek, ha a pedagógiai folyamat belső sajátosságainak ismeretében közelítenek az egész kérdéshez. Ez indokolja a vizsgálat interdiszciplináris jellegét, melyet az MTA Szociológiai Intézete és a Fővárosi Pedagógiai Intézet együttesen végeztek, néhány más szakember (pedagógus és pszichológus) bevonásával.1 A pedagógiai és szociológiai közelítés ötvözése ellenére jelen munkánk elsődlegesen szociológiai jellegű. Igaz, kérdőívünknek jónéhány kérdése specifikusan a pedagógiai munka belső sajátosságaira vonatkozott, azonban ezeket a - pl. a nevelési eszközökre és célokra vonatkozó - kérdéseket is szociológiailag kívánjuk csak értelmezni.
A vizsgálatot 1970 február-májusában végeztük, mintegy 2000 pedagógus körében, akik együttesen nagyjából reprezentálják az általános és középiskolák nevelőtestületét.2 Nagyobb részük (1380 fő) részletes kérdőívet töltött ki, 584-en pedig időbeosztásukról számoltak be.3 E vizsgálathoz jelentős (anyagi és erkölcsi) támogatást kaptunk a Pedagógusok Szakszervezetének Központjától és Megyei Bizottságaitól, valamint több megyei tanács oktatási osztályától - melyet ezúton is megköszönünk. Mindenekelőtt azonban a pedagógusoknak kell köszönetet mondanunk, akik sokféle kötelezettségük mellett készségesen vállalták, hogy válaszaikkal segítik ezt a munkát.
Az aktív pedagógusok megkérdezését 1971-ben kiegészítettük egy olyan kisebb mintával, melynek tagjai korábban pedagógusok voltak, de a pályát 1-3 évvel korábban elhagyták. Ennek a felmérésnek néhány főbb eredményéről is beszámolunk e kötetben. Vissza

Tartalom

Előszó 5
I. Fejezet: A pedagógusok társadalmi összetétele, életkörülményei 13
1. Férfiak és nők 15
2. Életkor 19
3. Családi körülmények 24
4. Iskolai végzettség 27
5. Társadalmi háttér, társadalmi kapcsolatok, nyitottság 41
6. Kereset 56
7. Jövedelmi viszonyok 69
8. Lakáshelyzet, tartós fogyasztási javak 73
II. Fejezet: A munkaidő és az egyéb kötelezettségek 85
1. A pedagógusok 24 órája 87
2. A pedagógus-munka szabályozásáról 93
3. A munkaidő 100
4. A munka mennyiségének differenciáltsága 105
5. A munkaidő szerkezete 109
6. A munkaidő szóródása 114
7. A pedagógusok véleménye a munkaidőről 126
8. A munkaidő elemzéséből adódó következtetések 129
9. Családi kötelezettségek 131
10. Személyi ellátás és alvás 138
III. Fejezet: Szabad idő - művelődés 141
1. A szabad idő j 143
2. A pedagógusok művelődése 159
3. Mit olvasnak a pedagógusok 166
IV. Fejezet: Pályára kerülés - elirányulás 179
1. A pedagógusok pályára kerülése 181
2. Elirányulási törekvések 187
3. A pályát elhagyó pedagógusokról 192
V. Fejezet: Hogyan értékelik a pedagógusok munkájukat, önmagukat, társadalmi helyzetüket 199
1. A szakmai tevékenységek értékrendje 201
2. A szakmai önállóság értékelése 207
3. Hogyan látja a pedagógus a pedagógusokat? 209
4. Néhány munkakörülmény értékelése 213
5. A tantestületi mikroklíma 217
6. Pedagógusok a pálya társadalmi megbecsüléséről 220
Táblázatok 223
Függelék 251
1. A kutatás rövid története 253
2. A mintavétel 253
3. Kódutasítás, feldolgozás 256
4. Kérdőív 265
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A pedagógusok helyzete és munkája A pedagógusok helyzete és munkája A pedagógusok helyzete és munkája

A borító foltos, elszíneződött.

Állapot:
3.480 Ft
2.430 ,-Ft 30
22 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
A pedagógusok helyzete és munkája A pedagógusok helyzete és munkája A pedagógusok helyzete és munkája A pedagógusok helyzete és munkája

A gerinc elszíneződött, töredezett.

Állapot:
3.480 ,-Ft
31 pont kapható
Kosárba
konyv