A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A permanens művelődés és felnőttnevelés rendszertani és funkcionális kérdései

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Kossuth Lajos Tudományegyetem
Kiadás helye: Debrecen
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 140 oldal
Sorozatcím: Felnőttnevelés, művelődés - Acta Andragogiae et Culturae
Kötetszám: 1
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 12 cm
ISBN: 963-471-134-0
Megjegyzés: Megjelent 700 példányban. Orosz és német nyelvű összefoglalóval. Kihajtható melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A "Felnőttnevelés, művelődés (Acta Andragogiae et Culturae)" c. új sorozat 1. száma elé
1./ A Kossuth Lajos Tudományegyetem közleményei, az ACTA-k egy új sorozatának a „Felnőttnevelés. művelődés"... Tovább

Előszó

A "Felnőttnevelés, művelődés (Acta Andragogiae et Culturae)" c. új sorozat 1. száma elé
1./ A Kossuth Lajos Tudományegyetem közleményei, az ACTA-k egy új sorozatának a „Felnőttnevelés. művelődés" (Acta Andragogiae et Culturae) c. sorozatnak az első számát (indult 1980-ban) tartja a Tisztelt Olvasó a kezében. Szerves folytatása ez a sorozat az akkor még egységes Pedagógiai Tanszék ACTA PAEDAGOGICA DEBRECINA (indult 1963- ban) című, majd Neveléstudományi és Lélektani Tanszéki Csoport három tanszéke: a Neveléstudományi, a Pszichológiai és a Felnőttnevelési és Közművelődési Tanszék közös kiadványa: a „NEVELÉS, MŰVELŐDÉS. (ACTA PAEDAGOGICA DEBRECINA)" c. (indult 1968-ban) kiadványsorozata eddigi számainak.1 Az elsőben alkalmankint, a másodikban három évenként kismonografikus kötetekben jelentek meg profilunkba tartozó felnőttnevelési és művelődéselméleti tanulmányok.
Az egész közlemény-sorozat áttekintésének, s e bibliográfiai munkának a megkönnyítése érdekében az alábbiakban összefoglaló repertóriumát adjuk az eddig megjelent felnőttnevelési közművelődési, művelődéselméleti tanulmányoknak a kezdettől máig. Vissza

Tartalom

DURKÓ MÁTYÁS: A permanens művelődés fő szakaszai, alapkategóriái, rendszere. (Művelődés és nevelés viszonyproblémái.)
A művelődés tudományos elmélete hiányának következményei
I. A NEVELÉSTUDOMÁNY ÉS MŰVELŐDÉSELMÉLET MEGOLDÁSKERESŐ KÉRDÉSFELTEVÉSEI ÉS KEZDEMÉNYEZÉSEI
1. A neveléstudomány oldaláról 10
1.1. A pedagógiai kézikönyvekben 11
1.2. Nemzetközi Neveléselmélet Munkaértekezlet (Zánka) 12
1.3. Andragógiai megközelítések 13
2. A művelődéselmélet, művelődési kutatás oldaláról 16
2.1. MTA Művelődéskutatási Bizottság vitaülésén 17
2.2. A művelődés multidiszciplináris megközelítése 17
3. A neveléstudományi és művelődéselméleti aspektusok konfrontációja 20
3.1 Új neveléstudományi megközelítési kísérlet 21
II. A MŰVELŐDÉS FŐ SZAKASZAINAK, RÉTEGEINEK LEÍRÓ JELLEMZÉSE
1. A spontán formálódás területe 25
2. A regeneratív, szórakoztató-kikapcsoló művelődés területe 26
3. A céltudatos, rendszeres, koncentrált nevelés, művelés területe 29
DL A MŰVELŐDÉS ÉRTELMEZÉSÉNEK VARIÁCIÓI ÉS INDOKLÁSA
1. Szocializáció és művelődés 34
2. A leszűkített művelődési szemlélet problematikussága 35
3. Az egységes, de több szakaszra (rétegre) bomló művelődés értelmezésének útjai és előnyei 37
3.1 A spontán személyiségformálódás, a regeneratív-szórakoztatás és a művelődés 37
3.2 A nevelés és művelődés viszonya 38
3.21 A nevelés nem antagonistája a művelődésnek 39
3.22 A művelődés lényegi jegyei érvényesek a nevelésre 40
3.3 A több szakaszra (rétegre) bomló, de lényegileg egységes művelődés szemléletének előnyei 42
3.31 Hangsúlyozódik mindhárom szakasz művelődő aktivitáshoz kötődése 42
3.32 Kiterjedése az emberi élet egész folyamatára 43
3.33 Dinamikus, tovább-bővíthető rendszer 44
3.34 Kiterjed a társadalmi praxis és a teljes személyiségstruktúra egészére 45
IV. A MŰVELŐDÉS NEVELÉS ELŐTTI TERÜLETEINEK ÉS A CÉLTUDATOS NEVELÉSNEK A FUNKCIONÁLIS KAPCSOLÓDÁSA
1. A művelődés különböző szakaszai és a személyiség tapasztalati és tudományos
ismereti rétege 48
2. A két terület funkcionális kapcsolata 50
3. A használt fogalmak rendszere 52
MIECZYSLAW MARCZUK: A permanens képzés mai feladatai és formái a népi Lengyelországban
1. A permanens képzés fogalma 59
2. A felnőttek permanens képzésének fő feladatai és formái 61
3. A permanens képzés kompenzáló funkciói 64
4. A képzettségi szint emelése 66
5. Az ismeretek és a képzettség modernizálása 67
6. Az érdeklődés és a személyiség fejlesztése 69
DURKÓ MÁTYÁS: A permanens nevelés felnőttnevelési szakaszának szocializációs és individualizációs funkciói.
I. TÁRSADALMI - SZOCIALIZÁCIÓS FUNKCIÓK
1. Iskolapótló (kötelező iskolai oktatást pótló) funkció 80
2. A felnőttnevelés politikai (nevelő) funkciója 86
3. Gazdasági (termelési hatékonyságot, s kultúrát fejlesztő) funkció 90
4. Társadalmi mobilitást elősegítő funkció 94
5. Kultúrális (asszimilációs, integrációs, majd permanens nevelési) funkció 97
II. SZEMÉLYI, INDIVIDUÁLIS FUNKCIÓK
6. A környezet és szervezet egyensúlyát biztosító adaptációs és nevelési funkció 106
7. A személyiség belső harmóniáját biztosító szabadidős (kompenzációs, pihentető és pszichohigiéniai) funkciók 112
8. A személyiség sajátos tulajdonságait kibontakoztató, képző funkció 119
III. IRODALOM 129
IV. OROSZ ÉS NEMET NYELVŰ REZÜMÉK 134
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv