| Előszó | 3 |
| A pragmatizmus keletkezése | 19 |
| A "Metafizikai Klub" | 19 |
| Pierce filozófiájának értelmezése | 20 |
| Peirce a logika és filozófia viszonyáról | 22 |
| Kételkedés és hit | 24 |
| A "hit megerősítése" módszereinek viszonylagos értéke | 29 |
| A "tudományos módszer" és a valószínűség | 30 |
| A pragmatikus jelentés-elmélet | 32 |
| Peirce "metafizikája" | 35 |
| A kategóriák rendszere | 36 |
| A "tichizmus" | 37 |
| Az "objektív logika" | 38 |
| Peirce és a fejlődés eszméje | 41 |
| Peirce filozófiája és az Egyesült Államok "ideológiai klímája" a századfordulón | 44 |
| A "tudósok társulása" | 47 |
| A pragmatizmus a XX. században | 49 |
| William James. A pszichológiától a pragmatizmus filozófiájáig | 51 |
| James pszichológiája | 51 |
| A "tudatáradat" | 53 |
| A pszichikum "szelektív" jellege. Az érdek és a "tudatáradat" | 55 |
| A "változhatatlan emberi természet" és James pszichológiájának tartalma, osztályjellege | 57 |
| A pragmatizmus mind módszer | 58 |
| A pragmatikus igazságelmélet | 61 |
| Mi az igazság "ellenőrzése"? A megfelelés elmélete | 69 |
| A radikális empirizmus | 71 |
| A pluralizmus és a vallásos hit | 73 |
| Pragmatizmus és "humanizmus". Ferdinand Schiller | 79 |
| A "humanizmus" mind módszer és ismeretelmélet | 80 |
| A "humanista" igazságelmélet | 81 |
| A humanizmus "metafizikája" | 85 |
| Schiller az evolúciós folyamatról | 89 |
| Schiller "evolúciós formulájának" társadalmi tartalma | 93 |
| A formalizmustól az irracionalizmusig: a pragmatizmus logikája | 96 |
| James alogizmusa | 96 |
| Schiller a formális logika fogyatékosságairól | 98 |
| A "gyakorlati logika" ismeretelméleti megalapozása | 101 |
| Az axiómák mint posztulátumok | 102 |
| John Dewey. A logika mint a "kutatás elmélete" | 105 |
| A "kísérleti logika": a biológiai aspektus | 106 |
| A "kísérleti logika": a kulturális aspektus | 108 |
| A "kutatás logikája": a "szituáció" és a kutatás struktúrája | 111 |
| Ontológiai, formális és funkcionális logika | 114 |
| Néhány következtetés | 117 |
| John Dewey és az instrumentalizmus | 118 |
| "A filozófia rekonstukciója" | 118 |
| Az instrumentalista "rekonstrukció" lényege | 119 |
| A természet és a "tapasztalat" | 120 |
| A "tapasztalat" dialektikus materialista és instrumentalista felfogása | 122 |
| A "szituáció" fogalmának filozófiai értelme | 123 |
| A "tapasztalat" és a jövő | 124 |
| A "transzempirikus" szféra | 126 |
| A megismerés és a "tapasztalat" | 128 |
| A megismerés objektumai és a "tapasztalat" | 130 |
| A kölcsönhatás és a "tranzakció" | 130 |
| A pragmatizmus és az instumentalizmus | 134 |
| Dewey társadalmi és politikai koncepciója | 136 |
| Az "emberi természet" és a kultúra | 141 |
| A "morális szituáció" | 143 |
| A vallás "rekonstukciója" | 146 |
| A pragmatizmus és a dialektikus materializmus | 149 |
| A dialektikus materializmus és a pragmatizmus ismeretelméletének kiindulópontja | 151 |