kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Glória Kiadó |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
| Oldalszám: | 679 oldal |
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 24 cm x 18 cm |
| ISBN: | 963-7495-94-0 |
| Megjegyzés: | Fekete-fehér fotókkal, illusztrációkkal. |
| Előszó | |
| Bevezetés | |
| Miért kell tanulmányozni a pszichológiai történetét? | 2 |
| Gondolatok a történelemről | 4 |
| Hol kezdjük? | 8 |
| A pszichológia visszatérő kérdései | 8 |
| A test-lélek (test-tudat, mind-body) probléma | 8 |
| Redukcionizmus versus nonredukcionizmus | 10 |
| A nature-nurture vita | 10 |
| A könyv felépítése | 10 |
| Egas Moniz és a prefrontális lobotómia | 11 |
| Következtetések | 13 |
| Összefoglalás | 14 |
| Ajánlott olvasmányok | 15 |
| A filozófiai és pszichológiai kezdetek | |
| A pszichológia előfutárai az ókori Görögországban | 18 |
| Kronológia | 18 |
| A görög Aranykor | 18 |
| Az Aranykor filozófiája | 21 |
| Püthagorasz és a püthegoreusok | 21 |
| Hérakleitosz | 22 |
| Parmenidész | 23 |
| Zenon paradoxonai | 24 |
| Démokritosz | 24 |
| A szofisták | 26 |
| Szókratész | 27 |
| Platón | 29 |
| Arisztotelész | 32 |
| Orvoslás az Aranykorban és utána | 37 |
| Alkmeon | 38 |
| Hippokratész | 38 |
| Galenus | 38 |
| A többi iskola | 39 |
| Szkepticizmus | 40 |
| Cinizmus | 40 |
| Sztoicizmus | 40 |
| Epikureizmus | 41 |
| Következtetések | 41 |
| Összefoglalás | 42 |
| Kérdések | 43 |
| Ajánlott olvasményok | 43 |
| A Római kor, a középkor és a reneszánsz | 44 |
| Kronológia | 44 |
| A római kor filozófiai és teológiai gondolkodása | 44 |
| Szent Pál | 46 |
| Potinus | 46 |
| A középkor keresztény, iszlám és zsidó filozófiája | 46 |
| Szent Ágoston | 46 |
| A középkor | 48 |
| Iszlám és zsidó filozófia | 49 |
| A kései középkor keresztény filozófiája | 51 |
| Szent Anzelmus | 51 |
| Peter Abélard | 52 |
| Aquinói Szent Tamás | 53 |
| John Duns Scotus | 54 |
| William of Ockham | 54 |
| A reneszánsz előtti középkori tudomány | 54 |
| Középkori egyetemek | 55 |
| Reneszánsz humanizmus | 56 |
| Reneszánsz tudományok | 57 |
| René Descartes | 60 |
| Descartes módszere | 61 |
| Test-tudat (test-lélek) dualizmus | 62 |
| Veleszületett és származtatott ideák | 64 |
| Descatres hatása | 65 |
| Pierre Gassendi | 66 |
| Baruch Spinoza | 66 |
| Spinoza filozófiája | 66 |
| Spinoza hatása | 68 |
| Gottfried Wilhelm von Leibniz | 68 |
| Monászok | 69 |
| Leibniz hatása | 71 |
| Következtetések | 71 |
| Összefoglalás | 72 |
| Kérdések | 74 |
| Ajánlott olvasmányok | 74 |
| Az empirizmus, az asszocianizmus és a józan ész pszichológiája | 76 |
| Kronológia | 76 |
| Brit empiristák | 78 |
| Thomas Hobbes | 78 |
| John Locke | 81 |
| George Berkeley | 87 |
| David Hume | 90 |
| A brit asszocianizmus | 94 |
| David Hartley | 94 |
| James Mill és John Stuart Mill | 96 |
| Alexander Bain | 100 |
| Francia empiristák | 102 |
| Julien Offray de la Mettrie | 103 |
| Étienne Bounot de Condillac | 105 |
| Pierre Jean Georges Canabis | 106 |
| A Skót Iskola | 107 |
| Thomas Reid | 107 |
| Dugald Stewart | 108 |
| Thomas Brown | 108 |
| Következtetések | 109 |
| Összefoglalás | 110 |
| Kérdések | 111 |
| Ajánlott olvasmányok | 111 |
| Kontinentális filozófiák: Racionalizmus, pozitivizmus és pomanticizmus | 112 |
| Kronológia | 112 |
| Racionalizmus | 114 |
| Immanuel Kant | 114 |
| Georg Wilhwlm Friderich Hegel | 117 |
| Johann Friedrich Herbart és Rudolf Hermann Lotze | 119 |
| Pozitivizmus | 122 |
| Auguste Comte | 123 |
| Ernst Mach | 124 |
| Romanticizmus | 125 |
| Johann Gottfried Herder | 126 |
| Jean-Jacques Rousseau | 126 |
| Johann Wolfgang von Goethe | 128 |
| Arthur Schopenhauer | 129 |
| Következtetések | 132 |
| Összefoglalás | 132 |
| Kérdések | 134 |
| Ajánlott olvasmányok | 134 |
| A pszichológia fejlődésének fiziológiai meghatározói a tizenkilencedik században | 136 |
| Kronológia | 136 |
| A korai elképzelések áttekintése | 138 |
| Az elektromosság és az idegrendszeri funkciók | 140 |
| Hermann Ludwig von Helmholtz | 140 |
| Ewald Hering és az ellenszín elmélet | 143 |
| A funkciók lokalizáslása | 144 |
| A Bell-Magendie-törvény | 144 |
| A specifikus idegi energiák törvénye | 145 |
| Frenológia | 146 |
| Pierre Flourens és az eltávolítás módszere | 150 |
| Phincas P. Cage - Egy véletlen eltávolítás története | 151 |
| Nyelvi területek lokalizációja | 152 |
| Elektromos agystimuláció, és a funkciók lokalizálása | 154 |
| Pszichofizika | 156 |
| Ernst Weber | 156 |
| Gustav Theodor Fechner | 157 |
| Következtetések | 161 |
| Összefoglalás | 161 |
| Kérdések | 163 |
| Ajánlott olvasmányok | 163 |
| Pszichológiai iskolák | |
| Voluntarizmus és strukturalizmus: az első iskolák | 166 |
| Kronológia | 166 |
| Wilhelm Maximilian Wundt és a voluntarizmus | 168 |
| Wundt pszichológiája | 171 |
| Wundt tanítványai | 177 |
| Wundt feltámadása | 177 |
| Wundt öröksége | 178 |
| Edward Bradford Titchener és strukturalizmus | 180 |
| Tichener strukturalista pszichológiája | 183 |
| Titchener és Wundt összehasonlítása | 187 |
| Titchener munkássága | 188 |
| Következtetések | 189 |
| Összefoglalás | 190 |
| Kérdések | 192 |
| Ajánlott olvasmányok | 192 |
| Az első iskolák alternatívái | 194 |
| Kronológia | 194 |
| Franz Brentano | 196 |
| Brentano pszichológiája | 196 |
| Brentano hatása | 199 |
| Carl Stumpf | 199 |
| Stumpf pszichológiája | 201 |
| Stumpf és az Okos Hans | 202 |
| Stumpf hatása | 203 |
| Edmund Husserl | 204 |
| Husserl fenomenológiája | 205 |
| Husserl hatása | 206 |
| Hermann Ebbinghaus | 207 |
| Ebbinghaus emlékezetkutatásai | 209 |
| Ebbinghaus hatása | 211 |
| Georg Elias Müller | 212 |
| Müller hatása | 214 |
| Oswald Külpe | 214 |
| Külpe pszichológiája | 215 |
| Külpe hatása | 217 |
| Következtetések | 218 |
| Összefoglalás | 219 |
| Kérdések | 220 |
| Ajánlott olvasmányok | 220 |
| A funkcionalizmus brit előfutárai | 222 |
| Kronológia | 222 |
| A pre-darwini evolúció | 224 |
| Herbert Spencer | 226 |
| Charles Robert Darwin | 227 |
| A fajok eredete | 231 |
| Az ember származása | 232 |
| Az érzelmek kifejezése embereknél és állatoknál | 233 |
| Darwin hatása | 234 |
| George John Romanes | 235 |
| Conwy Lloyd Morgan | 237 |
| Francis Galton | 239 |
| Öröklött lángelme | 241 |
| Galton "intelligencia"-tesztje | 243 |
| Korreláció és regresszió | 243 |
| Egyéb pszichológia munkássága | 243 |
| Galton hatása | 244 |
| Következtetések | 245 |
| Összefoglalás | 246 |
| Kérdések | 247 |
| Ajánlott olvasmányok | 248 |
| A korai amerikai filozófia és pszichológia | 250 |
| Kronológia | 250 |
| A korai amerikai filozófia és pszichológia | 252 |
| William James | 253 |
| A pszichológia alapelvei | 256 |
| Az alapelvek után | 261 |
| James hatása | 263 |
| Mary Whiton Calkins | 264 |
| Hugo Münsterberg | 266 |
| Münsterberg és Titchener összehasonlítása | 268 |
| Granville Stanley Hall | 269 |
| Hall korai évei | 269 |
| Hall és az amerikai pszichológia | 271 |
| Hall és az APA megalapítása | 273 |
| Hall hatása | 279 |
| A nemi különbségek körai kutatása: Leta Stetter Hollingworth munkássága | 280 |
| James McKeen Cattell | 281 |
| Cattell és az amerikai pszichológia | 283 |
| Cattell hatása | 284 |
| James Mark Baldwin | 286 |
| Következtetések | 287 |
| Összefoglalás | 287 |
| Kérdések | 289 |
| Ajánlott olvasmányok | 289 |
| A funkcionalizmus | 292 |
| Kronológia | 292 |
| John Bewey | 294 |
| A reflexívelmélet | 295 |
| James Rowland Angell | 297 |
| Angell hatása | 300 |
| Harvey A. Carr | 301 |
| Carr funkcionalizmusa | 302 |
| Carr hatása | 303 |
| Edward Lee Thorndike | 303 |
| Thorndike pszichológiája | 305 |
| Thorndike alkalmazott munkássága | 306 |
| Thorndike hatása | 307 |
| Robert Sessions Woodworth | 308 |
| Woodworth funkcionalista munkássága | 310 |
| Woodworth egyéb munkássága | 310 |
| Nők az első amerikai iskolákban | 311 |
| Milicent W. Shinn | 311 |
| Következtetések | 313 |
| Összefoglalás | 314 |
| Kérdések | 315 |
| Ajánlott olvasmányok | 316 |
| Állatlélektan és a korai behaviorizmus | 318 |
| Kronológia | 318 |
| Állatlélektan | 320 |
| Thorndike állatkísérletei | 321 |
| Robert Mearns Yerkes | 327 |
| Az oroszországi objektív pszichológia | 329 |
| Ivan Mihajlovics Secsenov | 329 |
| Ivan Petrovics Pavlov | 332 |
| Vlagyimir Mihajlovics Bektyerjev | 341 |
| John Broadus Watson | 342 |
| Chicagóban | 343 |
| A Johns Hopkinson | 344 |
| Watson hatása | 356 |
| Következtetések | 357 |
| Összefoglalás | 357 |
| Kérdések | 358 |
| Ajánlott olvasmányok | 359 |
| Neobehaviorizmus | 360 |
| Kronológia | 360 |
| Edwin Ray Gutrhie | 363 |
| Az egypróbás, megerősítés nélküli, egybeesésen alapuló tanulás | 364 |
| Guthrie hatása | 368 |
| Edward Chace Tolman | 368 |
| Célirányos behaviorizmus | 370 |
| Az állatok és az emberek célirányos viselkedése | 370 |
| Tolman hatása | 374 |
| Clark Leonard Hull | 375 |
| Hull három érdeklődése | 376 |
| Hull hatása | 380 |
| Hull tanítványai és munkatársai | 382 |
| Kenneth Sence | 382 |
| Neal E. Miller | 383 |
| O. H. Mowrer | 385 |
| B. F. Skinner | 386 |
| Harvard | 387 |
| Skinner Minncsesotában | 388 |
| Az organizmusok magatartása | 388 |
| Skinner Indiában | 390 |
| Walden Tivo | 391 |
| Újra a Harvardon | 392 |
| Schedules of Reinforcement (A megerősítés időzítése) | 393 |
| Verbal Behavior (Verbális magatartás) | 394 |
| Skinner hatása | 394 |
| Ökológiai pszichológia | 396 |
| Roger Barker | 396 |
| James Jerome Gibson | 396 |
| Következtetések | 397 |
| Összefoglalás | 398 |
| Kérdések | 399 |
| Ajánlott olvasmányok | 400 |
| Gestaltpszichológia | 402 |
| Kronológia | 402 |
| A Gestaltpszichológia megalapítása: a 'phi' jelenség | 404 |
| A Gestaltpszichológia előzményei | 405 |
| A Gestaltpszichológia triumvirátusa | 407 |
| Max Wertheimer | 407 |
| Kurt Koffka | 407 |
| Wolfgang Köhler | 409 |
| A Gestaltpszichológia alapelvei | 410 |
| A preceptuális csoportosítás Gestelt-alapelvei | 411 |
| Egyéb Gestalt-alapelvek és -jelenségek | 412 |
| Wertheimer és a gondolkodás | 416 |
| Kurt Lewin | 418 |
| Lewin topológiai pszichológiája | 419 |
| Iowa Child Welfare Research Station (ICWRS - Iowai Gyermekjóléti Kutatási Központ) | 420 |
| Iowa után | 421 |
| Kevésbé ismert Gestaltpszichológusok | 422 |
| A Gestaltpszichológia hatása | 423 |
| Következtetések | 424 |
| Összefoglalás | 425 |
| Kérdések | 426 |
| Ajánlott olvasmányok | 426 |
| Pszichoanalízis | 428 |
| Kronológia | 428 |
| A mentális betegségek korai kezelési módszerei | 430 |
| Hipnózis | 432 |
| Mesmerizmus | 432 |
| Hipnotizmus | 434 |
| Nancy versus Salpetriere | 434 |
| Pierre Janet | 435 |
| Freud egzisztencialista elfutárai | 437 |
| Sigmund Freud | 439 |
| Az álomfejtés | 444 |
| Freud elismerése | 466 |
| Freud személyiségelmélete | 447 |
| Freud hatása | 451 |
| Neofreudiánusok | 452 |
| Anna Freud | 453 |
| Melanie Klein | 454 |
| Karen Horney | 455 |
| A kötődés kialakulása | 457 |
| Erik Erikson; Élethossziglani fejlődés | 458 |
| Következtetések | 458 |
| Összefoglaló | 459 |
| Kérdések | 460 |
| Ajánlott olvasmányok | 461 |
| A pszichoanalízis után | 462 |
| Kronológia | 462 |
| Pszichoanalízis Freud után | 464 |
| Alfred Adler | 464 |
| Carl Gustav Jung | 467 |
| Egzisztencialista és humanisztikus megközelítések | 472 |
| Az egzisztenciális filozófia háttere | 472 |
| A Harmadik Erő | 479 |
| A pszichoterápia újabb eredményei | 482 |
| Pszichiátriai hatások | 482 |
| A klinikai pszichológia fejlődése | 484 |
| Következtetések | 485 |
| Összefoglalás | 486 |
| Kérdések | 487 |
| Ajánlott olvasmányok | 487 |
| Túl az iskolákon | |
| A magatartás fiziológiája a huszadik században | 492 |
| Kronológia | 492 |
| Neuron doktrína vagy idegi hálózat? | 494 |
| A funkciók lokalizációjának újabb fejlődése | 499 |
| Shepherd Ivory Franz | 499 |
| Karl Lashley, a "neuropszichológia atyja" | 499 |
| Az engram kutatása - egyszerű feladatok, és egyszerű állatok | 503 |
| Roger Sperry és a hosított-agy művelet | 506 |
| Az alvás és az agy energetizálórendszere | 506 |
| Szenzoros rendszerek | 509 |
| A vizuális rendszer | 509 |
| A hallórendszer | 512 |
| Kémiai és a mechanikus érzékszervek | 514 |
| A magatartás fiziológia a XXI. században | 515 |
| Következtetések | 515 |
| Összefoglalás | 516 |
| Kérdések | 517 |
| Ajánlott olvasmányok | 518 |
| Intelligenciatesztelés, pszichometria és alkalmazott pszichológia | 520 |
| Kronológia | 520 |
| Az intelligencia mérése | 522 |
| Alfred Binet és az első intelligenciatesztek | 522 |
| Spearman és a faktor-analízis | 525 |
| Stern és az intelligenciahányados (IQ) | 525 |
| Terman és a Stnaford-Binet-teszt | 526 |
| A Wechsler-tesztek | 527 |
| A mentális képességek hibás mérése | 529 |
| Az intelligencia mérésének jelenkori kérdései | 533 |
| Pszichometria | 536 |
| Az analízis módszereinek fejlődése | 537 |
| Reliabilitás, validitás és generalizálhatóság (megbízhatóság, érvényesség és általánosíthatóság) | 538 |
| Hipotézis-ellenőrzés és kritikája | 539 |
| Pszichológiai tesztelés a mindennapokban | 541 |
| Alkalmazott pszichológia | 544 |
| Az alkalmazott pszichológia amerikai gyökerei | 544 |
| A Hawthorne-effektus | 545 |
| Az alkalmazott pszichológia fejlődése a II. világháború után | 546 |
| Következtetések | 546 |
| Összefoglalás | 547 |
| Kérdések | 548 |
| Ajánlott olvasmányok | 548 |
| Szociálpszichológia | 550 |
| Kronológia | 550 |
| A szociálpszichológia korai eredményeinek áttekintése | 553 |
| Floyd és Gordon Allport | 553 |
| Gardner és Lois Murphy | 556 |
| Az attitűdök vizsgálata | 557 |
| Gestalt-hatások és kapcsolódó vizsgálatok | 559 |
| Válogatás a jelenkori szociálpszichológia témáiból | 565 |
| A szociális tanuláselmélet | 565 |
| Társadalmi szerepek | 567 |
| A szemlélő "apátiája" | 568 |
| A faji és nemi vizsgálatok eredményei | 569 |
| Posztmodernizmus | 572 |
| Következtetések | 573 |
| Összefoglalás | 573 |
| Kérdések | 574 |
| Ajánlott olvasmányok | 575 |
| Kognitív pszichológia | 576 |
| Kronológia | 576 |
| A kognitív forradalom előfutárai | 578 |
| A pszichológia korai eredményei | 579 |
| Korai eredmények a pszichológián kívül | 586 |
| Neam Chomsky | 587 |
| Jerome Bruner és George Miller | 588 |
| Jerome Seymour Bruner | 588 |
| George Armitage Miller | 589 |
| A klasszikus kérdések | 591 |
| Szavak és dolgok | 591 |
| Kogníció és valóság | 592 |
| Emlékezet, kategorizáció és gondolkodás | 593 |
| Mesterséges intelligencia | 597 |
| Következtetések | 600 |
| Összefoglalás | 600 |
| Kérdések | 601 |
| Ajánlott olvasmányok | 602 |
| Fogalmi térképek | 604 |
| Kislexikon | 614 |
| Hivatkozások | 627 |
| A magyarul is hozzáférhető művek | 649 |
| Névmutató | 651 |
| Tárgymutató | 661 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.