1.034.807

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A "Rába" gépkocsigyártás története

Szerző
Lektor

Kiadó: Közlekedési Múzeum
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 76 oldal
Sorozatcím: A Közlekedési Múzeum Közleményei
Kötetszám: 5
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal és illusztrációkkal és kihajtható melléklettel. Megjelent 1500 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ezen munka megírására még 1966 januárjában, néhai Feledy Béla ny. posta műszaki főtanácsos kívánságára vállalkoztam, mivel e feladat elvégzésére a JÁFI akkori igazgatója. Winkler Dezső az én... Tovább

Előszó

Ezen munka megírására még 1966 januárjában, néhai Feledy Béla ny. posta műszaki főtanácsos kívánságára vállalkoztam, mivel e feladat elvégzésére a JÁFI akkori igazgatója. Winkler Dezső az én személyemet tartotta megfelelőnek. Tekintve, hogy abban az időben a győri gyár egyik legidősebb, de már nyugdíjazott alkalmazottja voltam és iskolai tanulmányaim elvégzése után, 1912-től 1946-ig az autóosztályon megszakítás nélkül dolgoztam, úgy éreztem, hogy tapasztalataim révén erkölcsi kötelességem ezt a munkát elvállalni. Igaz ugyan, hogy a különféle formalitások tisztázása után (előzetes tématerv készítése és jóváhagyása, valamint a győri gyár igazgatóságának beleegyezése stb.) a szerződés aláírására csak a következő év első felében került sor. azonban az akkor megkezdett adatok gyűjtése és a még fellelhető volt munkatársakkal való ez irányú információk beszerzése és megtárgyalása csak később nyert befejezést, Különösképpen rá kívánok mutatni azokra a nehézségekre, amelyek a győri autógyártás öt évtizedes múltja alatt bekövetkeztek (nevezetesen a két világháború, légitámadások stb.), és amelyek folyamán a szükséges dokumentációk (rajzok, fényképek, nyomtatványok stb.) túlnyomórészt vagy selejtezésre kerültek, vagy el is pusztultak. További akadályt jelentett a dokumentációs anyagok felderítésénél, hogy három-négy évtizedre visszamenőleg kellett személyi vagy tárgyi anyagokat felkutatni, amikor az automobilgyártás beindításában részt vett munkatársakat már vagy egyáltalában nem, vagy csak igen elvétve lehetett találni. Ezek hiányában a személyes élményeken és tapasztalatokon kívül hosszadalmas utánjárással és főként néhány egykori munkatársam és utódaik segítségével sikerült összeállítani egyrészt az I-IX. fejezetekben ismertetett gyártmányok műszaki és kereskedelmi adatait, másrészt a X- XII. fejezetekben az autógyártás felfejlődésének, berendezéseinek és eladási szervezetének részleteit. A műszaki anyag összegyűjtésének eredményeként szükségesnek vélem a figyelmet felhívni arra, hogy a RÁBA gépkocsigyártás félszázados folyamata alatt úgyszólván az összes gépjárműrendszer előállítására sor került. Már a század első éveiben négykerékhajtású kocsit gyártott, és ugyanakkor gőzüzemű motorokat is készített. Igaz ugyan, hogy ezen gőzmotorok sorozatgyártása abban az időben a belsőégésű motorok kedvezőbb technikai megoldása miatt elmaradt; azonban három évtizeddel később. Vissza

Tartalom

Előszó ...................................................... 5
I. A Waggongyár megalapítása és a gépkocsigyártás fejlődése 1912-ig ...... 7
II. Az 1912-1927. évek között „Prága" licenc alapján épített „Rába" gépkocsik
és más gyártmányok kialakítása................................. 9
III. „Krupp" licenc alapján gyártott 3-5 tonnás gyorsteherautók és autóbuszok 21
IV. A bécsi „Austro-Fiat" vállalat licence alapján, „Rába-AF" gyári jelzéssel
készült különféle könnyű gépkocsik.............................. 26
V. A „Rába" kistraktor és a „Rába Mindenes" egyetemes vontató......... 28
VI. „Rába-AFi" katonai gépkocsi, „Rába Super" és „Rába Speciál" gyorsteherautók, illetve autóbuszok .................................... 30
VII. A „Botond" terepjáró és a „Maros" 3 tonnás tehergépkocsi............ 36
VIII. „MAN" licenc szerinti négy- és hathengeres dízelmotorok és ezekkel épített különféle gépkocsik és autóbuszok ........................... 40
IX. A „Rába 41 M" típusú vontató és a „Túrán" harckocsi............... 44
X. Az üzemi berendezések kialakulása és a sorozatgyártás kifejlesztése 1903-
1951 között ................................................ 46
XI. Az anyagok és szerelvények beszerzése, tárolása és szállítása. Gyári segédüzemek és külső alvállalkozók igénybevétele ..................... 53
XII. Az eladási szervezet és a szervizelés....55
XIII. Az 1951 utáni események .......57
Függelék .........................66
Források és irodalom................68
Idegen nyelvű ismertetések ..........69

Maertens György

Maertens György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Maertens György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv