| Bevezetés | 5 |
| A reformpedagógia kialakulásának neveléstörténeti vázlata | 7 |
| A radikális neveléskritika tárgya: "a lélekgyilkolás az iskolában" | 7 |
| Nietzsche kultúrkritikája | 9 |
| Korszerűtlen elmélkedések a kultúóráról | 10 |
| Henri Bergson: az "élet" és "cselekvés" filozófiája | 12 |
| Az új nevelésfelfogás forrása: Rousseau pedagógiája | 14 |
| Tolsztoj kísérlete a "szabad nevelés" megvalósítására | 16 |
| A kritika tárgya: Herbart pedagógiája | 17 |
| Herbart hatása | 19 |
| A korszak tömegmozgalmának hatása | 21 |
| Robert Owen gyári iskolája | 22 |
| A munkásmozgalom pedagógiai törekvései | 23 |
| A nőmozgalom hatása | 25 |
| A korszak ifjúsági és gyermekmozgalmai | 26 |
| Spencer pedagógiája | 27 |
| A századvég új pedagógiai-pszichológiai törekvései | 29 |
| A pragmatizmus nevelésfelfogása | 30 |
| A gyermektanulmány | 35 |
| A reformpedagógia fejlődésének első szakasza (1889-1918) | 43 |
| A New School az első iskolamodell | 43 |
| Az intézetek pedagógiai rendje | 44 |
| "Szabad levegős" és erdei iskolák | 46 |
| A művészetpedagógiai irányzat | 47 |
| Pedagógiai alapelveik | 48 |
| Fontosabb törekvéseik | 48 |
| A természettudományos-biológiai antropológiai koncepciók | 50 |
| Maria Montessori pedagógiája | 51 |
| Ovide Decroly pedagógiája | 57 |
| A munkaiskola | 60 |
| Kerschensteiner munkaiskolája | 61 |
| A genfi Rousseau Intézet pedagógiája | 63 |
| Az intézet jelentősebb személyiségei | 64 |
| A korszerű pedagógusképzésért | 65 |
| Az intézet kísérleti iskolája: A Kicsinyek Háza | 66 |
| Ferriére - a mozgalom szervezője | 69 |
| Az "école active" | 70 |
| A gyermektanulmány és a reformpedagógia kibontakozása hazánkban | 71 |
| Nagy László pedagógiája | 72 |
| Az Új Iskola | 73 |
| További reformiskolai törekvések | 75 |
| A reformpedagógia fejlődésének második szakasza (1918-1945) | 77 |
| A reformpedagógiai világmozgalom kialakulása | 77 |
| A közösségi iskolakoncepciók kialakulása | 78 |
| A Waldorf - pedagógia | 79 |
| Az alapító - Rudolf Steiner munkássága | 79 |
| A koncepció antropológiai alapjai | 80 |
| A Wladorf - iskolák sajátosságai | 82 |
| A Waldorf - pedagógia Magyarországon | 83 |
| Freinet pedagógiája | 84 |
| A Modern Iskola | 85 |
| Freinet módszerének kialakulása | 85 |
| A koncepció alapvető jegyei | 87 |
| Amerikai reformpedagógiai törekvések | 87 |
| Parkhurst és a Dalton - plan | 89 |
| A Winnetka - plan pedagógiai alapelvei | 90 |
| A Progresszív Nevelési Társaság létrejötte | 90 |
| Petersen zárószintézise: A Jena-plan-iskola | 92 |
| Peter Petersen munkássága és a Jena-plan | 92 |
| A Jena-plan-iskola, nevelőhatású munka- és életkörülmények | 94 |
| A Családi Iskola pedagógiája | 96 |
| A harmincas évek főbb fejlődési tendenciái | 99 |