| Bevezetés | 5 |
| A reformpedagógia kialakulásának neveléstörténeti háttere | 7 |
| A radikális neveléskritika tárgya: "lélekgyilkolás az iskolában" | 7 |
| Nietzsche kultúrkritikája | 9 |
| Korszerűtlen elmélkedések a kultúráról | 10 |
| Henri Bergson: Az "élet" és "cselekvés" filozófiája | 12 |
| Az új nevelésfelfogás forrása: Rousseau pedagógiája | 14 |
| Tolsztoj kísérlete a "szabad nevelés" megvalósítására | 16 |
| A kritika tárgya: Herbart pedagógiája | 18 |
| Herbart hatása | 19 |
| A korszak tömegmozgalmainak hatása | 21 |
| Robert Owen gyári iskolája | 22 |
| A munkásmozgalmak pedagógiai törekvései | 24 |
| A nőmozgalom hatása | 25 |
| A korszak ifjúsági és gyermekmozgalmai | 26 |
| Spencer pedagógiája | 27 |
| A századvég új pedagógiai-pszichológiai törekvései | 30 |
| A pragmatizmus nevelésfelfogása | 30 |
| A gyermektanulmány | 35 |
| A reformpedagógia fejlődésének első szakasza (1889-1918) | 43 |
| A New School, az első iskolamodell | 43 |
| Az intézetek pedagógiai rendje | 44 |
| "Szabad levegős" és erdei iskolák | 48 |
| A művészetpedagógiai irányzat | 49 |
| Pedagógiai alapelveik | 50 |
| Fontosabb törekvéseik | 50 |
| A természettudományos-biológiai antropológiai koncepciók | 52 |
| Maria Montessori pedagógiája | 53 |
| Ovide Decroly pedagógiája | 62 |
| A munkaiskola | 65 |
| Kerschensteiner munkaiskolája | 66 |
| A genfi Rousseau Intézet pedagógiája | 68 |
| Az intézet jelentősebb személyiségei | 69 |
| A korszerű pedagógusképzésért | 71 |
| Az intézet kísérleti iskolája: A Kicsinyek Háza | 72 |
| Ferriére - a mozgalom szervezője | 75 |
| Az "école active" | 76 |
| A reformpedagógia fejlődésének második szakasza (1918-1945) | 78 |
| A reformpedagógiai világmozgalom kialakulása | 78 |
| A közösségi iskolakoncepciók létrejötte | 80 |
| A Waldorf-pedagógia | 81 |
| Az alapító - Rudolf Steiner munkássága | 81 |
| A koncepció antropológiai alapjai | 83 |
| A Waldorf-iskolák sajátosságai | 85 |
| Freinet pedagógiája | 87 |
| A Modern iskola | 87 |
| Freinet módszerének kialakulása | 88 |
| A koncepció alapvető jegyei | 90 |
| Az amerikai reformpedagógia jelentősebb iskolamodelljei | 92 |
| Parkhurst és a Dalton Plan | 92 |
| A Winnetka Plan pedagógiai alapelvei | 93 |
| A projekt-módszer | 94 |
| Neill "Summerhill" kísérlete az antiautoriter nevelés megvalósítására | 95 |
| Petersen zárószintézise: A Jena Plan-iskola | 97 |
| Peter Petersen munkássága és a Jena Plan | 97 |
| A Jéna-terv iskola, nevelő hatású munka- és életközösség | 99 |
| A reformpedagógia fejlődése az egyes országokban | 101 |
| Anglia | 101 |
| Az Egyesült Államok | 104 |
| Ausztrália | 107 |
| Japán | 108 |
| Frankofon országok | 110 |
| Németország | 111 |
| Olaszország | 113 |
| Svájc | 115 |
| Hollandia | 117 |
| Skandináv országok | 118 |
| Oroszország - a Szovjetunió | 120 |
| Lengyelország | 124 |
| A reformpedagógia kibonatkozása és fejlődése hazánkban | 125 |
| Nagy László pedagógiája | 126 |
| Az Új Iskola | 128 |
| További reformiskolai törekvések | 130 |
| A Waldorf-pedagógia Magyarországon | 131 |
| Kenyeres Elemér pedagógiai munkássága | 132 |
| A Családi Iskola pedagógiája | 135 |
| A harmincas évek főbb fejlődési tendenciái | 137 |
| A reformpedagógia fejlődésének harmaidk szakasza (1945-1989) | 141 |
| A hetvenes évek "ellenreformja" - az alternatív iskolák megjelenése | 143 |
| Az amerikai iskolakritika főbb elemei | 143 |
| Az alternatív iskolamozgalom Európában | 147 |
| A reformpedagógia reneszánsza a nyolcvanas években | 149 |
| A reformpedagógia legújabb fejlődési tendenciái | 151 |
| Montessori-pedagógia | 151 |
| Dalton Plan | 151 |
| Waldorf-pedagógia | 151 |
| Freinet-iskolák | 152 |
| Jena Plan-iskolák | 152 |
| Irodalom | 154 |
| Nemzetközi és nemzeti reformpedagógiai és alternatív iskolai szervezetek, kutatóhelyek címjegyzéke | 159 |