| Előszó | 7 |
| Bevezető | 9 |
| A speciális pedagógia általános alapjai | 11 |
| A speciális pedagógia fogalma és tárgyának meghatározása | 11 |
| A speciális pedagógia mint tudományág | 13 |
| A speciális pedagógia tudomány rendszerében elfoglalt helye, határtudományok és segédtudományok | 14 |
| Közvetlen segédtudományok - normatív tudományágak | 16 |
| Közvetlen segédtudományok - deszkriptív tudományágak | 17 |
| Közvetett segédtudományok | 17 |
| Határtudományágak | 18 |
| A speciális pedagógia rendszere | 18 |
| Általános irányultságú speciális pedagógiai rendszer | 19 |
| A speciális pedagógia rendszere szűkebb értelmezésben | 40 |
| Norma, normalitás a speciális pedagógiában | 41 |
| A sérültek száma és beiskolázottsága | 44 |
| Fejlődés, fejlődési anomáliák | 45 |
| Integrált feltételek közötti edukáció | 51 |
| A relatíve szegregált feltételek közötti edukáció | 52 |
| Kombinált rendszerek | 53 |
| Speciális pedagógiai tanácsadás | 53 |
| A sérült egyének pályaorientációja | 55 |
| Speciális edukációs szükségletek | 58 |
| A speciális pedagógia és a sérültekről való gondoskodás története | 62 |
| A speciális pedagógia metodológiája | 64 |
| A kiválasztott elméleti kiindulópontok tömör leírása | 65 |
| A pedagógiai kutatás fajtái | 66 |
| A speciális pedagógia kutatási metódusai | 66 |
| A kutatási probléma megfogalmazását segítő kutatási módszerek | 67 |
| Empirikus adatok gyűjtésére irányuló kutatási módszerek | 68 |
| A kapott eredmények feldolgozására vonatkozó metódusok | 70 |
| Diagnosztika a speciális pedagógiában | 74 |
| A speciális nevelés filozófiája | 78 |
| A sérültek kommunikációjának elmélete | 80 |
| A kibernetika és a speciális pedagógia | 89 |
| A nevelési rehabilitáció | 97 |
| Komplex rehabillitáció | 97 |
| A komplex rehabilitáció módszerei, alapelvei és formái | 99 |
| Nevelési rehabilitáció (speciális pedagógiai) | 103 |
| Speciális edukáció | 105 |
| A speciális nevelés módszerei | 106 |
| Az oktatás módszerei | 106 |
| Újabb felosztások | 109 |
| A sérült diákok oktatási formái | 110 |
| Az oktatás tartalma - curriculum | 112 |
| A sérültek edukációs folyamatában szerepet játszó instruktív médiumok és technikai eszközök | 114 |
| Edukációs és kompenzációs technikai eszközök | 116 |
| Rehabilitációs technikai eszközök | 117 |
| A speciális iskolák és nevelési rendszerek tana | 119 |
| Az edukáció irányítása és önigazgatása a sérültek iskoláin és rendszerein belül | 119 |
| A sérült és zavarral rendelkező tanulók intézményrendszere | 124 |
| A speciális iskolák rendszere | 126 |
| Speciális oktatási intézmények rendszere | 128 |
| A gyógyító-preventív intézmények rendszere | 130 |
| A szociális szolgáltatások intézményrendszere | 131 |
| Az érdeklődésen alapuló szervezetek és alapítványok intézményrendszere | 132 |
| Az összehasonlító (komparatív) speciális pedagógia | 133 |
| Az ISCED 1997-es klasszifikációjának nemzetközi normája (a szlovák és a német speciális iskolarendszer összehasonlítása) | 134 |
| Oktatási koncepciók | 135 |
| Maria Motessori pedagógiája | 136 |
| Maria Grzegorzewska speciális pedagógiája | 136 |
| A énai-terv | 138 |
| A Waldorf-iskola | 138 |
| Don bosko pedagógiai felfogása | 139 |
| Konstruktivista speciális pedagógia | 140 |
| Konduktív pedagógia | 140 |
| A pedagógia individuál-pszichológiai felfogása | 140 |
| A Dalton-terv | 141 |
| Ovidius Decroly pedagógia felfogása | 141 |
| Battav-iskola | 142 |
| Pragmatikus pedagógia | 142 |
| Az alkotó humánus nevelés, AHN-rendszer | 143 |
| A speciális pedeutológia | 145 |
| A szűkebben értelmezett speciális pedagógia rendszere | 148 |
| A mentálisan sérültek pedagógiája | 148 |
| A látássérültek pedagógiája | 150 |
| A hallássérültek pedagógiája | 153 |
| A testi fogyatékosok, betegek és egészségileg legyengültek pedagógiája | 158 |
| Kommunikációs zavarral rendelkező gyermekek pedagógiája - logopédia | 159 |
| Tanulászavarokkal küzdő gyermekek pedagógiája | 161 |
| Pszicho-szociális zavarral rendelkezők pedagógiája | 163 |
| A halmozottan sérült egyének pedagógiája | 164 |
| A kiemelkedő képességekkel és tehetséggel rendelkezők pedagógiája | 166 |
| Összefoglalás | 171 |
| Irodalom | 172 |
| Summary | 177 |
| Ábrák jegyzéke | 178 |