Előszó
Az értékelés a négy Phare-program hivatalos végét jelzi annak ellenére, hogy a fejlesztési folyamat következd szakasza - az elért eredmények terjesztése és új projektek kidolgozása - tovább folytatódik. Az elemzés a Phare-program része, amely elsősorban a négy Phare-programra koncentrál. Mivel a projektek szorosan kapcsolódnak az egész oktatási rendszer fejlődéséhez, a munkaerő-piaci helyzet változásaihoz, valamint az oktatásirányítás országos szintű decentralizációs folyamatához, nem könnyű pontosan meghatározni, hogy egy-egy szakmai eredményben mekkora a Phare-programok és mekkora más tényezők részesedése. Így a tanulmány a szakképzés általános folyamatainak elemzéseként is felfogható. A Phare-programok értékelése korlátozott módon valósulna meg a tágabb összefüggésrendszer figyelembevétele nélkül, ahol azonban ez lehetséges, ott közvetlen hatásai és eredményei is megjelennek a vizsgálatban. Ez a megközelítés jellemezte a tágabb oktatáspolitikai környezetbe integrált ajánlások elkészítését is.
Az értékelés olyan pozitív szemléletű vizsgálat volt, amely mind az elért eredményekre, mind pedig a magyarországi szakképzés fejlesztésének lehetséges további lépéseire kiterjedt. Feladata volt az is, hogy a szakképzés tág értelemben vett társadalmi céljait és szerepét vizsgálja, figyelembe véve annak szakmai és emberi célrendszerét is. Az értékelés két szinten végzett elemzésen alapul:
• Az általános, országos szintű elemzés, amely a Phare-program legfontosabb céljaira - a demokratizálódás és a piacgazdasági irányváltás - és azok teljesítésére összpontosít.
Az elemzés meggyőzően bizonyítja, hogy Magyarország a 80-as évek elejétől hatalmas lépéseket tett az oktatás demokratizálódása és a piacgazdasági irányváltás területén. A fejlődés különösen az országos szintű döntéshozatalban érhető tetten. A helyi szintű szervezetek - megyék, települési önkormányzatok és iskolák - döntési jogköre csak nemrégiben alakult ki. Következésképpen az oktatásért érzett helyi döntéshozatali felelősség ma még a fejlődés állapotában van.
Ebben az értelemben az itt értékelt Phare-programok csak kis - bár fontos és szükséges - lépések a helyes irányba. A négy projektnek különösen fontos célja volt az európai uniós kapcsolatok kialakításának ösztönzése, annak érdekében, hogy a résztvevők összehasonlítsák a magyarországi szakképzés jelenlegi pozícióját és helyzetét az Európai Unióban látottakkal, tapasztaltakkal. A Phare-programok az országos szakképzési reformpolitika megvalósítási folyamatának részei voltak.
Vissza