| Előszó | |
| ELSŐ RÉSZ | 9 |
| Az emberiség gyermekkora | 13 |
| Egy kis antropológia | 13 |
| Az "emberiség bölcsőjénél" | 13 |
| A szerszámhasználatra felszabadult kéz | 17 |
| Az ősember kezébe veszi a marokkövet | 19 |
| A tűz megszelídítése | 23 |
| A tűz birtokbavétele | 23 |
| Az ember megtanulja a "tűzcsinálást" | 25 |
| Ásóbot, kapa, faeke | 28 |
| A földművelők és állattenyésztők élete | 30 |
| Az ősközösség felbomlása | 35 |
| Az élet vize - a hatalom kulcsa | 37 |
| Nem kell többé esőre várni | 37 |
| Vízmerítés emelőkkel és kerekekkel | 39 |
| Duzzasztógátak és csatornák | 42 |
| A felfelé és a házakba folyó víz | 43 |
| Elkezdődik a fémkor | 47 |
| Réz + ón = bronz | 47 |
| Héphaisztosz kovácsműhelyében | 49 |
| Az acél - feltalálóját nem ismerjük | 52 |
| A bányászcsákány és az ék | 53 |
| Megnyílnak a vízi utak | 55 |
| Kezdetben volt a tutaj | 55 |
| Az ókor óriáshajói | 58 |
| Partról partra | 62 |
| Történelmi jelentőségű kikötők | 64 |
| A vágósarkantyú és a csapóhíd | 66 |
| A kerék forogni kezd | 69 |
| A csúszótalptól a kerékig | 69 |
| Az ösvénytől az országútig | 73 |
| Bárki megnézheti a Via Appiát | 74 |
| A mechanikai problémák gyakorlati megoldása | 77 |
| A világ hét csodája és más monumentális ókori építmények | 81 |
| "A leghatalmasabb építmény" | 81 |
| Az "örök házak" építése | 83 |
| Séta egy elsüllyedt városban | 85 |
| Az ókor leleményes mechanikusai | 91 |
| A hajítógép-készítők mestersége | 91 |
| "Heuréka! Megtaláltam!" | 94 |
| Könnyek jelzik az órát | 95 |
| Látogatás Hérón automata színházában | 97 |
| Titokzatos "elektromos fazekak" | 99 |
| Ami a haladást gátolta | 101 |
| "Nélküle semmi nem mozog..." | 105 |
| A taposókerék - az izomerő kizsákmányolása | 105 |
| "Szél, szél, milyen hatalmas is vagy..." | 109 |
| A vízikerék diadala és korlátai | 112 |
| Az álom, amely soha nem valósulhat meg - a perpetuum mobile | 115 |
| Találmányok, melykről sokat beszéltek | 121 |
| Lőpor az alkimisták konyhájából | 121 |
| A kőhajító lövegek várakat és falakat rombolnak | 124 |
| Tartani az irányt! | 128 |
| A "fekete mesterség" nem mágia | 132 |
| Az idő mérése | 137 |
| Óriásokat teremtő kor | 143 |
| Ó, évszázad! Ó, tudomány! | 143 |
| De re metallica - tizenkét könyv a bányászatról | 147 |
| Pillantás a végtelenbe és a láthatlanba | 152 |
| A "horrár vacui" legyőzése | 156 |
| MÁSODIK RÉSZ | |
| Hogy az ujjak mozdítása nélkül dolgozhassanak | 163 |
| Mister Arkwrigth a háttérben marad | 163 |
| A gyapot okozta kihívás | 164 |
| A gép neve "Jenny" lett | 167 |
| Fonás vízi erővel | 171 |
| Egy ájtatos "széplélek" hasznossá teszi magát | 172 |
| A "Cotton Gin" megkoronázza "King Cotton"-t | 175 |
| A tűz mozgatóereje | 179 |
| Játékok és kísérletek a légnyomással és a gőzzel | 179 |
| Új gondolat a "lőpor-erőgép" | 181 |
| A bányászok barátai | 184 |
| A nagy zseni | 186 |
| Mástól tanulni okosabb dolog, mint magunknak próbálkozni | 189 |
| Gépek gépeket gyártanak | 193 |
| A hagyomány - az akadály a gépgyártásnál | 193 |
| Alapjában véve minden a csavarokkal kezdődött | 196 |
| Egy pillantás az ősök arcképcsarnokába | 197 |
| A csodaszerszám - az eszterga | 199 |
| Feltalálók egymás között | 201 |
| Csereszabatos gyártás - a sorozatgyártás alapja | 202 |
| Metallum martis, vagyis vas gyártása | |
| Vas, cobolycímerrel | 205 |
| Dud Dudley titka | 209 |
| A Darby dinasztia Abrahamjai | 211 |
| A kovácsoltvas acállá alakításának mestersége | 213 |
| Az első "steel refiner"-ek | 215 |
| Szabaddá válik az a modern kohászat előtt | 217 |
| A gőzgép hajóra száll | 221 |
| A kezdeményezés a belső forgalomból indult el | 221 |
| Lapátkerekes gőzösök korzója | 222 |
| A Hudsonön felfelé | 225 |
| Gőzzel és rummal át a Csatornán | 226 |
| Az első gőzösök "öszvérek" voltak | 228 |
| A lapátkeréktől a csavarhajtásig | 229 |
| Új korszak kezdete a transzatlanti forgalomban | 230 |
| A "gőzlovak" meghódítják az országutakat és a síneket | 233 |
| Premier Párizs utcáin | 233 |
| Sistergés és pöfögés Anglia közútjain | 234 |
| Egy fogadás eredménye - a lokomotív | 237 |
| Egy zseniális tervező, aki érvényesülni is tudott: George Stephenson | 240 |
| A rainhilli győztes | 243 |
| "Sas" és "Griffmadár" a síneken | 246 |
| A meghatározó esemény | 250 |
| A géz fényt, fényt energiát, meleget ad | 255 |
| Az első gázvilágítás a Sohóban égett | 155 |
| Lenoir gázerőgépe | 258 |
| Többet akart, mint csupán 3 lóerőt | 260 |
| Az első "sajátkészítésűek" | 265 |
| Egy igen jó hatásfokú belső égésű motor | 269 |
| A villamos forradalom | 273 |
| A dörzselektromos géptől a "villamos oszlopig" | 273 |
| "Jön Michelmann!" | 276 |
| A morzetávírótól a gyorsnyomtatóig | 280 |
| Hallgatási lehetőség, ameddig a drót elér | 284 |
| A villamos motor gyermekévei | 287 |
| Fény láng nélkül | 291 |
| Amivel a természet adósunk maradt | 295 |
| A kémia mint segítő a bajban | 295 |
| Festékek kátrányból | 298 |
| "Ezüst" kivonása agyagból | 301 |
| Szálak előállítása fából | 305 |
| A hasznos anyag, amely veszélyessé vált | 307 |
| A technikai szenzációk kiállítási helyei | 311 |
| A Kristálypalota premierje | 311 |
| London után Párizs és Bécs jelentkezik | 313 |
| Szuperlatívuszok a szekuláris ünnepségek jegyében | 317 |
| A századforduló mérleget von | 321 |
| A Trocadero-palota és a Place de la Concorde között | 321 |
| A századforduló jegyében | 326 |
| Történeti áttekintés | 331 |