Előszó
Részlet a kötetből:
A szülői ház és az iskola együttmunkálkodása az egységes nemzeti szellem kialakulásában.
Irta: Hajtay-Hajtman Etelka.
A nemzeti önérzetnek és faji öntudatnak olyan erős...
Tovább
Előszó
Részlet a kötetből:
A szülői ház és az iskola együttmunkálkodása az egységes nemzeti szellem kialakulásában.
Irta: Hajtay-Hajtman Etelka.
A nemzeti önérzetnek és faji öntudatnak olyan erős fellángolását látjuk az egész világon, amilyenre alig van példa a történelemben. A nemzeti érzés nemcsak irányító és világító fáklyája lett a világ népeinek, hanem olyan egyetlen és mindennél hatalmasabb erkölcsi erő is, amely egyedül képes a romokból is erőteljes és virágzó nemzeti létet teremteni.
Fölemelő példáját látjuk Németországban, még előbb Olaszországban és fájdalom, ime az utódállamok mi mindent elértek e mesterségesen felduzzasztott nemzeti önérzetükkel!
A nemzeti önérzet tehát - ha tömegérzés - mindennél hatalmasabb teremtő és szervező erő.
Ez az érzés hevíti át a Kultuszminiszter Urnak tanügyi reformtervezetét, amelynek végső céljául az egységes nemzeti szellem kialakulását jelöli meg.
Az a kérdés tehát, mit tehetnek a különböző iskolafajok, - mit tehet a polgári iskola az egységes és erőteljes nemzeti szellemnek a kialakulására abban a társadalmi rétegben, ahonnan növendékeit kapja, s amely társadalmi réteg legjobban ki volt és ki van ma is téve a nemzetbontó törekvéseknek.
Ma minden iskola nevelőintézmény is, amelynek a tudás átadása mellett nemzetépítő feladatai vannak. Az ifjúság lelkét irányítva és jellemét fejlesztve a magyar jövőt szolgálja.
Az iskolának feladata tudatossá tenni a tömeg lelkében, hogy ma, a kis nemzeteknek emez élce-halálharcában csakis a nemzeti lobogó alatt küzdhetünk. És a nagy nemzetek érdeklődését csak az a nép tudja kivívni, amelyik minél több egyéni és sajátos értéket tud kitermelni magából.
Vissza