| A létezők fokozatai | |
| A létfokozatok felismerének története | 15 |
| A létfokok megállapításainak forrásai - mozgás, cselekvés, aktivitás (a) - szubsztancia, mint magánvaló és mint hordozó alany (b) - a metafiziki értékfokok (c) - az okviszonyok fokozati különbségei (d) - a térség (e) - az idő és tartalom (f) - a mult és a jövő az egyes létfokozatokban (g) | 17 |
| A létfokozatok száma és az analógia elve | |
| Viták a létfokok számáról; monista törekvések | 26 |
| Brandenstein elmélete a lét fokairól (a) - az elmélet alapja Brandenstein oksági elv (b) - az elmélet méltatása (c) | 26 |
| A létfokok és a tudományok (a) - a létfokok és az ismeretemélet (b) | 28 |
| Az analógia elve (a) - az analógia biopolaritása (b) - az analógia mint létosztályozó elv (c) | 29 |
| Analógia és ismeretelmélet (a) - analógia és Isten-megismerés (b) | 32 |
| Az analógia elve a filozófia történetében | 34 |
| Analógia és absztrakció-tan | 35 |
| A szellemi létfok metafizikai helye | |
| A szellem és anyag örök harca a filozófiában (a) - a materializmus és lélektani magyarázata (b) - a pszichomonizmus és magyarázata (c) - részleges agnoszticizmus (N. Hartmann) (d) | 37 |
| Brandenstein szellemfilozófiája - Csak a szellem hatóképes (a) - e szellemfilozófia alapja Brandenstein okságlevele (b) - Brandestein szellemfilozófiájának méltatása (c) | 42 |
| Max Scheler szellembölcselete (a) - az erő és erőtlenség tétele (b) - a szublimáció és a szellem szerepe a történelemben (c) - az abszolút szellem Schelernél (d) | 45 |
| Nicolai Hartmann szellemfilozófiája - A rajtanyugvás és erősség törvénye (a) - a felsőbb létfok autonómiája (b) - a materializmus és pszichomonizmus lehetetlensége; szellemi kategóriák (c) - N. Hartmann elmélete Istenről (d) | 47 |
| Othmar Spann szellemfilozófiája - A Spann-féle alapkategóriák (a) - a szellem metafizikai helye (b) - a szellem és anyag egymáshoz rendeltsége (c) | 50 |
| Az ókor és középkor szellemfilozófiái - A szellemfilozófia jelentősége (a) - az ókor és középkor elméletei és létfokai (b) - Aristotales hylemorphismusa (c) | 53 |
| A szellemi létfok általános jellemzése | |
| A kifejeződés jelensége (a) - a kifejezett értelem és a külső kifejezés viszonya (b) - a szellemi és testi tényező szétválaszthatatlansága (c) | 58 |
| A szellem mint az ember meghatározó formája | 61 |
| A tudatosság és öntudat (a) - a tudatosság megkétszerezése a létnek (b) - a tudat birtokbavétele (c) | 62 |
| Megismerés és akarás mint birtokbavétel (a) - az értelem és akarat intencionalitása (b) - az intencionalitás érdeklődési körei változnak az egyes létfokokkal is (c) | 63 |
| Az akarat célosságának sajátossága - "benső" és "külső" célosság | 65 |
| A kultúrtevékenység (a) - a kultúralkotások két jellemző jegye (b) - a kultúralkotások kiszámítottsága szemben a természetes növés pazarságával (c) | 66 |
| Az érzelem - Az érzelem nem intencionális hanem állapotkifejező (a) - az érzelmek kategóriái (b) - az érzelem intencionalitásnak illúziója (c) - érzelem és vallás (d) | 68 |
| A tudat és az öntudat | |
| A tudatosság primér jelenség (a) - a primér jelenségek leírhatósága (b) | 71 |
| A tudat mint a lét leképező megkétszerezése (a) - a leképezés ismeretelméleti problémája (b) - a tudat mint "bírása" a dolgoknak (c) | 72 |
| Az állati tudat mivolta | 74 |
| H. Pleszner az állati és szellemi tudatról (a) - tudat és létmegismerés (b) | 75 |
| Nicolai Hartmann elmélete az állati és szellemi tudatról - Az állati tudat kötöttsége (a) - a szellemi tudat távolságvételre képes (b) - az állati tanulékonyság köre (c) - a szellem fejlődőképessége (d) | 76 |
| Én-központiság és szellemiség paradoxona (a) - e paradoxon megfejtése (b) | 79 |
| Én-központiság és metafizika (a) - a tapasztalás és érzés filozófiái (b) | 81 |
| A tudattalan | |
| Hegel és a német idealizmus tudatelmélete (a) - szellem és tudat, szellem és öntudat nem azonosíthatók (b) | 83 |
| Aristotales "nous noétos"-a (a) - N. Hartmann három tétele az öntudatról (b) | 85 |
| A tudatosság és értelmesség viszonyának kérdése (a) - tudattalan és mégis értelmes cselekedetek (b) | 87 |
| Brandenstein elmélete a "teljes tudat"-ról - szerinte értelmes cselekedet csakis tudatos lehet (a) - a teljes tudat struktúrája (b) - az "emberi tudat" (c) - a kettős tudat oka (d) - emlékezés és feledés csak a teljes tudat révén kap kielégítő magyarázatot (e) - Brandenstein elméletének alapja (f) | 88 |
| A skolasztikus bölcselet tana a tudattalanról - Brandenstein tudat-tanának nagy nehézsége (a) - a "naturák" tana (b) - a naturák "értelmességé"-nek oka (c) - a naturák tanának nehézségei (d) | 93 |
| Az emberi személy | |
| Személy és metafizika | 97 |
| A személy mint alany | |
| Objektivitás és alanyiság (a) - Én-központiság (b) - önalakítás (c) - önismeret (d) | 98 |
| A személy mint egyesítő tényező | |
| A személy egység a jelenben (a) - az emlékezet révén egység a multban (b) - egység a kultúrtevékenységben (c) - egység az ember fizikai részeinek összefoglalásában (d) | 102 |
| Egység és tudat (a) - egység, szembenállás és odarendeltség (b) - szellemi és biológiai én (c) - az én magabírásának korlátai (d) | 105 |
| A szellemi megismerés | |
| Az emberi megismerés metafizikai helye | |
| A megismerés az élet szolgálatában (a) - a filozófiai megismerés abszolut értéke (b) - a filozófia alapproblémája: mi az ember (c) - az értelem mint felvevő készülék (d) | 109 |
| Filozófia és ismeretelmélet (a) - a rendszerező típus veszélyei (b) - filozófia mint világnézet (c) - ismeret mint szimbólum (d) - a szellemi megismerés tárgyisága (e) | 112 |
| A filozófiai megismerés határai (a) - kimerítő megismerés és döntés (b) - kimeríthetőség és az abszolút lét (c) | 116 |
| A filozófiai megismerés korlátozott kimeríthetősége (a) - a filozófia történetének tanusága és ennek értéke (b) - a dolgok külső és belső határozmányai (c) - kimeríthetőség és absztrakció (d) - egyes abszolut értékű megismerések (e) - formai meghatározás és tartalmi kimeríthetőség (f) - kimeríthetetlenség és haladás (g) | 117 |
| A philosophia perennis eszméje | |
| Végtelen processzus és philosophia perennis (a) - a philosophia perennis alapja és lehetősége (b) - a philosophia perennis mint ideális rendszer (c) | 122 |
| A filozófia haladásának kérdése - az organikus növés elmélete (a) - az eddigi filozófiák értékelése (b) - biológia és a szellem (c) | 124 |
| A filozófia haladásának hármas fázisa (a) - az ókor bölcselete (b) - a középkor (c) - a keresztény filozófia kérdése (d) - az újkor (e) | 126 |
| A bölcselkedés arisztokratikus struktúrája (a) - horizontális és vertikális haladás (b) | 131 |
| A philosophia perennis eszméinke ideális rendszere (a) - a valóság kimeríthetetlensége (b) - a skepticizmus és a relativizmus vádja (c) - a filozófia igazi feladata (d) | 132 |
| Az akarat szabadsága | |
| A szabadság tagadásnak következményei (a) - aktusok világa és a megismerés (b) - illúzió és képzeletélmények, Spinoza (c) - a szabadság sorsdöntő jelentősége az emberek életében (d) | 137 |
| A törekvés metafizikája (a) - természetes és szellemi törekvés (b) - a vonzás és taszítás ontológiai értelme (c) | 140 |
| Az indítóok értelmi felismerése (a) - a megfontolás lehetősége (b) - a megfontolás feladata (c) - a döntés pozitív és negatív tulajdonsága (d) | 142 |
| A motívum kétféle erőssége (a) - érzelem és indítóok (b) | 144 |
| A szabadság igazi metafizikai problémája (a) - szabadság nem önkényesség (b) - szabadság nem értelmetlen cselekvések lehetősége (c) - szabadság és konkrét szituáció (d) - szabadság és erőkifejtés (e) - szabadság, szenvedély és palotógia (f) | 146 |
| Szabadság és okságelv (a) - a természettudományos okságelv nem általános érvényű (b) - az általános érvényű okságelv megfogalmazása (c) | 150 |
| A biológia oksági viszonya (a) - N. Hartmann föléjeépülési és belenyúlási elmélete (b) - föléjelépülés és föléalakítás (c) | 152 |
| A szabadság: együttműködés és kezdet (a) - az erkölcsi statisztikák lehetőségének oka (b) - szabadság és kiszámíthatóság (c) - a szabadság határai (d) - külső és belső kényszer (e) | 154 |
| A szabadság titokzatossága (a) - szabadság és szellemtudományos módszer (b) - a szabadság ontológiai helye (c) | 156 |
| Az ember történetisége | |
| A történetiség mivolta (a) - történelme csak a szellemnek van (b) - a történetiség alapja a szellem önalakítási képessége (c) - önalakítás és az exsztenciális filozófia (d) - az exisztenciális filozófusok tévedésének oka (e) | 159 |
| Történetiség és tudomány (a) - az önkifejeződés jelensége (be) | 163 |
| Értés és magyarázat (a) - az értés elsőleges jelenség (b) - az értés nem önprojiciálódás (c) - csakis a szellem érthető (d) - megértés és az életfilozófiák (e) - önkifejeződés és abszolút tárgyi megismerés (f) | 164 |
| A megérthetőség fokozatai (a) - az általános megérhetőség jelensége (b) - az általános megérthetőség oka (c) | 168 |
| A test és lélek viszonya egymáshoz | |
| Monizmus és dualizmus (a) - az emberi lélek létezése (b) - testi és szellemi kategóriák (c) - kölcsönös variálhatóság (d) | 171 |
| Az életelvek számának kérdése az emberben (a) - az életelv egyetlenségének elmélete és bizonyítékai (b) | 174 |
| A lélek és test egymásrahatásának kérdése (a) - pszicho-fizikai parallelizmus (b) - a túlzó dualizmus (c) | 176 |
| A szubsztanciás egység elmélete (a) - sajátos okviszonya (b) - a testi és lelki tevékenységek megkülönböztetésének értelme (c) - az álleti életelv mivoltának kérdése (d) | 177 |
| A lélek halhatatlansága | |
| Halhatatlanság és pótolhatatlanság (a) - halhatatlanság és pantheizmus (b) | 181 |
| A halhatatlanság filozófiai igazolhatóságának kérdése - fizikai és metafizikai halhatatlanság (a) - a megsemmisülés kérdése (b) - Brandenstein halhatatlansági elmélete (c) - ez elmélet méltatása (d) | 182 |
| A halhatatlanság ontológiai lehetőségének alapja (a) - a feltételnélküli erkölcsi kötelezettség (b) - a lélek rászorultsága a testre (c) - halhatatlanság és boldogságvágy (d) | 184 |
| A szellem létezési (exisztenciális) módjai | |
| Az objektív szellem idealista és aktivista elméletei | |
| A szellem létezési módjának problémája (a) - a modern problémafelvetés alapkiindulása (b) - az egyéni és közösségi szellem viszonya egymáshoz (c) - a népszellem és humanitás fogalmai (d) - a közösségi szellem sajátos függése és autonómiája (e) | 188 |
| Hegel szellembölcseletének alapkiindulása (a) - a hegeli objektív szellem szubsztanciális világszellem (b) - szellem és a világtörténés (c) - Hegel hatása a modern szellembölcseletre (d) | 191 |
| Nicolai Hartmann szellembölcseletei (a) - ráépülés és föléépülés; a szellem háromféle ráépülési módja (b) - az egyéni szellem közösségi bekapcsolódása (c) - az objektív szellem expanzivitása (d) - az objektivációk léte (e) | 193 |
| Nincsen lebegő szellem (a) - a három létmód viszonyulásai egymáshoz (b) - az exisztenciális módok három alapkategóriája (c) - a létmódok koordinációja (d) | 196 |
| A szuperexisztencia - a személyes szellem és az objektivitációk létmódja (a) - az objektív szellem létmódjának kategóriái (b) - az objektív szellem személytelensége és tudathiánya (c) | 199 |
| A szuperexisztencia fogalmának nehézségei (a) - a létrétegek elhelyezkedése (b) - a fajok szuperexisztáló létmódja (c) - az objektív szellem szuperexisztenciájának módja (d) - szuperexisztencia ontológiai alapja (e) | 201 |
| N. Hartmann szellembölcseleti aktualizmus | 204 |
| Az objetkív szellem realista magyarázata | |
| Az individiális szellem közösségi élete (a) - az objektív szellem ontológiai mivolta (b) - a közszellem (c) | 205 |
| Az objektív szellem nem-szellemi tényezői; a "jelen" (a) - a faj és "vér" (b) - a korszellem egységének kialakulása (c) | 207 |
| A szellem külső és belső egysége (a) - az egyedi szellem bipolaritása (c) | 209 |
| Az egyes kultúrterületek egysége és autonómiája (a) - a kultúra egységének oka Hartmann szerint a szuperxeisztencia (b) - az egységesség igazi oka a személyes szellem szubsztancialitása (c) - az egység létrehozó tényezői (d) | 211 |
| A kultúrterületek egymásbakapcsolódásának hármas tényezője (a) - a kultúralakulatok két mozzanata (b) - a kultúrterületek egységesítője a személyiség (c) | 213 |
| Az objetkív szellem egysége (a) - az objektív szellem dinamizmusa (b) - e dinamizmus két alaptényezője (c) | 215 |
| Összefoglalás - Az objektív szellem megoldása az egyéni szellem bipolaritásában van (a) - a Rickert-féle magasabb történeti fogalmak struktúrája (b) - az aktualizmus alaptévedése (c) | 217 |
| A szellem objektivációi | |
| Az objektivációk általában | |
| Az objektivációk mivolta (a) - az objektiváció és objektív szellem viszonya (b) - objektiváció és objekció (c) | 220 |
| Az objektivációk ontológiai alapja (a) - az önkifejeződés testi korlátai (b) - a természeti jelenségek mint szellemi objektivációk (c) | 221 |
| Az objektivációk három osztálya (a) - az objektivációk osztályozása az anyagtól való függésük foka szerint (b) | 224 |
| Az objektivációk megérthetőségének alaptényezője (a) - a "közlés" megérthetősége és e megértés akadályai (b) - a "kifejezések" csekélyebb fokú megérthetősége és ennek oka (c) - a műalkotások értékelési ingadozásai és ennek oka (d) | 225 |
| Az objektivációk strukturája | |
| Az objektivációk strukturájának négy alkotó eleme | 229 |
| Az objektiváció nem teremtői és nem "belső" alakítás (a) - az objektivációk egysége és belső feszültsége (b) - feszültség anyagi, formai és alanyi tényezői (c) | 229 |
| Az objektiváció az alakító szellemi saját világából ered | 232 |
| Az objektiváció anyagának a megismerésből eredő leegyszerűsítése (a) - a leegyszerűsítés fokozódása a "kifejezés"-ben (b) - a kivitel mint leegyszerűsítő tényező (c) | 233 |
| Az akarat mint az objektiváció anyagának leegyszerűsítő tényezője (a) - az objektiváció és az élő organizmus összehasonlítása (b) - az objektivációk fukar teológiája (Heidegger, Bergson) (c) | 235 |
| Az objektivációk mechanikus erők által formáltatnak | 238 |
| Az objektivációk belső egysége és zártsága | 238 |
| Az objektivációk sajátos létezési módja (a) - az objektivációk előtere és háttere (b) - az objekviációk jelenségének metafizikai alapja (c) | 239 |
| Külső és belső acélosság (a) - az objektivációk kettős célossága (b) | 242 |
| Az objektivációk megértése | |
| Az objektivációk megértésének kérdése (a) - a megértés csak a közösségben lehetséges (b) - az objektivációk tudatos és tudattalan szellemi tartalma (c) | 244 |
| A megértés és beleélés (Dilthey) (a) - a megértés mélységi iránya (b) - értés és kimeríthetőség (c) - az értés mint közvetlen lényegismertetés (d) - az objektivációk és a természet alkotásainak megértése közötti különbség (e) | 246 |
| A megértés nem önmegértés, sem önprojiciálódás (a) - az életfilozófiák (Dilthey, Heidegger) elmélete az értésről (b) - Heidegger téves kiindulása a szerszámok megértési módjából (c) | 249 |
| Az ember filozófiájának metafizikai helye | 252 |