| Előhang | 5 |
| Mementók | |
| Az élő Hegel | 9 |
| Friedrich Engels mementója | 13 |
| A legendaoszlató | 29 |
| (Franz Mehring emlékére) | |
| A filozófiai hagyaték | 34 |
| (Lenin filozófiai gondolatainak olvasása közben) | |
| Lenin és a művészeti irányzatok | 46 |
| A Tolsztoj-probléma és az orosz forradalom | 47 |
| Az "izmusok" problémája | 51 |
| Elkötelezettség és pártosság | 56 |
| Antonio Gramsci: Filozófiai írások | 60 |
| Molnár Erik: A történelmi materializmus filozófiai alapproblémái | 73 |
| A 70 éves Lukács György köszöntése | 83 |
| Lukács György: Az esztétikum sajátossága | 96 |
| A történelem tükre | 109 |
| (Lukács György emlékére) | |
| Alexander Bernát, az esztéta | 114 |
| Walter Benjamin: Kommentár és prófécia | 133 |
| Thomas Mann | 140 |
| (Halálának 10. évfordulójára) | |
| Az esztétikum helye Max Horkheimer gondolatvilágában | 151 |
| Arnold Hauser: A művészet és az irodalom társadalomtörténete | 168 |
| A művészet szabadságharca | |
| A művészet szabadságharcának kezdetei | 179 |
| (A képzőművészet és a vallás a korai olasz reneszánszban) | |
| A kereszténység sajátos helyzete a monoteizmuson belül | 180 |
| Nem előtted borulok le, hanem az emberiség szenvedései előtt... | 182 |
| A panteisztikus vallásosság és a művészet | 187 |
| A reneszánsz művészet világnézeti tendenciáinak új ellentmondása | 190 |
| A drámaiság és az egyén újrateremtése | 195 |
| (A művészet szabadságharca a manierizmus idején) | |
| Polgárosodás és új vallási szükséglet | 196 |
| Michelangelo drámája | 199 |
| Velence, a művészi ellentmondások városa | 202 |
| A manierizmus belső tendenciái | 205 |
| A manierizmus eredményeinek általános tanulságai | 210 |
| Reneszánsz és ellenreneszánsz | 212 |
| (Albrecht Dürer emlékére) | |
| A német humanizmus | 218 |
| Művészet és reformáció | 222 |
| Honnan árad a fény? | 229 |
| (Rembrandt halálának 300. évfordulójára) | |
| Művészeti radikalizmus | 230 |
| A fény belülről árad | 233 |
| Drámaiság és emberideál | 237 |
| A festő mint nevető filozófus | 242 |
| Régi és új mítoszok | |
| A Prométheusz mítosz sorsa | 247 |
| A költészet öncélúságának mítosza | 266 |
| A művészet öncélúsága és a sánctábor | 269 |
| Az öncélú művészet elvének jellegzetes megjelenése a romantikában | 273 |
| Polgári támadás a művészet öncélúsága ellen | 278 |
| Freud és a művészet | 297 |
| A fasiszta mítosz előzményei | 318 |
| A reakciós vezérmítosz | 335 |
| A reakciós vezérmítosz osztályalapjairól | 336 |
| A mítoszalkotás törvényei szerint | 339 |
| A vezérmítosz hitele | 341 |
| A vezérmítosz a háborús állapot jegyében | 345 |
| Az elsüllyesztett ember | 349 |
| (Jegyzetek a strukturalizmusról) | |
| A nyelv mint modell | 351 |
| A kommunikáció mint magyarázó elv | 353 |
| A strukturalizmus harmadik nagy lépése | 357 |
| A negyedik lépés: a tudománytörténet magyarázata helyett annak megváltoztatása | 359 |
| Új nietzscheanizmus | 361 |
| Az ember elméleti és gyakorlati megsemmisítésének összefüggése | 365 |
| A kultúra totalitása | |
| Filozófiai kategóriák esztétikai vonatkozásairól | 371 |
| (Tartalom és forma. Lényeg és jelenség) | |
| Tartalom és forma | 371 |
| Társadalmi megbízatás | 372 |
| Téma és tartalom | 373 |
| Tartalom és módszer | 375 |
| A tartalom átmenete formába | 379 |
| A cselekényábrázolás és a kompozíció összefüggése | 382 |
| A külső forma | 386 |
| Lényeg és jelenség | 388 |
| A jelenség szerepe a művészetben | 390 |
| A lényeg felé vezető út lehetőségei | 395 |
| A többjelentés és a lényeg | 400 |
| A jelenségszféra misztifikálása | 401 |
| Esztétikai alapelvek: mimézis és katarzis | 405 |
| A művészeti ismeretterjesztés | 405 |
| A visszatükrözés | 407 |
| A katarzis | 413 |
| A szórakoztatás problémái | 422 |
| Szórakoztatás és orientáció | 423 |
| A szabad idő lekötése | 425 |
| Nem könnyű a könnyű műfaj | 428 |
| Szórakozás és szabad idő átstrukturálódása | 431 |
| Érdeklődés és szórakozás | 433 |
| A lekötött szabad idő | 435 |
| A várakozás avagy játék az elvárással | 438 |
| Népkultúra és tömegkommunikáció | 442 |
| A népkultúra és rétegződése | 444 |
| A tömegkommunikácó szerepe a valódi népkultúra kialakításában | 447 |
| A művészet új lehetősége | 453 |
| A közvetítés sajátosságai | 454 |
| A művészet közvetítése | 455 |
| A rész és egész mint a tévé lehetséges művészi alapkategórája | 457 |
| Az intimitás | 459 |