A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

A színház világtörténete 1.

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Gondolat Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 491 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 17 cm
ISBN: 963-281-684-6
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Első kötet
Előszó az első kiadáshoz (Hont Ferenc)11
Előszó a második kiadáshoz (Staud Géza)13
Tájékoztató15
SZÍNJÁTÉK AZ ŐSI KÖZÖSSÉGEKBEN17
A színjáték eredete (Hont Ferenc)19
A mimetikus cselekvés19
Az életszínjáték21
Az ünnepi színjáték25
A dráma keletkezése27
Spirális fejlődés29
A törzsi társadalmak színjátéka (Dömötör Tekla)30
A színjáték előtörténete 30
Színjátéktípusok és alkotóelemek31
Földrajzi változatok36
A RABSZOLGATARTÓ TÁRSADALMAK SZÍNJÁTÉKA43
Az ókori Közel-Kelet színjátéka45
Egyiptom (Dömötör Tekla)45
Mezopotámia (Székely György)48
Az antik görög színjáték (Ritoók Zsigmond)49
A görög színjáték kezdetei49
Az antik görög színház virágkora52
A drámai játékok az athéni ünnepeken53
Drámai előadások56
A drámai alkotás62
A görög mimosz és a bábjáték65
Az antik görög színház hanyatlása66
A hellenizmus színházkultúrája69
A római birodalom színházi élete (Horváth István Károly)73
Népi színjáték az ősi Itáliában 73
Az atellana75
A római dráma kezdetei77
Plautus és a római vígjáték virágkora79
A római dráma második nemzedéke85
Színházépület és -technika86
Mimus és pantomimus. A hanyatlás88
Az első osztálytársadalmak színjátékának jellemző vonásai (Székely György)92
A FEUDALIZMUS KORÁNAK SZÍNJÁTÉKA95
Színjáték a feudaliuzmus kialakulása és virágzása korában (V-XIV. század)99
A rabszolgatartó kor színjátékos hagyományai és továbbfejlődésük (Székely György)99
A mimus-utódok és színjátéktípusok99
Népi szokásrétegek103
A latin dráma szórványos újrajelentkezése106
A középkor vallásos színjátékai (Dömötör Tekla és Székely György)108
Liturgikus és félig liturgikus játékok108
Az előadások általános leírása111
A nemzeti fejlődésben mutatkozó sajátosságok119
A feudális uralkodó osztály teátrális szokásai (Székely György)128
A városi polgárság színjátéktípusai (Székely György)131
Színjáték a kapitalista viszonyok kialakulásának korában (XIV-XVI. század)140
Az itáliai humanizmus és reneszánsz (Horányi Mátyás)140
A világi elemek megerősödése141
A trionfo142
Menyegzői játékok143
Az olasz humanisták színházi kísérletei144
Az új színházi műveltség központja145
Az új műfajok147
Az új színház és színpad151
A commedia dell'arte157
A spanyol reneszánsz színháza (Horányi Mátyás)166
Vallásos és bukolikus színház167
A spanyol dráma kezdetei170
A spanyol reneszánsz színház szervezeti és színpaformái174
A színjáték Angliában a Tudor-reneszánsztól Shakespeare haláláig (Székely György)180
Tovább élő középkori formák181
Az angol humanizmus és reneszánsz színháza183
A hivatásos színház kialakulása186
Shakepeare és kortársai193
A francia reneszánsz színjáték (Staud Géza)198
Színházak és társulatok199
Olasz színészek Franciaországban201
A reneszánsz dráma kialakulása202
Műsorok, előadások és közönség205
A reneszánsz színház német földön (Mátyusz Elemérné)208
A német humanisták színjátékai208
A protestáns iskolai színjátszás211
A mesterdalnokok színjátéka213
A németalföldi reneszánsz színjáték (Cenner Mihály)218
A skandináv reneszánsz színjáték (Cenner Mihály)223
Dánia223
Svédország227
A kelet-európai nemzeti nyelvű reneszánsz színjátszás és dráma (Dömötör Tekla)228
Játékalkalmak, műfajok és színjátszók229
Délszlávok230
Lengyelek232
Csehek, morvák, szlovákok234
Magyarok236
Oroszok238
AZ ELSŐ POLGÁRI FORRADALOMTÓL A FRANCIA FORRADALOMIG XVII. század241
Németalföld (Cenner Mihály)243
A nemzeti polgári színjátékkultúra kialakulása243
Itália (Horányi Mátyás)247
Az opera születése és fő típusai247
Színházépítészet és díszletművészet250
A spanyol "aranykor" színháza (Horányi Mátyás)253
A színházak és szcenika254
Lope de Vega és a spanyol nemzeti dráma257
Calderón barokk "világszínháza"260
A francia klasszicizmus "nagy százada" (Staud Géza)262
Új színházak a XVII. században 263
Szcenika és díszletművészet266
Drámaelméleti irodalom268
Társulatok és színészek270
A Comédie Italienne első korszaka273
A klasszicista műsor275
A balett és az opera kezdetei Franciaországban278
Az angol forradalom és a restauráció színháza (Székely György)282
Út a polgári forradalomhoz282
A Stuart-restauráció korának színjátéka288
A német barokk színház (Mályusz Elemérné)292
Az egyházi rendek színjátékai292
A protestáns iskolai színjátszás nemzeti jellege296
Olasz, angol és holland vándorszínészek Németországban298
A német vándorszínészet kezdetei301
A bécsi udvari barokk színház303
Udvari operák és a korai nem daljáték306
XVIII. század
Az angol felvilágosodás színháza (Székely György)309
A polgári ízlés térhódítása309
Az angol felvilágosodás kibontakozása313
Az írországi színjátszás kezdetei315
A francia színjátszás a felvilágosodás korában (Staud Géza)318
Színház a francia kastélyokban319
A francia jezsuita iskolai színjátszás322
A Comédie Francaise a forradalom előtt325
Az opera332
A Comédie Italienne második korszaka334
A vásári színjátszás és az opéra comique337
A német nyelvterület színjátszása a XVIII. században (Belitska Hedvig) 344
A német fejedelmi udvarok rokokó színháza345
Gottsched és Karoline Neuber reformtörekvései347
A hamburgi Nemzeti Színház. Lessing és Ekhof349
A mannheimi Nemzeti Színház351
A Sturm und Drang intermezzója, Friedrich Ludwig Schröder353
A bécsi népszínház kialakulása355
Az udvari színház Bécsben, Mária Terézia korában358
A bécsi Burgtheater megalapítása359
A németalföldi színház fejlődése (Cenner Mihály)362
A barokk ízlés térhódítása362
A "természetes" stílus első jelentkezése364
A barokk színház északon (Cenner Mihály)366
Dánia366
Svédország369
Az olasz színház a XVIII. században (Horányi Mátyás)372
Színházépületek373
Goldoni és Gozzi373
A melodráma és az opera (Staud Géza)376
Neoklasszikus törekvések Spanyolországban (Horányi Mátyás)380
A portugál színház a XVIII. században (Staud Géza)382
Barokk színházkultúra a kelet-európai népeknél (Dömötör Tekla)385
Színházépületek. Színpadtechnika és díszletművészet386
Műsortípusok389
A délszláv fejlődés391
Csehek, morvák, szlovákok393
Lengyelország395
Románia398
Görögország398
Magyarország399
Oroszország (Staud Géza)400
A KÖZEL- ÉS TÁVOL-KELETI NÉPEK SZÍNJÁTÉKAI A XIX. SZÁZADIG
Közel-Kelet (Székely György)409
Az örmény színjáték409
Grúzia színjátéka412
Irán színjátéka412
A török birodalom színjátéka415
Távol-Kelet (Miklós Pál)418
India színházművészete418
Eredetproblémák418
A színház alakulása középkor óta420
Hátsó-India és Indonézia színjátékai424
A lámaizmus színháza. Tibet és Mongólia426
Kína színházművészete429
Az ősi színjátéktípusok429
A középkori színjátszás432
A déli dráma437
Az újkori klasszikus "opera"-színház439
A japán színjátszás története441
Énekes-táncos előformák441
A nő-játék442
A bábjáték és a kabuki443
Címmutató (Bárány György)449
Névmutató (Szamosi Ivánné)474
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A színház világtörténete 1.
Állapot:
2.700 ,-Ft
41 pont kapható
Kosárba
konyv