kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Farkas Lőrinc Imre Könyvkiadó |
|---|---|
| Kiadás helye: | |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
| Oldalszám: | 274 oldal |
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 20 cm x 14 cm |
| ISBN: | 963-7310-31-2 |
| Előszó | 7 |
| A sztoa történelmi háttere | 11 |
| A hellén nemzetségi társadalom | |
| A rendi társadalom jellemzői | |
| Papság helyett filozófusok | |
| A rendi társadalom hanyatlása | |
| A filozófia menedéke | |
| A sztoa vázlatos törétnete | 21 |
| Zénon, Klanthész, Khrüszipposz, Panaitiosz és Poszeidón | |
| Seneca, Epiktétosz, Marcus Aurelius | |
| A tan | 27 |
| A filozófia feladata és részei: fizika, logika, etika | 27 |
| Az etika elsődlegessége | |
| A sztoikus természettan és a teológia | 29 |
| Az elemek és átváltozásuk | |
| A négy őselem | |
| A teremtő tűz | |
| A tűz létrejötte | |
| A materializmus meghaladása | |
| Teológia és teleológia | 36 |
| A teremtő tűz=a legfőbb istenség=Zeusz=a "magvető értelem" | |
| A sztoa álláspontja a néphittel szemben | |
| A sztoa teleológiája | |
| A mantika | |
| A teodícia (az isteni mindenhatóság és a világi lét hiányosságainak összeegyeztetési kísérlete) | 49 |
| Az etikai avagy pedagógiai teodícia | |
| A mechanikus-fizikai érv | |
| A kozmológiai érv | |
| A logikai teodícia | |
| A lelki élet jelenségei | 62 |
| A lélek három alkotórésze | 62 |
| Az indulat | |
| Az indulat érzéki, fogalmi és akarati oldala | |
| A "fürge tévhit" | |
| A nemes indulatok | |
| A lélek halhatatlansága | 73 |
| A korai sztoa megállapításai | |
| Panaitiosz, a halhatatlanság tagadója | |
| Epiktétosz és Marcus Aurelius az individuális halhatatlanság nemlétéről | |
| Az individuális halhatatlanság tagadása Senecánál | |
| A logika | 76 |
| A formális logika | 76 |
| Partíció és divízió (felosztás és osztályozás) | |
| A hipotetikus és a diszjunktiv következtetés | |
| A hipotetikus ítéletek visszafordíthatósága | |
| A terminológia érdemei | |
| Az ismeretelmélet | 81 |
| A megragadható képzet | |
| A középső sztoa egyéb kritériumai | |
| Az összhang | |
| A notiones communes | |
| A kategóriák | |
| A sztoa nyelvfilozófiája | 89 |
| A szó mint a dolgok utánzata | |
| Anomália és analógia | |
| Előrelépés az esettanban | |
| A nyelvtani nemekről, igeidőkről, igemódokról és a mondatösszetételről | |
| A Csarnok etikája | 96 |
| Az etikai cél | 96 |
| A következetesség | |
| A bánat elutasítása | |
| A szabadság | |
| A természetes (és természetnek megfelelő) élet | |
| A "vágy" és a "gyönyör" | |
| A boldogság | |
| A kötelesség és a kötelezettségek | 108 |
| Az illendő és a "helyes" cselekedet | |
| A második kötelességminta | |
| Házasság és munka | |
| A jócselekedet | |
| A béketűrés | |
| Az erkölcs és az erények | 121 |
| Az erkölcs intellektuális alapja | |
| Az akarati momentum részleges érvényessége | |
| A négy központi erény és a származtatott erények | |
| A két epiktétoszi erény: a megbízhatóság és az illemtudás | |
| Az erény szépsége | |
| A vagyon, a javak és az értékek | 133 |
| Az erény és tartozékai mint egyedüli érték | |
| A bűn mint egyedüli rossz | |
| Az értékfelosztás merevségének enyhítése | |
| Értékek és látszatértékek | |
| A halál | |
| A bölcs eszménye | 141 |
| A filozófus | |
| Út a bölcsesség felé | |
| A sztoikus morál eredményei | |
| A sztoa állam- és jogelmélete, illetőleg ezek gyakorlati következményei | 146 |
| A természetjog | |
| A természetjog hatása az örökösödési jogban | |
| A nők és a rabszolgák joga | |
| A gyermek joga | |
| A sztoa viszonya a többi filozófiai iskolához | 157 |
| A peripatetikusokkal, az akadémikusokkal és az epikureusokkal való kapcsolata | |
| A sztoa viszonya a pozitív tudományhoz | 161 |
| A sztoa utóhatásai a görög filozófiában | 161 |
| A sztoikus eszme a neoplatonizmusban | 161 |
| A sztoikus eszme Boethiusnál | 173 |
| A sztoa hatása az Ókor zsidó filozófiájában | 175 |
| A Koheleth | |
| Salamon bölcsessége | |
| A makkabeusok negyedik könyve | |
| Alexandriai Philón | |
| A sztoa utóélete az Újszövetségben és az egyházatyáknál | 187 |
| A sztoikus eszme az Újszövetségben | 187 |
| Az Evangéliumok | |
| Paulus | |
| A sztoikus eszme az apologétáknál | 192 |
| Justinus, Arhenagorász, MInucius és Tertullianus | |
| A sztoikus eszme a dogmatikusoknál | 199 |
| Alexandriai Clemens. Origenes | |
| A sztoikus az Újkor filozófiájában | 208 |
| A természetes vallás és a természetjog | 208 |
| Thomas Morus | |
| Bodinus | |
| Herbert von Cherbury | |
| A természetvallás Franciaország és Németországban | |
| Althusius | |
| Locke | |
| Grotius | |
| A szoticizmus a szisztematikus és a népszerű filozófiában | 226 |
| A sztoikus gondviseléshit | |
| A sztoikus teodícia Leibniznél | |
| A sztoikus ítéletelmélet Descartes-nál és Spinozánál | |
| A sztoikus etika Descartes-nál, Spinozánál, Kantnál, Fichténél, II. Frigyesnél és K. Hiltynél | |
| Jegyzetek | 241 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.