| I. KÖTET | |
| Előszó | |
| Társadalom és művészet | 7 |
| A tárgy és beosztása | 7 |
| A mecénás: a királyi és nádori udvar művészet-szükséglete | 10 |
| A társadalom tagoltsága | 17 |
| A főnemesség | 19 |
| A főpapság | 24 |
| A városok szükséglete | 30 |
| A polgárság igényei | 35 |
| Közönség és stílus | 39 |
| A klasszicizmus szelleme az egész művelődésben | 39 |
| Kazinczy tanításai | 42 |
| Divatos képtárgyak | 47 |
| Történeti művészet | 48 |
| A tájkép | 53 |
| Az életkép | 57 |
| Az arckép | 60 |
| A miniatűr-kép | 63 |
| A képmás-szobor | 67 |
| Az érem és plakett | 68 |
| Az ötvösség sorsa | 71 |
| Henszlmann stilisztikai vitája | 73 |
| Technikai mesterkedések | 75 |
| A lakásberendező-művészetek helyzete | 79 |
| Műkedvelők, gyűjtők, mecénások | 85 |
| Műkedvelés a társadalom különböző rétegeiben | 85 |
| Gyűjtők | 91 |
| Hatásuk | 100 |
| A mecénások erős igénybevétele | 101 |
| Különböző típusaik | 103 |
| Képtárak, kiállítások | 108 |
| A Nemzeti Múzeum képtára | 108 |
| Hatása | 110 |
| Kisebb kiállítások | 111 |
| A Pesti Műegylet | 113 |
| Hatástalanságának okai | 114 |
| A mindennapi kenyér | 116 |
| A művészek anyagi helyzete | 116 |
| Művész-nyomor | 118 |
| A piac, műkereskedések | 129 |
| A műtárgyak ára | 133 |
| Névmutató | 146 |
| II. KÖTET | |
| Származás és gyermekkor | 3 |
| A céhvilág hatása az építészet körében | 3 |
| A szobrászatban | 4 |
| A festészetben | 6 |
| Az iskola | 10 |
| A hazai rajziskolák: a budai | 11 |
| A pesti | 13 |
| A kolozsvári | 16 |
| A nagyszebeni | 18 |
| A debreceni | 18 |
| A temesvári | 20 |
| A szegedi | 20 |
| A győri, komáromi, pozsonyi | 21 |
| Az egri és kassai | 22 |
| A rajzoktatás jellege | 23 |
| Akadémia-tervek | 25 |
| Marastoni akadémiája | 29 |
| Bécsi évek | 33 |
| Bécs jelentősége | 33 |
| A bécsi akadémia és klasszicizmusa | 35 |
| A tanítás módja | 37 |
| Magyar festők Bécsben | 38 |
| Borsos és művészete | 59 |
| Az ifjú Zichy | 68 |
| Grafikusok Bécsben | 71 |
| A szobrászat Bécsben | 74 |
| Az első magyar szobrásznövendékek | 77 |
| A bécsi építészet e korszakban | 86 |
| Magyar építésznövendékek | 87 |
| Az ígéret földjén | 90 |
| Magyar festők Rómában | 90 |
| A római festészet, a nazarénusok | 92 |
| Velencei tanulmányok | 96 |
| Nápoly és Firenze | 97 |
| Markó olaszországi évei | 99 |
| Stílusa | 100 |
| Szobrászaink Rómában | 104 |
| Ferenczy római évei, stílusának kialakulása | 105 |
| Építészek tanulmány-útja Olaszországban | 116 |
| München és Páris | 119 |
| Magyar festők Münchenben | 120 |
| Szobrászok tanulmány-ideje | 127 |
| München építészete | 128 |
| Párisi tanulmányok | 131 |
| Világjáró művészek | 132 |
| Névmutató | 137 |
| III. KÖTET | |
| A letelepülés | 3 |
| A szobrász szempontjai | 4 |
| Az építészeké | 5 |
| A hagyomány szerepe | 8 |
| A város mint kompozíció | 9 |
| A városkép kialakulása | 10 |
| Városi kultúra | 13 |
| Erdély | 17 |
| A városkép | 18 |
| Építkezési tevékenység | 19 |
| A szobrászat sorsa | 20 |
| Erdélyi képírás | 23 |
| Barabás erdélyi munkássága | 32 |
| Erdélyi grafika | 36 |
| Az Alföld | 39 |
| Építészeti feladatok | 39 |
| Debrecen | 42 |
| Az Alföld peremének jelentősége, építkezései | 43 |
| Szatmár-Németi | 44 |
| A szobrászat sorsa | 47 |
| Debrecenben | 48 |
| Ferenczy alföldi munkái | 51 |
| A grafika | 54 |
| A képírás | 57 |
| Délmagyarország | 65 |
| A városkép | 66 |
| Az építkezés | 67 |
| Szobrászat | 70 |
| Festészet: ikonosztaziszok | 71 |
| Arcképfestők | 75 |
| Túl a Dunán | 79 |
| A Dunántúl s az Alföld | 80 |
| Az építkezés: kastélyok | 82 |
| Városi építkezések | 84 |
| Egyházi építkezések, Szombathely, Győr, Pannonhalma | 85 |
| Székesfehérvár, Veszprém, Pécs | 86 |
| Esztergom | 87 |
| Tata | 89 |
| Kisebb templomok | 90 |
| Szobrászat Túl a Dunán | 92 |
| A festők munkássága | 102 |
| Névmutató | 126 |
| IV. KÖTET | |
| A Felvidék | 3 |
| Gazdasági viszonyok | 3 |
| Városi élet | 4 |
| Építkezés | 5 |
| Pozsonyban | 6 |
| Komáromban | 8 |
| Egerben | 9 |
| Kassán | 10 |
| Vidéki kastélyok | 12 |
| Felvidéki templomok | 13 |
| Középületek | 15 |
| Szobrászati feladatok | 18 |
| Külföldi szobrászok Egerben | 20 |
| Magyar szobrászok a Felvidéken | 22 |
| Ferenczy felvidéki művei | 23 |
| Kisebb plasztikai feladatok | 26 |
| Éremvésők | 27 |
| A felvidéki képírás, Pozsonyban | 29 |
| Egerben | 35 |
| Kassán | 41 |
| A többi városban | 45 |
| Felvidéki ikonfestők | 54 |
| Művészet Pest-Budán | 57 |
| Pest és Buda városképe a század elején | 57 |
| Pest nagy átalakulásának okai | 61 |
| A pesti építkezés típusai | 62 |
| A nagy árvízkatasztrófa hatása | 68 |
| Az újjáépítés | 69 |
| A mesterek | 71 |
| Időszerű stíluskérdések | 75 |
| Pollak és Hild klasszicizmusa | 76 |
| Az új utcakép | 79 |
| A lakóház | 81 |
| Templomok és középületek | 82 |
| A szobrászat | 83 |
| Külföldi szobrászok Pest-Budán | 84 |
| A szobrászati szükséglet nemei | 86 |
| Pest-budai szobrászok | 88 |
| Ferenczi szerepe | 94 |
| A képírás | 97 |
| A szükséglet | 98 |
| Pest-budai gyűjtők | 99 |
| Díszítőfestészet | 100 |
| Grafikai feladatok | 105 |
| Pest-budai grafikusok | 106 |
| Kiállítások | 108 |
| Műkereskedések | 109 |
| Átutazó művészek | 110 |
| A pest-budai mesterek: a táblabíró-világ vaskora | 113 |
| A régibb nemzedék | 117 |
| Kisfaludy | 126 |
| Az újabb nemzedék | 129 |
| Stílusa | 138 |
| Barabás | 142 |
| Pesti munkálkodásának hatása és jelentősége | 144 |
| A művészet belekapcsolódása a magyar kultúrideálba | 145 |
| Életrajzi adatok | 148 |
| Javítandók | 154 |
| A képmellékletek jegyzéke | 155 |
| Névmutató | 157 |