| Ajánlás | 5 |
| A népmese esztétikuma (elemzés) | 19 |
| A mesei fantasztikum eredete és természete | 19 |
| A megközelítés vizsonylagossága | 20 |
| Az ősfantasztikum mint előzmény | 23 |
| Prelogikus gondolkodásmód | 25 |
| Az ősfantasztikum költői természete | 28 |
| A képzelet "korlátoltsága" | 29 |
| A fantázia "torzításai" | 31 |
| A fantasztikum "görcse": a borzalom | 32 |
| Eksztázis és mimézis | 34 |
| Primér esztétikum | 35 |
| Mitikus és mesei párhuzamok | 38 |
| A mesei jelképesség eredete és természete | 41 |
| Rítus és szimbólum | 42 |
| Az összimbólum szintetizáló jellege | 43 |
| A rítus szerepe a jelkép kialakulásában | 45 |
| Stilizáltság vagy jelképszerűség? | 46 |
| Példa a jelkép szerveződésre | 47 |
| A másik pólus | 50 |
| Mag és burok | 51 |
| Jelkép és polivencia | 54 |
| Esztétikum és polivalencia | 56 |
| Jelképek rendszere | 59 |
| A mese sötét háttere | 60 |
| A mese vágyjellege | 63 |
| A tündérmesei jelképesség alkonya | 65 |
| Esztétikum és sztereotípia | 68 |
| Sajátos képszerűség | 69 |
| Hiperbolisztikus készség és képteremtés | 70 |
| Megszemélyesítés | 73 |
| Átváltozás | 75 |
| A mesei formula | 78 |
| Mágikus eredet | 78 |
| Hangulatkeltő szólások | 81 |
| A formula esztétikai lehetőségei | 83 |
| A mesei elem esztétikai lehetőségei | 85 |
| Alkotó mechanizmusok a szóbeliségben | 86 |
| A mesei elem mozgékonysága: sokértelműség | 88 |
| Humor és sokértelműség | 89 |
| A mesei elem mozgékonysága: transzformáció | 91 |
| Redukció és amplifikáció | 93 |
| Behelyettesítés | 95 |
| Deformáció | 97 |
| Jelentés-átfordulás vagy inverzió | 98 |
| Az inverzió I. fázisa: mitikumból meseiség | 99 |
| Az inverzió II. fázisa: a csoda visszájára fordul | 103 |
| Az elemek mozgásrendszerére | 106 |
| A mesei elem szinonimalehetőségei | 110 |
| A mesei elemek asszimilációja | 112 |
| Az inverzió példája: a rászedett ördög alakja | 116 |
| Esztétikai lehetőségek a mesei epikumban | 118 |
| A mese előzményei az ősi epikumban | 119 |
| Népi epikum nem esztétikai szinten | 122 |
| A funkció: mesealakító tényező | 124 |
| A mesei szüzsé | 126 |
| A mesei cselekmény | 127 |
| A bonyodalom ősi kategória | 128 |
| Ősi bonyodalomból mesei szerveződés | 129 |
| Tér- és időkategóriák mesei szinten | 131 |
| Mesei szintér és valóságigény | 132 |
| Strukturális és kompozíciós törvényszerűségek a mesében | 134 |
| A mese struktúrái | 136 |
| A párhuzamosság mint elemi kompozíciós törvényszerűség | 138 |
| Azonosságon alapuló párhuzamosság | 139 |
| Kontraszton alapuló párhuzamosság | 141 |
| A motívumok viselkedése elemi szerkezetben | 144 |
| Egyetlen motívum szerveződő készsége kulcshelyzetben | 147 |
| Egyetlen motívum is alkothat mesét | 148 |
| Kánonszerűség vagy elsődleges kapcsolatok az epizódban | 150 |
| Archaikus szintű variálódás | 151 |
| Variálódás a meseiség irányában | 153 |
| Epizódok viselkedése a típusban | 156 |
| A típusok kapcsolódásának lehetőségei | 160 |
| A típuskapcsolódás töredékessége | 163 |
| Zártságon belüli nyithatóság | 168 |
| A tipologizálás viszonylagossága - a tréfás mesék lazasága | 170 |
| Törvényszerű hagyománytalanság - invariáns | 173 |
| Egyszerű vagy összetett? | 177 |
| Struktúra és hagyományozódás | 180 |
| Elbeszélőstílus a népmesében | 183 |
| A félreismert mesei elbeszélőstílusról | 184 |
| Az elbeszélőművészet egyéni jellege | 186 |
| A motiváció az elbeszélőstílus alkotó tényezője | 189 |
| Motiváció és elhihetőség | 191 |
| Világszemlélet és motiváció | 193 |
| Realizmus és novellizálás | 196 |
| Novellizálás archaikus szinten | 202 |
| A novellamese fejlődés eredménye | 207 |
| Az improvizáció esztétikai lehetőségei | 209 |
| A népmese esztétikuma (szintézis) | 215 |
| A tündérmesék grandiózus világa | 215 |
| A grandiózus és a tragikus mesei változatai | 215 |
| Hős és hősiesség alakulása a népmesében | 228 |
| A tündérmesék humoros világa | 244 |
| Hangulatkeltő humor | 245 |
| Cirfázás, játékosság | 248 |
| A mesemondó szerepe | 249 |
| Humor és kompenzáció | 252 |
| Az aránytalanságban rejlő humor | 254 |
| A humor mesei helyzetben | 255 |
| Humor a nagyerejű társakban | 257 |
| A humor nyersanyaga: a grandiózum | 257 |
| A nagyerejű társak grandiózus megjelenítésében | 259 |
| Mitikus eredetű nagyerejű társak parodisztikus megjelenítése | 261 |
| Nagyevő paródiája | 261 |
| Nagyívó paródiája | 262 |
| Parodisztikus alakok mesei környezetben | 263 |
| Jófutó paródiája | 264 |
| Jólátó, Jócélzó paródiája | 265 |
| Didergős paródiája | 266 |
| Egy mesehős paródiája: Babszem Jankó | 267 |
| A tréfás mesék fordított világa | 270 |
| A tréfás mesék mitikus vonulata | 273 |
| A tréfás mesék realista vonulata | 288 |
| Jegyzetek | 316 |
| Irodalom | 329 |
| Rezumat | 337 |
| Auszug | 343 |
| Summary | 349 |