| Széplaki György: Előszó | 11 |
| Katona András: Bevezető | 13 |
| Zárónyilatkozat | 15 |
| A plenáris ülés előadásai | 17 |
| Katona András: Köszöntő | 17 |
| Pokorni Zoltán: Köszöntő | 19 |
| Klinghammer István: Köszöntő | 24 |
| Németh András: Köszöntő | 26 |
| Ballér Endre: Neveléstudomány és tantárgy-pedagógia | 28 |
| Kojanitz László: A szakmódszertani képzés megújulása az új kerettantervi dokumentumok bevezetése időszakában | 34 |
| Bárdos Jenő: Elmélet és gyakorlat a nyelvpedagógiában | 38 |
| Sipos Lajos: Új törekvések a humán tárgyak tanításában | 49 |
| Victor András: Természetpedagógia | 57 |
| Augusztus 31. | 69 |
| 1. szekció (Szekcióvezető: Milkovits István) | |
| A módszertani ismeretek oktatásának helyzete a képzés egészén belül. A szakképzés és a szakmódszertani képzés kapcsolata | 69 |
| Adamikné Jászó Anna: Az integráció a magyartanításban | 71 |
| Kulin Eszter: Drogmegelőzés a pedagógusképzésben | 79 |
| Liszka Gábor: A módszertani ismeretek oktatásának helyzete - avagy néhány gondolat az anyanyelvi tantárgy-pedagógia egyetemi oktatásáról | 84 |
| Sándorné Tóth Zsuzsanna: Készségfejlesztési gyakorlatok a szakmódszertani képzésben | 87 |
| 2. szekció (Szekcióvezető: Boreczky Ágnes) | |
| A pedagógiai pszichológiai képzés és a szakmódszertan kapcsolata | 91 |
| Bárdossy Ildikó - Dudás Margit - Pethőné Nagy Csilla - Priskinné Rizner Erika: Az interaktív és reflektív tanulás lehetőségei a tanárképzésben | 93 |
| Revákné Markóczi Ibolya - Ferenczy Tibor - Tóth Tibor: Igények és elvárások a pedagógiai pszichológia és a szakmódszertanok kapcsolatrendszerében | 112 |
| 3. szekció (Szekcióvezető: Munkácsy Katalin) | |
| A korszerű ismerethordozók szerepe a módszertani képzésben | 115 |
| Ihász Ferenc - Szakály Zsolt: A kutatási eredmények szerepe a főiskolai hallgatók egészséges életmódjának tudatos alakításában | 117 |
| Radnóti Katalin: Modern fizikafeladatok multimédián | 123 |
| Szabó Krisztina Ágota: Új eszközök felhasználási lehetőségei a természettudományos nevelésben | 127 |
| 4. szekció (Szekcióvezető: Vargáné Vészi Magdolna) | |
| A gyakorlati képzés helye és szerepe a szaktanárrá válás folyamatában | 133 |
| Bikics Gabriella: A módszertan és a tanítási gyakorlatok kapcsolata a nyelvtanárképzésben | 135 |
| Bisztricz Anikó: A testnevelés szakos hallgatók gyakorlati képzésének aktuális kérdései | 141 |
| Völgyi Péterné: A grafológia alkalmazása a pedagógiában | 145 |
| 5. szekció (Szekcióvezető: Csala Istvánné Ranschburg Ágnes) | |
| Mérésmetodika és minőségbiztosítás | 153 |
| Csalai Istvánné Ranschburg Ágnes: Tudásszintmérés és adatbázis-kezelés az iskolában | 155 |
| Fercsik Erzsébet: Az írásbeli kommunikáció nem nyelvi elemeiről | 162 |
| Kurtán Zsuzsa: Osztálytermi kutatás és minőségbiztosítás a tanárképzésben | 173 |
| Ozsváth Károly: A szakértői értékelések egyezésének vizsgálata clusteranalízissel | 179 |
| 6. szekció (Szekcióvezető: Makádi Mariann) | |
| A szakképzés és a szakmetodikai képzés az új tantervi dokumentumok bevezetésének időszakában | 185 |
| Gombocz Orsolya: A gyakorlat helye a pedagógusképzésben. A magyarországi és a bajorországi képzés összehasonlító elemzése | 187 |
| Kádek István: A szakmódszertani oktatás sajátos problémái a gazdaságismeret szakos tanárképzésben | 192 |
| Kereszty Péter: Az új és a megújult iskolai atlaszok tervezésének háttere | 205 |
| Kormány Gyula: A szakmódszertani és a gyakorlati képzés kapcsolata a földrajztanárrá válás folyamatában | 210 |
| Kriska György: Környezeti nevelés Újpesten | 215 |
| Makádi Mariann: A földrajzi metodikai képzés a tanárképző főiskolán a kerettantervek bevezetése után | |
| Péntekné Szilágyi Aranka: A hallgatók komplex felkészítése a természetismeret tanítására | 226 |
| Sályiné Pásztor Judit: A magyar irodalom módszertan tanítása a kerettantervi szabályozás bevezetée előtt | 234 |
| 7. szekció (Szekcióvezető: Paál Tamásné) | |
| A tudományok új eredményeinek tükröződése az ezredforduló tankönyveiben | 237 |
| Raátz Judit: A névtan szerepe és helye az anyanyelvi nevelésben | 239 |
| Szabóné Erdélyi Erzsébet: Az egészségvédelem mint a nyelvtankönyvszerkesztés mikrostúdiuma | 246 |
| Tinnerné Somogyi Magda: A magyar nyelvtörténet oktatásának korszerűsítése a Tanárképző Főiskolai Karon | 253 |
| Tóth Judit: Tanítsunk nyelveket, de miből? A tankönyvválasztás néhány fontos kritériumáról | 257 |
| Szeptember 1. | 263 |
| 1. szekció (Radnóti Katalin) | |
| Természettudományi szekció | 263 |
| Kiss Csilla: A mechanika oktatása konstruktivista alapon | 265 |
| Makádi Mariann: Képességfejlesztés az 5-6. évfolyamon a földrajzi tartalmak tanulása során | 265 |
| Nagy Lászlóné: Analógiák a biológia-tankönyvekben | 273 |
| Revákné Markóczi Ibolya - Balogh László: A 15-18 éves tanulók problémamegoldó gondolkodását befolyásoló tényezők vizsgálata | 283 |
| Sarka Lajos: Önképzőkör a Nyíregyházi Főiskolán | 285 |
| Tóth Zoltán: A természettudományos fogalmak tanításának problémái | 287 |
| Újfaludi László: Napenergia-oktatási program az Eszterházy Károly Főiskolán | 293 |
| Victor András: "Tapasztalatlan" kémia | 297 |
| 2. szekció (Szekcióvezető: Adamikné Jászó Anna) | |
| Társadalomtudományi szekció | 303 |
| Apáti Lajosné: Az együttműködés kiemelt szerepe a produktív tanulás folyamatában | 305 |
| Benczik Vilmos: A néma olvasásról | 309 |
| Hacsi Lajos: A társadalmi és állampolgári ismeretek oktatása az Eszterházy Károly Főiskolán | 317 |
| Nagy Attila: Veszélyek és esélyek olvasási kultúránk alakulásában | 326 |
| Suhajda Edit: Az együttműködés kiemelt szerepe a produktív tanulás folyamatában | 335 |
| Szabó G. Ferenc: A nyelvtudomány új eredményeinek tükröződése az ezredforduló tankönyveiben | 339 |
| Tóth Etelka: A helyesírási készség fejlesztése számítógéppel | 345 |
| 3. szekció (Szekcióvezető: Kelényi István) | |
| Közművelődési szekció | 349 |
| Bajner Mária: Népszerű angol nyelvkönyvek vizsgálata tudományközvetítő szerepük tükrében | 389 |
| Éva Erzsébet: A szakmaorientált nyelvoktatás alkalmazott nyelvészeti kérdései és a nyelvtanárképzés gyakorlata | 392 |
| Ortutay Péter: Fordítás: szó szerint vagy szabadon? | 398 |
| Varga György: Szótárkészítés: az elméleti tudomány és a gyakorlat határán | 406 |
| 5. szekció (Szekcióvezető: Ferenczy Endréné) | |
| Könyvtáros szekció | 409 |
| Eszenyiné Borbály Mária: A könyvtár-automatizálás elméleti és gyakorlati kérdéseinek beépítése a korszerű könyvtárosképzésbe. A minőségbiztosítás kérdései | 411 |
| Kovács Mária: A könyvtárhasználati ismeretek oktatásának módszerei iskolai könyvtárosoknak | 416 |
| Pogányné Rózsa Gabriella: A szakképzés útkeresése egy önállósodó hivatás tükrében. Friedrich Adolf Ebert: "Die Bieldung des Bibliothekars" | 420 |
| Rétfalvi Gábor: A "katalogizálás" tantárgy oktatásának módszertani kérdései | 425 |
| Tóvári Judit: Távoktatási programok minőségbiztosítási kérdései a könyvtár-informatikus hallgatók képzésében és továbbképzésében | 430 |
| Vörös Klára: A könyvtár-pedagógia szakmódszertana | 436 |
| Zellerné Klingler Jolán: A tartalmi feltárás oktatásának módszertani problémái | 440 |
| 6. szekció (Szekcióvezető: Pálfalvi Józsefné) | |
| Matematika szekció | 443 |
| Ambrus Gabriella: Van-e szükség szemléletváltásra az új technológiák megjelenésével a matematikaoktatásban? | 445 |
| Munkácsy Katalin: A matematikatörténet szerepe a tanárképzésben | 450 |
| Szalay István: A felsőbb matematika szakmódszertani alkalmazásai: analitikus testmodellek | 456 |
| 7. szekció (Szekcióvezető: Ládi László) | |
| Informatika szekció | 469 |
| Kántor Sándorné Varga Tünde: Szakmódszertan és tudomány | 471 |
| Ládi László: Az informatika oktatása a könyvtár szakos hallgatók képzésében | 476 |
| Sitkuné Görömbei Cecília: Az algoritmikus gondolkodás fejlesztése az általános iskolai számítástechnika-órákon | 482 |
| Tóthné Szűcs Etelka. A számítástechnika szakos tanárképzés a Nyíregyházi Főiskolán | 489 |
| 8. szekció (Szekcióvezető: Radnainé Szendrei Julianna) | |
| Tanítói szekció | 493 |
| Fábián Ilona: A kritikai gondolkodás fejlesztésének lehetőségei az 1. osztályban | 495 |
| Sebőkné Lóczi Márta: A testnevelés tantárgy-pedagógia oktatásának helyzete a tanítóképzésben | 502 |
| Sztanáné Babits Edit: Az olvasásmegértés-tanítás kérdéseinek jelentkezése, kezelése a személyiségfejlesztés komplex folyamatában | 514 |
| Tóth Beatrix: Konstruktív megközelítésű szövegfeldolgozási eljárások | 520 |
| Tóth Istvánné: Az anyanyelvi nevelés szakmódszertani elvei és gyakorlata a tanítóképzésben | 529 |
| 9. szekció (Szekcióvezető: Hercz-Dorman Aliz) | |
| Művészetek-sport-technika szekció | 537 |
| Bucsy Gellértné: A szociálpedagógus-képzés hatása a hallgatók magatartására az egészségkulturális területen | 539 |
| Deszpot Gabriella: A vizuális és mozgóképkultúra, valamint médiaismeret tanításának módszertani lehetőségei a tanárképzésben | 547 |
| Erdős Ákos: Új lehetőségek a gimnáziumi kórusok repertoárjának gazdagítására | 555 |
| Gulyás Anna: A tükör és a maszk: a kulturális antropológia lehetőségei a tanári szemléletfejlesztésben | 558 |
| Jafcsák Péter: A sportoktatás pszichológiája | 561 |
| Kővári Istvánné: A technika-életvitel tantárgy szintetizáló szerepe a tantárgyak rendszerében | 572 |
| Mindszenthy Zsuzsanna: Lesz-e gyermekzene az ezredfordulón? | 579 |
| 10. szekció (Szekcióvezető: Tamássyné Bíró Magdolna) | |
| Német nyelvi szekció | 585 |