| Bevezetés | 7 |
| A tanulás ösztönzésére irányuló törekvések a neveléstörténetben | 13 |
| A tanulás ösztönzésére irányuló főbb elképzelések a századfordulóig | 13 |
| Felfogások a polgári pedagógiában a századfordulótól | 18 |
| Főbb elméleti irányzatok a tanulás ösztönzésére a felszabadulás előtti magyar neveléstörténetben | 26 |
| Problématörténeti összefoglaló | 33 |
| A tanulási motiváció kérdése a szocialista pedagógiában | 35 |
| Elképzelések a szocialista pedagógia kibontakozásakor | 35 |
| A marxista személyiségelméletre alapozott motivációs felfogás | 39 |
| A tanulási motivációkutatás irányai a Szovjetunióban | 43 |
| Polgári felfogások a tanulási motivációról | 51 |
| Napjaink hazai motivációkutatása | 58 |
| A tanulás és a motiváció kapcsolata | 62 |
| A tanuló személyisége | 66 |
| A tanulók szociális igénye | 69 |
| A szakterületre ösztönzés, maradandó érdeklődés | 70 |
| A szituációtól függő ösztönzési variánsok | 70 |
| A tanítási óra motiválási lehetőségei | 72 |
| A tanuláshoz szükséges megfelelő előfeltételek megteremtése | 74 |
| Az oktatási folyamat motiváló modelljeinek pedagógiai céloktól függő differenciált alkalmazása | 76 |
| Az individualizáció és diferenciáció követelményeinek fokozott érvényesítése | 80 |
| A tanulók tanulási tevékenységeinek tudatos formálása. Tanulni tudásra nevelés | 84 |
| Megfelelő tanítási anyagok és eszközök biztosítása az adagolt diszkrepancia elvének érvényesítésével | 86 |
| Szociális, affektív és kognitív kapcsolatösszefüggések figyelembevétele a tanulócsportoknál | 88 |
| A normára irányított értékelés az egyén tanulási haladásának folyamatos megállapítása és ösztönzése érdekében | 91 |
| A motiváló eljárások empirikus feltárása | 95 |
| Kutatásmódszertani megfontolások | 95 |
| Kutatási eljárásaink | 98 |
| Természetes pedagógiai kísérlet a tanulók motivációjának fejlesztésére | 119 |
| A kísérlet célja és megszervezése | 119 |
| Az elővizsgálatok eredményei, további feladatok megfogalmazása | 121 |
| A formáló pedagógiai kísérlet leírása, értékelése | 122 |
| A kiejtés, intonáció, szókincsfejlesztés | 122 |
| A fordítási készség fejlesztése | 123 |
| A formáló pedagógiai kísérlet hatására alakuló tanulói tevékenység | 124 |
| Az eredmények értékelése | 125 |
| A tanulók tudásszintjének változása | 128 |
| A tanulók attitűdjének alakulása | 129 |
| A pedagógiai kísérlet eredményeinek összegezése | 130 |
| A tanárok motiváló tevékenysége a gyakorlatban | 131 |
| A vizsgálat módszerei | 131 |
| Eredmények és értelmezésük | 132 |
| A tárgyi körülmények | 132 |
| Viszony a tanított szaktárgyhoz | 133 |
| Az elért eredményekkel kapcsolatos elégedettség | 134 |
| A tanárok túlterheltségi érzése | 137 |
| A tanárok motivációs eljárásai | 137 |
| A tanulók tanuláshoz való viszonyának elemzése | 150 |
| A tanulás érzelmi-szociális dimenziója | 155 |
| Megismerési (kongnitív) dimenzió | 156 |
| Önintegrációs, morális (effektív) dimenzió | 156 |
| A szakirodalomból és pedagógiai kísérlet eredményeiből levont következtetések összegezése | 158 |
| Mellékletek | 161 |
| Irodalom | 173 |
| Névmutató | 183 |