A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Immár tradíció, hogy az Országos Köznevelési Tanács (OKNT) a közoktatási törvényben előírt azon kötelezettségének, hogy évente jelentést tegyen közzé a közoktatás helyzetéről [1993. évi LXXXIX....
Tovább
Előszó
Immár tradíció, hogy az Országos Köznevelési Tanács (OKNT) a közoktatási törvényben előírt azon kötelezettségének, hogy évente jelentést tegyen közzé a közoktatás helyzetéről [1993. évi LXXXIX. törvény a közoktatásról 96. § (3) f)] egy olyan évkönyv vagy tanulmánykötet közreadásával tesz eleget, amelynek témáját az adott év legfontosabb közoktatás-politikai kérdései jelölik ki. Ezúttal is így járunk el, amikor a 2003. év legfontosabb oktatáspolitikai döntése, a 2003-ban kiadott új nemzeti alaptanterv, illetve az erre épülő, ennek megvalósulását szolgáló kerettantervek problematikája köré rendezzük a 2003-ról szóló, jelentés" tartalmát. Tekintve azonban, hogy az ún. „tartalmi szabályozás" folyamata - amelyen hagyományosan a tantervi szabályozás folyamatát értik - átnyúlt a 2004. évre, ezúttal nem a naptári év, hanem a téma jelöli ki a kötet határait. S ha már ezen okból át kellett lépnünk a 2004. évre, kötetünkben szükségképpen be kell számolnunk az OKNT pedagógusképzéssel kapcsolatos tevékenységéről, tekintve, hogy a 2004. évnek a felsőoktatás „bolognai folyamat" néven emlegetett reformja volt talán a legizgalmasabb témája. Ami az ún. „tartalmi szabályozás" problematikáját illeti, ennek középpontjában a NAT revíziója, illetve az új és merőben új felfogású NAT vitája állt. Az OKNT-nek a közoktatási törvény 96. § (3) b) pontjában foglaltak szerint egyetértési joga van a nemzeti alaptanterv és a kerettantervek felülvizsgálatakor. Ez azt jelenti, hogy a miniszter a nemzeti alaptantervet csak az OKNT egyetértésével terjesztheti kiadásra a kormány elé. Annak érdekében, hogy az OKNT kellő tájékozottságon alapuló felelős döntést hozhasson, igényt formált arra, hogy nyomon követhesse a NAT revíziójának, illetve az új NAT előkészítésének folyamatát. Ezt a célt szolgálta, hogy 2003. január 16-i ülésén létrehozta a Tartalmi Szabályozást Követő Bizottságát (TSZKB), amely bizottság több alkalommal is tájékoztatta az OKNT-t a munka állásáról, a felmerült vitakérdésekről. (Lásd a Függelékben.) Ugyancsak e bizottság hatáskörébe tartozott állást foglalni a költségvetési törvény keretében elrendelt óraszámcsökkentés miatt szükségesnek ítélt tananyagcsökkentés mechanizmusáról és tartalmáról, illetve tájékoztatást adni erről az OKNT-nek. Míg a költségvetési törvénnyel kikényszerített óraszámcsökkentés tárgyában teljes egyetértés volt OKNT-n belül abban, hogy megengedhetetlennek tartja pénzügyi szabályozással felülírni a szakmai döntéseket, addig a nemzeti alaptanterv beterjesztett tervezete éles és szenvedélyes vitát váltott ki. A vita főbb pontjairól részletes tájékoztatást ad a Függelékben közreadott közlemény az OKNT 2003. október 16-i üléséről. A kötet szerkesztőjének nem feladata a maga álláspontját itt kifejteni. Feladatának tartotta azonban úgy összeállítani e kötetet, hogy az korrekt tájékoztatást adjon az eltérő, illetve egymással vitatkozó nézetekről. Annál is inkább, mert a NAT 2003 körüli vita paradigmatikus különbségeket tárt fel abban az alapvető kérdésben, hogy milyen célokat kell szolgálnia az iskolában zajló oktatási folyamatnak. Ez a vita ma is tart, és - feltehetően - még hosszú ideig tartani fog a pedagógiai közgondolkodásban.
Vissza
Tartalom
Előszó 7
NAGY JÓZSEF: A kompetenciaalapú tartalmi szabályozás problémái és lehetőségei 9
TRENCSÉNYI LÁSZLÓ: A tartalmi szabályozás hosszú története (Egy szemtanú magamentsége) 37
HOFFMANN RÓZSA: Tartalmi „szabályozás" - szabályok nélkül 44
DOBOS KRISZTINA: Néhány megjegyzés a tartalmi szabályozás kérdésében (Az intézményi státusz piacosodási folyamata) 59
BREZSNYÁNSZKY LÁSZLÓ: Tanárképzés a bolognai úton 69
KELEMEN ELEMÉR: Tanító- és óvóképzésünk változásai 88
FÜGGELÉK
Az Országos Köznevelési Tanács 2003-ban kiadott közleményei 107
Az Országos Köznevelési Tanács 2004-ben kiadott közleményei 135
Az Országos Köznevelési Tanács 2003. évi üléseinek tervezett napirendi pontjai 159
Az Országos Köznevelési Tanács 2004. évi üléseinek tervezett napirendjei 163
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
1
2
3
Regisztráció
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.