1.035.114

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A temesvári Bega-hidak krónikája

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Fotózta

Kiadó: Magyar Útügyi Társaság
Kiadás helye: Budapest-Temesvár
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 164 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN: 963-03-9235-6
Megjegyzés: Angol, német és román nyelvű összefoglalóval. Színes és fekete-fehér fotókkal, ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Nagy öröm számomra, hogy Jancsó Árpád mérnök kolléga Temesvár hídjairól írt monográfiája nyomtatásban is megjelenik, mert ezzel gazdagodik a magyar és a nemzetközi technikatörténet is.
Ismert,... Tovább

Előszó

Nagy öröm számomra, hogy Jancsó Árpád mérnök kolléga Temesvár hídjairól írt monográfiája nyomtatásban is megjelenik, mert ezzel gazdagodik a magyar és a nemzetközi technikatörténet is.
Ismert, hogy a Bega-csatorna hídjainak építésére 1907-ben pályázatot írtak ki és az is, hogy Mihailich Győző Liget-úti hídja, mely ma is áll, 38,4 méteres támaszközével építésekor a világ legnagyobb nyílású vasbeton gerendahídja volt, igényes, különleges kialakítása, jó minőségű elkészítése pedig ma is példa lehet. Kevésbé ismert, hogy nemcsak ez a híd érdemel említést, hanem például a Malom-, a Szénatéri és a Püspök-híd is, melyeknek 30 méter feletti támaszköze a tervezőik tudását, merészségét dicséri, hisz építésükkor például Franciaországban egyetlen ilyen méretű híd sem állt.
Jancsó Árpád nehéz feladatra vállalkozott, amikor Temesvár hídjainak történetét kutatni kezdte, mert az ismert hidak mellett, ma már nem üzemelő, hírből sem ismertekről kellett, visszanyúlva a 20. század előtti időkre is, megbízható adatokat gyűjteni.
Többéves munkával egyre több korabeli dokumentumot „ásott elő" tervtárakból, levéltárakból, fiókokból - sokszor nem kis nehézségek árán - mert munkáját gyakran egyáltalán nem támogatták, akiknek pedig erre lehetőségük lett volna. Példamutató gyorsasággal és igényességgel, viszonylag rövid idő alatt elkészült kéziratban a monográfia első változata, mely a teljességre igyekezett törekedni, felkutatva minden érdemleges temesvári híd történetét. Számomra már ekkor nagy öröm volt olvasni az érdekes tanulmányt.
Az első ismertetés a Közlekedésépítési és Mélyépítéstudományi Szemlében jelent meg. Nagy sikert ért el a szerző a csíkszeredai Pallas Akadémia Könyvkiadó pályázatán második díjat nyerve, s külön öröm volt, hogy a pályázati anyag cikkek formájában románul is közkinccsé válhatott.
Több előadást is tartott Jancsó Árpád, s nem hagyta abba a kutatást sem; egyre több nagyon érdekes, értékes írásos és rajzos dokumentumot talált, s épített be monográfiájába. Üdv az olvasónak és a szerzőnek!
Tisztelettel és szeretettel üdvözlöm az érdekes, értékes monográfia minden olvasóját és természetesen, köszönetemet fejezem ki a szerzőnek. Remélem, hogy munkája olvasói megérzik azt a szeretetet, a szolgálni akarást, amellyel gondozta évekig ezt a művet. Példát mutatott Jancsó Árpád mindannyiunknak azzal, hogy nehéz körülmények között is lehet alkotni, szolgálni. Arra buzdítok minden érdeklődőt, a hidakat, utakat szeretőt, nemcsak műszakit, hanem történészt, levéltárost, régészt és mérnököt, hogy most, talán egyes területeken és hidak esetében az utolsó pillanatban, gyűjtse össze, dolgozza fel a még fellelhető térképeket, terveket, írásos és képi anyagokat (fotó, levelezőlap, képzőművészeti alkotás), melyek történelmünk, műszaki kultúránk sajnos nem eléggé feltárt és nem eléggé becsült részei.
Kívánom, hogy Jancsó Árpád folytassa kutató, publikáló munkáját, kívánom, hogy Ő és mások is lépjenek Lósy-Schmidt Ede, Mihailich Győző, Gáli Imre, Balázs György hídtörténeti munkásságának nyomába, legyen és legyenek folytatói ennek a szép és fontos szolgálatnak. Vissza

Tartalom

Ajánlás 5
Előszó 6
A vár és a város 9
A félhold árnyékában 13
Új hadak, új hidak 16
A város Európára kacsint 25
Temesvár első vashídjai 28
A század fordulóján 36
A város álma valóra válik 44
Hogy díszére válhassanak 54
Régi-új hidak az új Szubolyászán 65
Elodázhatatlanul sürgős 68
Utat a hajóknak! Egynyílású lett az új Király-híd 72
Ha a diadalmas béke falaink közé visszatér. Püspökök hídja szobrok nélkül 78
Holló m. győzött 84
A szakma ítélete 91
Nevesincs-híd a Láncgyár mellett 94
Kisebb munkák s ami el sem kezdődött 99
Mennyit ért a pénz? 100
Régi, a Bánátban is használt mértékegységek 102
A világégést követően 104
Temesvár új városrendezési terve és a Műszaki Osztály 10 éves munkaprogramja 107
A hidak siralmas állapotáról 112
A Józsefváros első betonhídja 115
A miniszter nem engedélyezte 120
A halálhíd alkonya 122
Sovány vigasz 124
Úszó hidak 127
A vén híd halála 129
Végre kész az állomáshíd 131
Egy regényes híd 134
Vége a romantikának - megépült a Michelangelo-híd 135
Bírja-e még? 138
A szélesítés elmaradt 141
A Király-híd újjáépítése 143
Az új Malom-téri híd 145
Az új Széna-téri híd 147
A Módosi-híd 149
Hídépítők arcképcsarnoka 152
Irodalom, források 158
A temesvári Bega-hidak táblázata 161
Zusammenfassung 162
Summary 163
Rezumat 164

Jancsó Árpád

Jancsó Árpád műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Jancsó Árpád könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv