| André Barre - Albert Flocon: A görbe vonalú perspektíva (A vizuális tértől a képi építkezésig) | 7 |
| Bevezetés | 9 |
| Az abszolút kép nyomában | 11 |
| Természet, tárgyak, kontúrok | 11 |
| A kontúrok megrajzolása | 14 |
| A tér mérése | 15 |
| Pontosság és vonatkoztatási rendszer | 19 |
| Egy fal | 20 |
| Egy torony | 24 |
| Egy négyzet alakú homlokzat | 25 |
| A hagyományos kép | 27 |
| Klasszikus perspektíva | 27 |
| Nézőpont | 30 |
| A klasszikus perspektíva korlátai | 31 |
| Egy téveszme | 33 |
| A rajz mint tárgy | 35 |
| A vizuális kép | 37 |
| A formák észlelése | 37 |
| Foveális látás és periférikus látás | 38 |
| Az egyenesek észlelése | 39 |
| Egy fantazma | 42 |
| A valóság, a rajz, a mentális kép | 43 |
| A kép relatív | 44 |
| Egy új perspektíva | 44 |
| L. F. Zsegin: A festészeti mű nyelve (formakonvenció a régi művészetben) | 47 |
| A perspektíva fajtái | 49 |
| Eltérések a vonalperspektíva szabályaitól | 49 |
| A dinamikus nézőpont | 51 |
| A fordított perspektíva | 52 |
| A fordított perspektíva nyilvánvaló formái | 52 |
| A fordított perspektríva rejtett formái | 52 |
| Kiterített és "síkszerű" ábrázolás | 53 |
| A forma homorúsága a fordított perspektívában | 53 |
| A "hordószerű" forma | 54 |
| A "tőlünk" való eltávolodás és a "felénk" irányuló eltolódás | 55 |
| "Oldalirányú eltolódás" és "fölfelé irányuló eltolódás" | 55 |
| A hullámforma megváltozása a fordított perspektíva rendszerében | 56 |
| A látómező leszűkülése | 57 |
| Az ábrázolt elemek - azonos méretszinten | 58 |
| A domináns nézőpont | 59 |
| Az erősen összetartó perspektíva | 59 |
| Az erősen összetartó vonalak formái | 59 |
| Az előtér | 62 |
| A párhuzamos perspektíva | 65 |
| Ábrák | 67 |
| Képek | 82 |
| Jean Clair: Marcel Duchamp és a perspektivisták tradíciója | 101 |
| A kép mint üvegfal | 104 |
| A geometrikus és a perspektivikus | 106 |
| A perspektívák figurái | 108 |
| Egy szemmel nézendő dolgok | 114 |
| Anamorfózisok | 116 |
| Az anamorfózisok az anglifoszig | 119 |
| Vésetek és feliratok | 120 |
| A nemiség kérdése | 121 |
| Képek | 125 |
| Noel Mouloud: A festészet és a tér (Vizsgálódás az esztétikai élmény formai feltételeiről) | 157 |
| Észrevételek az érzékelt tér és a festészeti tér összefüggéseiről | 159 |
| A látás és a festészet tere | 171 |
| Tektonikus és plasztikus sajátosságaik | 171 |
| A színes struktúrák a látómező és a festészeti alkotás szervezettségében | 180 |
| Képek | 189 |
| Gunter Nitschke - Philip Thiel: Az élt környezet anatómiája | 195 |
| Az élt (konkrét) és a matematikai (absztrakt) tér szerkezete | 197 |
| A környezetélmény hagyományos japán ábrázolási módszereinek példái | 200 |
| A hagyományos japán tértudat dimenziói | 200 |
| Térélmény korrelatív jelek eloszlásának megértésével, ábrázolásával és alkotásával | 201 |
| tér- vagy környezeti tulajdonságok ábrázolása szimbolikus "mandala" jelekkel | 201 |
| tér- vagy környezettulajdonságok bemutatása index jelekkel: "Hagyományos japán térképek" | 203 |
| Tér- vagy környezettulajdonságok konstru kciója ikonikus jelekkel: "A hagyományos japán 'un-en' ábrázolási technika" | 204 |
| A térélmény mozgás, idő és hangulat által strukturált folyamatként értelmezve, ábrázolva és alkotva | 205 |
| A hagyományos japán "tekercsképek" vagy "emakimonók" | 205 |
| A "fuk inuke-yatai" ábrázolási technika | 207 |
| Hagyományos és modern japán ötvonalábrázolások | 207 |
| Jegyzetek | 208 |
| Képek | 211 |