kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Közoktatásügyi Kiadóvállalat |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Fűzött papírkötés |
| Oldalszám: | 246 oldal |
| Sorozatcím: | Szocialista Nevelés Könyvtára |
| Kötetszám: | 10 |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 20 cm x 15 cm |
| ISBN: | |
| Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal illusztrált. |
| Előszó az első kiadáshoz | 3 |
| Előszó a második kiadáshoz | 5 |
| Bevezetés | 7 |
| A természetismeret tanításának feladatai az iskola alsó osztályaiban | 9 |
| A természettudomány jelentősége | 9 |
| Természetismeret alsó osztályos tanításának oktatási feladatai | 9 |
| A természetismeret alsó osztályos tanításának nevelési feladatai | 11 |
| A természetismeret helye a tantervben | 13 |
| A természetismeret helye a tantervben | 13 |
| A természetismeret alsó osztályos tanításának sajátságai | 13 |
| A természeti környezet megismerésének elve | 14 |
| A tananyag rendszerezésének elve | 15 |
| Az első osztály tananyaga | 16 |
| A második osztály tananyaga | 18 |
| A negyedik osztály tananyaga | 19 |
| A természetismeret oktatásának elemzése | 19 |
| A tanulás tudatossága | 19 |
| Az érzékelés szerepe | 20 |
| A képzetek jelentősége | 21 |
| A tárgy képzetének kialakítása megfigyelés útján | 22 |
| Képzet keletkezése a tárgy leírása útján | 24 |
| A fogalom jelentősége a természet megismerésében | 25 |
| A fogalom jelentősége a természetismeret tanítátásában | 26 |
| A fogalomképzés irányításának jelentősége | 27 |
| A fogalmak kialakításának módszere | 28 |
| A fogalmak fejlődése | 32 |
| A fogalmak elsajátításának ellenőrzése | 33 |
| A természeti törvények megismerésének jelentősége | 34 |
| A természeti törvények a természetismeret tanításában | 35 |
| Az összefüggések felismerésének irányítása | 36 |
| A természeti összefüggések megismertetésének módszere | 37 |
| A gyermekek gondolkodásának aktivizálása | 40 |
| A természeti törvényekről szerzett ismeretek ellenőrzése és rögzítése | 42 |
| Az ítéletalkotás irányítása | 43 |
| A következtetési készség fejlesztése | 44 |
| Az elmélet és gyakorlat kapcsolata | 45 |
| A gyakorlatban szükséges szokások kialakításának módszerei | 48 |
| Összefoglalás | 49 |
| A természetismeret tanításának módszere, eljárásai és formái | 50 |
| A módszerek különbözősége | 50 |
| Megfigyelés az osztályban végzett gyakorlati munka során | 52 |
| Természeti tárgyak bemutatása az osztályban | 56 |
| Kísérletek bemutatása | 57 |
| Megyfigyelés a kiránduláson | 58 |
| Tartós megfigyelés a természetben és az élő sarokban | 63 |
| Megfigyelés és gyakorlati munka az iskola veteményeskertjében | 63 |
| Szemléltető eszközök bemutatása | 65 |
| A tanító táblái, rajzai | 67 |
| Beszélgetés | 68 |
| A tanító elbeszélései | 71 |
| Magyarázó olvasás | 71 |
| Az ismeretek rögzítésének és ellenőrzésének módszerei | 72 |
| Rajzok a tanuló füzetében | 72 |
| Feljegyzések a füzetbe | 73 |
| Házi feladatok | 74 |
| A tanult anyag ismétlése | 75 |
| Az ismeretek ellenőrzése | 75 |
| Osztályozás | 76 |
| A nevelői munka módszertana a természetismereti órában | 78 |
| Tanítás és nevelés | 78 |
| A materialista természetszemlélet megalapozása | 78 |
| A hazaszeretetre való nevelés | 82 |
| A természet tanulmányozása iránti érdeklődés nevelése | 84 |
| Hogyan vértezzük fel a tanulókat a természet tanulmányozásának módszereivel | 85 |
| A gondolkodásra való nevelés | 88 |
| Munkára nevelés | 89 |
| Esztétika nevelés | 91 |
| Egészségügyi szokásokra való nevelés | 91 |
| A természetismereti óra | 93 |
| A természetismereti órák sajátosságai | 93 |
| A tanórák rendszeressége | 94 |
| A tanórák típusai és felépítése | 94 |
| A természetismeret tanítása két osztály egyidejű foglalkoztatása esetén | 97 |
| Osztályonkívüli természetismereti munka | 99 |
| A osztályonkívüli munka jelentősége | 99 |
| Az osztályonkívüli munka tartalma | 100 |
| Közös munka | 100 |
| Tanulóköri munka | 101 |
| A munkamódszerek változása osztályként | 105 |
| Osztályonkívüli olvasás | 105 |
| Példák tanulóköri munkákra | 106 |
| Természetismereti taneszközök | 109 |
| A taneszközök jelentősége a természetismeret tanításában | 109 |
| A taneszközök fajtái | 110 |
| Az órákon tanulmányozott szemléltető eszközök, természeti tárgyak | 111 |
| Tárgyak és jelenségek ábrái. Illusztratív szemléltető eszközök | 113 |
| Segédeszközök | 115 |
| Kísérleti eszközök | 120 |
| Kirándulófelszerelés | 123 |
| Az iskolai "élő sarok" berendezése | 127 |
| Szemléltető eszközök bemutatására szolgáló felszerelés | 134 |
| A tanfelszerelés őrzése és javítása | 134 |
| Az iskolák veteményeskertje | 135 |
| A veteményeskertben végzett munka jelentősége | 135 |
| Milyen munkákat végeztessünk a veteményeskertben? | 136 |
| A munka megszervezése és módszertana | 136 |
| Az iskola veteményeskertjének berendezése | 136 |
| A tanítás anyaga- és módszere az osztályban | |
| Ősz | |
| Tananyag | 138 |
| A természetről alkotott képzetek tisztázása | 139 |
| Kirándulunk az erődbe (parkba) | 140 |
| A levelek feldolgozása az osztályban | 142 |
| Gyűjtemény készítése | 145 |
| A fa felhasználása | 145 |
| A természet naptára | 146 |
| Az ősz tárgykörének ismétlése | 149 |
| Tél | |
| Tananyag | 150 |
| A természet naptára | 151 |
| A hó és a jég sajátosságai | 151 |
| Megfigyelések a hótakarón | 155 |
| A lucfenyő és az erdei fenyő | 156 |
| Háziállatok és vadállatok | 158 |
| Nálunk telelő madarak megfigyelése | 158 |
| Tavasz | |
| Tananyag | 159 |
| Tavaszi naptár | 160 |
| A hó alól szabaduló termőföld megfigyelése | 162 |
| A rügyfakadás megfigyelése | 162 |
| Szobanövények | 164 |
| Kirándulás a folyóhoz jégzajlás idején | 164 |
| Kirándulás az erődbe rügyfakadás idején | 165 |
| Az első tavaszi virágok | 165 |
| Fa, bokor, fű | 166 |
| Nyár | |
| Munka az iskola veteményeskertjében | 167 |
| Az ember és egészségenek ápolása | 171 |
| Nyári feladatok | 172 |
| II. osztály | |
| A veteményeskert | |
| Tananyag | 175 |
| Kirándulás a veteményeskertbe | 175 |
| Zöldségfélék tanulmányozása az osztályban | 178 |
| A veteményeskert gaznövényei | 180 |
| A veteményeskert kártevői | 181 |
| A veteményeskert hasznos állatai | 182 |
| Ismétlési óra | 183 |
| Az erdő | |
| Tanyanag | 184 |
| Kirándulás az erdőbe | 184 |
| Munka az osztályban | 187 |
| Az erdő | |
| Tananyag | 184 |
| Kirándulás az erdőbe | 184 |
| Munka az osztályban | 187 |
| A gyümölcsöskert | |
| Tananyag | 188 |
| Kirándulás a gyümölcsöskertbe | 189 |
| Munka az osztályban | 191 |
| Az állatokról szerzett ismeretek általánosítása | 191 |
| Munka a veteményeskertben | 192 |
| Az ember és egészségének védelme | 195 |
| Nyári feladatok | 196 |
| III. osztály | |
| A nyári feladatok megbeszélése | 196 |
| Természeti naptár | 196 |
| Fenológiai megfigyelések | 200 |
| Növények (Növények felhasználása) | |
| Tananyag | 202 |
| Kultúrnövények és vadnövények | 202 |
| Gabonafélék | 204 |
| Takarmánynövények | 205 |
| Zöldségfélék és burgonya | 205 |
| Ipari növények | 208 |
| Gyógynövények | 209 |
| Vadonnövé ehető növények | 210 |
| Az anyag ismétlése és az ismeretek ellenőrzése | 210 |
| Munka a veteménykertben | 211 |
| Hasznos és kártékony állatok | |
| Tananyag | 211 |
| Kirándulás az állatgazdaságba | 211 |
| Állatok tanulmányozása az osztályban | 212 |
| Az ember és egészségének védelme | |
| Tananyag | 215 |
| Megfigyelés a testünkön | 215 |
| A csontváz | 215 |
| Az érzékszervek | 217 |
| Egészségügyi-higiéniai szokásokra való nevelés | 219 |
| Nyári feladatok | 219 |
| IV. osztály | |
| Nyári feladatok megbeszélése | 220 |
| Hogyan kezdjük el tanítani az "Élettelen természet" c. tantárgyat | 220 |
| Tananyag | 220 |
| A természet fogalma | 220 |
| Élő és élettelen természet | 221 |
| A test és az anyag | 222 |
| A víz | |
| Tananyag | 222 |
| Kísérletek "A víz" tárgykörből | 223 |
| A víz: folyadék | 223 |
| Oldható és nem oldható anyagok | 224 |
| A víz forralása és elpárologtatása | 225 |
| A levegő | |
| Tananyag | 226 |
| Kísérletek a "levegő" tárgyköréből | 226 |
| Hogyan alakítsuk ki a levegő anyagi voltának fogalmát | 226 |
| Milyen érzékszerveinkkel érzékelhetjük a levegőt | 227 |
| A levegőnek térfogata van | 228 |
| A levegőnek súlya van | 230 |
| A "gáz" fogalmának kialakítása | 230 |
| Hasznos ásványok | |
| Tananyag | 232 |
| A tárgykör tanulmányozásának módszere | 232 |
| A gránit elmálása | 232 |
| A vas, az acél, és a nyersvas | 235 |
| A fémek közös tulajdonságai | 236 |
| A termőtalaj | |
| Tananyag | 238 |
| Hogyan dolgozzuk fel ezt a tárgykört | 238 |
| Kirándulás a szakadékba | 238 |
| Munka az iskola kertjében | 240 |
| Nyári feladatok | 240 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.