kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Logos Kiadó |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
| Oldalszám: | 1.151 oldal |
| Sorozatcím: | Historia Judaica |
| Kötetszám: | 3 |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 24 cm x 15 cm |
| ISBN: | 963-8159-10-3 |
| Megjegyzés: | Az 1878-as kiadás reprintje. Egy fekete-fehér fotóval. |
| Josua Blau: Előszó | 11 |
| I. kötet | |
| Előszó (Klein Mór) | 17 |
| A szerző levele tanítványához | 19 |
| Bevezetés | 23 |
| Intés e könyvre vonatkozólag | 41 |
| Előszó | 44 |
| A celem (képmás) szó többértelműsége | 52 |
| A jó és rossz tudása | 56 |
| A temuna (kép) és tavnit (Alak) kifejezésekről | 62 |
| A raa, haza, és hibbit (látni) kifejezésekről | 64 |
| Exodus 24, 10 értelmezése | 67 |
| Az is, isa, ah és ahot (férfi, nő fivér, testvér) kifejezésekről | 71 |
| A jalad (szülni) kifejezésről | 71 |
| A makom (hely) kifejezésről | 74 |
| A kisszé (trón) kifejezésről | 76 |
| Az ala, jarad (felemelkedni, leereszkedni) kifejezésekről | 78 |
| A jasav (ülni) kifejezésről | 81 |
| A kum (felkelni) kifejezésről | 83 |
| Az amad (állni) kifejezésről | 85 |
| Az adam (ember) kifejezésről | 86 |
| A nacav és jacav (odaállni) kifejezésekről | 87 |
| A cur (szikla) kifejezésről | 89 |
| A természettudományról | 90 |
| A karav, naga, niggas (közeledni) kifejezésekről | 92 |
| A male (telve) kifejezésről | 95 |
| A ram (magas) kifejezésről | 96 |
| Az avar (elhaladni) kifejezésről | 98 |
| A ba (jönni) kifejezésről | 104 |
| A jaca (kimenni) kifejezésről | 106 |
| A halakh (menni) kifejezésről | 108 |
| A sakan (lakni) kifejezésről | 109 |
| "A Tóra emberi nyelven szól" | 111 |
| Onkelosz fordításáról | 114 |
| A regel (láb) kifejezésről | 117 |
| Az acav (fájni) kifejezésről | 123 |
| Az akhal (enni) kifejezésről | 124 |
| Az emberi felfogás határai | 132 |
| Az istenbölcselet (teológia, metafizika) tanulmányozásának nehézségei | 160 |
| A panim (arc) kifejezésről | 166 |
| Az ahor (hátulsó) kifejezésről | 166 |
| A lev (szív) kifejezésről | 169 |
| A ruah (szél, szellem) kifejezésről | 169 |
| A nefes (lélek) kifejezésről | 172 |
| A haj (élet) és mavet (halál) kifejezésekről | 174 |
| A kanaf (szárny) kifejezésről | 176 |
| Az ajin (szem) kifejezésről | 179 |
| A sama (Hallani) kifejezésről | 181 |
| Az Istennek tulajdonított érzékelésekről | 182 |
| A sama (hallani) és raa (látni) fordítása a Targumban | 195 |
| Az angyalokra vonatkozó kifejezésekről | 198 |
| A hit | 205 |
| Szükséges annak bizonyítása, hogy Istenhez nem tartozik tulajdonítvány (attribútum) | 206 |
| A tulajdonítványok (attribútumok) fajtái | 209 |
| A tulajdonítványok (attribútomok) híveinek érvei | 215 |
| Mózes kérései | 227 |
| Testiségre, meghatottságra, hiányra és hasonlóságra utaló tulajdonítványok távol tartandóak Istentől | 236 |
| Az Istenre vonatkozó kifejezések szigorúan homonímak | 245 |
| Isten létezése és lényege egy | 247 |
| Istenre csak tagadóértelemben vett tulajdonítványok (attribútumok) alkalmazhatóak | 250 |
| Az Istenre vonatkozó tudásunk gyarapodásáról | 255 |
| Az igenlő és tagadó tulajdonítványok (attribútumok) közti különbség | 263 |
| Isten neveiről | 274 |
| Négy, tizenkét és negyvenkét betűs istennevekről | 281 |
| Az Ehje, Jab, Saddaj istennevekről | 287 |
| Az "Örökkévaló neve" és az "Örökkévaló dicsősége" kifejezésekről | 293 |
| Az "Isten beszélt" kifejezésről | 298 |
| Exodus 32,16 értelmezéséről | 301 |
| A sabbat (pihenés) és nuah (nyugodni) kifejezésekről | 305 |
| Isten önmagát fogja fel | 307 |
| Az első okról | 309 |
| A rakhav (lovagolni) kifejezésről | 318 |
| A kalám eredete | 327 |
| A világegyetem egyszerű leírása | 334 |
| A kalám tizenkét tétele | 348 |
| A kalám érvei a világ teremtettsége mellett | 363 |
| A kalám érvei Isten egysége mellett | 394 |
| A kalám érvei Isten testnélkülisége mellett | 405 |
| Corrigenda | 412 |
| II. kötet | |
| Előszó (Klein Mór) | 425 |
| Bevezetés | 431 |
| Az első ok létezésének, testnélküliségének, egységének filozófiai bizonyítása | 443 |
| Léteznek különvált intelligenciák | 458 |
| Arisztotelész nézetei összeegyeztethetőek a zsidó hagyománnyal | 462 |
| A szférák mozgásának okai | 463 |
| Az arisztoteliánus elmélet összeegyeztethető a Szentírással | 470 |
| Az angyalok azonosak az intelligenciákkal | 473 |
| Az "angyal" kifejezés többértelműsége | 480 |
| A szférák zenéjéről | 482 |
| A szférák számáról | 483 |
| A szférák hatása a Hold alatti világra | 486 |
| Csillagászati problémák | 492 |
| Isten és az intelligenciák kiáradása (Emanációja) | 496 |
| Három elmélet a világegyetem eredetéről | 502 |
| A filozófusok hét érve a világ örökkévalósága mellett | 509 |
| Arisztotelész nem érvényes bizonyítás alapján fogadta el a világ örökkévalóságát | 515 |
| A világ teremtése nem lehetetlen | 519 |
| A világ fennálló törvényeiből nem következtethetünk a világ eredetére | 521 |
| A filozófusok érveinek cávolata | 528 |
| A világ szerkezete egy szabad teremtőre enged következtetni | 534 |
| Arisztotelész felfogása a véletlenről | 549 |
| Az arisztoteliánus elmélet a világ szükségszerűségéről | 552 |
| Ellenvetések az előbbi nézettel szemben | 556 |
| A teremtés elmélete elfogadhatóbb, mint a világ örökkévalóságának elmélete | 562 |
| Arisztotelész elmélete a szférákról összeegyeztethetetlen a ptolemaioszi csillagászat felfeltételezéseivel | 565 |
| A teremtés elméletét nem a Szentírás miatt fogadjuk el | 574 |
| Rabbi eliézer nézete a teremtésről | 577 |
| A Szentírás nem tanítja, hogy a világegyetem el fog pusztulni | 581 |
| Salamon nézetei a világ örökkévalóságáról | 583 |
| A világ pusztulását sugalló szentírási szövegek magyarázata | 586 |
| A "teremtés műve" (maaszé berésit) | 603 |
| A sabbat céljai | 620 |
| Három elmélet a próféciáról | 622 |
| Kinyilatkoztatás a Sinai hegyen | 627 |
| Exodus 33, 20 értelmezéséről | 631 |
| Mózes és a többi próféta közti különbségekről | 633 |
| Elmélet a próféciáról | 635 |
| Az aktív intellektus hatása a prófétára | 641 |
| A vakmerőség és a gyanító erő (előérzet) a prófétáknál | 644 |
| Mózes különleges próféciája | 648 |
| Az isteni és az emberi törvények közti különbség | 652 |
| A látomásokról | 656 |
| A próféták csak álom vagy látomás révén érzékelik Istent | 661 |
| A próféták képleteket (allegóriákat) használnak | 664 |
| A prófécia módjai | 668 |
| A prófécia fokozatai | 670 |
| A próféták képletes cselekedetei látomásokban történtek | 681 |
| A próféták által használt képletes kifejezések | 686 |
| A Szentírás a természetes jelenségek okaként is Istent tünteti fel | 689 |
| Corrigenda | 694 |
| III. kötet | |
| Előszó (Klein Mór) | 701 |
| Előzetes megjegyzés | 705 |
| A négy arcról (Ezékiel 1) | 708 |
| A hajjot (állatok) és ofanim (kerekek) kifejezésekről | 710 |
| További magyarázat Ezékiel 10 alapján | 718 |
| Jonatán b. Uziél nézete az ofan szó jelentéséről | 720 |
| Ezékiel látomásának három része | 723 |
| Ezékiel és jesája látomásának különbsége | 725 |
| A Merkáváról | 727 |
| Az anyagról | 731 |
| Az anyag akadályozza az értelem működését | 740 |
| A rossz eredete | 742 |
| Az ember a saját bajainak legfőbb oka | 746 |
| A világ igazságos és jó | 747 |
| A világ célja | 758 |
| Nem az ember a világ célja | 769 |
| A lehetetlen dolgokról | 774 |
| Isten tudásáról | 777 |
| Öt nézet a gondviselésről | 782 |
| Az ember intellektuális tökéletesedésének arányában részesül a gondviselésből | 798 |
| Régi tévedés, hogy Isten nem törődik az emberekkel | 802 |
| Isten tudása különbözik az emberi tudástól | 807 |
| A Teremtő tökéletesen ismeri művét | 813 |
| Jób könyvének értelme | 816 |
| Jób és társai különböző nézeteket vallanak a gondviselésről | 824 |
| A próbákról | 836 |
| Isten cselekedetei nem céltalanok | 844 |
| Az Isteni előírások célokat szolgálnak | 851 |
| A Tóra céljai | 857 |
| Némelyik parancsolat célja könnyen átlátható, némelyiké nem | 860 |
| Ábrahám és a bálványimádók | 863 |
| A Tóra egyik célja a bálványimádás megszüntetése | 880 |
| A Tóra az emberek javát szolgálja | 882 |
| Isten fokozatosan hagyja érvényrejutni az igazságot | 884 |
| A Tóra egyik célja az embert mértékletességre nevelni | 894 |
| A Tóra nincs tekintettel rendkívüli dolgokra | 897 |
| A parancsolatok tizennégy csoportja | 899 |
| Első csoport: Isten ismerete, szeretete és félelme | 904 |
| Második csoport: a bálványimádással kapcsolatos tilalmak | 906 |
| Harmadik csoport: erkölcsi előírások | 920 |
| Negyedik csoport: a könyörületességgel kapcsolatos előírások | 921 |
| Ötödik csoport: a károk megtérítése | 928 |
| Hatodik csoport: a bűnös büntetése | 933 |
| Hetedik csoport: a tulajdonjogi törvények | 950 |
| Nyolcadik csoport: a sabbat és az ünnepek | 953 |
| Kilencedik csoport: az imádság | 959 |
| Tizedik csoport: a Templom | 960 |
| Tizenegyedik csoport: az áldozatok | 970 |
| Tizenkettedik csoport: a tisztasági törvények | 988 |
| Tizenharmadik csoport: az étkezési törvények | 997 |
| Tizenegyedik csoport: a házassági törvények | 1002 |
| A Szentírásban található családfák, listák, és más látszólag céltalan szövegek értelme | 1021 |
| Az igazi istentisztelet | 1028 |
| Az isten félelemről | 1044 |
| A heszed (kegyelem), mispat (jog) és cedaka (könyörületesség) kifejezések értelmezése | 1047 |
| A hokhma (bölcsesség) kifejezés értelmezése | 1049 |
| Szómagyarázat | |
| Smuel ben Rabbi Jehuda ibn Tibbon: A Mester művében előforduló idegen szavak magyarázata | 1061 |
| Ibn Tibbon címszavainak magyar ábécérendes mutatója | 1115 |
| Utószó | |
| Heller Ágnes: Hogyan szólítja meg Maimonidész a Tévelygők útmutatójában azokat, akik nem tehetnek mást, minthogy útmutató nélkül tévelyegnek? | 1117 |
| Mutatók | |
| Név- és tárgymutató | 1135 |
| Szentírási idézetek | 1138 |
| Rabbinikus irodalom | 1146 |
| Errata locorum | 1149 |
| A fordításban előforduló régies filozófiai terminusok mai megfelelői | 1150 |
| Héber szavak mutatója | 1150 |
| Biográfia | |
| A fordító Klein Mór életrajza | 1151 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.