| Előszó (Jacques Le Goff) | 9 |
| Bevezetés | 17 |
| Ádámtól a "Confusio Linguarium"-ig | 23 |
| Genezis 2, 10, 11 | 23 |
| Európa előtt és után | 25 |
| Mellékhatások | 33 |
| A természetes nyelv szemiotikai modellje | 34 |
| A kabbalisztikus pánszemiotika | 39 |
| A Tóra olvasása | 39 |
| A kozmikus kombinatorika és a nevek kabbalája | 42 |
| Az anya-nyelv | 44 |
| A dantei tökéletes nyelv | 47 |
| A latin és a köznyelv | 48 |
| Nyelvek és beszédaktusok | 50 |
| Ádám első adománya | 52 |
| Dante és az egyetemes grammatika | 54 |
| Az illusztris népnyelv | 56 |
| Dante és Abulafia | 57 |
| Raymundus Lullus és az "Ars Magna" | 63 |
| A kombinatorikáról dióhéjban | 64 |
| Az ábécé és a négy ábra | 66 |
| Az "arbor scientiarum" | 73 |
| Cusanus és az egyetemes összhang | 78 |
| A monogenezis-elmélet és az anya-nyelvek | 81 |
| Vissza a héberhez | 82 |
| Postel univerzalisztikus utópiája | 83 |
| Az etimológia tombolása | 87 |
| Konvencionalizmus, epikureizmus, poligenezis | 92 |
| A héber előtti nyelv | 97 |
| A nemzeti elméletek | 100 |
| Az indoeurópai elmélet | 107 |
| Filozófusok a monogenezis-elmélet ellen | 110 |
| Egy makacsul visszatérő álom | 114 |
| Újabb monogenetikus távlatok | 117 |
| A kabbala és a lullus továbbélése a modern műveltségben | 121 |
| A névmágia és a kabbala héber nyelve | 123 |
| Kabbalizmus, lullizmus és titkosírás | 129 |
| A lulliánus kabbalizmus | 131 |
| Bruno: kombinatorika és végtelen világok | 135 |
| Végtelen dallamok, végtelen szavak | 141 |
| A képek tökéletes nyelve | 145 |
| Horapollón és a Hieroglyphica | 146 |
| Az egyiptomi ábécé | 147 |
| Kircher és az egyiptológia | 154 |
| Kircher és a kínai nyelv | 157 |
| Kircher ideológiája | 161 |
| Az utókor bírálata | 164 |
| Az egyiptomi út és a kínai út | 166 |
| Képek a földönkívülieknek | 173 |
| A mágikus nyelv | 175 |
| Néhány elmélet | 178 |
| Dee mágikus nyelve | 181 |
| Tökély és titok | 185 |
| A poligráfia | 189 |
| A Kircher-féle poligráfia | 191 |
| Beck és Becher | 194 |
| A tartalom szervezésére irányuló első próbálkozások | 197 |
| Az a priori filozófiai nyelvek | 203 |
| Bacon | 204 |
| Comenius | 207 |
| Descartes és Mersenne | 209 |
| Az angolok vitája a karakterről és a jegyekről | 212 |
| Elemi fogalmak és tartalomszervezés | 214 |
| George Dalgarno | 221 |
| John Wilkins | 231 |
| A táblák és a grammatika | 234 |
| A valós karakterek | 236 |
| A szókészlet: szinonimák, körülírások, metaforák | 237 |
| Nyílt osztályozás? | 240 |
| Az osztályozás korlátai | 243 |
| Wilkins hipertextusa | 250 |
| Francis Lodwick | 251 |
| Leibniztől az Enciklopédiáig | 259 |
| A karakterek és a számítás | 261 |
| Az elemi fogalmak kérdése | 264 |
| Az enciklopédia és a fogalomábécé | 267 |
| A vak gondolkodás | 268 |
| Az I. King és a kettes számrendszer | 272 |
| Mellékhatások | 275 |
| A Leibniz-féle "könyvtár" és az Enciklopédia | 276 |
| Filozófiai nyelvek a felvilágosodástól napjainkig | 281 |
| A XVIII. századi tervezetek | 281 |
| A filozófiai nyelvek utószezonja | 288 |
| Űrbéli nyelvek | 294 |
| Mesterséges intelligencia | 296 |
| A tökéletes nyelv néhány kérdése | 298 |
| A nemzetközi segédnyelvek | 303 |
| Vegyes rendszerek | 305 |
| Az a posteriori nyelvek Bábele | 307 |
| Az eszperantó | 309 |
| Feljavított nyelvtan | 311 |
| Elméleti ellenvetések és ellen-ellenvetések | 314 |
| A nemzetközi segédnyelv "politikai" esélyei | 317 |
| A nemzetközi segédnyelv korlátai és kifejezőképessége | 318 |
| Konklúziók | 321 |
| Bábel átértékelődése | 322 |
| A fordítás | 328 |
| Ádám ajándéka | 333 |
| Bibliográfia | 337 |
| Névmutató | 357 |