1.034.197

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A tömegkultúra esztétikája 1-2.

Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar/Kézirat

Szerző

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 1.048 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. 530 példányban jelent meg. Tankönyvi szám: J 2-1622 és J 2-1622/a. Kihajtható melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:
"A jel kifejezés és tartalom, jelentő (szignifikáns) és jelentett (szignifikátum), jeltest és jelentés egysége. A jel jelentéséről beszélve kiemeljük a szemiotikai tény egyik... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:
"A jel kifejezés és tartalom, jelentő (szignifikáns) és jelentett (szignifikátum), jeltest és jelentés egysége. A jel jelentéséről beszélve kiemeljük a szemiotikai tény egyik oldalát, az egészről és részéről szólunk, a jeltest jelentéséről beszélve pedig a jel egyik oldalát állítjuk szembe a másikkal. A jel közvetlen (denotatív) jelentése ama tartalmi feltételek foglalata, amelyek feltételezése esetén a kifejezés alkalmazható, a relevánsként megkülönböztetett és jellemzőként összekapcsolt tulajdonságok kötege, melyekre a kifejezés (jelentő, jeltest segítségével emlékezünk, melyeket a kifejezés jóvoltából előrelátunk. A "denotátum" terminus nem a reális tárgyat jelenti, csak ama tulajdonságait, melyeket az interpretáló személy a jelhordozó segítségével tudomásul vett. Vissza

Tartalom

1. kötet:
1. rész. A KOMMUNIKÁCIÓ FORMÁI: FIKTÍV ÉS NEMFIKTÍV 3
A jelek és a dolgok (Szemiotikai bevezetés az esztétikába) 5
Az angyalok létmódja (A képzeletelmélet jelontológiai alapjai) 16
Fikció és fantázia 16
Vita a fiktívvilág létéről 20
A fikcióelmélet tárgyelméleti alapjai 24
A társadalmi imaginárius szféra fenomenológiai ontológiája 33
Képelmélet 38
A fiktívtárgy létmódja 45
A képzelet struktúrája 56
A képzelet funkciója. Az imaginárius szféra társadalomontológiai (filozófiai antropológiai)
problémái 66
"Csak ami nincs, annak van bokra..." (Stanley Kubrick: Shining - film a fantáziáról) 73
2. rész. A FIKCIÓ FORMÁI: ÁBRÁZOLÁS ÉS MESÉLÉS 97
Esztétikai aszkétika (A kvázireferenciális fiktívkommunikáció és az "ábrázolás" fogalma) 99
Az esztétikumok sajátosságai (A "mesélés" fogalma) 108
Egy "nem-euklidesz" esztétika alapjai 125
Életszerűség 125
Közhelyszerűség (Banalitás és autenticitás) 129
Anagnorisis 135
Az esztétikai kultúra strukturális-szemiotikái antropológiája 136
A dichotomizáció szemiotikája 136
Az esztétikai érzékenység és a művészi világkép típusai 159
A "komoly" fenomenológiája 175
A "könnyű" fenomenológiája 181
Az ellenvilág fogalma 196
A fikció mint kora korrekciója 196
Az ellenvilág mito-logikája (Mesélés és ábrázolás: Sirk és Fassbinder) 225
"Álomidő" és szabadság 241
Utópia, nosztalgia, édeni mindennapiság 241
Fenn az égben az angyalok vigyáztak ránk... (Gaál Béla Meseautó-ja és az álomidők archeológiája) 264
A trivialitás bölcsessége 276
A populáris mitológiák episztemológiája 276
A mesevilág ontológiája 279
Kommentárok Kertész Mihály: Casablanca című filmjének repülőtéri képsorához 288
Lehetőségesztétika 331
Lehetőségélmény, lehetőségtudat, lehetőségember 331
Arisztotelész és- a klasszikus logika lehetőségelmélete 335
A lehetőség-gondolat kritikája: Hegel 333
Kierkegaard: a kétségbeejtő szükségszerűség és a kétségbeejtő lehetőség 3
Az anyag mint lehetőségekkel terhes anya-anyag (Ernst Bloch) 346
A szcientista lehetőség gondolkodás termékeny lehetőségei (Lukács György) 349
Sartre. A lehetőség mint "speciálisan az enyém" 351
A lehetséges formatana 353
A lehetetlen karaktertana és tipológiája 358
3. rész. A MESÉLŐ FIKCIÓ FORMAI: KALAND ÉS FANTASZTIKUM 367
A kaland poétikája 369
A kaland fogalma 369
A kaland esztétikája 374
Hőstett és kaland 378
Búcsúzások és fullasztó gondviselés 381
Kaland, pánik, perverzió 386
Kaland és közöny 389
Amiről a kalandor a tábortűznél sem beszél 394
Kaland és humor 398
Rendkívüli utazások és veszedelmes gyönyörök
(Edward Ludwig: Wake of the Red Witch) 401
A kaland differenciálódása. A kaland formatana és nagyformája 409
"Álomrealizmus" 414
A mesélő kvázi-ábrázolás formája és mű fogásai 414
A kis kaland üzenete és a köznapok szenzációja
(Delbert Mann: The Dark at the Top of the Stairs) 422
A fantasztikum fogalma 432
Csoda és kultúra 449
A tudattalan fantasztikum 449
A kulturális realitáskép elméletéhez 454
A csoda fogalma 472
A csoda kritikája 489
A fantasztikum eredete 500
Van-e a jövőnek jövője? (A kvázi-fantasztikus - kaland problémái) 518
A kvázi-fantasztikum elmélete 518
Tudományos-technikai prognózisok az anti-utópia vonzásában 527
Hány év a világ Antiutópiáig? (Mad Max I.: A hős születése) 550
Mad Max II.: Apokalipszis üres ég alatt 542

2. kötet:
4. rész. A FANTASZTIKUM POÉTIKÁJA 555
A fantasztikus fantázia szorongásai (legitimációs szükséglete) és a motivált fantasztikum problémái 557
A teológiai motiváció és a legendás fantasztikum 559
Hit és költészet - szent és profán szenzációk .., 559
"Mad" Mózest: "szuper"! (Cecil B. de Mille: The Ten Commandments) 561
Az idő fantasztikuma 571
A világtörténelem esztétikája 571
Bevezetés a történelmi-fantasztikus film mitológiájába 575
A hősi rajongás és az epedő szerelem mitológiája 577
A tér fantasztikuma 579
A tér esztétikája és az egzotikus kaland fantasztikus tendenciái 579
Kelet és Nyugat (Fu Man Chu, a kínai Fantomas) 583
A téridő fantasztikuma 584
Elsüllyedt világok 584
Arat) éjszakák 585
Fellebben a fátyol (Irvin Allén: The Lost World) 589
A szerető teste mint elsüllyedt világ (Kevin Connor: The Land that Time Forgot) 593
Az SF-nagyforma vázlata 596
A science-fiction-nagyforma helye a fikcióspektrumban 596
Világok harca (Byron Haskiri: The War of the Worlds) 599
Titkos invázió (Don Siegel: Invasion of the Body Snatchers) 603
A science fantasy világa 609
A science fantasy lényege és forrásai 609
Eksztatikus utazások. Emelkedés. (Nathan Jurán: First Men in the Moon) 612
Eksztatikus utazások. Alászállás. (Henry Levin: Journey to the Center of the Earth) 616
Eksztatikus utazások. Az idő forrásai felé. (George Pal: The Time Machine) 619
Az eksztatikus utazás szimbolikus proletarizálódása. (Hua Shan: Zhongguo chaoren - The Infra - Superman) 624
"Több dolgok vannak földön és égen..." 627
Okkultizmus, ezoterika, parapszichológia 627
A "szív böjtje" és a "hajnali fény" (Chang Cheh: Marco Polo) 630
A sejtelmes 632
A baljós, az ígéretes és a titokzatos 632
A magyar film állócsillaga (Hamza D. Ákos: Szíriusz) 634
A kvázi-sejtelmes fogalma és fajtái 651
A félig megtagadott fantasztikum és a félig rehabilitált baljós hős (Peter Graham Scott: Captain Clegg - Night Creatures) 553
A fantasy 655
A fehér fantasztikum 655
Az infantilis libertinizmus paradicsoma és a felnőtt mint rendőrfelügyelő (Mario Bava:
Diabolik) 658
5. rész. A ROMLÁS VAD- ÉS MŰVIRÁGAI:
A FEKETE FANTASZTIKUM VILÁGA 663
A horror fogalma 665
A borzalom esztétikája 672
A szorongás kéje 672
A gonosz szimbolikája (Tobe Hooper: The Texas Chainsaw Massacre) 688
Teratológia (A monstrum problémája) 692
Monstrumontológia 692
Monstrumszociológia 693
Monstrumpszichológia 695
A kettősség esztétikája (Bevezetés a klasszikus horrorfilm mitológiájába) 707
A férfi miért szül monstrumot? (James Whale: Frankenstein) 722
A gonosz örök visszatérése (James Whale: The Bride of Frankenstein) 730
A vaksors tragédiájától az elfojtott gyász komédiájáig (George Waggner: The Wolf Man) 735
A virágzó nő titka: a rém (Tod Browning: Dracula) 741
6. rész: Aesthetica in nuce (A nagyesztétikum kis esztétikája) 749
Az ábrázolás formarendszere és a dokumentarizmus kérdései 751
A köznapi élet költészete (A naturalizmus problémái) 754
Mi marad meg a realizmusesztétikából? 757
Az avantgarde elmélete 762
7. rész. NŐNEK AZ ÁRNYAK (KÖVETKEZTETÉSEK ÉS HIPOTÉZISEK) 775
A frivol kód: az alapstruktúrák mélypoétikája 777
A fikcióspektrum szinkronikus vizsgálata 777
"A sötétség mélyén" (A kettősség és hármasság esztétikája) 781
Az esztétikai tárgy élményrétegei 790
A szubsztitúciók szubsztitúciója és az esztétikai evolúció 795
Az esztétikai evolúció alaptörvénye 795
Az esztétikai evolúció mozgatóerői.
1. A lefokozás 805
Az alternatív szubsztitúciós rendszerek alapjai a mindennapi életben 824
Az esztétikai evolúció mozgatóerői.
2. A felfokozás 827
A mítosz lázadása és szövetségesei:
a romantika mint a populáris kultúra laboratóriuma 831
A paradigmaváltás mint menekülés az ellentéteshez 836
Epikai természet és epikai fejlődés 838
Az esztétikum kibontakozása a történelemben 842
8. rész. A LÉT SÖTÉT ÉJSZAKÁJA
(ÖSSZEFOGLALÁS ÉS KITEKINTÉS) 855
Az istenek eredete 857
Az iszonyat mint az esztétikum alapkategóriája 857
A sövényen túli homály lelke 860
Leskelődő dzsungelistenek 863
Az istenek társadalmi rétegződése és mobilitása 865
A mély torok és a telhetetlen gyomor mitológiája 867
A tudat eredete 877
A fiatal Ember 877
A földi paradicsom datálásának problémái 881
Az Ádám előtti világ 883
Az őslidércnyomás 887
Az Ádám előtti lélek 889
A gonosz története 891
A gonosz és az érzékenység alapjai 894
A jelek és a gonosz 897
A gonosz és a realitáskép 898
A gonosz és az öntudat 900
A szépség eredete 901
A szépség mint legyőzött borzalom 901
A forma és a fikció mint átszellemítő erők 911
Az elfojtott borzalom visszatérése 916
A műalkotás eredete 920
A sírástól a dallamig 920
A gyász mint a múlt feldolgozása és az esztétikum mint a gyász feldolgozása 921
A szeretet mint preventív gyász 929
A mágikus varázslattól a művészi varázsig 933
A művészet léttörténeti státusza 938
A műélvezet eredete 948
Interpretáció és immortalizáció 948
Az interpretáció technikája 949
Az interpretáció sorsa 952
A gyönyör mint prereflexív interpretáció 953
A szellem eredete; a kultúra eredete; a feltámadás fogalma 956
Az orfeuszi ambivalencia 956
A nagy felszabadulás 959
Jegyzetek 963
Tartalomjegyzék 1043

Király Jenő

Király Jenő műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Király Jenő könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv