A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

A tömegoktatás alapkérdései

Pedagógiai olvasókönyv

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Mióta az oktatás tömegessé vált, világszerte a közérdeklődés középpontjában találjuk. A nagyfokú érdeklődést elsősorban a társadalmi státusok elosztásában betöltött szerepe indokolja. Mint minden... Tovább

Előszó

Mióta az oktatás tömegessé vált, világszerte a közérdeklődés középpontjában találjuk. A nagyfokú érdeklődést elsősorban a társadalmi státusok elosztásában betöltött szerepe indokolja. Mint minden nagyobb társadalmi alrendszer, az oktatás is egyszerre szakma és politika, és a hozzá való viszonyt főként értékprioritásaink befolyásolják.
E szöveggyűjtemény összeállításával az volt a célunk, hogy az oktatásról való gondolkodás sokszínűségét, bonyolultságát és nyilvánvaló értékmeghatározottságát kellőképpen érzékeltessük, de egyben a politikai és a pedagógiai kérdéseket el is válasszuk egymástól. Az első szemelvénycsoportban az oktatással kapcsolatos három leggyakrabban idézett értéket emeltük ki: az esélyegyenlőséget, a hatékonyságot és a szabadságot. A második oktatáspolitikai kérdésekről szól. Köztük a rend és a szabályozás problémáiról, a szereplők közti alkufolyamatokról, a tanári szakma presztízséről, az oktatási törvény körüli vitákról, az iskolaszerkezet és a tantervi irányítás különböző modelljeiről, valamint a magánoktatásról.
A további fejezetek az oktatás szakmailag kezelhető vitapontjait tartalmazzák: ezen belül először a tanulás kérdéseit, a kognitív pszichológia tanuláselméletének előzményei és főbb tételei alapján. Majd a tanítás kulcsproblémái következnek. Kitüntetetten az aktivizálás, a szemléltetés és a differenciálás - a tanárképzés, az osztálytermi gyakorlat és a pedagógiai kutatás nézőpontjából érintve ezeket. Ezután a nevelés kérdéskörébe tartozó két olyan szöveg olvasható, melyek szélsőséges álláspontokat is ütköztetnek; egyfelől az indoktrinációról, másfelől a szabad nevelésről. A tantervelmélet és tantervtervezés elnevezés alatt található részben a tanterv műfajának változásairól, a tantervtervezési technikákról, valamint a célrendszer és a tananyagstruktúra tervezéséről kap bővebb információt az olvasó.
Az olvasókönyvben hazai és külföldi szerzőket, rövidebb és hosszabb tanulmányokat, valamint könyvrészleteket egyaránt közlünk. Reméljük, hogy a szövegek nemcsak a pedagógiai ismeretek bővítésére, de a témával kapcsolatos problémaérzékenység növelésére is alkalmasak. A válogatásban mindenekelőtt azt tartottuk szem előtt, hogy a tanár szakos főiskolai és egyetemi hallgatóknak nyújtsunk segítséget. E szemelvénygyűjteményt elsősorban az ö figyelmükbe ajánljuk. Vissza

Tartalom

Bevezető 7
Értékek: egyenlőség, hatékonyság, szabadság
James Coleman: Az esélyegyenlőség fogalma 11
Báthory Zoltán: Tanulás és hatékonyság 26
Horn György: Áttörési pont: Az Iskola autonómiája 47
Oktatáspolitika: rendszer, szereplők, szabályozás
Halász Gábor: Az elszabadult gépezet 61
Pőcze Gábor: Befolyás, hatalom, részvétel 75
Nagy Mária: A tanári szakma változásai 88
Mihály Ottó: Kinek készül az új közoktatási törvény? 104
Forray R. Katalin - Kozma Tamás: Iskolaszerkezet és intézményhálózat 115
Szebenyi Péter: Tantervkészítési modellek Magyarországon (1972-1992) 133
Lukács Péter: A magánoktatás szabályozásáról 144
Tanulás: észlelés, gondolkodás, tudás, transzfer
L. Sz. Vigotszkij: A gyermekkori észlelés és fejlődése 155
Jean Piaget: Az értelmi fejlődés szakaszai 172
Csapó Benő: A tudás változása 180
Jerome S. Bruner: A struktúra fontossága 209
Tanítás: aktivizálás, szemléltetés, differenciálás
Falus Iván: Pedagógiai jártasságok - pedagógiai készségek 221
Teny Gwyrme: A helyi demográfiai adatok vizsgálata az iskolai oktatásban 238
Nagy József: A tudástechnológia elméleti alapjai 251
Andreas Helmke: Az iskolai teljesítmény növelése és a teljesítménykülönbségek csökkentése: egymást kizáró célkitűzések? 269
M. Nádasi Mária: Az egységesség és differenciáltság értelmezése 303
Nevelés: hagyni vagy befolyásolni
Mátrai Zsuzsa: Irányzatok az értéknevelésben 319
Zrinszky László: „Aki gyerekeket akar nevelni, tönkre akaija tenni őket" 336
Tantervelmélet és tantervtervezés
Ballér Endre: A triviumtól a curriculumig 353
Mátrai Zsuzsa: Egy döntésjáték - és ami a hátterében van 366
Arthur Efland: A művészeti oktatás tervezésének problémái 378
Jerome S. Bruner: „Az ember" mint tananyag 393
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv