| Előszó | 3 |
| Az általános iskolai történelemtanítás alapvető dokumentumai és munkaeszközei - Bernáth János | 5 |
| Tanterv | 5 |
| A tanterv és készítésének főbb kérdései | 5 |
| Általános iskolai történelem tanterveink útja és rövid jellemzésük | 7 |
| A történelem - állampolgári ismeretek 1978/80. évi tantervének kérdései | 14 |
| Az általános iskolai történelemtanítás tankönyvei | 30 |
| A tankönyvírás és szerkesztés irányelvei | 30 |
| Általános iskolai történelemkönyveink fejlődése | 35 |
| Az általános iskolai történelemtanítás olvasókönyvei | 42 |
| Az olvasókönyvek szerepe a történelemtanítás gyakorlatában | 42 |
| A történelmi olvasókönyvek szerkezete, jellege, az olvasmányok műfajai | 43 |
| Az olvasókönyvek felhasználásának módjai és szervezési kérdései | 44 |
| A Képes Történelmi Atlasz | 46 |
| Tanári kézikönyvek az általános iskolai történelemtanításhoz | 51 |
| Az 1958-as tanterv VI. osztályos kézikönyve | 51 |
| Az 1962-es tanterv kézikönyvei | 52 |
| A kézikönyvek szerkezete | 54 |
| A (kísérleti) történelmi munkafüzetek | 56 |
| Történelmi témazáró (kísérleti) feladatlapok | 59 |
| Az I. fejezet anyagához felhasznált irodalom | 65 |
| A történelemtanár tervező munkája, felkészülése a történelemórára - Dr. Annási Ferenc | 71 |
| Tanmenetek készítése, tematikus tervezés | 71 |
| A dokumentumok tanulmányozása | 72 |
| Az "óraterv" elkészítése | 72 |
| Az oktatási-nevelési-képzési célkitűzések témakörönkénti megtervezése | 74 |
| A fogalmak számbavétele | 76 |
| Az egyes órák tanítási egységeinek kijelölése | 78 |
| A tanmenetbe kerülő egyéb bejegyzések | 83 |
| Egy téma tematikus feldolgozásásnak változatai | 85 |
| Tanítási tervezetek, óravázlatok készítése | 93 |
| A történelemórára való közvetlen felkészülés menete | 93 |
| Részletes óratervezetek | 107 |
| Az óravázlat tartalma | 124 |
| Óravázlat példák | 124 |
| A történelemórán alkalmazott eszközök - Dr. Annási Ferenc, Bernáth János, Homoródi Pál, Sallai József | 141 |
| A képzetalkotást segítő eszközök | 141 |
| Az élőszó (Homoródi Pál, Sallai József) | 142 |
| A szöveges (írásos) eszközök (Homoródi Pál, Sallai József) | 142 |
| Auditív eszközök (Homoródi Pál, Sallai József) | 160 |
| Vizuális eszközök (Sallai József) | 182 |
| Az audiovizuális eszközök (Bernáth János) | 214 |
| Felhasznált irodalom | 246 |
| A lényegi kapcsolatok kifejezésére használt szemléltetőeszközök | 249 |
| A topográfiai ismeretek és készségek kialakítását szolgáló eljárások és eszközök a történelemtanításban (Bernáth János) | 249 |
| A kronológiai tájékozottság kialakítását és fejlesztését szolgáló eljárások és szemléltető anyagok (Dr. Annási Ferenc) | 269 |
| Fogalmak, összefüggések, törvényszerűségek megértésének legfontosabb eszközei (Dr. Annási Ferenc, Bernáth János, Sallai József) | 308 |
| Felhasznált irodalom | 374 |
| Történelemtanítás korszerű feltételek között (Bernáth János) | 377 |
| A történelem szaktanterem | 377 |
| Iskola és múzeum. Történelemórák múzeumban | 387 |
| Történelemóra a könyvtárban | 395 |
| A szemléltető eszközök beszerzése | 401 |
| Felhasznált irodalom | 403 |
| Módszerek a tanítás-tanulás folyamatában - Homoródi Pál - Sallai József - Dr. Veress Géza | 405 |
| Monologikus módszerek | 405 |
| A tanári ismeretnyújtás monologikus módszerei | 405 |
| A tanulók önálló munkája | 411 |
| Dialogikus módszerek | 419 |
| A megbeszélés | 420 |
| A vita | 421 |
| A dramatizálás | 422 |
| A csoportmunka | 424 |
| A részleges "kutató" módszer | 428 |
| Felhasznált irodalom | 431 |
| A tanítási-tanulási folyamat megfigyelése és értékelése | 432 |
| A történelemóra látogatása (hospitálás) | 433 |
| A történelemóra megbeszélése, elemzése, értékelése | 438 |
| A tanulói tudás- és teljesítményszint mérése | 440 |
| Felhasznált irodalom | 445 |
| A történelemtanítás órán - és iskolán kívüli lehetőségei | 446 |
| A szakkörök | 446 |
| A történelem szakkörök szervezeti kérdései | 446 |
| A történelem szakkör | 454 |
| A honismereti szakkör | 472 |
| A helyi sétától az országjárásig | 479 |
| A kirándulások | 479 |
| A múzeumlátogatás | 483 |
| Az üzemlátogatás | 485 |
| Az élmények összegezése, kiállítások, beszámolók | 486 |
| Ajánló bibliográfia történelemtanárok számára | 489 |
| Iskolai megemlékezések, ünnepélyek | 493 |
| A megemlékezések, ünnepélyek nevelési lehetőségei | 493 |
| A szervezés kérdései | 493 |
| Javasolt irodalom történelmi ünnepélyek, megemlékezések szervezéséhez | 495 |
| "Tavaszi híd" ünnepi műsorterv | 495 |
| Tantárgyi vetélkedők, szaktárgyi versenyek | 503 |
| A vetélkedők | 503 |
| Szaktárgyi versenyek | 509 |
| Felhasznált irodalom | 512 |
| Tartalomjegyzék | 513 |