| Előszó | 11 |
| Bevezetés | 15 |
| A történelemtanítás alapvető dokumentumai és munkaeszközei | 19 |
| A történelemtanterv és készítésének főbb kérdései | 19 |
| Tantervelméleti alapkérdések | 19 |
| A történelemtantervek általános kérdései | 25 |
| A Nemzeti alaptanterv (NAT) | 34 |
| A helyi tantervekről általában | 48 |
| Két (minta)tanterv bemutatása | 58 |
| Egyéb tantervek | 70 |
| Törtlnelemtanításunk alapvető tankönyvsorozatai | 75 |
| Egy kis tankönyvelmélet és -történet | 75 |
| Történelemtankönyveink az évezred fordulóján | 84 |
| Tankönyvcsaládjaink egyéb darabjai | 135 |
| Irodalomjegyzék I. | 165 |
| Taneszközök a történelemtanítás szolgálatában | 176 |
| Szöveges (írásos) taneszközök | 176 |
| Tanulói segédletek | 176 |
| Nevelői segédletek | 184 |
| Audiovizuális eszközök a történelemtanítás szolgálatában | 190 |
| Auditív eszközök | 190 |
| Vizuális ismerethordozók | 194 |
| Audiovizuális információhordozók | 210 |
| Manipulációs és szimulációs eszközök | 220 |
| Applikációs sorozatok | 220 |
| A tanulói egység- és forráscsomag | 228 |
| A számítógép felhasználása a történelemtanításban | 231 |
| A történelmi térben és időben való tájékozódás eszközei és eljárásai | 239 |
| A térben való tájékozódás kialakítása és fejlesztése | 239 |
| Az időben való tájékozódóképesség kialakítása és fejlesztése | 254 |
| Irodalomjegyzék II. | 263 |
| Módszeres eljárások az ismeretszerzés folyamatában | 268 |
| Az általános iskolai történelemtanítás módszertani alapelveiről | 268 |
| A történettanításon alapuló történelemtanítás elmélete és gyakorlata | 268 |
| A tanulói tevékenység uralma | 270 |
| Az élőszó szerepe | 272 |
| Monologikus módszerek | 274 |
| A dialogikus módszerek | 280 |
| A fejlesztő történelemtanítás gyakorlata | 284 |
| Az ismeretszerző képesség fejlesztése | 285 |
| A kifejezőképesség fejlesztése | 291 |
| A gondolkodásfejlesztő történelemtanítás | 292 |
| Fejlesztő feladatok készítése | 294 |
| A tanórai differenciálás kérdései | 296 |
| Felzárkóztatás, tehetséggondozás | 297 |
| A megtanítás stratégiája | 299 |
| Individualizált munkaformák | 300 |
| Az önálló tanulói munka | 301 |
| A részleges kutató módszer | 302 |
| A csoportmunka | 302 |
| Irodalomjegyzék III. | 306 |
| A tanítási-tanulási folyamat tervezése, megfigyelése és értékelése | 308 |
| A történelemtanár közvetett és közvetlen felkészülésének dokumentumai, módszerei | 308 |
| A helyi tantervtől az óravázlatig | 308 |
| Óraleírások | 322 |
| A tanítási-tanulási folyamat megfigyelése, elemzése és értékelése | 378 |
| A történelemóra megfigyelése | 378 |
| Önelemzés, elemzés, az óra értékelése | 380 |
| A tanulói tudásszint mérése | 383 |
| Irodalomjegyzék IV. | 397 |
| A történelemtanítás terepei | 400 |
| A szertártól a kabinetig | 400 |
| Történelemtanítás szaktanteremben | 401 |
| A történeti kabinet | 410 |
| Iskola és múzeum | 410 |
| A múzeumok szerepek a történelemtanításban | 412 |
| Iskolamúzeumok | 415 |
| Múzeumlátogatási tervek - történelemóra a múzeumban | 416 |
| Történelemtanítás és könyvtár | 424 |
| Könyv- és könyvtárhasználati követelmények | 425 |
| A könyv- és könyvtárhasználat tanítása | 427 |
| A történelmi szakkör | 431 |
| Szervezeti kérdések | 432 |
| A munkaterv | 433 |
| A történelmi szakkörök típusai | 435 |
| Néhány gyakorlati tanács | 439 |
| Irodalomjegyzék V. | 440 |
| A történelemtanítás órán és iskolán kívüli egyéb lehetőségei | 444 |
| A helytörténeti sétától az országjárásig | 444 |
| Tanítási órához kapcsolódó helytörténeti séta | 444 |
| Tanítási órához közvetlenül nem kapcsolódó helytörténeti séta | 446 |
| Helytörténeti témájú múzeumi foglalkozás feladatlappal | 448 |
| Az országjáró kirándulás | 450 |
| Tantárgyi vetélkedők, szaktárgyi versenyek | 452 |
| Tantárgyi vetélkedők | 452 |
| Szaktárgyi versenyek | 457 |
| Irodalomjegyzék VI. | 460 |
| Táblázatok jegyzéke | 462 |
| Ábrák jegyzéke | 468 |
| Tárgymutató | 473 |