| Előszó | 3 |
| A történelemtanítás módszertanának tárgya, feladata, felosztása, rendszere | 5 |
| A módszertan tárgya | 5 |
| A módszertan feladata | 5 |
| A módszertan mint tudomány | 6 |
| A történelemtanítás módszertanának rendszere | 7 |
| Irodalom | 8 |
| A történelemtanítás módszertanának alapkérdései | 9 |
| A történelemtanítás célja | 9 |
| A történelemtanítás anyaga. Tantervelmélet | 10 |
| A történelemtanítás eszközei | 14 |
| Metodikai koncentráció | 14 |
| Irodalom | 16 |
| A történelemtanítás módszertanának alapelvei és követelményei | 17 |
| A történelemtanítás folyamata, mint a megismerés, képzés és nevelés folyamatának egysége | 17 |
| A megismerés folyamata | 18 |
| Az oktatás mint tevékenység | 18 |
| Konkrét és absztrakt egységének elve | 20 |
| Az oktatás tudományossága és pártossága | 27 |
| A rendezettség és folyamatosság elve | 28 |
| Elmélet és gyakorlat egységének elve | 28 |
| A tanulók öntevékeny ismeretszerzése | 35 |
| Helytörténeti anyag a történelemtanításban | 36 |
| A képzés folyamata | 42 |
| Az időérzékelés és az időszámítás képességének fejlesztése | 43 |
| A térbeli tájékozódóképesség és a történelmi térkép használata képességének fejlesztése | 44 |
| A tanulók történeti képzeteinek gazdagítása | 45 |
| A gondolkodóképesség fejlesztése | 45 |
| A politikai élet gyakorlásához szükséges képességek fejlesztése | 48 |
| Az érzelmi élet és az esztétikai érzék fejlesztése | 51 |
| A nevelés folyamata | 56 |
| Irodalom | 57 |
| Az oktatás, képzés és nevelés módszerei | 59 |
| A képességfejlesztés módszerei | 59 |
| A történelmi megismerés sajátosságai | 59 |
| A történelmi megismeréshez szükséges képességek fejlesztésének módszerei | 60 |
| Az időérzékelés képessége, az időképzet és a történelmi perspektíva kialakításának módszerei | 60 |
| A történelmi térkép használata | 64 |
| A tanulók képzeteinek fejlesztése | 65 |
| Az érzelmi élet fejlesztése | 65 |
| Az esztétikai érzék fejlesztése | 65 |
| A gondolkodóképesség fejlesztésének módjai | 66 |
| Irodalom | 79 |
| Oktatásmódszertani kérdések | 80 |
| A konkrét történeti ismeretek oktatásának és elsajátításának módszerei | 80 |
| A képzetalkotás élőszóbeli módszerei - fejtegetés, elbeszélés, leírás, bemutatás | 80 |
| A történeti-képzetalkotás segítése szemléltetéssel | 84 |
| Helytörténeti anyag a képzetalkotásban | 91 |
| Külső szemléletet nyújtó eszközök | 93 |
| A konkrét történelmi ismeretek feldolgozásának módszerei és eljárásai | 99 |
| Monológikus módszerek; dogmatikus prelegálás, gondolkodtató magyarázat (fejtegetés) | 99 |
| Dialogikus módszerek és eljárások: megbeszélés, állandó ismétlés, rendszerezés frontális-csoportos-egyéni feldolgozás | 100 |
| Szemléltetőeszközök a konkrét ismeretek feldolgozásában | 107 |
| Helytörténeti anyag a konkrét ismeretek feldolgozásában | 109 |
| A fogalomalkotás és differenciálás módszerei | 111 |
| Irodalom | 114 |
| A történelemtanítás sajátos nevelésmódszertani kérdései | 116 |
| A nevelés lélektani folyamata a történelemtanításban | 116 |
| Sajátos nevelésmódszertani eljárások a történelemtanításban | 118 |
| A világnézeti és eszmei nevelés legfontosabb anyaga a történelemtanításban | 121 |
| Irodalom | 153 |
| Előkészület a történelemtanításra | 155 |
| Távolabbi előkészület, a tanmenet | 155 |
| Közvetlen előkészület | 156 |
| Tematikus terv | 156 |
| Az óra: egysége, összefüggése, célja, típusai | 157 |
| Vegyes típusú óra: szerkezete, a számonkérés, osztályozás, új anyag előkészítése, megtanítása, rész- és óravégi összefoglalás, házi feladat | 160 |
| Ismétlődő óra: éveleji, tematikus vagy összefoglaló, évvégi a hosszmetszeti ism. óra | 171 |
| Számonkérő óra | 172 |
| Önálló munkára fordított óra | 172 |
| Óravázlat | 173 |
| Irodalom | 174 |
| A történelemtanár órán és iskolán kívüli munkája | 177 |
| Történelem szertár | 177 |
| Szakkörvezetés | 177 |
| Kirándulás, múzeum- és üzemlátogatás | 179 |
| A társadalmi tudat alakítása | 180 |
| Tudományos munka | 181 |
| Irodalom | 181 |
| Bibliográfia | 183 |
| Történelmi életrajzok | 183 |
| Oktatási célra készült forrásgyűjtemények | 191 |
| Helytörténeti olvasókönyvek, gyűjtemények | 193 |
| Magyaroszág történetének alapvető forrásai | 194 |
| Tárgymutató | 199 |
| Rövidítések | 207 |
| Tartalomjegyzék | 209 |