| Előszó | 5 |
| Három megközelítésmód | 6 |
| A történelmi idő új szemlélete? | 9 |
| Az elméleti kontextus | 9 |
| A fizikai tudományok | 10 |
| A filozófia | 11 |
| A biológia és a kísérleti pszichológia | 16 |
| A szociológia | 17 |
| A pszichoanalízis | 19 |
| Fernand Braudel problémafelvetése | 20 |
| A rövid időtartam | 25 |
| A hosszú időtartam | 27 |
| A konjunktúra ideje | 30 |
| Az építmény egysége | 32 |
| A braudeli időproblematika alkalmazása a francia történészeknél | 36 |
| Doktori disszertációk és egyéb munkák | 36 |
| Elméleti megfontolások | 41 |
| A filozófusok és a braudeli modell | 54 |
| Kislexikon: A gazdasági ciklusok | 61 |
| Jelen és múlt | 64 |
| Az elengedhetetlen távolságtartás | 65 |
| ...vagy jövés-menés jelen és múlt között? | 69 |
| A "jelen idő történetének" (histoire du temps présent) késői fellendülése | 82 |
| Az "azonnali történelem" nehézségei | 90 |
| Az emlékezet ideje és a történelem ideje | 97 |
| Kislexikon: A francia levéltári anyag időbeli felosztása | 104 |
| A levéltári anyag időbeli felosztása | 104 |
| A zárolási idők | 105 |
| Az idő felosztása | 107 |
| Néhány szokványos korszakolási módszer | 108 |
| A korszakok az egyetemen | 108 |
| A korszakok a középiskolai oktatásban | 113 |
| Egy másféle szokványos korszakolás: az évszázad | 114 |
| A korszakolás a történészi gyakorlatban | 117 |
| A legújabb ismeretelméleti viták | 117 |
| Az egyetemi gyakorlat | 128 |
| A középiskolai gyakorlat | 133 |
| Egy divatos korszakolási mód: a nemzedék | 139 |
| Lehetséges-e még az egyetemes történelem korszakokra bontása | 146 |
| Kislexikon: Az idő a középiskolai történelemoktatás tanterveiben és oktatási útmutatóiban | 154 |
| Hogyan értessük meg az időt a diákokkal? | 154 |
| A tantervek időbeli felépítése | 156 |
| Adalékok az idő histográfiájához | 158 |
| Az első fecskék | 159 |
| A középkorászok Jacques Le Goff nyomdokain | 164 |
| Az ókorkutatók antropológia, történelem és irodalomelemzés között | 169 |
| A hagyományok súlya és a megélt idő változásai az újkorban és a jelenkorban | 176 |
| Egy történészek által mellőzött irányzat: az idő általános története | 182 |
| Kislexikon: A pontos idő | 191 |
| A műszerek | 191 |
| A referenciaidó | 193 |
| Kislexikon: Az év, a hónap és a nap meghatározása | 194 |
| Az esztendő belső szerkezete | 196 |
| Történeti elbeszélés és fikciós elbeszélés | 198 |
| Narrativizmus és a "nyelvi fordulat" | 201 |
| A narrativizmus | 202 |
| A nyelvi fodrulat | 202 |
| Az első reakciók | 206 |
| A történészek: megkésett válasz... | 208 |
| ...de azonos vélemény | 212 |
| Cselekvés, idő és elbeszélés Paul Ricoeurnél | 216 |
| "Az elgondolt idő csak elbeszélt idő lehet" | 216 |
| A történelem mindig elbeszélés általi megértés | 217 |
| Prefigurált, konfigurált és refigurált idő | 219 |
| A történeti elbeszélés és a fikciós elbeszélés kereszteződése | 225 |
| Indokolt-e történészi szövegek időbeliségének irodalmi elemzése? | 231 |
| A történelem - egy irodalmi műfaj? | 231 |
| A történetírói diskurzus poétikája | 238 |
| Kislexikon: A kortárs irodalomkritika néhány szakkifejezése | 240 |
| Milyen időben írják a történelmet? | 243 |
| A jelen még mindig jelen... | 245 |
| A narratív szekvenciák időrendszerei | 248 |
| Általános megállapítások | 248 |
| A múlt idő hívei | 251 |
| A jelen idő hívei | 258 |
| Az "ingadozók" | 263 |
| A középiskolai tankönyvek tanúsága | 265 |
| A magyarázatok nyomában | 269 |
| A jelen idő használata: a kényelmi szempontok győzelme? | 269 |
| A jelen idő választása: a múlt jelenvalóvá tételének eszköze? | 274 |
| A jelen idő választása: a történész jelenlétének hangsúlyozása? | 279 |
| Kislexikon: A kijelentő mód igeidőinek értéke | 282 |
| Az igeidők és az igei aspektusok értékei | 282 |
| Az egyszerű múlt | 283 |
| Az összetett múlt | 284 |
| A folyamatos múlt | 284 |
| A jelen | 285 |
| Az egyszerű jövő | 286 |
| Egyéb időjelölők | 288 |
| Elemzési eszközök | 289 |
| Az igeidőkön kívüli időjelölők | 289 |
| A narratív tempók | 293 |
| Az időjelölők gyakorisága és jellege a narratív szekvenciában | 295 |
| Egy nagyon rövid esemény elbeszélése | 296 |
| Egy nap elbeszélése | 298 |
| Egy rövidebb időszak elbeszélése | 300 |
| Egy hosszú időtartamú jelenség elbeszélése | 304 |
| Az időjelölők gyakorisága és jellege más típusú szekvenciákban | 309 |
| Leíró szekvenciák | 309 |
| Érvelő szekvenciák | 312 |
| Az időjelölők jellege: összegző megállapítások | 314 |
| A nem igei időjelölők használata a történetírásban és a regényben | 314 |
| Az abszolút időmeghatározás változó pontossága | 316 |
| Kislexikon: Az abszolút keltezés módszerei | 323 |
| Archeomágneses keltezés | 324 |
| Dendrokronológia | 325 |
| Radiokarbon keltezés | 325 |
| Termolumineszcens keltezés | 326 |
| A szöveg felépítése | 328 |
| Makroszintű szövegelemzés | 329 |
| Az antropologizáló történetírás | 329 |
| A szándékosan elbeszélő történetírás | 333 |
| Átmeneti típusok | 336 |
| "Rétegező elbeszélés" | 339 |
| Az ismétlődő elbeszélés | 341 |
| Néhány szó a tankönyvek felépítéséről | 344 |
| Mikroszintű szövegelemzés | 345 |
| Bizonytalan körvonalú szekvenciák | 345 |
| A domináns elbeszélés | 347 |
| A minimálisra visszaszorított narratívum | 352 |
| A bevett gyakorlat: domináns és alárendelt elbeszélés váltakozása | 355 |
| Kislexikon: Időviszonyok és retorikai alakzatok | 364 |
| Összegzés | 366 |
| Válogatott bibliográfia | 372 |