A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A. Tóth Sándor (dedikált példány)

Bábművész, festőművész, grafikus és tanár a Montparnasse-ról/Adatok, történetek a művészi, kísérleti, avantgárd bábszínház 1929-es párizsi megindulásáról és hatásáról Magyarországon

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Valahányszor a modern magyar és francia művészet kapcsolatáról esik szó, olvasmányaink alapján jobbára az előző századforduló és a tízes évek hősies elszánása idéződik fel emlékezetünkben. Tudni való azonban, hogy ennek a termékeny kapcsolatnak - ha ez ideig mozaikszemekből összerakhatóan is - nem vetett gátat a fékező erejű Trianon sem, hullámzóan eleven volt az a későbbiekben is. Ennek egyik ragyogó fejezetét alkotja a Debrecenből elszármazott Blattner Géza (1893-1967) Théátre Arc-en-Ciel (Szivárvány Színház) elnevezésű bábszínház vállalkozása, amely 1929-től magyar és francia munkatársakkal egy csapásra általános elismertségre tett szert Párizsban. Az Arc-en-Ciel első ízben ekkor mutatkozott be a II. UNIMA (Union Internationale de la Marionnette) kongresszus alkalmával. Az óriási meglepetést az avantgárd bábok és darabok, a kísérletező szcenika, az akkor megjelenő gramofonzenével kísért pantomim s a felnőtteknek szóló irodalmi és művészi előadások keltették. Erről, barátjuk André... Tovább

Fülszöveg

Valahányszor a modern magyar és francia művészet kapcsolatáról esik szó, olvasmányaink alapján jobbára az előző századforduló és a tízes évek hősies elszánása idéződik fel emlékezetünkben. Tudni való azonban, hogy ennek a termékeny kapcsolatnak - ha ez ideig mozaikszemekből összerakhatóan is - nem vetett gátat a fékező erejű Trianon sem, hullámzóan eleven volt az a későbbiekben is. Ennek egyik ragyogó fejezetét alkotja a Debrecenből elszármazott Blattner Géza (1893-1967) Théátre Arc-en-Ciel (Szivárvány Színház) elnevezésű bábszínház vállalkozása, amely 1929-től magyar és francia munkatársakkal egy csapásra általános elismertségre tett szert Párizsban. Az Arc-en-Ciel első ízben ekkor mutatkozott be a II. UNIMA (Union Internationale de la Marionnette) kongresszus alkalmával. Az óriási meglepetést az avantgárd bábok és darabok, a kísérletező szcenika, az akkor megjelenő gramofonzenével kísért pantomim s a felnőtteknek szóló irodalmi és művészi előadások keltették. Erről, barátjuk André Kertész fotói is tanúskodnak.
A bábművészet modern szellemiségű megújítójának "első és legjobb munkatársa" az az eredeti keresztnevét francia megfelelője kezdőbetűjével megtoldó A. Tóth Sándor (1904-1980) volt, akinek eseményekben gazdag életpályáját, sokirányú művészi tevékenységét mutatja be fiának áldozatos munkával összeállított s a felfedezés erejével ható kötete.
Az előszót Manfred Wegner müncheni művészettörténész, számos kiállítás és szakkönyv szerzője írta A festők és a színház a 20. században címmel. Ebben a két magyar festő, Blattner Géza és A. Tóth Sándor, valamint a párizsi Théátre Arc-en-Ciel világsikerekre alapozott nemzetközi jelentőségét kiemelten kezeli.
A monográfia és album egyetemes művészettörténeti-művelődéstörténeti jelentősége kétségkívül ebben, a nemzetközi bábművészet magyar inspirációjú megújulási folyamatának izgalmasan szemléletes bemutatásában keresendő - ahogyan arra már, ha nem is a hazai, de a kortárs francia szakirodalom is utalt. André-Charles Gervais, a francia bábtörténet monográfiájának szerzője az 1947-ben megjelent kötetében a legnagyobb teret Blattner Gézának és az Arc-en-Ciel-nek szenteli. A. Tóth Sándorról és munkáiról is részletesen ír: "Ebben az időszakban két alkotás tanúskodik egy új stílus lehetőségéről a bábművészetben. Az egyik A kezek című, amely Pierre-Albert Birot szimbolikus játéka, A. Tóth Sándor kesztyűs marionettjeivel. Ő az a művész, aki hamarosan hazatért Magyarországra, leleményes propagandájával sok barátot nyert meg a bábművészetnek, egy nap, még Párizsban két kesztyűs bábot faragott ki, Ubult és Eleket (cserkészbábok), akik azóta humoros kalandjaikkal az iskolások igazi hőseivé váltak."
A. Tóth Sándor életútja azonban egyéb maradandó szellemi értékekkel, aktuális tanulságokkal is szolgál. A bábművészet mellett ugyanis Párizsban kiállították festményeit a Salon d'Automne (1929) és a Galerie Bonaparte: Art hongrois moderne (1931) tárlatán. Idehaza franciás ízlésű festőművészként is jelentős sikereket mondhatott magáénak, de művészetét meg nem értés is kísérte.
A hazai fiatalok javát, lelki épülését szolgáló lankadatlan tevékenysége fényt vet magasrendű nevelői kvalitására. Az elmét, szívet nemesítő, művészettel humanizáló szándék vezette A. Tóth Sándort emberként, művészként, pedagógusként, az egyetemes és a magyar kultúra terjesztőjeként.
A könyv szerzője fogszakorvos, de mint neves múltbeli művészeket felmutató família sarja maga is beleélőkészséggel, apjától elsajátított művészettörténeti és esztétikai tudással, odaadó figyelemmel mélyed el a tények feltárásában. Majd pedig a nem akármilyen múltját a nehéz években némán magába temető családapa "titkát" megfejtendő, konok elszántsággal sorra gyűjti egybe - két évtizednyi munkával, külföldi utazással - a végül is kerek egésszé összeálló dokumentumokat, amelyek kortörténeti értékkel is bírnak: a háttérben ott kísért a hosszú ideig félreértelmezett, majd a hamisan megszépített múlt is.
1996 őszén a New York-i Lincoln Center három hónapos nemzetközi kiállítást és kongresszust rendezett Bábok és színielőadási tárgyak a 20. században címmel. A kiállítást és a Bábszínház Nemzetközi Fesztiválját megelőző kutatás több mint száz évre visszanyúlva sorakoztatta fel a legjelentősebb alkotóktól, illetve újítóktól származó műveket és dokumentumokat. A három kiemelten szerepeltetett magyar festő és bábművész: Blattner Géza, A. Tóth Sándor és Kolozsváry Zsigmond mellett csak az ismertebb művészeket soroljuk fel: Joan Miró, Gordon Craig, Robert Edmund Jones, Orson Welles, Bil Baird, Picasso, Arp, Fernand Léger, Marcel Duchamp, Man Ray, Oskar Schlemmer, Alexander Calder, Paul Klee, Jim Henson (Muppets), Tony Oursler.
Az Arc-en-Ciel három művésze, akik nyugati múzeumokban féltett kincsként őrzött műveikkel szerepeltek New Yorkban, nyugodtan mondhatjuk: ők a modern bábszínház megvalósítói és méltóképpen foglalnak helyet a modern színház kialakulásában közreműködő tekintélyes nemzetközi együttesben. Mezei Ottó Vissza

Tartalom

Előszó
A festők és a színház a 20. században11
Bevezetés13
Egy kutatás kalandos története17
QUID (lexikon), 1989. Párizs: Marionnette (Név, eredet, típus mozgatás szerint)26
A. Tóth Sándor életútja a bábművészete és festészete tükrében31
Szülői ház, Rimaszombat31
Tóth Sándor: Betlehemezés Rimaszombatban33
Képzőművészeti Főiskola, Budapest35
Nyugati tanulmányutak44
Párizs: Montparnasse47
A. Tóth Sándor bábos repertoárja Párizsban I.52
A. Tóth Sándor bábos repertoárja Párizsban II.71
A Théátre Arc-en Ciel (Szivárvány Színház) első marionett-előadásának (1929. október 28.) másnapi sajtóvisszhangja90
Salon D'Automne (Őszi Szalon), párizsi képek93
Hazatérés138
A. Tóth Sándor bábos repertoárja Magyarországon140
Pápa, Református Kollégium163
A. Tóth Sándor és a Bulletin des Comédiens routiers 1933-1934.178
Könnyű, gyors bábszínház kesztyűs báboknak179
Alkalmi bábszínház, amelyet egy ajtónyílásba építettek179
Bábjáték tábortűznél179
Zsinóros bábok könnyű, gyors színháza179
Egy zsinóros maronett felépítése179
Francia cserkészek179
Magyar cserkész guignol (bábjáték)180
Bulletin des Comédiens Routiers, 1934. 21. szám, november181
A bábművészet181
Cserkészbábozás181
Az 1937-es párizsi Világkiállításon193
Blattner Géza első levele 1937-ből (fakszimile)193
Blattner Géza második levele 1937-ből197
Párizsi Nemzetközi Kiállítás - 1937199
Paul Jamati: Hogyan fedeztem fel az Arc-en Ciel Színházat?199
Blattner Géza: Arc-En-Ciel201
Az ember tragédiája. Műsorfüzet a Párizsi Világkiállításról, 1937202
S. De Walles: Madách és Az ember tragédiája204
"Ubul és Elek a háborúban"... 1945216
Kassák Lajos Pápán, 1947217
Bod-za levelei218
Cserkészlátogatás Blattner Gézánál218
A János vitéz franciául218
Ubul és elek a jamboree-n219
I. Magyar Bábjátékos Kongresszus, 1947219
André-Charles Gervais a magyar bábművészekről223
A Magyar Bábjátékosok Egyesülete - és megszüntetése228
Iscserekov-Istenes András emlékkiállítása233
Tóth Sándor: "A walesi bárdok" walesi nyelven239
A walesi bárdok walesi nyelven utóéletéről240
Fernand Léger emlékmúzeuma és a magyarok241
Festmények és külföldi utak a hatvanas években245
UNIMA-konferencia, báb és képkiállítások Magyarországon249
Egy év amerikában és Kanadában253
Ambigrafika Gábornak261
A. Tóth Sándor az UNIMA dísztagja lett - 1969263
Festmények és külföldi utak a hetvenes években267
XI. UNIMA-kongresszus Franciaországban271
Kép- és bábkiállítások a hetvenes évek végén273
Források, dokumentumok279
A. Tóth Sándor: Blattner Géza Arc-en-Ciel (Szivárvány) Színházának megindulása Párizsban 279
Marionettművészek Nemzetközi Kongresszusa (Párizs), 1929. október 25-28., a Journal patronálásában320
Marionettművészek III. Nemzetközi Kongresszusa, Liége, 1930322
A. Tóth Sándor: Üst Ubul és Verj Elek bemutatkoznak, avagy: játsszunk bábszínházat! Budapest, 1931325
A. Tóth Sándor: Néhány szó a bábszínházról326
A. Tóth Sándor: bábszínházi ABC329
Rövid bevezetés a bábjáték mesterségébe329
Egy lépés, és itt vagyunk az iskola és a bábjáték kérdésénél332
Kézi bábuk332
A színpad340
Bábjáték a tábortüzeknél346
Játékvázlatok349
Ludas Matyi - Bábjáték Fazekas Mihály nyomán A. Tóth Sándortól351
A. Tóth Sándor: Építsünk bábszínházat!354
A. Tóth Sándor: Memorandum a Magyar Művészeti Tanácshoz és az Országos Köznevelési Tanácshoz, a vidék ízlésnevelése, műemlékeink védelme és a rajztanári továbbképzés tárgyában355
A. Tóth Sándor: Esztétikai nevelés a gimnáziumban. Az esztétikai nevelés képzőművészeti szempontból358
Válogatás a művészetéről szóló írásokból363
Szíj Béla: A. Tóth Sándor kiállítása Pápán, 1962363
Salamon Nándor: A. Tóth Sándor képei. Kiállítás a Kisfaludy Színház előcsarnokában, 1981364
Tüskés Tibor: A. Tóth Sándor íróporktréi365
Mezei Ottó: Égi labdák, árnyékállatok, kartonbabák375
Konok Tamás: A. Tóth Sándor állandó gyűjtemény, Pápa, 1993377
Fekete György: A. Tóth Sándor gyűjteményes kiállításán, 1994379
Mezei Ottó: A. Tóth Sándor párizsi(as) képei382
Bakó Zsuzsanna: Dekoratív tárgyiasság384
Válogatás a nevelőről szóló írásokból389
Bodolay Géza: Született pedagógus volt389
Csoóri Sándor: Diákévek harangzúgásban391
Csoóri Sándor: Július huszonkettedike, vasárnap395
Dr. Hegyi Imre: A. Tóth Sándor ébresztése399
Szabó Sándor levele Dr. Tóth Gábor Sándorhoz401
Edward Chaszar levele Washingtonból403
Tóbiás Áron: Szívében kereste a boldogságot404
A. Tóth Sándor művei407
Könyvborítók407
Illusztrációk413
Plakátok415
Buék-Tóthék linómetszet-sorozata426
Kéziratok426
A. Tóth Sándor megjelent írásainak kronologikus bibliográfiája427
Kiállítások és bábos gyűjteménye431
Bábkiállítások külföldön431
Bábkiállítások Magyarországon432
Egyéni képkiállításai életében435
Egyéni képkiállításai halála után436
Csoportos képkiállítások életében437
Csoportos képkiállítások halála után439
Művei köz- és magángyűjteményekben439
A Színháztudományi Intézetnek (ma OSZMI) átadott bábszínházi anyag (A. Tóth Sándor főként Párizsból hazahozott bábos gyűjteménye)440
Bábuk, bábfejek, kellékek441
Szövegkönyvek443
Rajzok, tervek444
Fényképek445
Az Arc-en-Ciel Színház műsorai, meghívói stb.447
Tanfolyamok előadások stb.447
Külföldi műsorok, kiállítások katalógusai447
Külföldi újságokból - kivágás, részlet447
Hazai újságokból - egy képtől egész újságig447
Der Puppenspieler I. évfolyam 7 füzet és III. évf. 1. füzet447
Színész öregcserkészek448
Magyar és külföldi szakbibliográfia449
Összefoglalók franciául, angolul és németül457
A. Tóth Sándor Alapítvány472
Zárszó473
Művész családtagok kislexikona477
Képek és illusztrációk jegyzéke487
Rövidítések jegyzéke492
Névmutató493
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv