| Előszó | 13 |
| Filozófia, szaktudomány, társadalom | |
| A filozófia: tudományos világnézet, a társadalmi cselekvés permanens eszmei alapja | 17 |
| Szójelentés és fogalmi tartalom | 17 |
| Tudományos és nem-tudományos világnézet | 20 |
| Érzület és világnézet egységének fogalmi meghatározása | 21 |
| A filozófia tárgya a világegész és nem az egész világ | 23 |
| A dogmatikus abszolutizmus és a nihilista (agnosztikus) relativizmus megismerés-koncepciójának bírálata | 24 |
| Antagonisztikus mozgásformák a tudományos megismerésben | 26 |
| A megismerés abszolút és relatív mozzanatai valóságos dialektikájának marxista-leninista felfogása | 27 |
| Filozófia és szaktudományok szövetségének lenini programja | 30 |
| A tudományosság - tudományos elmélet és magatartás - fogalmának lényegi tartalma | 33 |
| A tudományosság kritériumainak lényegi problémája | 33 |
| A marxizmus-leninizmus klasszikusai és a tudományos jövőbelátás | 34 |
| Az anticipáció két formája | 35 |
| Természettudományos anticipációk | 37 |
| A tudományos anticipáció feltételei a természet- és társadalomtudományokban | 37 |
| Elméleti magyarázat és anticipáció szintézise a dialektikus materializmusban a jelenség fejlődési törvényének belső alapját alkotó ellentmondás feltárásával | 39 |
| Objektivitás és immanens magyarázat mint a tudományosság lényegi konstiuenciái | 40 |
| A mélyebben fekvő konstituencia: az elméletalkotás belső történetisége | 42 |
| A végső konstituencia: az elmélet pozitív viszonya a gyakorlathoz | 43 |
| Tudomány és társadalmi gyakorlat idealista felfogása az állammonopolista kapitalizmus szolgálatában | 44 |
| A tudományosság fetisizált, kontemplatív koncepciója | 46 |
| A fetisizált, idealista képzetek szükségszerű leépülése a szocialista világban | 48 |
| Filozófia, természettudomány, osztályok | 53 |
| A tudomány szellemi és a társadalom anyagi termelése | |
| A tudomány, mint társadalmi tudatforma és intézmény komplex jellege | 53 |
| A tudomány gyökerei és kezdetei az anyagi termelési folyamatokban | 54 |
| A felhalmozódó ismeretanyag rendszerzési szükséglete; az elméletalkotás felé vezető lépés | 56 |
| A termelés és szállítás tér- és időbeli tájolásának szükséglete: az első egzakt természettudomány, a csillagászat és az alapvető formális szaktudomány, a matematika létrejöttének alapja | 57 |
| A matematika formális szaktudomány jellege | 57 |
| Az idealista tudománytörténet és elmélet bírálatához | 58 |
| A kortársi tudat fölénye az idealista történeti tudattal szemben | 61 |
| Az ókor monumentális építészeti naptárai | 63 |
| Egység, ellentét és harc a tudományos és teológiai tartalom között | 64 |
| Az újkori természettudomány szakítása a teológiával, kapcsolódása a filozófiához | 67 |
| A kopernikuszi fordulat | 67 |
| Folytonosság és ugrás a tudományos elméleti tartalom mozgásában | 69 |
| Újkeletű neopozitivista értetlenség a régi fordulattal szemben | 69 |
| A cioncidentia oppositorum és a viszonylagos centrum | 70 |
| A formalisztikus gondolkodás és a gondolkodási formalizmusok bírálatához | 71 |
| A valóságos - közvetett összefüggés a heliocentrizmus és a relativitáselmélet között | 72 |
| Az elmélet magyarázó jellege lényeg és jelenség dialektikájának tükrében | 73 |
| A mechanika fejlődésének geometrizáló és analitikus szakasza | 74 |
| Kopernikusz kvalitatív érvrendszerének jelentősége | 75 |
| A kopernikuszi fordulat materialista filozófiai tartalma | 78 |
| Az istenképzet és a véges világegyetem elmélete | 79 |
| Tudomány és osztályviszonyok | 81 |
| A modern gyakorlatiasság győzelme az antik kontemplativitás fölött a keletkező tőkés termelési módban | 81 |
| A tudomány és filozófia önismeretének korlátai a tőkés termelési módban | 97 |
| A materializmus és idealizmus filozfófiai ellentéte | |
| Az irányzatok redukálódása a főirányokra | 109 |
| A filozófia alapkérdése és főirányai | 109 |
| Az elsődlegesség és megismerhetőség egymáshoz való viszonya | 112 |
| A dialektikus materializmus mint általános fejlődéselmélet és a visszatükrözés-elmélet koncepciója Leninnél | 113 |
| Az alapkérdés logikai lehetséges megoldásainak redukálódása az alternatívára. Monizmus, dualizmus, pluralizmus | 118 |
| Vallási és filozófiai idealizmus - A materializmus dialektikus formája - a filozófia első és végső szava | 121 |
| Adalékok a probléma történetéhez | 129 |
| Az alapkérdés felvetése a marxizmus előtti filozófiában | 129 |
| A konkrét történelmi formák és az általános elv viszonyának tisztázása a marxista-leninista filozófiában | 135 |
| A primátuskérdés "elininálása" és a filozófiai "harmadik út" ideológiája a polgári filozófia hanyatlásában | 139 |
| A szellemtudomány világnézeti típustanának bírálatához | 140 |
| Szellemtudományos történetiség, logikai empirizmus és egzisztencialista irracionalizmus ellentétei, összefonódásai és egységtörekvései | 145 |
| A világnézeti ellentét gyökerei a termelési folyamatban | |
| Ösztönös materializmus és az eszmék naiv hiposztázisa | 153 |
| A probléma | 153 |
| Munkatevékenység és termelés. Természetes kiválasztódás és a természeti feltételek kiválasztása | 158 |
| A szubjektum és objektum viszonya | 161 |
| A termelés eszközei, céljai és a természeti folyamat | 165 |
| Közvetlen gyakorlati tudat, ösztönös materializmus. A "naiv realizmus"-koncepció bírálata | 171 |
| Eszközválasztás, döntés-szituáció, szabadság | 179 |
| A célképzet és az eszmék naiv hiposztázisa | 186 |
| A munkaeszköz és termelési technika kitüntetett szerepe | 186 |
| A gondolkodás folyamata és a termelés | 199 |
| A determinációs fokok és a közvetítési folyamatok problematikája | 199 |
| Közvetítési folyamatok és következtetési formák | 223 |
| Az idealizmus ősképe: mágikus totemizmus és vallási fetisizmus | 261 |
| A tudat társadalmiasulása és a társadalmi tudat | 261 |
| A totemizmus társadalmi alapjai | 268 |
| A "participation mystique" és az életmód | 271 |
| "Der Mensch ist, was er isst" | 275 |
| Feuerbach "famózus szójátéka" és etnológiai felfedezése | 277 |
| A mágikus misztifikáció voltaképpeni kiindulópontja | 281 |
| A "mysterium tremendum" és a "mysterium fascinosum" viszonya | 283 |
| A mágia mint a saját ellenőrizhetetlen létfeltételeik fölötti illuzórikus uralom. Szó és képmágia | 285 |
| A "participation mystique" fogalmának bírálatához | 287 |
| A mágia szociomorf arculata | 289 |
| Mágia és vallás, mágia és tudomány | 290 |
| Asszociáció és logikum | 294 |
| A vallási minimum meghatározása: a mana-tabu formula | 297 |
| A teleologizmus mint a vallási és profán idealizmus konstitutív eleme | 298 |
| A fejlett animizmus és a fetisizmus. Engels igazsága | 301 |
| Mágikus-vallási és profán, árufetisizmus. Survival és revival | 304 |
| Filozófia, társadalomtudományok, osztályharc | |
| A filozófia és a társadalmi-történeti tudományok kölcsönhatása | 311 |
| Egy elhanyagolt probléma | 311 |
| Egység és ellentét a társadalmi-történeti tudományokban | 315 |
| A nem tudatosított aporia és spontán megoldása | 320 |
| Az aporia megjelenési formái | 323 |
| A társadalmi (osztály-) tudat gyakorlati formái, s a társadalomtudományok és a filozófia kölcsönviszonya | 325 |
| A Hobbes-paradoxon érvényességi köre | 328 |
| A társadalmi-történeti gondolkodás elméleti formáinak megalapozása a görög fejlődésben | 331 |
| Platón és Arisztotelész jelentősége | 331 |
| A polisz belső és külső harcai | 332 |
| A politikai tudat tapasztalati szintjei: Pszeudo-Xenophon pamfletje az athéni demokrácia osztályellentéteiről | 335 |
| A tények és okok kutatása: Thuküdidész pragmatikus történetfelfogása | 338 |
| Historizmus ("ahogyan a valóságban történt") és naturalista antropologizmus ("az emberi természet alapján") a történetírásban | 340 |
| Az antropologizmus és historizmus ellentéte | 343 |
| Collingwood Thuküdidész-kritikájának metakritikája | 346 |
| Portré és tabló egysége a történelem-ábrázolásban | 348 |
| Történelemfelfogás és kutatási módszer. Hadügy és történelmi szakkritika | 350 |
| Platón dialektikus idealizmusa társadalom- és történetfilozófiájának fényében | 357 |
| Platón és Arisztotelész viszonyának változó újkori megítélése: J. W. Goethe és W. Jaeger felfogása | 357 |
| Filozófiai ellentétük lényege | 360 |
| Társadalomfilozófia | 365 |
| Történetfilozófia | 409 |
| A dialektikus és metafizikus felfogás viszonya a materializmus és idealizmus elvéhez | |
| Az idealista dialektika | 439 |
| Platón filozófiájának dialektikus szentélye: a Parmenidész-dialógu, az Egy és Sok társadalom- és történetfilozófiai problematikájának végső metafizikai általánosítása | 439 |
| Osztályharc és eszmei mozgás | 446 |
| Úr és szolga viszonya | 449 |
| Szókratész és az ellentmondás | 456 |
| Folytonosság és törés a dialógus első és második része között | 463 |
| Az ellentétes meghatározások absztrakt és konkrét formái | 465 |
| Az ellentmondás elgondolhatatlanságának és kizárásának elve a történelmi Parmenidésznél | 468 |
| Az azonosság-elv szembekerülése a spontán dialektika formáival: a közvetlen gyakorlati tudattal mint "szituácionális logikával" és a materialista filozófia fejlődésgondolatával | 471 |
| Az eszmék empírián "inneni" helyzetéből következő misztifiákciói, az idealista dialektika metafzikus mozzanata | 475 |
| A tiszta pozitivitás teljes negativitása | 479 |
| Remontív ítélet és negatív dialektika | 482 |
| A konkrét tagadás és következményei: az ideális állam és a természet harmonikus alakzata | 484 |
| Mozgás és nyugalom viszonya az átcsapás, a közöttes és a pillanatnyi kategóriáinak megvilágításában | 490 |
| A létező Egy és a Mások dialektikája | 497 |
| A pluralisztikus univerzum lehetetlensége | 499 |
| Fejlődés- és emanációs dialektika. A dialektikus felfogás történelmi útjának fő típusai | 506 |