| Előszó | 3 |
| Bevezetés | |
| A tudomány jelentősége | |
| A természettudományok jelentősége | 7 |
| A szellemi tudományok jelentősége | 10 |
| A tudomány eredete | |
| A megismerés biológiai forrása | 17 |
| A megismerés szellemi forrása | 18 |
| Tudomány és élet | 22 |
| A tudomány, mint tevékenység, eredmény és eszmény | |
| A tudomány, mint igaz tételek kutatása | 24 |
| A tudomány, mint tételek rendszere | 24 |
| A tudomány, mint végső logikai eszmény | 25 |
| A tudomány tárgyainak köre | 26 |
| A tudományos megismerés természete | |
| A mindennapi tudományos megismerés különbsége | 29 |
| A tudományos ismeret igazolt ismeret | 37 |
| Fogalmi és intuitiv ismeret | 33 |
| A tudományos ismeret rendszeres ismeret | 36 |
| A gondolkodás élménye, tartalma és tárgya | |
| Alany és tárgy a megismerésben | 39 |
| A gondolkodás lelki tevékenysége és a gondolt tartalom | 39 |
| A gondolkodás tárgya | 41 |
| A tudomány vizsgálatának problémaköre | |
| A tudomány lelki tényezőinek vizsgálata: a tudomány pszichológiája | 42 |
| A tudomány társadalmi tényezőinek vizsgálata: a tudomány szociológiája | 43 |
| Az ismerettartalmak tárgyi érvényességének vizsgálata: ismeretelmélet | 44 |
| Az ismerettartalmak formai érvényességének vizsgálata: logika | 45 |
| A tudomány pszichológiája | |
| A tudós lelki alkata | |
| A teremtő gondolkodás és a tudós személyisége | 51 |
| A tudós hivatása a tárgyszerű megismerés | 55 |
| Az igazolás kötelességtudata, az értelmi lelkiismeret | 55 |
| A tévedés kockázatának bátorsága | 56 |
| A tudomány objektív tartalmát s a tudós személyiségét az igazság eszméje kapcsolja egybe | 58 |
| Az igazság tárgyszerelme | 60 |
| A platoni Erós-szal járó szenvedés és öröm | 62 |
| A tudós dinamikus és statikus logikai érzelme | 63 |
| Az értelem alázatossága | 65 |
| Eredetiség | 69 |
| Függetlenségi érzés | 70 |
| Elvszerűség | 71 |
| Élettől idegenség és félszegség, naivitás és hiszékenység | 74 |
| Az emberismeret hiánya | 79 |
| Elméleti hajlam és gyakorlati érzék | 80 |
| A magány szeretete | 84 |
| A hallgatagság | 90 |
| A barátság, mint az igazságkutatás egyesítő ereje | 91 |
| Csökkent házasodási hajlam | 98 |
| A közlés vágya | 100 |
| Tanári hivatás | 105 |
| Az egyoldalú szakbúvár | 108 |
| A világra, mint egészre irányulás | 110 |
| A szellemi myopia és mikropilia | 112 |
| A tudomány nemzetközisége és a tudós nemzeti érzése | 113 |
| Vallásos érzés | 128 |
| A tudós lelki alkata a görög felfogás tükrében | 134 |
| A teórétikus ember antik életeszménye: Platon és Aristotales | 135 |
| Descartes | 141 |
| Fichte | 146 |
| A tudós ideális típusa és a konkrét tudós személyiség | 152 |
| A tudós lelki vonások korrelációja | 153 |
| A tudós lelki alkat vizsgálatának forrásai | 155 |
| A problématudat szerepe a tudós lelki alkatában | 158 |
| A problématudat | |
| A problématudat, mint a nemtudás tudása | 159 |
| Az ismeretek viszonyimplikációja és a tárgyak lét-implikációja | 160 |
| A problématudat lelki indítékai | 162 |
| A problématudat jelentősége | 164 |
| A problémák tartalma és történeti helyzete | 166 |
| A problématudat elemzése a tudomány új korszakainak küszöbén | 166 |
| Az elemzés nehézségei | 168 |
| A kisérleti módszer alkalmazása a problématudatra | 169 |
| A probléma megfoganása | |
| A problématudat irányítja a gondolkodást | 172 |
| A probléma felötlésének nyugtalanító élménye | 173 |
| A megoldást kereső törekvés élménye. A vak véletlen s a racionalizált véletlen a probléma fölmerülésében | 175 |
| Szempontkészlet és értékelő álláspont a problématudat hátterében. Tipikus problémalátás | 179 |
| A problémák egymásba kapcsolt láncolata a kutató életműve | 180 |
| A problématudat szétforgácsolódása | 188 |
| A probléma magától villan föl | 190 |
| A problémákban rejlő logikai erő | 191 |
| A kutató személyes gondolkodó ereje | 193 |
| A problématudat kollektív háttere: új tények vagy új elméletek nyomában új problémahorizont támad | 194 |
| A tudomány szervezése nem szünteti meg a problématudat személyes jellegét | 199 |
| A "régi" és az "új" a problématudatban | 200 |
| Az egyén problématudatára a kortudat gyakran nem hangzik rá | 204 |
| Ugyanazon probléma egyidejű foganása több elmében | 207 |
| Problémák eltűnése és föltámadása | 212 |
| Egynemű problémafoganás a tudomány különnemű területein: egyidejű homogén problémalátás | 214 |
| A probléma megoldásának kísérlete | |
| A teremtő gondolkodás, mint problémamegoldás, új jelentésviszonyok meglátása | 220 |
| A föladat tudata | 332 |
| A tudattalan szerepe a teremtő gondolkodásban | 223 |
| A problématudat az általános és a különös, az egész és a rész között fennálló viszony felismerésére törekszik | 225 |
| A probléma anyagának új szempontból való hirtelen átszervezése | 226 |
| A megoldásra irányuló próbálkozások rugalmassága | 228 |
| A szintétikus viszonybelátás | 228 |
| A szimbolikkus szkéma szerepe a teremtő gondolkodásban | 233 |
| Jelen probléma és régebbi szemlélet régi probléma és jelen szemlélet viszonya a gondolkodásban | 236 |
| A kételkedés és kritika szerepe a problématudatban | 238 |
| Friss problémalátás különnemű területeken | 241 |
| A laikusok termékeny problémalátása | 242 |
| A probléma megoldása | |
| A gátlásnélküliség és evidencia élménye a probléma-megoldásában | 246 |
| A teremtő gondolkodás egysége: a megoldás élménye nem szigetelhető el | 248 |
| A helytelen megoldások termékenyítő ereje | 248 |
| Problématudat és érzelem | |
| Az érzelem szerepe a problématudatban | 251 |
| A probléma mint kínos belső vívódás forrása | 252 |
| Az érzelem negativ hatása a problématudatra | 253 |
| Az érzelem pozitiv hatása a problématudatra | 254 |
| Irányérzelem a problématudatban | 255 |
| Dinamikus és statikus logikai érzelem | 257 |
| Az önérzelem szerepe a problématudatban | 259 |
| Hiúság | 259 |
| Becsvágy | 262 |
| Hatalomvágy | 264 |
| Büszkeség | 266 |
| Dicsőségvágy | 269 |
| Tudós gőg | 271 |
| Szerénység | 274 |
| Tudós autarkia | 275 |
| A problématudat és akarat | |
| A feladat tudata és az akarat | 277 |
| Az ösztön szerepe a problématudatban | 278 |
| Az akarat ereje a tudományos kutatásban | 379 |
| A problématudat figyelmi reliefje | 281 |
| A figyelmi koncentráció a tudományos kutatásban | 283 |
| A tudományos megfigyelés lelki vonásai | 285 |
| A figyelem és a mozgás viszonya a tudományos kutatóban | 287 |
| A tudós figyelmi tipológiája | 288 |
| A problématudat és emlékezet | |
| Az emlékezet a problématudat szolgálatában | 292 |
| Teremtő gondolkodás és hiányos emlékezet | 295 |
| Az emlékezet specializálódása | 297 |
| A gondolkodás eredetisége és a jó emlékezet | 298 |
| A jó emlékezet csökkenti a probléma-ingert | 300 |
| A jó emlékezet az értelemnek látszólagos pótléka | 300 |
| A produktív és reproduktív tudós: investigator és homo eruditus | 302 |
| E két típus szerepe a természettudományokban és a szellemi tudományokban | 306 |
| A kultúrateremtő s a kultúramegőrző ember | 309 |