A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

A "vasszekér" diadala

A magyarországi vasútépítés 1914-ig

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Kossuth Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 201 oldal
Sorozatcím: Népszerű Történelem
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 13 cm
ISBN: 963-09-3126-5
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az utolsó másfél száz esztendőben nálunk is sokan és sokszor szálltak vonatra, nemegyszer volt dicséret vagy szidás tárgy a "vaspályán futó vasszekér". Közben ritkán gondoltunk azokra, akik feltalálták a gőzmozdony elvét s megépítették Angliában az első pályákat, vagy akik a reformkori Magyarországon hosszú és szenvedélyes vitákat folytattak az új közlekedési eszköz bevezetéséről.
E könyv lapjain a lokomotív és a vaspálya feltalálását vázoló rövid fejezetet követően megismerkedhetünk a magyar vasútépítés születésével, a vonalak kialakításáról a múlt században dúló parlamenti csatározásokkal. Képet kapunk arról, milyen következményekkel járt, hogy az államkincstárt fenyegető csőd miatt eleinte magántársaságoknak engedték át a vasútépítés jogát, s ily módon hosszú ideig magánérdekek befolyásolták a vasútvonalak irányát. Másutt a "tűzszekértől" való oktalan félelem miatt kellett elterelni a vonalakat. Ez teszi érthetővé, miért haladnak egyes magyar vidékeken napjainkban is... Tovább

Fülszöveg

Az utolsó másfél száz esztendőben nálunk is sokan és sokszor szálltak vonatra, nemegyszer volt dicséret vagy szidás tárgy a "vaspályán futó vasszekér". Közben ritkán gondoltunk azokra, akik feltalálták a gőzmozdony elvét s megépítették Angliában az első pályákat, vagy akik a reformkori Magyarországon hosszú és szenvedélyes vitákat folytattak az új közlekedési eszköz bevezetéséről.
E könyv lapjain a lokomotív és a vaspálya feltalálását vázoló rövid fejezetet követően megismerkedhetünk a magyar vasútépítés születésével, a vonalak kialakításáról a múlt században dúló parlamenti csatározásokkal. Képet kapunk arról, milyen következményekkel járt, hogy az államkincstárt fenyegető csőd miatt eleinte magántársaságoknak engedték át a vasútépítés jogát, s ily módon hosszú ideig magánérdekek befolyásolták a vasútvonalak irányát. Másutt a "tűzszekértől" való oktalan félelem miatt kellett elterelni a vonalakat. Ez teszi érthetővé, miért haladnak egyes magyar vidékeken napjainkban is kacskaringós síneken a vonatok. A kezdeti zavaros idők közfelháborodást kiváltó panamái, a hatalmas pénzeket zsebre vágó kalandorok ténykedése azonban csak átmenetileg akadályozhatta az ésszerű építést. A Magyar Államvasutak létrejöttével fokozatosan megvalósulhatott a hazánk legfontosabb helyeit összekötő vasúthálózat. Az ősi közlekedési eszközök, a szekér és a postakocsi helyébe lépő vasút nemcsak az ország gazdasági vérkeringését gyorsította meg, hanem az egyes emberek számára is új távlatokat nyitott. Vissza

Tartalom

Előszó5
A lokomotív diadala7
Országgyűlési tárgyalások és viták13
Vasúti törvények a rendi diétákon17
Az 1848-ig elkészült magyar vonalak20
Az első lóvasutak20
Párhuzamos vonalak a Duna partján24
A Középponti Vaspálya29
Gőzmozdonnyal Sopronba és Pozsonyba36
Elképzelések a jövőről38
Vukovár vagy Buda?39
Széchenyi István centrális hálózati terve44
A vasút ügye a polgári forradalomban48
Megy a gőzös, megy a gőzös Kanizsára51
Kísérlet az államvasúti rendszer megvalósítására53
Vasútfejlesztés birodalmi célokért57
A vasútfejlesztés magyar bírálata73
A kiegyezés utáni hálózatbővítés77
Az állam engedélyezési gyakorlata80
Fővonalak, pályaudvarok - parlamenti jóváhagyással83
Megváltozott körülmények - megváltozott módszerek94
A Magyar Államvasutak102
Csődből dicsőség102
Állami érdekek - állami építkezések107
A vasminiszter államosít114
Egységes állomások, mozdonyok, kocsik120
Az olcsó vasutak126
Helyi érdekek - helyi vasutak128
Girbegurba vonalak132
Az utolsó békeévek építkezései137
A keleti vidékek fejlesztése137
Vasúti hidak a Dunán141
A keskeny nyomtávú vasutak144
Műköcik a vasút147
A vasút mindent begyűjt148
Vasutak...150
... és az utasok159
Kitekintés Európára és a világra167
Az ipari fejlettség és a közlekedés167
A belső piac és a stratégiai szempontok hatása a vasúthálózat építésére171
Vasutak Európában és más kontinenseken174
Utazás Brassóból Pöstyénbe177
Mellékletek187
Bibliográfia197

Majdán János

Majdán János műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Majdán János könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv