kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Műszaki Könyvkiadó |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Vászon |
| Oldalszám: | 2.049 oldal |
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 25 cm x 20 cm |
| ISBN: | 963-10-0653-0 |
| Megjegyzés: | 1405 fekete-fehér ábrával, fotóval illusztrálva. Tankönyvi szám: 70113. Az I. kötet 1975-ben került nyomtatásra. |
| I.kötet | |
| Bevezetés | |
| Alapfogalmak | 19 |
| A vasúti közlekedésről általában | 19 |
| Távolság, idő, sebesség | 19 |
| A vasúti szállítás értéke, költsége és ára | 21 |
| A vasút szervezete, vasúti rendszerek | 22 |
| A vasúti közlekedés tudománya | 23 |
| A vasút nemzetközi szervezetei | 25 |
| A vasút fejlődéstörténetének áttekintése | 26 |
| A vasúti technika fejlődése | 26 |
| A vaspálya kialakulása | 26 |
| A vonóerő fejlődése | 28 |
| Lóvasutak | 28 |
| A gőzvontatás kifejlődése | 30 |
| Villamos vontatás | 31 |
| Diesel-vontatás | 32 |
| Gázturbinás vontatás | 33 |
| A szállítójárművek fejlődése | 34 |
| A jelző-, a biztosító- és a távközlő berendezések fejlődése | 40 |
| A magyarországi vasutak története | 40 |
| A vasút földrajza | 40 |
| Vasútföldrajzi alapfogalmak | 41 |
| A vasutak osztályozása | 42 |
| A vasutvonalak osztályozása | 42 |
| A vasútvonalak hosszúsága | 42 |
| Vonalszakaszok | 43 |
| A vonalak elnevezése | 43 |
| A vasúti szolgálati helyek | 46 |
| A világ vasútjainak áttekintése | 46 |
| Magyarország vasúti hálózata | 46 |
| A hálózat átfogó adatai | 46 |
| A hálózat szerkezete | 48 |
| Budapest, a vasúthálózat központja | 50 |
| Hálózatsűrűség, vasútellátottság, forgalomsűrűség | 50 |
| A vasút szerepe és jelentősége a közlekedés rendszerében | 52 |
| A közlekedési ágazatok versenye | 52 |
| A vasút sajátosságai, összehasonlítva a többi közlekedési ágazatokkal | 53 |
| A vasút szerepe külföldön | 55 |
| A vasút szerepe Magyarországon | 58 |
| A közlekedési ágazatok koordinációja | 61 |
| A közlekedési koordiánció alapjai | 61 |
| A közlekedési koordiánció feldatai | 62 |
| A közlekedési koordiánció vizsgálati módszerei | 64 |
| Alapvető mutatók | 64 |
| A hatékonysági vizsgálat mutatószámrendszere | 65 |
| Irodalom | 66 |
| A vasúti pálya | |
| Alapfogalmak | 69 |
| A vasúti pálya egyes alapelemei | 69 |
| A vasútvonal műszaki jellemzői | 70 |
| Nyomtávolságok | 70 |
| Rakszerelvény | 72 |
| Űrszerelvény | 72 |
| Vágánytengely-távolságok | 77 |
| Mintakeresztszelvények | 78 |
| Vasúti ellenállsáok | 80 |
| Menetellánállás | 80 |
| Emelkedési ellenállás | 85 |
| Ívellenállás | 85 |
| Kitérőellenállás | 86 |
| A vasúti pálya részei | 86 |
| A pálya alépítménye | 86 |
| A földmunka köbtartalmának meghatározása | 87 |
| Területszámítás a hossz-szelvény alapján | 87 |
| Keresztszelvény-terület meghatározása "lefogás"-sal | 87 |
| Gyors tömegszámítás | 88 |
| A földművek romlása | 88 |
| A bevágások romlása | 88 |
| Töltések romlása | 89 |
| Vízzsákképződés | 89 |
| Védművek | 92 |
| A vasutak védelme hó ellen | 92 |
| A vasutak védelme sziklaomlások ellen | 95 |
| Tűz elleni védelem | 96 |
| Szintbeni útátjárók | 96 |
| A szabad kilátás biztosítása | 96 |
| Helyszínrajzi és magassági kialakítás | 97 |
| A szintbeli útátjárók biztosítása | 99 |
| A vasúti pálya vízszintes vonalvezetése | 99 |
| A vízszines vonalvezetés alapelvei | 100 |
| Nyombővítés | 101 |
| Túlemelés | 102 |
| Átmenetívek | 109 |
| Körívek főpontjainak kitűzése | 109 |
| A körívek részletpontjainak kitűzése | 111 |
| Kosárívek | 113 |
| A körívek megválasztása | 115 |
| A körívek csatlakozása | 117 |
| Magassági vonalvezetés | 120 |
| A mértékadó emelkedő és a vonatterhelés | 120 |
| A mértékadó emelkedő túllépése | 121 |
| A túllépés szükségessége | 121 |
| Többmozdonyos vontatás | 122 |
| Rohamos emelkedő | 122 |
| Magasságveszteségek | 122 |
| Fékezési határlejtő | 122 |
| A vesztett magasságkülönbség fogalma | 123 |
| A virtuális hossz fogalma és alkalmazása | 123 |
| Az állomások emelkedője | 123 |
| Az állomások vágányainak emelkedője | 123 |
| Az állomásokhoz csatlakozó vonalrészek emelkedője | 124 |
| A lejttörések kialakítása | 24 |
| A lejttöréspontok távolsága | 124 |
| A lejtők csatlakozása | 125 |
| A lejttörések kiegyenlítése | 125 |
| A pálya hossz-szelvényeknek kialakítása, az emelkedők megválasztása | 125 |
| A pálya felépítménye | 125 |
| A sín | 126 |
| Az aljak | 127 |
| A különböző vágányrendszerek | 127 |
| Faaljak (talpfák) | 128 |
| Betonaljak | 128 |
| Vasaljak | 130 |
| Összehasonlítás | 130 |
| Ágyazat | 133 |
| Az ágyazat feladatai | 134 |
| Az ágyazat anyaga és jellemzői | 134 |
| Az ágyazat szabványos keresztmetszete és kialakítása | 135 |
| Sínleerősítések | 136 |
| Sínleerősítésekre ható erők | 137 |
| Sínleerősítések osztályozása | 137 |
| A MÁV szabványos mellékvonalai sínleerősítése | 138 |
| A MÁV szabványos fővonali sínleerősítése | 139 |
| Egyéb fontos sínleerősítések | 141 |
| Hevederkötések | 144 |
| A hevederkötések feladatai és fajtái | 145 |
| A MÁV szabványos hevederkötései | 145 |
| Dilatációs sínillesztések | 148 |
| Sínhegesztések | 148 |
| A sínhegesztések célja és a vasúti üzem követelményei | 149 |
| Villamos ellenálláshegesztés (leolvasztó tompahegesztés) | 151 |
| Aluminotermikus sínhegesztések | 151 |
| Gáznyomásos sínhegesztés | 151 |
| Villamos ívhegesztés | 152 |
| Autogénhegesztés (lánghegesztés) | 152 |
| Vasútüzemi követelmények a sínhegesztésekkel szemben | 153 |
| Vágánymezők és aljkiosztások | 153 |
| Különleges felépítményi szerkezetek | 156 |
| Szintben útátjárók felépítménye | 156 |
| Vasúti felépítmény hidakon | 155 |
| A vágányok teherbírása | 155 |
| A vasútvonalak jellege és terhelése | 155 |
| A felépítményekre ható erők | 155 |
| Függőleges erők | 155 |
| Oldalerők, vízszintes erőhatások | 156 |
| Hosszirányú erők | 156 |
| A teherbírás-számítások alapja | 157 |
| A sín igénybevétele | 157 |
| Alapelvek | 158 |
| Az ágyazás rugalmasságát jellemző tényezők | 160 |
| A helyettesítő hosszgerendás számításmód | 161 |
| A sebességi szorzó alkalmazása | 161 |
| A keresztaljak igénybevételei | 163 |
| Az aljat terhelő sínnyomás | 163 |
| Az aljra mértékadó nyomaték | 164 |
| A vágány gyakorlati teherbírása | 165 |
| A sín üzemi igénybevétele és megengedett feszültsége | 165 |
| Hazai előírások az alkalmazható legnagyobb tengelyteher értékére | 168 |
| Hosszúsínes és hézagnélküli vágányok | 168 |
| Alapelvek | 169 |
| Hőmérséklet és gátolt dilatáció | 170 |
| Hézagnélküli vágányok | 171 |
| A semleges hőmérséklet | 172 |
| A hidegtörés és a vágánykivetődés veszélye | 172 |
| Hosszúsínes vágányok | 174 |
| A kitérők és átszelések | 176 |
| A kitérők és átszelése fajtái | 177 |
| A kitérők fő részei | 178 |
| A kitérők fő adatai | 179 |
| A kitérők tengelyábrája | 179 |
| A vágányszélességek és az átszelési kitérők | 182 |
| Vágányszélességek | 184 |
| Átszelési kitérők | 184 |
| A Magyar Államvasutak legfontosabb kitérőinek adatai | 185 |
| A kitérők ívesítése | 185 |
| Vágánykapcsolások | 185 |
| A vágánykapcsolások fajtái | 186 |
| Szabványos, sűrűn alkalmazott vágánykapcsolások | 187 |
| Egyszerű végányelágazás | 189 |
| Egyszerű vágánykapcsolás | 190 |
| Kettős vágánykapcsolás | 190 |
| Egyalfás líra | 190 |
| Kétalfás líra | 191 |
| Biztonsági határjelek | 191 |
| Különleges vágánykapcsolások | 191 |
| Hurokvágányok | 192 |
| Deltavágányok | 192 |
| Fordítókorongok | 192 |
| Tolópadok | 192 |
| Vágányfonódás | 192 |
| Vasúti állomások | 192 |
| Az állomásokkal kapcsolatos alapfogalmak | 192 |
| Az állomások feladatai | 192 |
| Az állomások csoportosítása | 193 |
| Az állomások vágányfajtái | 193 |
| Az állomások tervezési elemei | 193 |
| Kitérők alkalmazása az állomásokon | 193 |
| Peronok | 197 |
| A vágányok használható hossza | 197 |
| Állomási létesítmények | 197 |
| Személyforgalmi berendezések | 197 |
| Felvételi épületek | 198 |
| Állomási előtér | 198 |
| Teherforgalmi berendezések | 199 |
| Áruraktárak | 201 |
| Rakodók | 201 |
| Rakodóvágányok, rakterületek | 201 |
| Vágányhídmérleg | 201 |
| Rakminta | 202 |
| Állomások vágányhálózata | 202 |
| Megállóhelyek | 202 |
| Forgalmi kitérők | 202 |
| Nyíltvonali elágazások | 203 |
| Középállomások | 204 |
| Egyvágányú vonalon | 205 |
| Kétvágányú vonalon | 206 |
| Csatlakozóállomások | 206 |
| Elágazóállomások | 206 |
| Keresztezőállomások | 208 |
| Pályaudvarok vágányhálózata | 208 |
| A pályaudvarokról általában | 208 |
| Személypályaudvarok | 210 |
| Fej alakú személypályaudvarok | 211 |
| Átmenő alakú személypályaudvarok | 211 |
| Tároló- (üzemi) pályaudvarok | 213 |
| Teherpályaudvarok | 213 |
| Rendezőpályaudvarok | 213 |
| Állomások víztelenítése | 213 |
| Vasúti magasépítmények | 214 |
| A vasúi épületekről általában | 214 |
| Forgalmi épületek | 215 |
| Felvételi épületek | 216 |
| A felvételi épület üzeme | 217 |
| Utasforgalmi rész | 218 |
| Üzemi rész | 218 |
| Tartozékok | 221 |
| Egyéb forgalmi épületek | 223 |
| Kereskedelmi épületek | 224 |
| Árupénztárak | 225 |
| Raktárak | 225 |
| Rakodók | 226 |
| Kereskedelmi építmények | 227 |
| Vontatási épületek | 228 |
| Főnökségi épületek | 230 |
| Mozdonyszínek | 230 |
| Alaprajzi elrendezés | 231 |
| Az épületek kialakítása | 233 |
| Egyéb vontatási épületek | 235 |
| A műszaki kocsiszolgálat épületei | 236 |
| A vonalvillamosítás épületei | 237 |
| A vízellátás épületei | 238 |
| Távközlő és biztosítóberendezési épületek | 239 |
| Távközlőberendezési épületek | 239 |
| Biztosítóberendezési épületek | 243 |
| Építési és pályafentartási épületek | 243 |
| Szertári épületek | 245 |
| Szociális épületek | 247 |
| Épületfenntartás | 249 |
| A vasúti pálya hídjai | 251 |
| A vasúti hidakról általában | 251 |
| A hidak fő részei | 251 |
| A hidak osztályozása (csoportosítása) | 253 |
| Vasúti hidakkal kapcsolatos alapfogalmak | 255 |
| Nyitva tartó terek | 255 |
| A méretezés során figyelembe veendő terhek | 257 |
| Átereszek | 259 |
| Fahidak | 259 |
| Boltozott kő- ill. betonhidak | 261 |
| Vasbeton hidak | 262 |
| Anyagok | 264 |
| Vízszigetelés | 264 |
| Vasbetonlemezes teknőhidak | 268 |
| Gerendahidak | 268 |
| Keret- és ívhidak | 272 |
| Előregyártás | 272 |
| Feszített hidak | 273 |
| Megtámasztások | 274 |
| Acélhidak | 275 |
| Anyagok | 276 |
| Szegecselt, tömör főtartós (gerinclemezes) gerendahidak | 276 |
| Szegecselt, rácsos gerendahidak | 276 |
| Szegecselt keret- és ívhidak | 281 |
| Hegesztett hidak | 282 |
| Együttdolgozó szerkezetű hidak | 282 |
| Acélhidak megtámasztószerkezetei | 288 |
| Alul- és felüljárók | 289 |
| Aluljárók | 290 |
| Felüljárók | 293 |
| Ideiglenes hidak | 294 |
| Az ideiglenes hidakról általában | 294 |
| Sínprovizóriumok | 295 |
| Kalodás provizóriumok | 297 |
| Tömörtartós csavarozott provizóriumok | 297 |
| Alépítmények (alátámasztó szerkezetek) | 297 |
| Ideiglenes rácsos hidak | 298 |
| Vasúti hidak forgalomba helyezése, fenntartása és nyilvántartása a MÁV-nál | 298 |
| Forgalomba helyezés | 300 |
| Fenntartás | 302 |
| Nyilvántartás | 303 |
| A vasúti pálya építése és fenntartása | 303 |
| A pályaépítés és -fenntartás szervezése | 304 |
| A pályaépítés technológiája | 304 |
| Vasútvonal építése | 306 |
| Előkészítő munkák | 306 |
| Anyagok helyszíni biztostítása és előkészítése | 306 |
| Vágányfektetés | 309 |
| Utómunkák | 308 |
| Új vágány építésének módszerei | 310 |
| Homlokról végzett vágányépítés | 312 |
| Munkavágányos építés | 312 |
| Második vágány építése közútról | 312 |
| Felépítmény cserélése | 313 |
| Felépítménycsere egyvágányú pályán | 313 |
| Felépítménycsere két- vagy többvágányú pályán | 313 |
| Felépítménycsere állomásokon | 314 |
| Hézagnélküli vágonyok létesítése | 314 |
| Fektetés vágánytengelyben | 314 |
| Előregyártott hosszúsínes vágánymezők fektetése | 314 |
| Hézagnélküli pályák létesítése kétütemű (vendégsínes) eljárással | 314 |
| Gépesített pályacsere | 315 |
| Alépítmények előkészítése felépítménycseréhez, géplánccal | 315 |
| A felépítmény gépesített cseréje | 315 |
| Kitérők lekötése | 315 |
| Kitérők beépítése | 316 |
| A pályafenntartás munkáltatási rendszerei | 316 |
| Az ugrásszerű pályafenntartás | 320 |
| Tervszerű megelőző karbantartás | 321 |
| Tervszerű főjavításos-szakaszos munkáltatási rendszer | 322 |
| Szalagszerű fenntartási munkáltatás | 322 |
| A pálya fenntartása | 323 |
| A pálya avulása | 323 |
| Az építési hiányosságo hatása | 325 |
| A gyártási hibák hatása | 326 |
| A járművek mechanikai hatása | 326 |
| Időjárás okozta hibák | 326 |
| Fenntartási hiányosságok | 327 |
| Üzemszerű elhasználódás | 327 |
| A felépítményi anyagok hiányosságainak megszüntetése | 327 |
| Az alj | 327 |
| A sín | 327 |
| Sínkapcsolórendszerek | 328 |
| Az ágyazat | 328 |
| Pályahibák megszüntetése | 329 |
| Níyomtávolsághibák megszüntetése | 329 |
| Rugalmas kihajlás | 330 |
| Síndőlés-szabályozás | 330 |
| Sínvándorlás-szabályozás | 331 |
| Fekszinthibák megszüntetése | 331 |
| Irányhibák megszüntetése | 333 |
| Kitérők fenntartása | 333 |
| Különleges felépítmények fenntartása | 333 |
| Hézagnélküli felépítmények fenntartása | 333 |
| Szigetelt sínmezők fenntartása | 333 |
| Útátjárók fenntartása | 333 |
| Acélhidak felépítményénak fenntartása | 339 |
| Villamosított vasútvonal felépítményének fenntarása | 340 |
| A pályaépítés és -fenntartás gépesítése | 341 |
| A vágánymérés gépesítése | 341 |
| Vágánymérő gép | 343 |
| Vágánymérő gépkocsi | 344 |
| Vágánymérő kocsi | 344 |
| Felépítményi munkagépek | 345 |
| Felépítményi kis munkagépek | 345 |
| Felépítményi nagygépek | 345 |
| Különleges vasutak | 351 |
| Keskeny- és szélesnyomtávolságú vasutak | 351 |
| Keskenynyomtávolságú vasutak | 351 |
| Szélesnyomtávolságú vasutak | 357 |
| A vágányok tengelytávolsága | 359 |
| Kitérők, átszelések, vágánykapcsolások és -fonódások | 359 |
| Rakodók | 363 |
| Közúti vasutak | 364 |
| Bekövezett vágányrendszerek | 365 |
| Megállóhelyek és végállomások | 366 |
| Fogaskerekű vasutak | 366 |
| A fogaskerekű vasutak felépítése | 368 |
| A fogaskerekű vasutak kitérői és a fogaspedál | 369 |
| A járműfelmászás veszélye függőleges fogasrudak esetén | 369 |
| A jármű állékonysági vizsgálata | 369 |
| A fogasrúd szilárdságtani vizsgálata | 370 |
| Kötélpályák | 370 |
| A kötélpályák felosztása | 371 |
| Nyomtávolság és űrszelvény | 372 |
| Alapvető üzemi számítások | 372 |
| Kötélpályák acélkötelei | 372 |
| Tartókötelek | 372 |
| Vonókötelek | 373 |
| Feszítőkötelek | 373 |
| Pályaalátámasztások | 373 |
| Állványok | 374 |
| Közbenső feszítő-, lehorgonyzószerkezetek | 374 |
| Alátmasztással kiképzett védőhíd | 374 |
| Kötélpálya-állomások | 376 |
| Kötélpálya-hajtógépek | 377 |
| Siklók | 377 |
| A siklóvasutak felosztása | 378 |
| A siklópálya kialakítása | 378 |
| A siklópálya állomásai | 378 |
| Irodalom | 378 |
| A vasúti járművek | |
| A vasúti járművek jellemzői és felosztásuk | 381 |
| A vasúti járművek más szállítóeszközöktől megkülönböztető jellemzők | 381 |
| Pályához kötöttség | 382 |
| Nagy hatékonyság | 382 |
| A vasúti járművek egymás közötti jellemzői, felosztásuk | 383 |
| Vontató- és vontatott járművek | 384 |
| A pályaívekhez való alkalmazkodás szerinti felosztásuk | 384 |
| Tengelyelrendezések, rendszerbe foglalásuk és jelölésük | 384 |
| A jármű- és a vonatfutás mechanikája | 385 |
| A sínenfutás technikája | 385 |
| A vasúti jármű és a pálya kapcsolata | 385 |
| Az optimális kapcsolat követelményei a pályával szemben | 386 |
| Az optimális kapcsolat követelményei a járművel szemben | 386 |
| A kerékpár és a vágány kapcsolódó részei | 387 |
| A kerékpár és a jármű kapcsolata | 387 |
| Haladás egyenes pályán | 388 |
| A kígyózás | 389 |
| Az ékelt futás | 390 |
| Haladás pályaívben | 390 |
| Pályaívben való elhelyezkedés vizsgálata | 391 |
| A Vogel-féle ábra | 392 |
| A sínenfutás biztonsága | 394 |
| A terelőerő statikus összetevőjének meghatározás | 397 |
| A terelőerő dinamikus összetevőjének meghatározása | 401 |
| A terelőerő által létesített kerékterhelésváltozások | 401 |
| A sínenfutás biztonságának meghatározása | 402 |
| A kisiklás elleni biztonságnak meghatározása | 402 |
| A kiskilás elleni biztonság növelésének eszközei | 403 |
| Járműlengések | 403 |
| A lengés gerjesztése | 405 |
| Lengéscsillapítés | 406 |
| A jó járművek alapvető feltételei | 408 |
| A járművek futásminősége | 409 |
| A Sperling-Helber-féle futásminősítő eljárás | 410 |
| A Spreling-féle korrigált futásminősítő eljárás | 411 |
| Az ORE szerinti értékelés | 411 |
| A futásminősítő mérőszám meghatározása automatikus (célműszeres, ill. számítógépes) úton | 415 |
| A vonatra ható erők | 417 |
| A vonatellenállás | 418 |
| A vonóerő és a tapadás | 419 |
| A vonatomozgás differenciálegyenlete | 420 |
| A vonatomozgás differenciálegyenletének megoldása | 422 |
| Az egyenletes vonatmozgás egyenletének megoldása | 422 |
| A változó sebességű vonatmozgás differenciálegyenletének megoldása | 422 |
| A vontatható kocsielegysúlyok és a menetrendi menetidők meghatározási módjai a MÁV-nál | 423 |
| A járművek közös szerkezeti elemei | 424 |
| A futó- és a hordmű | 424 |
| A kerékpár | 425 |
| A kerék | 426 |
| A tengely | 427 |
| A kerékpár összeállítása | 428 |
| A kerékpár üzeme | 430 |
| Különleges kerékpárok | 432 |
| A csapágyazás | 432 |
| Siklócsapágyazás | 432 |
| Gördülőcsapágyazás | 433 |
| A kerékpár vezetése | 433 |
| A rugózás | 435 |
| Rugófajták | 436 |
| Rugófelfüggesztések | 436 |
| Lengéscsillapítás | 439 |
| A forgóváz | 440 |
| Teherkocsi-forgóvázak | 441 |
| Diamond (rombusz) forgóváz | 441 |
| Lemezkeretes (ORE) forgóváz | 441 |
| Y 25 típusú forgóváz (SNCF) | 442 |
| Linke-Hofmann-Busch gumirugós forgóváz (DB) | 443 |
| Navy háromtengelyű teherkocsi-forgóváz | 444 |
| Személygépkocsi-forgóvázak | 445 |
| Hattyúnyaktartós forgóváz | 445 |
| A Ganz- és a Ganz-Rónai-féle forgóváz | 447 |
| Kaláka-forgóváz | 447 |
| Rába-OSZZSD forgóváz | 447 |
| Minden-Deutz forgóváz (SB) | 447 |
| Y 24 típusú forgóváz (SNCF) | 447 |
| Y 28 típusú forgóváz (SNCF) | 447 |
| KVZ-CN forgóváz (SZD) | 448 |
| Különleges forgóvázak, egytengelyű futóművek | 449 |
| Hajtott forgóvázak | 451 |
| A MÁV ABv sorozatú motorkocsijának háromtengelyű forgóváza | 451 |
| A MÁV MDa sorozatú motorkocsijának kéttengelyű forgóváza | 453 |
| Luxus motorvonat háromtengelyű forgóváza | 454 |
| A Ganz-MÁVAG UFB forgóváza | 454 |
| A MÁV 43 sorozatú mozdonyának egy vontatómotoros kéttengelyű forgóváza | 455 |
| A MÁV 61 sorozatú mozdonyának háromtengelyű forgóváza | 455 |
| A MÁV 62 sorozatú mozdonyának háromtengelyű forgóváza | 458 |
| A MÁV 63 sorozatú mozdonyának háromtengelyű forgóváza | 459 |
| A forgóváz és a járműszekrény kapcsolata | 460 |
| Néhány hazai és külföldi forgóváz fő adatai | 461 |
| A kapcsoló-, a vonó- és az ütközőkészülék | 462 |
| A vonókészülék | 463 |
| Kapcsolószerkezetek | 463 |
| Vonókészülék rendszerek | 464 |
| A vonókészülék elemei | 468 |
| Az ütközőkészülék | 468 |
| Energiafolyamatok | 470 |
| Ütközőszerkezetek | 473 |
| Önműködő kapcsolókészülék | 474 |
| Vonó- és vonó-nyomó kapcsolók | 474 |
| Merev és nem merev kapcsolók | 475 |
| Különböző reteszelési rendszerű kapcsolókészülékek (Willison, Scharfenberg és Compact típusú kapcsolók | 477 |
| Az európai önműködő kapcsoló kapcsolókészülékek jellemzői (Intermat és Unicupler típusú kapcsolók) | 479 |
| A kapcsolási rendszerváltás végrehajtásának módozatai | 480 |
| Alváz és járműszekrény | 480 |
| Terhelési esetek és biztonsági tényezők | 483 |
| Szerkezeti anyagok és megengedhető feszültségek | 487 |
| A teherhordó vázszerkezet szilárdsági méretezése | 490 |
| A teherhordó vázszerkezet kialakítása | 499 |
| Könnyűszerkezetes építésmód | 501 |
| Hangszigetelés | 508 |
| Hőszigetelés | 510 |
| Festés, fényezés, feliratok, jelzések | 514 |
| Fékberendezések | 514 |
| A fékezési mechanika elemei | 515 |
| Fékszerkezetek | 516 |
| Fékszerkezetek osztályozása | 516 |
| A vasúti féktechnika fejlődéstörténetének rövid áttekintése | 520 |
| A fékberendezés mechanikus elemei | 523 |
| Légnyomásos fékek | 530 |
| Hajtóműfékek | 530 |
| Fékezési üzemtan | 533 |
| A fékezés biztonsága | 533 |
| A fékezés zavartalansága | 534 |
| Fékkarbantartás és -javítás | 534 |
| A féktechnika jövője | 534 |
| Vasúti kocsik | 535 |
| Személykocsik | 535 |
| A személykocsik fajtái, rendeltetésük szerinti felbontásuk | 537 |
| Egy órán belüli utazásra épített kocsik | 537 |
| Néhány órás utazásra épített kocsik | 538 |
| Többórás utazásra épített kocsik | 540 |
| Éjszakai vagy néhány napos utazásra épített kocsik | 540 |
| Nem közforgalmú szolgálati kocsik | 542 |
| Személykocsik térhatároló, nyílászáró szerkezetei és külső (forgalmi) szerelvényei | 545 |
| Térhatároló szerkezetek | 545 |
| Nyílászáró szerkezetek | 549 |
| Külső (forgalmi) szerelvények | 554 |
| Utaskényelmi berendezések | 557 |
| Ülések, ágyak | 558 |
| Az ülő- vagy hálóhelyes utasszakasz kiegészítő berendezései | 561 |
| WC- és mosdófülke berendezések | 561 |
| Tájékoztató jelképek szimbólumok | 562 |
| Étszolgálati kocsik berendezése | 565 |
| Poggyász- és mozgópostakocsi berendezése | 570 |
| Vízellátás | 570 |
| A személykocsik fűtése, szellőztetése és légjavítása | 574 |
| A fűtőteljesítmény meghatározása | 575 |
| Vízfűtés | 576 |
| Gőzfűtés | 578 |
| Szellőzés | 582 |
| Légfűtés | 585 |
| A hűtőteljesítmény meghatározása | 588 |
| Légjavító (kondicionáló) berendezés | 591 |
| Vezérlési és védelmi egységek | 594 |
| A személykocsik villamso berendezései | 594 |
| Villamos fűtés | 603 |
| Villamos világítás | 613 |
| A világítási hálózatról ellátott különleges fogyasztók | 614 |
| Járművek vasútüzemi célokra | 615 |
| Fűtőkazánkocsi | 616 |
| Villamos fűtőkocsi | 617 |
| Villamos felsővezetéket vizsgáló járművek | 619 |
| Segélyszerelvények járművei | 619 |
| Daruszerelvények járművei | 619 |
| Műhelykocsik | 620 |
| Hídmérleg-ellenőrző kocsik | 620 |
| Laktanyakocsik | 620 |
| Egészségügyi kocsik | 624 |
| Oktatókocsi | 630 |
| Teherkocsi | 637 |
| A teherkocsik fajtái, rendeltetésük szerinti felosztásuk | 640 |
| Fedett kocsik | 644 |
| Nyitott kocsik | 644 |
| Pőre kocsik | 653 |
| Tartály kocsik | 659 |
| Teherkocsik térhatároló, nyílászáró szerkezetei, külső-belső szerelvényei és szállítási tartozékai | 660 |
| Térhatároló szerkezetek | 660 |
| Nyílászáró szerkeztek | 660 |
| Külső (forgalmi) szerelvények | 661 |
| Teherszállítmányok szerelvényei | 660 |
| A gőzmozdony | 669 |
| A gőzmozdony szerkezeti felépítése és működési elve | 669 |
| A gőzmozdony kazánja | 670 |
| A kazán teljesítőképessége és fő méretei | 670 |
| Az állókazán | 675 |
| A hosszkazán | 678 |
| A füstszerkrény | 679 |
| A túlhevítőberendezés | 680 |
| A tüzelőberendezés | 681 |
| Segédüzemi berendezések | 685 |
| A fáradtgőz és a füstgáz hőtartalmának hasznosítása | 685 |
| A gőzmozdony gépezete | 686 |
| Vonóerő és teljesítmény | 686 |
| A gépezet főbb szerkezeti részei | 688 |
| A tömegerők kiegyensúlyozása | 695 |
| A gőzmozdony vezérműve | 698 |
| A Heusinger-Walschaert vezérmű | 699 |
| A gőzmozdony kerete és futóműve | 699 |
| A szerkocsi és a szertartály | 701 |
| Villamos járművek és áramellátó berendezések | 702 |
| Villamos vontatási rendszerek | 702 |
| Váltakozóáramú, háromfázisú rendszerek | 703 |
| Egyenáramú rendszerek | 705 |
| A 16 2/3 Hz-es rendszerek | 705 |
| 50 Hz-es egyfázisú rendszer | 705 |
| A felsővezeték | 705 |
| Az áramszedés általános kérdései | 705 |
| Villamos gépek | 706 |
| A villamos gépek működési elve | 706 |
| Alapösszefüggések | 709 |
| Méretezési egyenletek | 716 |
| Egyenáramú gépek | 719 |
| Felépítés | 719 |
| Alapegyenletek | 720 |
| Armatúratekercselés | 720 |
| A kommutálás segédeszközei | 720 |
| A kommutálás határai | 721 |
| A határteljesítmény növelésének módjai | 721 |
| Üzemállapotok | 722 |
| Jelleggörbék | 722 |
| A soros motor | 723 |
| Jelleggörbék | 724 |
| Sebességszabályozás és villamos fékezés | 726 |
| A hullámos áramú motor | 727 |
| A hullámos áram jellemzői | 728 |
| A hullámos áram okozta kommutációs nehézségek | 730 |
| A segédüzem gépei | 732 |
| A segédüzem gépeivel szemben támasztott követelmények | 732 |
| Kommutátoros motorokkal ellátott segédüzem | 735 |
| Villamos vontatójárművek transzformátorátorai | 735 |
| Statikus áramnem-átalakítók | 735 |
| A vasúti üzem félvezetős áramirányítói | 736 |
| Villamos szelepek | 737 |
| A félvezetők műszaki adatai | 738 |
| A félvezető elemek párhuzamos ill. soros kapcsolása | 738 |
| A félvezetők védelmi kérdései | 739 |
| A vasútüzemekben szokásos áramiránytó kapcsolások | 741 |
| Váltakozóáramú járművek hálózatróll vezérelt áramirányítói | 741 |
| Többfázisú egyenirányítók | 741 |
| Egyenáramú járművek kényszerkommutációs áramirányítói | 742 |
| Több áramnemű járművek | 746 |
| A hálózatról vezérelt áramirányítók meddőteljesítménye | 746 |
| Villamos készülékek | 748 |
| Az áramszedő | 749 |
| Kontaktorok | 750 |
| Elektorpneumatikus szerepek | 752 |
| Relék | 753 |
| Fokozatkapcsolók | 754 |
| Főmegszakítók | 755 |
| Villamos vonatfűtés | 757 |
| Villamos vontatójárművek | 758 |
| A jármű fő adatainak meghatározása a vontatási igények alapján | 760 |
| Üzemi körülmények | 762 |
| Vonóerő-sebesség jelleggörbe | 763 |
| A mozdony méretezése | 763 |
| Különböző vontatási rendszerek a mozdonyaink főbb jellemzői és szabályozásuk | 764 |
| Áramellátási rendszerek | 766 |
| Egyenáramú villamos mozdonyok | 766 |
| 16 2/3 Hz-es váltakozóáramú mozdonyok | 766 |
| A MÁV villamosmozdony-típusai | 767 |
| A V 40 és V 60 sorozatú mozdonyok | 768 |
| A V 55 sorozatú mozdony | 768 |
| A V 41 és V 42 sorozatú mozdonyok | 769 |
| A V 43 sorozatú mozdony | 771 |
| Tirisztoros mozdonykísérletek a MÁV-nál | 771 |
| Villamos mozdonyok fejlesztése a MÁV-nál | 774 |
| A járművek fejlődésnek távlatai | 775 |
| Diesel- és gázturbinás járművek | 780 |
| A vasúti Diesel-motorok | 780 |
| A vasúti Diesel-motorok osztályozása | 780 |
| Munkafolyamat és égéstér kialakítás | 782 |
| Szerkezeti felépítés és felhasználás | 783 |
| Üzemi tulajdonságok | 789 |
| A vasúti Diesel-motorok sajtátosságai | 789 |
| A vasúti Diesel-motorok teljesítménye és élettartama | 796 |
| A teljesítmény növelésének módozatai | 798 |
| A vasúti Diesel-motorok élettartama | 798 |
| A vasúti Diesel-motorok bejáratása és minősítése | 799 |
| Típusvizsgálatok | 799 |
| Tartampróbák | 799 |
| A vasúti Diesel-motorok szerkezeti jellemzői | 800 |
| A Diesel-vontatójárművek erőátviteli rendszerei | 801 |
| Az erőátviteli rendszerekkel szemben támasztott követelmények | 803 |
| Mechanika erőátvitel | 811 |
| Hidrodinamikus erőtávitel | 820 |
| Mechanikus és hidrodinamikus erőátvitelű járművek tengelyhajtása | 839 |
| A hidrosztatikus erőtávitel elve | 842 |
| Villamos erőátvitel | 845 |
| Diesel-vontatású vonatok központi villamosenergia-ellátása | 847 |
| Gázturbinás vasúti járművek | 848 |
| A gázturbina működési elve | 849 |
| Gázturbina a vasúti járművekben | 893 |
| A gázturbinás vasúti járművek fejlődésének legújabb eredményei | 893 |
| Eredmények a gázturbinás vonatokkal | 897 |
| Összefoglaló a gázturbinás járművek jelenlegi és jövőben várható helyzetéről | 902 |
| Irodalom | 903 |
| Képek | |
| II.kötet | |
| Vontatás és járműjavítás | |
| Vontatási telepek és üzemük | 23 |
| A vontatási telepek feladatai és típusai | 23 |
| A vontatási telepek rendszerének szerkezeti felépítése | 23 |
| Körzeti és honos vontatási telepek, vontatási kirendeltségek | 23 |
| A vontatási telepek járműállománya | 24 |
| A vontatott járművek állomásítása | 24 |
| A vontatási telep alaprajza elrendezése és vágányhálózatának kialakítása | 25 |
| A vontatási telepek álláshelyszükségletének meghatározása | 26 |
| A vontatási műhely egyéb helyiségei | 29 |
| A vontatási telepek irodái és munkásjóléti helységei | 32 |
| A vontatási telepek üzemgépészeti berendezése | 33 |
| Mozdonyszíni vizsgálóberendezések | 33 |
| Fűtés és szellőztetés | 35 |
| A füstgázok összetétele, füstgázelvezetés | 36 |
| Világítás | 38 |
| Felsővezeték a villamosmozdony-színben | 38 |
| A vontatási telepek járműmozgató berendezései | 40 |
| Fordítókorong, tolópad | 41 |
| Padlószint alatti kerékeszterga | 41 |
| Vontatott járművek telepei | 41 |
| Vontatási kocsiműhely | 42 |
| Műszaki pályaudvar | 44 |
| Üzemanyagellátás és -vizsgálat | 44 |
| A szén | 46 |
| Olajlefejtő és tárolóberendezések | 47 |
| Olajfeladó és mérőberendezések | 49 |
| Kenőolaj-tárolás, -mérés és -feladás | 50 |
| Vízszerző, víztároló és vízelosztó berendezések | 55 |
| Homokszárítás, -tárolás -feladás | 55 |
| Az olaj minősége | 56 |
| A víz minősége | 56 |
| Komplex üzemanyag-ellátó telep | 59 |
| A vontatójárművek üzeme | 60 |
| A vontatójárművek tervszerű és gazdaságos felhasználása | 61 |
| A vontatójármű személyzetének beosztása | 62 |
| Mozdonyfordulóterv | 64 |
| Összefüggés a mozdony havi útja, a vontatási szakasz hossza és az utazási sebesség közt | 64 |
| Mozdony-utánkezelési és -előkészítési munkák | 65 |
| A járművek tervszerű karbantartása és javítása | 65 |
| A járművek elhasználódásának okai | 67 |
| Tervszerű megelőző vizsgálatok | 67 |
| Futójavítás | 68 |
| Rendkivüli teendők | 68 |
| A zord időjárás hatása | 69 |
| Segélynyújtás | 70 |
| Kiképzés, oktatás | 70 |
| A kiképzés és az oktatás rendszere | 71 |
| Mozdonyvezetők kiképzése | 71 |
| A mozdonyszemélyzet beosztása | 71 |
| A vontatási nemek összehasonlítása üzemi és energetikai szempontból | 72 |
| A gőzvontatás és a korszerű vontatási nemek összehasonlítása | 72 |
| A Diesel- és villamos vontatás összehasonlítása | 72 |
| A villamosítandó vonalak kiválasztása | 72 |
| A vasúti járművek fenntartása és a járműjavító üzemek | 73 |
| A vasúti járművek fenntartása | 73 |
| A fenntartási munkák rendszere | 73 |
| A TMK-elv és a sorozatjavítás, a járművjavítás szakosítása típus és javítási nem szerint | 73 |
| A javítási ciklusok kialakítása | 74 |
| A javítás esedékességének meghatározása a ciklusok alapján | 76 |
| A járműjavító üzemek telepítése, alaprajzi elrendezése és berendezése | 77 |
| A járműjavítás technológiája és munkaszervezése | 87 |
| Összevont feldolgozásra alkalmas járműalkatrészek javítása | 95 |
| Gőzmozdonyok javítása | 100 |
| Diesel-járművek javítása | 105 |
| Villamos járművek javítása | 117 |
| Személykocsik javítása | 128 |
| Teherkocsik javítása | 131 |
| Irodalom | 135 |
| Távközlő-, jelző és biztosítóberendzések | |
| Távközlő-berendezések | 139 |
| Vezetékes rendszerek az üzem lebonyolításában | 141 |
| Általános vasútüzemi távbeszélő-hálózat | 159 |
| Különcélú távbeszélő-berendezések | 165 |
| Tájékoztató berendezések | 173 |
| Vasútüzemi távíróhálózat | 195 |
| Vasúti órahálózat | 210 |
| Vezetéknélküli rendszerek | 215 |
| Önműködő adatrögzítő készülékek | 235 |
| Vasúti akusztikai problémák és a zaj elleni védekezés | 240 |
| Jelző- és biztosítóberendezések | 248 |
| Biztosítóberendezési alapelvek | 249 |
| Biztonságtechnikai elemek és funkcionális egységek | 278 |
| Állomási biztosítóberendezések | 357 |
| Vonali berendezések | 410 |
| Gurítópályaudvarok berendezései | 446 |
| Vonatbefolyásolás | 459 |
| Központi forgalomirányítás | 477 |
| A berendezések áramellátása | 480 |
| Irodalom | 506 |
| Személy- és áruszállítás | |
| A vasút személyszállítási feladatai | 512 |
| Az utazási szükségletek és okai | 512 |
| A személyközlekedési szükségletek osztályozása | 513 |
| Az utazási szükségletek mennyiségi és minőségi jellemzői, befolyásoló tényezői és modellje | 514 |
| A személyközlekedési folyamatjellemzők tényleges értékeinek meghatározása. Az utas (forgalom) számlálások | 520 |
| A személyközlekedési szükségletek és áramlatok tervértékeinek megállapítása | 525 |
| A vasúti személy-, poggyász- és expresszáru-díjszabások általános jellemzése | 531 |
| Az utasszállítási folyamat részei az utas szempontjából | 534 |
| Beszállási műveletek | 535 |
| Kiszállási műveletek | 536 |
| Átállási műveletek | 536 |
| Gyaloglási műveletek | 536 |
| Várakozási időfelhasználások | 536 |
| A vonatban végzett utaskiszolgálási műveletek | 536 |
| Az utasszállítási folyamat a berendezések szerinti tagolásban | 537 |
| Utasszállítási műveletek | 537 |
| A személyközlekedést lebonyolító szolgálati helyek | 537 |
| Személypályaudvar | 538 |
| A felvételi épületi utasfuvarozási funkciók és műveletek | 539 |
| Az állomási előtér funkciói | 543 |
| Az üzemi (tároló-, műszaki) pályaudvar funkciói és berendezései | 545 |
| A vasút áruszállítási feladatai | 549 |
| Az áruszállítási szükségletek és okaik | 549 |
| Az áruszállítási szükségletek jellemzése | 549 |
| Az áruszállítások tervezése | 554 |
| A vasúti árudíjszabások általános jellemzése | 557 |
| A vasúti áruforgalmi épületek, létesítmények és berendezések üzemeltetésével kapcsolatos kérdések | 563 |
| Áruraktárak | 563 |
| Rakodók | 565 |
| Közúti forgalmi létesítmények és rakterületek | 569 |
| Vágányhídmérlegek | 571 |
| Rakminták | 575 |
| Iparvágányok | 576 |
| Az árufuvarozás folyamata | 579 |
| Előkészítő műveletek | 579 |
| Az áruk felvétele | 580 |
| Az áruk továbbítása | 585 |
| Az áruk kiszolgáltatása | 590 |
| Az áru elfuvarozása | 588 |
| A rakodások technológiája és gépesítése | 588 |
| A rakodások jelentősége a szállítási folyamatokban | 588 |
| A rakodás hagyományos módszerei és eszközei | 590 |
| A korszerű rakodás főbb anyagmozgató gépei | 600 |
| A vasúti kocsik megrakásának alapelvei | 623 |
| A rakodóhelyi kocsimozgatás sajátos eszközei és berendezései | 630 |
| Átrakás különböző nyomtávolságú vasutak csatlakozóhelyein | 636 |
| Átrakás a vasút és a közút között | 640 |
| Gyakrabban fuvarozott ömlesztett tömegáruk rakodása | 649 |
| Korszerű szállítástechnikai rendszerek | 657 |
| A korszerű szállítástechnikai renszerek jellemzése | 657 |
| Vasúti kocsik közös szállítása | 659 |
| Szállítás kétéltű járműveken | 660 |
| Huckepack rendszerű szállítás | 660 |
| Szállítótartályos szállítás | 663 |
| Rakodólapos szállítás | 673 |
| Egyéb módon képzett egységrakományok szállítása | 683 |
| Irodalom | 689 |
| Vasúti forgalom | |
| A forgalmi folyamat és szervezésének alapelvei | 693 |
| A forgalmi folyamat szerepe | 396 |
| A forgalmi folyamat szervezésének alapelvei | 694 |
| A vasúti forgalmi folyamat modellezése | 696 |
| A vasúti forgalmi üzemi folyamat tervezésének előfeltételei | 698 |
| A vasútállomások üzeme | 701 |
| A vasútállomások szerepe | 701 |
| Az állomási üzemi folyamatok | 701 |
| Az állomási üzemi folyamatok térbeli elrendezése | 720 |
| Az egyes állomástípusok és iparvágányok üzemi folyamatrendszerei | 730 |
| Az állomási üzemi folyamatok időrendje | 741 |
| Az állomási folymatok operatív tervezése, irányítása, és elemzése | 743 |
| A teherkocsi-áramlatok, a vonatspecializáció és a vonatközlekedés tervezése | 747 |
| A kocsiáramlatok jellemzése | 747 |
| Kocsiáramlat-specializáció, vonatspeicalizációs terv | 755 |
| A vonatközlekedési terv | 760 |
| Az utasáramlás és a személyszállító vonatok forgalma | 772 |
| A mértékadó utasáramlatok | 774 |
| A személyszállító vonat üzemi folyamatai | 775 |
| Az elővárosi személyforgalom lebonyolításának szervezése | 781 |
| A személy és üzemi pályaudvari üzemterv | 786 |
| A felvételi épületben folyó tevékenység megszervezése | 795 |
| A vasút teljesítőképessége | 799 |
| A vasúti teljesítőképesség fogalma és fajtái | 799 |
| A vasúti teljesítőképesség mérőszámai | 799 |
| A helyhez kötött berendezések átbocsátóképessége | 800 |
| A járműpark szállítóképessége | 806 |
| A teljesítőképesség kihasználásának tervezése | 807 |
| Menetrendszerkesztés | 808 |
| Az állomási munka szervezés | 811 |
| A járműpark munkájának tervezése | 813 |
| Vasúti üzemvitel | 816 |
| Vasúti üzemvitel értelmezése | 816 |
| Vasúti üzemvitel tárgya | 816 |
| Vasúti üzemvitel tervezése | 817 |
| Az operatív forgalomtervezés és -irányítás | 825 |
| Az üzemvitel elemzése | 828 |
| Irodalom | 830 |
| Vasúti üzemgazdaság | |
| Teljesítmények, szolgáltatások | 833 |
| Porduktumok, folyamatok, rendszerek | 833 |
| Erőforrások | 833 |
| A teljesítmények (szolgáltatások) rendszere | 835 |
| Díjszabási (kereskedelmi) teljesítmények | 836 |
| Üzemi teljesítmények | 837 |
| Fenntartási, építési és gyártási teljesítmények | 839 |
| A teljesítmények minőségi mutatói | 840 |
| Elemzés | 846 |
| Eszközgazdálkodás | 854 |
| Az állóeszköz-gazdálkodás feladatköre | 854 |
| Az állóeszközök nyilvántartása és értékelése | 855 |
| Az állóeszközök korszerűsége, amortizációja | 858 |
| Az állóeszközök gazdaságos élettartama | 860 |
| Forgóeszköz-gazdálkodás | 863 |
| Anyag- és energiagazdálkodás | 864 |
| Munkaerőgazdálkodás | 872 |
| A ráfordítások és a bevételek nyilvántartásának áttekintése | 878 |
| A teljesítmények önköltsége | 887 |
| Beruházások | 943 |
| Beruházások fogalma és szükségessége | 943 |
| Beruházások műszaki-gazdasági előkészítése | 947 |
| Beruházások finanszírozása | 948 |
| Gazdaságosság elemzése | 955 |
| A vasút munkájának és fejlesztésének tervezése | 969 |
| A vasútüzem irányítása elektronikus számítógépek felhasználásával | |
| Az automatizálás helyzete és lehetőségei a vasútüzemben | 985 |
| A vasútüzem mint rendszer | 989 |
| A vasútüzemi információs rendszer a számítógépes automatizálás szempontjából | 999 |
| A helyi és a távlatfeldolgozó információs technika, az automatizálás technikai eszköze | 1011 |
| Vasúti folyamatok elemzése, modellezése, optimalizálása, mint a számítógépes automatizálás eszközei | 1027 |
| A vasút teljes műszaki információs technikai apparátusának kiépítési fokozatai és körülményei | 1038 |
| A számítógépep vasúti gyakorlati alkalmazásának területei | 1045 |
| Vasúti rendszertechnika | 1065 |
| A vasút fejlesztésének perspektívái, kisérleti módszerek | |
| A vasút jövője | 1071 |
| A klasszikus vasút rekonstrukciója | 1074 |
| A nagy sebességű vasúti közlekedés | 1086 |
| Kísérleti rendszerek, új elgondolások | 1092 |
| Irodalom | 1102 |
| Név- és tárgymutató | 1103 |
| Képek |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.