| Bevezetés | 5 |
| Az emberismeret alapjai | 11 |
| Az emberről alkotott kép magatartásalakító | 12 |
| Az ember bonyolult, de egységes természetű élőlény | 14 |
| Az ember értelmes cselekvéssel találja meg a helyét a világban | 19 |
| Hogyan alakítjuk ki világképünket? Megismerő funkcióink | 21 |
| Ami kívülről vonz és belülről hajt minket: irányulásaink | 25 |
| Szubjektív viszonyunk külső és belső világunkhoz: érzelmeink | 29 |
| Az ember értelmes cselekvéssel alakíthatja is a sorsát | 31 |
| Cselekvésünk iránya és erőforrásai | 34 |
| "A stílus maga az ember" | 35 |
| A cselekvést végig kell vinni | 36 |
| Az önismerettől az önmegvalósításig | 38 |
| Az önismeret három tükre különbözőképpen torzíthat | 38 |
| Hogyan csökkentsük a torzítást mások megismerésében? | 42 |
| A fejlődés, az önmegvalósítás természetes útja: az individuáció | 60 |
| Kérdések, feladatok | 60 |
| A vezetés szemléletmódja az egyéni bánásmódtól a rendszerirányításig fejlődött | 63 |
| A multidiszciplináris megközelítés is a pszichológiához vezet | 64 |
| A korszerűnek tűnő vezetés is juthat válságba | 68 |
| A vezető tevékenységét a léptékrend is meghatározza | 70 |
| A vezetés lényegében: rendszerirányítás különböző léptékrendben | 72 |
| A megfelelő vezetési stílus több-dimenziós: az életciklus-elmélet | 74 |
| Lewin kísérleteiről | 75 |
| A vezetési stílus meghatározása bonyolult feladat | 78 |
| Az életciklus elmélet | 78 |
| Kérdések, feladatok | 83 |
| A pedagógiai vezetés is rendszerirányítás | 85 |
| A pedagógiai vezetés ökoszisztémája: az iskola szervezete és fejlesztő környezete | 86 |
| A pedagógiai vezetés funkcióit és hatékonyságát együtt értelmezzük | 93 |
| Kérdések, feladatok | 101 |
| Személyi vezetés és bánásmód | 103 |
| A helyes személyi értékelés és bánásmód alapja a reális emberismeret | 104 |
| A vezetés eredménye a meggyőződés kialakulásával válik tartóssá | 114 |
| Mindenki "szemüvegen" át látja a világot | 115 |
| Az életszemlélet realitása gondolkodó értékeléssel növelhető | 117 |
| A meggyőződés az életvezetés gyökere | 120 |
| Kérdések, feladatok | 123 |
| A vezetés csoportépítés | 125 |
| Ahogyan mi látjuk magunkat és ahogyan - véljük, hogy - minket látnak: tanári szerepek és sztereotipiák | 126 |
| A kommunikáció emberi üzenetváltás és energiacsere folyamat | 132 |
| Az eredményes kommunikáció: eredményes kapcsolatteremtés és konfliktuskezelés | 141 |
| Kérdések, feladatok | 150 |
| A vezetés nyilvános kapcsolatépítés | 155 |
| Az iskola "személyisége" közvéleményt és ethoszt formál | 156 |
| A jó tantestületi légkör a hatékony iskolai PR biztos forrása | 162 |
| Kérdések, feladatok | 167 |
| A vezető személyisége és pedagógiai kultúrája | 169 |
| A pedagógiai kultúra is csak etikus lehet | 170 |
| Az információs társadalom: az alkotó ember reneszánsza | 177 |
| Kérdések, feladatok | 181 |
| Bibliográfia | 189 |