| I. kötet | |
| Miért nem "Az éposz története"? | 1 |
| Az éposz helye a költészetben. Monda-alakulás és az éposz keletkezése | 3 |
| Az éposz anyag s főbb jellemvonásai. E munka terve és beosztása | 13 |
| Kelet s az Ó-kor époszai | |
| A hindu époszok | |
| A hindu irodalom régisége és korszakai | 24 |
| A Védák és alkatrészeik | 28 |
| A Védák viszonya a későbbi éposz-irodalomhoz | 41 |
| A szánszkrit korszak | |
| A szánszkrit nyelv és irodalom | 47 |
| Az isten-nézlet | 53 |
| A világ- és élet-nézlet s a nemzeti és társadalmi szervezet | 62 |
| A hindu ős-történelem | 70 |
| A hindu szellem fejlődése | 79 |
| A Maha-Bharata | |
| A Maha-Bharata keletkezete és szerkesztése | 87 |
| Bevezetés a Maha-Bharatába | 91 |
| A cselekmény csomója | 101 |
| A nagy harcz. A Maha-Bharata befejezése | 122 |
| Nál és Damajánti | 137 |
| Szavitri, vagy a hű nő | 140 |
| A Szakuntala története | 151 |
| A Ramajána | |
| A Ramajána keletkezése és átnézete | 163 |
| A hős eredete, ifjusága és száműzetése | 168 |
| Ráma bujdosása, déli hadjárata s diadala | 183 |
| Párhuzam a Maha-Bharata és Ramajána között | 191 |
| Az iráni éposz | |
| Irán és Turán | |
| Irán és néptörzsei | 207 |
| Az iráni népek szent iratai és őstörténelme | 212 |
| Az istennézet | 221 |
| Turán szerepe az iráni hősmondában | 221 |
| Firdúzi s a Sán-Néme | |
| Firdúzi | 228 |
| A Sáh-Náme talaja | 238 |
| A Sáh-Náme ehronologiája | 245 |
| A tragédia előjátéka | 252 |
| Visszapillantás | 261 |
| A Sáh-Náme tartalmának vázlata | 269 |
| Részletek a Sáh-Náméból | |
| Áttekintés | 289 |
| Zál és Rudabé | 291 |
| A mazenderáni kaland | 312 |
| Rusztem és Szóráb | 327 |
| Szijuvas | 341 |
| A tizenegy dalia harcza | 352 |
| Az Iszfendiár éposza | 364 |
| A Sáh-Náme széptani méltatása | |
| Az alapeszme és a költői alkötés | 38 |
| A jellemek | 390 |
| Az előadás | 407 |
| A héber éposz | |
| Volt-e hébereknek éposz-költészetök | 416 |
| A héber őstörténelem birálata | 424 |
| A héber (bibliai) éposz vázlata s főbb tagjai | 446 |
| A homéri époszok | |
| A homéri kérdés | |
| A monda-eredet a görögöknél | 470 |
| A szembe-tett nézetek és állítások | 478 |
| A homéri kérdés, magokból és homéri époszokból tekintve | 484 |
| Az Iliász | |
| Az Iliász cselekvényének átnézete | 490 |
| Az alapeszme s a cselekvény egysége | 198 |
| Az Iliász széptani méltatása. A nyelv és előadás | 507 |
| Az alkotás és szerkezet | 536 |
| A tragikum és a csodálatos az Iliászban | 555 |
| A jellemek | 561 |
| Az Odüsszéja | |
| A költemény általános jelleme | 577 |
| Odsszeüsz bujdosása | 584 |
| Odüsszeüsz hazatérte | 594 |
| A Homér utódai | |
| Homér az éposz atyja | 602 |
| A kuklikusok, vagy éposz-kör | 604 |
| Virgil és az Éneis | 610 |
| Az Éneis méltatása | 622 |
| II. kötet | |
| A középkor naiv epikái | |
| Áttekintés | |
| Visszapillantás | 3 |
| Az elágazás | 6 |
| A szláv népek epikája | |
| A szláv népek s mondáik költői jellege | 12 |
| Az északi szlávok epikája | 17 |
| A szerb epika | 22 |
| A kelta népek epikája | |
| A kelták eredete s elágazása | 40 |
| Epikájok első elemei | 43 |
| A Nagy Károly-mondakör | 50 |
| Az Arthur-monda | 71 |
| Az Arthur-mondakör fejlődése | 79 |
| A Grál- és Percival-monda | 85 |
| A Tristan-monda | 93 |
| A Lancelot-monda s az egész mondakör jelentősége | 106 |
| A Cid-költemények | 111 |
| A germán népek epikája | |
| A germán világnézlet | 114 |
| Az Eddák és a Völsunga-Saga | 118 |
| A német hősmonda | 134 |
| Az Etele-mondák | 145 |
| A hún-magyar monda | 161 |
| A Nibelungen-Lied | |
| A Nibelungen-Lied keletkezése s irodalomtörténeti jelentősége. A Nibelung-kérdés | 179 |
| A Nibelung-ének elemzése. Az Expositio | 196 |
| Folytatás. Az első rész katastrofája | 223 |
| Folytatás. A második rész első fele | 244 |
| Folytatás. A bosszú | 273 |
| A Nibelung-ének viszonya forrásaihoz | 303 |
| Toldalékok | |
| A finn-észt epika | 328 |
| A keresztyén mű-éposz | |
| Tájékozás | |
| Általános szempontok | 337 |
| A keresztyén mű-éposz történeti átnézete | 343 |
| Dante s a regényes époszok | |
| Bevezetés a Divina Commediába | |
| A Divina Commedia általános jellemzése | 349 |
| A költő ifjúsága s első művei | 357 |
| A Divina Comemdia fogamzása s alapeszméje | 371 |
| Dante tudományos álláspontja s mysticismusa | 377 |
| Dante életének végszaka s a Divina Commedia megírása | 384 |
| A Divina Commedia | |
| A Divina Commedia tartalma átnézete | 369 |
| A költemény nyitánya | 402 |
| A pokol tornácza | 417 |
| A pokol belseje | 433 |
| A pokol feneke | 456 |
| A Purgatorium | 468 |
| A Paradicsom küszöbén | 499 |
| A Paradicsom. A fény fokozatai és a fényrózsa | 509 |
| Tasso és Camoens | |
| Tasso és helye a világirodalomban | 533 |
| A Megszabadított Jeruzsálem | 545 |
| Camoens és a Luziáda | 557 |
| Milton s a vallásos éposz | |
| Milton | |
| Milton helye a világirodalomban | 559 |
| A Milton ifjúsága | 572 |
| Milton politikai szereplése s közélete | 578 |
| Milton magán-élete | 584 |
| Az Elveszett Paradicsom | |
| A költemény keletkezése s a vallási alapeszméje | 589 |
| Az Elvesztett Paradicsom tartalmának átnézete | 594 |
| A szerkezet és a mese bírálata | 613 |
| A jellemek. Ádám és Éva | 621 |
| A Milton ördögei | 632 |
| A Milton világnézlete | 645 |
| A Visszaszerzett Paradicsom | 652 |
| A Messiádák | |
| A Heliand és az Ottfried Krisztusa | 658 |
| A Klopstock Messiása | 662 |
| A magyar epika (vázlat) | |
| A magyar éposz-költészet története | 669 |
| Zrínyi és a Szigeti Veszedelem | 678 |
| A hun-magyar mondakör epikusai | 689 |