| Czeizel Endre: Bevezetés | 13 |
| Batta András: Megemlékezés Mahler Marcellről | 15 |
| Czeizel Endre: Bach, Mozart, Beethoven és Liszt, Erkel, Bartók geneológiája (családfaelemzése) | 17 |
| Johann Sebastian Bach | 20 |
| A családfa | 20 |
| A családfa értékelése | 23 |
| A Bach-család különlegességei | 25 |
| Wolfgang Amadeus Mozart | 27 |
| A családfa | 27 |
| A csodagyerek | 29 |
| Családalapítása | 30 |
| Külseje és személyisége | 31 |
| Betegségei | 33 |
| Ludwig van Beethoven | 35 |
| A családfa | 35 |
| Az indulás | 38 |
| Személyisége, külleme és szerelmei | 39 |
| Süketsége | 40 |
| Liszt Ferenc | 44 |
| A családfa | 44 |
| A csodagyerek | 46 |
| Családtervezése | 48 |
| Általános értékelés | 50 |
| Erkel Ferenc | 52 |
| A családfa | 52 |
| A biológiai és a szociokulturális öröklődés | 56 |
| Bartók Béla | 59 |
| A családfa | 59 |
| Tehetségének kibontakozása | 60 |
| A betegséghajlam | 61 |
| Általános értékelés | 65 |
| A veleszületett adottság és a megnyilvánuló képesség | 65 |
| A zenei adottságok öröklődése | 67 |
| Az "ős örökség" törvény | 71 |
| A "visszatérés az átlaghoz" szabály | 76 |
| A zenei tehetség megnyilvánulásának feltételei | 78 |
| A zeneszerzési képesség | 79 |
| Czeizel Endre - Susánszky Éva: A zenei tehetség kultúra-specifikussága | 81 |
| Módszer | 84 |
| A kivételes tehetsgek szakterület és nem szerinti eloszlása, valamint élettartamuk | 85 |
| A nemzeti származás | 88 |
| A kultúra-specifikusság | 91 |
| A kivételes zenei tehetség kultúra-specifikusságának értelmezése | 95 |
| Függelék: A vizsgált 483 személyiség névsora | 99 |
| Banda Judit-Batta András-Susánszky Éva-Czeizel Endre: A világ nagy muzsikusainak és a kiemelkedő magyar zenészek "természetrajza" | 111 |
| Célkitűzés | 113 |
| Módszer és metodikai problémák | 113 |
| A zenei tehetség-típusok | 115 |
| Nemi arány | 115 |
| Születési évek | 116 |
| Születési hely | 117 |
| Halálozás helye | 118 |
| Az első siker éve | 118 |
| Az élettartam | 120 |
| Szociális származás | 121 |
| A nagy magyar és külföldi zenészek összehasonlítása | 121 |
| Függelék: A nagy külföldi és magyar muzsikusok névsora | 122 |
| Batta András-Banda Judit: A zenei tehetségről kivételes képességű magyar muzsikusokkal készült interjúk alapján | 129 |
| Források és célok | 131 |
| A zenei tehetség portréja | 132 |
| Mini-pályarajzok zenei tehetségekről | 140 |
| Következtetések | 159 |
| A speciális zenei tehetségről | 160 |
| Tanulás-tanítás élmények | 165 |
| A tehetség motivációi | 171 |
| A magyar zenei tehetség (?) | 176 |
| Erős Istvánné: A zenei alapképesség vizsgálata | 183 |
| Bevezetés | 185 |
| A zenei alapképesség modellje | 185 |
| A képességvizsgálat eszközei és módszerei | 189 |
| A vizsgálat eredményeinek értékelése | 194 |
| A kommunikáció síkjai | 204 |
| Összefoglalás | 204 |
| Dombiné Kemény Erzsébet: A zenei képességeket vizsgáló standard tesztek bemutatása, összehasonlítása és hazai alkalmazásának tapasztalata | 207 |
| Bevezetés | 209 |
| Standard zenei képességtesztek | 210 |
| A zenei képességtesztek általános értékelése | 221 |
| Standard zenei teljesítménytesztek | 223 |
| A zenei teljesítménytesztek általános értékelése | 230 |
| Zenei énekes és hangszeres tesztek | 234 |
| Az énekes és hangszeres tesztek általános értékelése | 235 |
| Zenei ízlés és beleélési képesség mérése | 235 |
| A Seashore-teszt hazai alkalmazása | 237 |
| A Gordon-teszttel végzett vizsgálatok | 244 |
| Lantos Ferenc-Apagyi Mária: A zenei és vizuális adottságok összefüggése és fejleszthetőségük | 249 |
| Célkitűzések | 251 |
| Az iskola szakmai-pedagógiai programját meghatározó társadalmi szempontok | 252 |
| Az iskola szerkezeti felépítése | 259 |
| Művészeti tagozatok | 260 |
| Követelmények | 262 |
| Improvizációs/kompozíciós feladatok a zongoratanításban | 263 |
| Előkészítő gyakorlatok és improvizációs szempontok a hang tulajdonságaira figyelve, zongorán | 267 |
| Hangkarakterek-hangzáskarakterek | 269 |
| Az ellentét-átmenet problémái | 272 |