| Előszó | |
| Aaron T. Beck: Elméleti és klinikai vonatkozások | |
| Kezdjük a fejnél | |
| A szorongás paradoxonja | 3 |
| A szorongás fogalmának változásai | 5 |
| A szorongás, a félelem, a fóbiák és a pánik megkülönböztetése | 6 |
| Szorongás és félelem | 7 |
| Fóbiák és pánikrohamok | 8 |
| "Reális" és "irreális" félelmek | 8 |
| Hoch paradoxonja | 9 |
| Jövőbeli és aktuális veszély | 10 |
| A szorongás funkciója | 11 |
| Adaptációs aspektusok | 11 |
| A szorongás mint válasz-stratégia a veszélyre | 12 |
| Túlélési mechanizmusok | 13 |
| A reflexek | 13 |
| Védelmi mintázatok | 13 |
| Tünetek és jelentőségük | |
| Rendszerek és tünetek | 16 |
| Tünetek és funkciók | 18 |
| A fontosabb reakciók: mobilizáció, gátlás és demobilizáció | 22 |
| Szabadon lebegő szorongás - tény vagy artefaktum? | 23 |
| Normális és kóros szorongás | 25 |
| Gondolkodási zavar a klinikai mértékű szorongásban | 26 |
| Figyelem, koncentráció és éberség | 26 |
| "Vészjelző rendszer" és "automatikus gondolatok" | 26 |
| Az objektivitás és az akarati kontroll elvesztése | 26 |
| Ingergeneralizáció | 27 |
| Katasztrófa-képzés | 27 |
| Szelektív absztrakció és a perspektíva elvesztése | 28 |
| Dichotóm gondolkodás | 28 |
| A megszokás hiánya | 28 |
| A szorongásos zavarok osztályozása | 29 |
| Pánikzavar | 29 |
| Generalizált szorongásos zavar | 29 |
| Atipikus szorongásos zavar | 29 |
| Poszttraumás stressz-betegség | 29 |
| Fóbiás zavar | 30 |
| Agorafóbia | 30 |
| A szociális fóbia | 30 |
| Az egyszerű fóbia | 30 |
| A veszélyreakciók kognitív modellje | |
| A kontextus szerepe | 31 |
| Elsődleges értékelés | 31 |
| Másodlagos értékelés | 33 |
| A veszély becslése | 34 |
| Ellenséges válasz | 35 |
| A kognitív feldolgozás természete | 36 |
| A viselkedéses aktiváció és a motivációs gátlás közötti összefüggés | 37 |
| Viselkedés és érzelmek különbsége | 37 |
| Az ördögi kör | 39 |
| A veszélyre adott elsődleges válaszok | 40 |
| Anerg és energ rendszerek | 41 |
| Változások a kognitív tartalomban és a fiziológiai reakciókban | 41 |
| A szorongás és az egyéb védekezési reakciók kapcsolata | 43 |
| Kognitív struktúrák és anxiogén szabályok | |
| Kognitív sémák | 45 |
| A kognitív készlet funkciója | 47 |
| A folyamatos ciklus | 47 |
| A modalitások | 49 |
| Szindrómák és modalitások | 50 |
| Feltevések, szabályok és formulák | 50 |
| Problémás helyzetekkel kapcsolatos szabályok | 51 |
| Szabályok a szorongásos zavarokban | 54 |
| Sérülékenység: a szorongásos zavarok lényege | |
| A sérülékenység fogalma | 56 |
| A készséghiány szerepe | 57 |
| Az önbizonytalanság | 58 |
| A kontextus és a tapasztalat szerepe | 58 |
| A hatékony teljesítmény akadályai | 650 |
| Katasztrófa-predikciók és circulus vitiosus | 61 |
| A diszfunkcionális magatartások "működése" | 62 |
| A fizikai veszély | 62 |
| A pszichoszociális veszély | 64 |
| A sérülékenység tartományai | 65 |
| A tartomány szektorai | 65 |
| A tartományt fenyegető veszélyek | 66 |
| A szocialitást fenyegető veszélyek | 67 |
| Az individualitást fenyegető veszélyek | 67 |
| Specifikus félelmek | 68 |
| A generalizált szorosngásos zavar és a pánikbetegség | |
| Előfordulás | 69 |
| A szorongásos zavarok etiológiájának általános áttekintése | 69 |
| Biológiai tanulmányok | 70 |
| Pszichológiai kiváltó tényezők | 71 |
| A kiváltó tényezők és az előzetes problémák kölcsönhatása | 71 |
| Okozhatnak-e szorongásos zavart a kongníciók? | 72 |
| A generalizált szorossngásos zavar | 73 |
| Tünettan | 73 |
| A generalizált szorosngásos zavar típusai | 74 |
| Specifikus félelmek | 78 |
| Az énfogalom a generalizált szorongásos zavarban | 85 |
| Önkritika a szorongásban és a depresszióban | 86 |
| Különbségek a szorongás és a depresszió között | 86 |
| A pánikbetegség | 89 |
| Leírás | 89 |
| A pánikrohamok jelentése | 91 |
| A pánikrohamok funkcionális elemzése | 93 |
| A pánikrohamok kitörése | 94 |
| Az egyszerű fóbiák | |
| A fóbia meghatározása | 96 |
| A fóbiák megkülönböztetése a félelmektől | 97 |
| A fóbiák tartós jellege | 97 |
| A félelmek és fóbiák tartalma | 98 |
| Osztályozás | 99 |
| Traumás fóbiák | 99 |
| A fixációs fóbiák | 100 |
| Specifikus fóbiák | 101 |
| A fóbiák jelentése | 103 |
| Összetett fóbiák: fogalmi folytonosság | 103 |
| A félelmek és a fóbiák közötti összefüggés | 104 |
| Önbizalom versus sérülékenység | 105 |
| Kettős hidelemrendszerek | 106 |
| Vizuális képzetek | 107 |
| Az "áldozattal" való azonosulás | 107 |
| Evolúció, törvények és fóbiák | 107 |
| Az agorafóbia szindrómája | |
| Az agorafóbia rejtélye | 110 |
| Az agorafóbia kialakulása | 110 |
| Prediszpozíció és kiváltó okok | 110 |
| A tünetek megjelenése | 111 |
| Pánik | 112 |
| Ok ésa okozat a pánikrohamok esetében | 112 |
| Kognitív készlet: sérülékenység | 114 |
| Dependencia | 118 |
| Összefoglalás | 118 |
| Szorongás az értékeléstől | |
| A zavar lényege | 121 |
| Zuhanás előtt | 121 |
| Általános jellemzők | 121 |
| Sérülékenység | 122 |
| Státusz és rangsor | 122 |
| Önbizalom | 123 |
| Szabályok és formulák | 123 |
| Automatikus védekező reakciók | 124 |
| Szociális fóbiák és szociális szorosngások | 124 |
| A szociális szorongás paradoxonjai | 125 |
| Félelem az értékeléstől | 125 |
| Az elsődleges "védekezések" | 126 |
| A szociális fóbia és az agórafóbia különbségei | 127 |
| Fóbiás tüneteket kiváltó szituációk | 127 |
| Szomatikus tünetek | 128 |
| A szociális szorongás jelensége | 128 |
| Szégyen és "szociális kép" | 129 |
| Félelem az elhagyástól vagy a szeretet elvesztésétől | 131 |
| Félelem a szerepléstől, nyilvános megszólalástól | 131 |
| Vizsgaszorongás | 133 |
| Összefoglalás | 135 |
| Gary Emery: Kognitív terápia: technikák és alkalmazás | |
| A kognitív terápia alapelvei | |
| A kognitív terápia érzelmi zavarok kognitív modelljén alapszik | 139 |
| Didaktikus bemutatás | 140 |
| A kognitív terápia rbemutatása | 141 |
| A félelem szintjei | 141 |
| A kognitív terápia rövid és időhatáros | 142 |
| A kognitív terápia sikeréhez megbízható terápiás kapcsolatra van szükség | 144 |
| A terápia: közös erőfeszítés | 146 |
| A kognitív terápia fő kérdezési módszere: a szókrátészi modell | 147 |
| A kognitív terápia strukturált és direktív | 148 |
| A kognitív terápia a problémákra irányul | 150 |
| Konceptualizálás (a probléma megfogalmazása) | 151 |
| Általános stratégiák | 152 |
| A kognitív terápia a tanulás modelljén alapszik. Megtanulni tanulni! | 156 |
| A kognitív terápia elmélete és technikái a következtetés induktív módszerén alapulnak | 157 |
| A házi feladat központi szerepe | 158 |
| A kognitív átstruktúrálás stratégiái és technikái | 159 |
| A tudatosság fejlesztése | 159 |
| A páciensek vezetése | 161 |
| Stratégiák és technikák | 163 |
| Az automatikus gondolatok számlálása | 163 |
| Kérdezés | 164 |
| A három alapvető megközelítés | 168 |
| Mi bizonyítja ezt? | 169 |
| Hogyan lehetne másként szemlélni ezt a szituációt? | 170 |
| És mi van akkor, ha megtörténik? | 174 |
| A képzetek módosítása | |
| Indukált képzetek | 176 |
| Maladaptív mintázatok | 177 |
| A kognitív torzítások megállapítása | 178 |
| Az indukált képzetek módosítása | 179 |
| A képzetek módosítására szolgáló technikák | 179 |
| Kikapcsolási technika | 179 |
| Az ismétlési technika | 180 |
| Az idő-projekciós technika | 181 |
| A szimbolikus képzetek technikája | 182 |
| A képzetek dekatasztrofizálása | 183 |
| Képzetek és gondolatok | 185 |
| Az indukált képzetek módosításának elősegítése | 186 |
| Kellemetlen képzetek helyettesítése pozitív képekkel | 186 |
| Ellentétes helyettesítő képzetek | 187 |
| A túlzás használata | 187 |
| Megküzdési modellek | 188 |
| A rettegés redukálása imaginációval | 189 |
| Egy rosszabb alternatíva elkerülése | 189 |
| Kevert stratégiák | 189 |
| Jövőre irányuló terápia | 190 |
| A célok begakorlása | 192 |
| Az affektív összetevő módosítása | |
| Az érzések elfogadása | 194 |
| A szorongás miatti szorongás csökkentése | 195 |
| A látható szorongás miatti szégyen redukálása | 196 |
| A szorongás normalizálása | 198 |
| Aktív elfogadás | 199 |
| Az érzelmek azonosítása | 200 |
| Cselekvési stratégiák | 201 |
| Aktivitási listák | 201 |
| A szorongás iránti tolerancia fokozása | 202 |
| Alkohol, stimulánsok, diéta, stressz | 203 |
| A maladaptív megküzdő magatartás | 203 |
| Önmegfigyelés | 204 |
| Pozitív önvezérlés | 205 |
| Diagrammok és naplók | 205 |
| Koncentrálási (vagy figyelemelterelő) gyakorlatok | 206 |
| Relaxációs módszerek | 206 |
| Az érzelmek áttekintése | 208 |
| Imaginatív módszerek | 211 |
| Metaforák használata | 211 |
| Ismételt áttekintések a rendelőn kívül | 211 |
| Az érzelmek vállalása | 212 |
| A szekvenciális érvelés | 212 |
| Érvelés viszonyítással | 212 |
| Analógiás érvelés | 213 |
| Érzelmi alapú érvelés | 213 |
| A "nyereség" | 213 |
| A viselkedéses összetevő módosítása | |
| A védekező mechanizmusok azonosítása | 216 |
| Motiváció | 217 |
| A terápiás megközelítés elmagyarázása a páciensnek | 217 |
| A tanulás akadályai | 218 |
| Oktató eszközök | 219 |
| Kísérletek | 221 |
| "Önkárosító önvédelem" | 220 |
| Fokozatos lépések vagy fokozatos megközelítés | 221 |
| Hierarchia | 222 |
| Az expozíció előmozdítása | 223 |
| Kezdési technika | 223 |
| Öninstrukció | 224 |
| Viselkedési próba | 228 |
| Családtagok és más közelállók bevonása | 228 |
| Technikai segítség | 230 |
| A kognitív elkerülés | 230 |
| A kritikus döntés technikája | 230 |
| Meglepetés | 232 |
| Választás | 232 |
| Feladat-irányultság | 233 |
| Viselkedéses intervenciók | 234 |
| A "mintha" technika | 236 |
| A szégyen és egyéb félelmetes élmények | 237 |
| Az önbizalom fejlesztése | 238 |
| Egyetértés | 239 |
| Egyet nem értés | 240 |
| Váratlanul cselekedni | 240 |
| Hibázni - ez a mutatvány része | 241 |
| A páciens feltevéseinek és fő problémáinak átstruktúrálása | |
| A feltevések azonosítása | 242 |
| Az alapvető problémák | 246 |
| Az alapvető problémák azonosítása | 246 |
| Pozitív és negatív megerősítések | 247 |
| Kettős énkép | 248 |
| A főbb aggodalmak kialakulása | 248 |
| Elfogadás | 254 |
| Kompetencia | 257 |
| Kontroll | 259 |
| Motiváció és alapproblémák | 261 |
| Utóirat | 264 |
| Melléklet | |
| Tájékoztató páciensek számára | 267 |
| S-I-K-E-R | 274 |
| Irodalom | 275 |
| Név- és tárgymutató | 278 |