A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Valahol mindenkinek nyílik virág

A szociálterápiás szerepjáték csoportmódszere

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor

Kiadó: Magyarországi Szociálterápiás Szerepjáték Egyesület
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 195 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-214-203-9
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A szociálterápiás szerepjáték alapkönyvének első magyar kiadásával sikerült a „szükségből erényt kovácsolni". A pszichológusi, gyógypedagógusi végzettséggel is rendelkező, de munkássága révén... Tovább

Előszó

A szociálterápiás szerepjáték alapkönyvének első magyar kiadásával sikerült a „szükségből erényt kovácsolni". A pszichológusi, gyógypedagógusi végzettséggel is rendelkező, de munkássága révén leginkább mégis szociálpedagógusi identitású Adelheid Stein professzorasszony, valamint Herbert Huber, a többek között pszichodramatikusi képzettséggel is rendelkező szociális munkás, a nemzetközi és regionális tagszervezetekbe tagolódó ASIS (Adelheid_Stein- Institut für Sozialtherapeutisches Rollenspiel) Budapesti Munkaközösségének vezetője ugyanis már közvetlenül a rendszerváltás után elkezdte a módszer továbbadását, azaz a 3x150 órás képzési szakaszból felépülő képzést Magyarországon. A nehéz körülményeket vállaló német szakemberek elkötelezett és önzetlen munkáját a magyarok tolmácsi és fordítói rátermettsége tette hatékonnyá: eszerint az alapkönyv kiadására már sokkal korábban sor kerülhetett volna. A szükség, amely az emberi és anyagi erőforrások szűkösségéből fakadt, a csoporttagokból előhívta a szorgos jegyzetelés és a (kötelező) jegyzőkönyvírás tanulási hatékonyságot növelő erényét, lehetővé az emlékezet rostáján különbözőképpen fennakadó fogalmak csoportos megvitatását, a kifejezések magyar megfelelőinek finomítását, pontosítását. Tehát a képzendő csoportban lejátszódó folyamat is a módszer önmeghatározása jegyében zajlott, miszerint a Szociálterápiás Szerepjáték a személyiség utóérlelésének szelíd módszere.
A szükségből kovácsolt erény leginkább azonban abban mutatkozik meg, hogy az elmúlt évtizedben mintegy 100 szakember végezte el a képzést, ha a szociális munkás/szociálpedagógus, ill. lelkipásztor hallgatók személyiségfejlesztő csoportjaitól eltekintünk. Jelen könyvünk az ő kézikönyvük óhajt lenni és továbbra is szeretné azt a sorsot elkerülni, hogy más módszerekben jártas (vagy akár járatlan) szakemberek csupán ennek a módszertani összefoglalásnak az alapján merészkedjenek szociálterápiás szerepjáték foglalkozást tartani. A könyv nem e célból íródott, a játékok bevezetői éppen csak jelzik a kibontandó témát, ami a módszer minden „szelídsége" és a játéklépések betartása mellett is sok „veszélyt" rejthet magában. Jómagam több napos bibliodramatikus folyamatba szoktam néha szociálterápiás szerepjátékot beiktatni, amit a bibliodráma eklektikus módszere lehetővé is tesz, azonban ilyenkor is kerülöm a módszerek keverését, amit pl. a szociálterápiás szerepjátékjátékszabályainak módosítása jelentene.
E szabályok következetességét nem érzi kényszernek az, aki képzése során átélte belső logikájukat, szerves egybetartozásukat. A késztetés egyébként jól érthető: a szociálterápiás szerepjátékok olyan magátólértődő természetességgel és egyszerű eszköztárral teremtenek lehetőséget az emberi élet összes vonatkozásának egyenkénti felszínre kerülésére és feldolgozására, hogy bárki úgy érezheti: ilyen csoportot vezetni gyermekjáték. Vissza

Tartalom

Előszó a magyar kiadáshoz VI
Előszó a harmadik (német nyelvű) kiadáshoz VIII
Bevezetés 1
1. A szociálterápiás szerepjáték 3
1.1. A szociálterápiás szerepjáték általános bemutatása 3
1.2. A szociálterápiás szerepjáték célkitűzései 5
1.3. A szociálterápiás szerepjáték különbözősége más játékformáktól 6
1.3.1. A spontán és a pedagógiai célzatú szerepjátéktól való különbözőség 6
1.3.2. Különbözőség a bemutató jellegű játékoktól 6
1.3.3. A szociálterápiás szerepjáték különbözősége a pszichodrámától 7
1.3.4. A szociálterápiás szerepjáték különbözősége a katatym képélménytől 8
1.3.5. A szociálterápiás szerepjáték különbözősége a „Gestalt"-terápiától 9
1.3.6. A szociálterápiás szerepjáték különbözősége a viselkedésterápiától és a
csoportdinamikai játékoktól 10
2. A szociálterápiás szerepjáték kapcsolata a szociális
munkával/szociálpedagógiával 11
2.1. A professzionális szociális munka keretében a szociál-terápiás szerepjáték
segítségével nyújtható támogatás lehetőségei 12
2.1.1. A szociálterápiás szerepjáték (szociálterápiás szerepjáték) sajátosságai 12
2.2. A „life moder segítő folyamata 13
2.2.1. A bejárati szakasz 13
2.2.1.1. A felkészülés 13
2.2.1.2. A bevezető kapcsolatfelvételi beszélgetések 14
2.3. A munka szakasza 14
2.3.1. Életváltoztató események mint feszültségforrások (stresszforrások) 15
2.3.1.1. Státuszváltozások és szerepkövetelmények 16
2.3.1.2. Válságok 16
2.3.2. A környezetből érkező gondok és követelmények, mint stresszforrások 17
2.3.3. Helytelen személyközi kapcsolati- és kommunikációs minta 18
2.3.4. A leválási szakasz 18
2.4. A szociális munka/ szociálpedagógia
munkamódszereihez való kapcsolódás 19
2.4.1. A segítés folyamata és a segítő kapcsolat 20
2.4.2. A szociális munka/szociálpedagógia, mint kreatív folyamat 22
2.4.3. A kliens elfogadása 25
2.4.4. A szociális munka/ szociálpedagógia munkaformái 26
2.5. A szociálterápiás terület jellegzetessége 27
2.5.1. A szociálterápiás munka kiterjedtsége 28
2.6. A szociálterápiás szerepjáték a szociális munka/szoci-álpedagógia
munkamódjainak keretei között 29
2.6.1. A szociálterápiás szerepjáték az egyénekre irányuló
szociális segítés keretein belül 30
2.6.2. A szociálterápiás szerepjáték a szociális csoportmunka keretei között 31
2.6.3. A szociálterápiás szerepjáték családterápia keretei között 32
2.6.4. A szociálterápiás szerepjáték a szociálterápia keretei között 33
2.7. Önkonfroll, mint a kapcsolati munka előfeltétele 34
2.7.1. Diagnosztikus lehetőségek 34
2.7.2. A magatartás megváltozása 35
3. A szociális munka/szociálpedagógia kliensei - problémák 37
3.1. A szociális munka/ szociálpedagógia kliensei 37
3.2. Kliensek a társadalom peremén - elsősorban a betagozódás időszakában.. 38
3.2.1. A csoport védett tere 39
3.2.2. A csoportfolyamat irányítása 40
3.2.3. A játékszabályok segítenek a tájékozódásban 42
3.2.4. A ritualizálás jelentősége 43
3.3. A problematikus helyzet mint frusztráló helyzet 45
3.3.1. A probléma strukturálása és megoldása 46
3.3.2. A szociális kapcsolatok és értékérvényesülések
kis kockázattal járó gyakorlása a játék segítségével 48
4. A játékvezető eljárásmódja 51
4.1. A szociálterápiás szerepjáték a játékjelleget emeli ki, nem a terápiás
irányultságot 51
4.2. A szimbolikus játék lehetővé teszi a valóságnak az én-hez való igazodását 52
4.2.1. A játékvezető képekkel és szimbólumokkal dolgozik 53
4.2.1.1. A játékvezető képekkel dolgozik 53
4.2.1.2. A játékvezető szimbólumokkal dolgozik 56
4.2.1.3. A problémamegoldó képesség erősítése 58
4.3. A minden ellentmondás leküzdésének álma 59
4.4. A játékvezető támaszt nyújt, módszere nem feltáró, nem leleplező 61
4.5. A képek és szimbólumok leírások formájában jelennek meg 63
4.6. A játékok kiválasztásának bemutatása egy példa segítségével 65
5. A szociálterápiás szerepjátékok körébe tartozó játékok 73
5. Áttekintés 73
5.1.1. Észlelésen alapuló, észlelésre irányuló játékok 73
5.1.1.1. Élményjátékok, amelyekben az „én" a játékból fakadó feladatok
kiindulópontja. Ezeken a játékokon belül vannak 73
5.1.1.2. Beleérző játékok 75
5.1.1.3. A fantáziaképek 75
5.1.2. Csoportcentrikus, csoportra irányuló játékok 75
5.1.2.1. A kapcsolati játékok 75
5.1.2.2. A csoporttükör 76
5.1.2.3. A csoportcentrikus fantáziajátékok 76
5.1.2.4. A valósághű csoportjátékok 76
5.1.3. A problémacentrikus vagy problémára irányuló játékok 76
5.1.3.1. A csoportbeleérzés 76
5.1.3.2. A szituációs játék 77
5.1.3.3. A magatartásmódosítás 77
5.1.3.4. A motiváció tisztázása 77
5.1.3.5. A beszélgetésvezetések abból indulnak ki, hogy a beszéddel, megbeszéléssel
összefüggő nehézségek négy területen léphetnek föl: 77
5.1.3.5.1. Támogató beszélgetés, 77
5.1.3.5.2. Beszélgetés támogató partner segítségül hívásával, 77
5.1.3.5.3. Beszélgetés visszajelzéssel, 77
5.1.3.5.4. Viselkedésmódosítással összekapcsolt beszélgetésvezetés, 77
5.2. A játékok bemutatásához 78
5.3. Játékleírások 79
5.3.1. Az észlelésen alapuló, azaz észlelésközpontú játékok 79
5.3.1.1. Élményjátékok valós tárgyakkal 79
Valós tárgyak a kör közepén 80
Talált köveink 81
5.3.1.2. Élményjátékok egymás megismerésére 82
Az útlevél 83
Névjegy 84
5.3.1.3. Általános élményjátékok 85
A játékosdoboz 86
Iskolakezdés 87
A család közös étkezése 88
Családi krónika 89
Találkozás idős emberekkel 90
Házak, amelyekben valaha laktunk 91
Főnök és kollégák
Munkahelyi papírok 93
Munkahelyi kirándulás 94
Pillanatfelvétel 95
5.3.1.4. Évszakhoz kötődő élményjátékok 96
A húsvéti nyuszi fészke 97
Mikulászsák 95
Karácsonyfadísz 99
5.3.1.5. Élményjátékok az érzékelés gyakorlására 100
Zeneláda 101
Illatkor só 102
Festékesüvegek 103
Rongyosdoboz 104
Ínyencek asztala 106
5.3.1.6. Önmagunk megjelenítésével kapcsolatos élményjátékok 106
A nagy fényképalbum 107
Az én virágom 108
5.3.1.7. Élményjáték problémafelvetéssel 109
Búcsú 110
Apa-problémák 111
5.3.1.8. Élményjátékok kettős képbeadással 112
Élményjátékok kettős kép képbeadással (valamely konkrét probléma alapján) 113
5.3.1.9. Élményjátékok az élet értelmének megtalálására 114
Valahol a világon számomra is létezik egy ember 115
Valahol számomra is nyitva áll egy ajtó 116
5.3.1.10. Élményjáték bűntudat feldolgozására 117
Az üres kosár 118
5.3.1.11. Jelentés-visszajelzéses élményjátékok 119
A boldogság öble 120
A tengerpart homokjában 121
Ajándékkosár 122
5.3.1.12. Élményjátékok csoportakcióval 123
Jelmezkölcsönző 124
5.3.2. Beleérzéses, belehelyezkedéses játékok 125
5.3.3. Fantáziaképek 127
Virághajtatás 128
A lovas 129
Pitypangernyőcske 130
5.3.4. Csoportcentrikus játékok 131
5.3.4.1. Kapcsolati játékok 133
Kapcsolati játék 134
5.1.1.2. Csoporttükör 135
Új csoporttag 136
Peremhelyzetben 137
Mit várunk a csoporttól? 138
Csoportkonfliktusok 139
Csoportértékelés 140
5.3.4.2. Csoportcentrikus fantáziajáték
Csoportcentrikus fantáziajáték (a választott jelenetnek megfelelően) 142
5.3.4.3. Valósághű avagy valóságcentrikus csoportjátékok 143
Valósághű, ill. valóságcentrikus fantáziajáték (a választott jelenetnek megfelelően) 144
5.3.5. Problémára irányuló, avagy problémacentrikus játékok 145
5.3.5.1. A csoportbeleérzés 146
Csoportbeleérzés 147
5.3.5.2. A szituációs játék 148
Szituációs játék 149
5.3.5.3. Viselkedésmódosítás 150
Viselkedésmódosítás 152
5.3.5.4. A mozgatórugók tisztázása 152
A mozgatórugók tisztázása 153
5.3.5.5. Beszélgetésvezetések 154
Támogató beszélgetés 156
Beszélgetés támogató partnerekkel 157
Beszélgetés viselkedésmódosítással 158
Beszélgetés visszajelzéssel 159
5.3.5.6. A szociálterápiás szerepjáték témára összpontosító alkalmazása: 160
6. A szociális érzékelés, a beállítódás és a kommunikáció változása 163
6.1. Információk közvetítése a játék segítségével 163
6.1.1. Miként közvetíti a játék a tárgyi környezetből származó információkat? 164
6.1.2. A szociális környezetet érintő információk közvetítése a játékban 165
6.1.3. A redundancia jelentősége 166
6.2. Az észlelés strukturálása és megváltoztatása 168
6.3. A beállítódás megváltozása 170
6.3.1. Tapasztalatcsere a szerepjátékban 172
6.3.2. A csoportbeleérzés 173
6.3.3. Egy eset bemutatása 174
6.4. A szociálterápiás szerepjáték és lehetőségei a kommunikáció javításában 176
6.4.1. A digitális és az analóg kommunikáció fordítása 176
6.4.2. Az események sorrendjének központozása 177
6.4.3. Szimmetrikus vagy komplementer lefolyású kommunikáció 178
6.4.4. Nem vagyunk képesek nem kommunikálni 178
6.4.5. Minden megnyilatkozásunk kettős arculatú: van tartalmi- és kapcsolati
vonatkozása 179
7. A szociálterápiás szerepjáték
mint a személyiségfejlesztést segítő eszköz 181
7.1. Tetteink jelentősége önértékelésünk és „önhatalmunk" szempontjából 181
7.1.1. A játék cselekvésjellege 182
7.2. A szociális munka mint az személyiségfejlesztés eszköze 184
7.2.1. Az identitássegítő képességek mint a diagnosztika eszközei 185
7.2.1.1. Hogyan segíti a játék a szereptávolság kialakítását 185
7.2.1.2. Az empátia és az ambiguitástolerancia fejlesztése 187
7.2.1.3. Az identitás megmutatásának képessége 188
7.3. A szociális kompetencia növekedése 188
7.4. Megbékélés a múlttal 190
Irodalom 192

Adelheid Stein

Adelheid Stein műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Adelheid Stein könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv