| Az olvasóhoz | 5 |
| Életútja Nagyváradig (1877-1900) | |
| Az ősök | 11 |
| Az Ady-család | 11 |
| Anyai ősök | 14 |
| Apja | 15 |
| Anyja | 17 |
| Formáló tájak, városok, iskolák | 20 |
| A Szilágyság | 20 |
| Érmindszent | 21 |
| Nagykároly (1888-1892) | 27 |
| Zilah (1892-1896) | 31 |
| A város | 31 |
| Az olvasó gimnazista | 32 |
| A Wesselényi-kollégium | 35 |
| Diák hétköznapokon, önképzőköri zsengék | 38 |
| Az első ideál: Zsóka | 41 |
| Debrecen | 42 |
| Egy lélek útkeresése (1896-1898) | 42 |
| Temesvár (1897 ősze) | 44 |
| Ismét Debrecen (1898-1900) | 44 |
| Vita "A tárcatárgyakról" - Kritika Thury és Berczik darabjairól: a fordulat írásai | 47 |
| Ady világirodalmi-filozófiai műveltségének szerepe az átváltásban (Nietzche-, Ibsen-, Dosztojevszkij-, Zola-élménye) | 50 |
| Az életes-művészet eszmény kialakulása | 56 |
| 1899-es debreceni publicisztikája | 60 |
| "Versek" (1899) | 68 |
| Ady útja az "Új versek" felé (1900-1906) | |
| Nagyvárad (1900-1903) | 77 |
| Ady önértése | 77 |
| A város | 78 |
| "Szent Lélek lovagja": a Szabadság és a Nagyváradi Napló munkatársa | 81 |
| Nagyváradi publicisztikája: gondolkozásának forrásvidéke | 86 |
| A Huszadik Század ojtása | 88 |
| Liberalizmus és forradalmi demokrácia szétválása | 94 |
| Patriotizmusa | 96 |
| A szociológusok szövetségese | 99 |
| Találkozása a szocializmussal és a szociáldemokráciával | 100 |
| Világnézetének tradíciósan magyar s nemesen kozmopolita vonásai | 103 |
| Bródy Sándor s A Hét írói köre Ady nagyváradi eszmevilága mögött | 104 |
| "Még egyszer" (1903) | 107 |
| Szimbolizmusának genezise | 107 |
| Lírai érzés-tömbök Ady nagyváradi publicisztikájában | 115 |
| A Léda-szerelem születése | 122 |
| Az első párizsi út (1904) | 125 |
| Esztétikai elvek - magánlevélben | 125 |
| "A Gare de l'Est-en" | 125 |
| A párizsi publicista | 129 |
| A párizsi irodalmi-művészi millió (Az eredetiben olvasott Baudelaire s Verlaine költői élménye) | 129 |
| Megismerkedés a kortárs képzőművészettel: Rodin szobrainak intellektuális hatása ("Az Élet szobra") | 130 |
| "Egy párisi hajnalon": az "Új versek" párizsi darabjai | 132 |
| A kaotikus polgári művészet | 133 |
| A Budapesti Napló szerkesztőségéban | 135 |
| Az 1905-ös orosz forradalom hatása Ady gondolkozására és művészetére | 135 |
| Ady darabontsága | 147 |
| A darabontság értelme | 147 |
| Ady társai a Budapesti Napló-nál | 150 |
| A kortársak Ady-portréi | 153 |
| Ady önarcképe | 156 |
| A Budapesti Napló | 163 |
| Ady Magyarországa a darabont-időkben | 168 |
| "Ismeretlen Korvin-kodex margójára": Ady publicisztikája az "Új versek" születésének időszakában | 172 |
| Az "Új versek" (1906) | 186 |
| Kritikai fogadtatása | 186 |
| "A magyar Ugaron"-ciklus | 188 |
| Ihletői: Ady megtalált és vállalt magyar elődei (Tolnai Lajos, Vajda János, Csokonai Vitéz Mihály, az "Ismeretlen Korvin-kodex margójára" írói névsora, Széchenyi István) | 196 |
| "Író a könyvéről": Ady önvallomása az "Új versek"-ről | 204 |
| A felnövekedett magyar radikalizmus (Jászi Oszkár) hatása az "Új versek"-re | 205 |
| A másik nagy inspiráló: a francia szimbolisták | 207 |
| A kritikus Ady bírálatai indulú pályatársai köteteiről | 208 |
| Magyarságának tudatos vállalása | 209 |
| "Szűz ormok vándora" | 210 |
| "Léda asszony zsoltárai" | 212 |
| Megtalált új művészi eszközei: szimbolizmusa, szókincse, verselése | 214 |
| A "Vér és arany" ideje (1906-1907) | |
| Második párizsi út (1906-1907) | 219 |
| "Páris, az én Bakonyom" | 219 |
| Anatole France bátorító példája | 220 |
| "La Barre - Dózsa György": A hagyományok értelmének és jelentőségének felismerése | 221 |
| "Válasz Tóth Bélának" (1907): Párizsból küldött cikkei | 222 |
| Bölöni György Ady francia olvasmányairól: A költő irodalmi tájékozottsága | 223 |
| Párizsból küldött képzőművészeti írásai: Gauguin-élménye | 227 |
| Rippl-Rónai felfedezése egy párizsi tárlaton | 229 |
| "Vér és arany" (1907) | 230 |
| Ady dekadenciája (Az Ősz-motívum művészi kiaknázása, Halál-, Pénz- s Én versek) | 231 |
| "A Léda aranyszobra" | 237 |
| A magyar Messiások s a Holnap-idézés motívuma | 240 |
| "Az ős Kaján" | 242 |
| Esztétikai elvek | 244 |
| Vallomásai a szimbolistákról | 244 |
| Kritikája Kosztolányi "Négy fal között"-jéről | 246 |
| Ady a Nyugatban (1908-1914) | |
| "Csaba új népe" | 251 |
| A Nyugat ősei és indulása | 251 |
| A korszak jellemzése | 252 |
| "Csaba új népe": a megújuló magyar szellem (Bartók és Kodály, Rippl-Rónai, Kernstok, Medgyessy s mások jelentkezése a Nyugat íróival egyidőben) | 255 |
| Viták a Nyugat és az új irodalom körül | 257 |
| Ady a Nyugat-ban | 266 |
| "Hunn, új legenda": vita Hatvany Lajossal | 268 |
| Kritikái kortársairól | 270 |
| Ady és Móricz Zsigmond | 271 |
| A Nyugat-korszak Adyjának élete, mindennapjai | 272 |
| A Minden titkok titkai: az Ady-mű rendje | 276 |
| Forradalmas világnézet - forradalmas líra | 278 |
| A polgári demokratikus forradalmár Ady | 278 |
| Forradalmi verseinek tematikája: a hagyományok, a népi élet s a proletársors | 279 |
| Ady és a munkásosztály | 282 |
| "Az új Kísértet": a szocializmus Ady gondolatvilágában | 285 |
| "Szent Lélek karavánja" ("A Magunk szerelme" - forradalmi ciklusa, 1912) | 287 |
| Tisza István | 287 |
| Ady a Világban | 288 |
| "A robbanó ország" | 289 |
| 1912. május 23; A "Szent Lélek karavánja"-ciklus versei | 291 |
| A "magyar Ugaron" s a "magyar Messiások" témája 1908-1914 között | 301 |
| "A téli Magyarország" ciklusa | 302 |
| "Magyar jakobinusok dala" s az erre visszahangzó versek | 302 |
| Én-versek | 304 |
| "A muszáj-Herkules"-ciklus | 304 |
| "Ond vezér unokája" | 304 |
| "Két meggyőződésű emberek"; "A fajok cirkuszában" | 305 |
| "A Nincsen himnusza" | 306 |
| "A civódó magyar" | 307 |
| "Szomorú ódák valakihez"; "A Magunk szerelme", "Én, szegény magam" | 308 |
| Németh László Ady magányosságáról | 308 |
| Lukács György magyarázata Ady magányosságának okairól: a modern líra magányosság-érzelmének háttere és művészi megvalósulásának formái | 308 |
| Együtt a radikálisokkal. Jászi Oszkár Ady-portréja | 310 |
| A "Ki látott engem?" című kötet mint a korabeli magyar intellektuel lelkiállapot hű visszhangja | 310 |
| Az emlékezés s a Jövőhöz szóló fellebbezés motívuma | 310 |
| "Elveszett hit: elveszítlek" | 313 |
| "Jászi Oszkár könyve" (Ny. 1912.): Ady és Jászi Oszkár | 313 |
| Ady és a radikálisok: a magyar progresszió | 314 |
| Jászi Oszkár vallomása a "Ki látott engem?" megjelenésekor Ady pályájáról és költői jelentőségéről | 316 |
| "Várnak a táborozók" | 321 |
| "A szentpétervári út" | 321 |
| Ady felfigyel Károlyi Mihályra | 321 |
| Kuruc-versek | 324 |
| Ady és a régi magyarság | 324 |
| "A szétszóródás előtt" | 325 |
| A kuruc-versek megszólalása ("A harcunkat megharcoltuk"; Tyukodi pajtás alakja) | 327 |
| A "Sípja régi babonának"-ciklus | 328 |
| "Két kuruc beszélget: a szegény-legény ének | 328 |
| "Esze Tamás komája" | 331 |
| "Az halottas ünnep" | 331 |
| "Elhanyagolt, véres szivünk" (1914) | 333 |
| Ady és az irodalmi hagyományok | 334 |
| Ady és az irodalmi hagyomány | 334 |
| Werbőczi-népe: a dzsentri süllyedés élménye | 334 |
| "Petőfi nem alkuszik" | 335 |
| Arany, Mikszáth, Jókai reális látása és megítélése | 337 |
| Ady közeledése a múlt századi nagy liberális nemzedékhez (Eötvös, Széchenyi, Gyulai) | 339 |
| Irodalomszemléletének karakterisztikus vonásai | 341 |
| Istenes versek | 342 |
| "Ádám, hol vagy?": találkozása Istennel | 342 |
| A harcaiban segítő Isten ("A kimérák Istenéhez") | 342 |
| Forradalmi Isten-versek | 344 |
| A nagy Ady-érzelmek összegződése Isten-verseiben | 345 |
| Istenes és proletár-versek együtt "Az Illés szekerén"-ben | 347 |
| "Az Úr érkezése": a "megtérő" Isten-versek | 347 |
| Ady biblikus lírai ihlete | 349 |
| "Az Isten az irodalomban" (Ny. 1910.) | 352 |
| "A babona százada": publicisztikus vallomások az Isten-problémáról | 353 |
| "A Sion-hegy alatt": Ady istenes-lírájának erős intellektualizmusa | 354 |
| Szerelmi líra | 356 |
| "Léda ajkai közt" | 356 |
| A szerelem Adys-újszerű látása: pszichologizmusa | 3578 |
| "Halálvirág: a csók": a szerelmi líra másik vonulata | 359 |
| Kései Léda-versek | 362 |
| "Elbocsátó, szép üzenet" | 365 |
| Vita Révai Józseffel Ady szerelmi lírájáról (Balogh Edgár igaz magyarázata) | 366 |
| "Valaki útravált belőlünk": a Léda-szerelem igazi búcsú-verse | 367 |
| A Léda-szerelem művészi értelme | 369 |
| "Ifjú karok kikötőjében" | 369 |
| "Az elveszett családok" | 370 |
| Az Élet-Halál motívum teljes kibontakozása: Ady lírájának egyetemessége | 371 |
| "A Halál lovai" | 371 |
| Ady gondolati-filozofikus költészete | 372 |
| "Köszöntő az Életre": élet-himnuszos Ady-versek | 373 |
| "A Halál: pirkadat"; "A menekülő Élet" | 375 |
| Ady dekadenciájának problémája e versek tükrében | 378 |
| "Szüret az Athoszhegyen" | 378 |
| "Májusi zápor után" | 380 |
| Gondolati lírájának reprezentatív darabjai: "Északi ember vagyok" | 381 |
| "Gálás, vasárnapi nép" | 382 |
| "A föltámadás szomorúsága" | 385 |
| "Kisvárosok őszi vasárnapjai" | 387 |
| "A vár-úr szeméremöve" | 388 |
| "Nyárdélutáni Hold Rómában" | 389 |
| "A megőszült tenger" | 389 |
| "A nagyranőtt Krisztusok": Ady pánhumanizmusa | 391 |
| Ady verse és Vajda János filozofikus költészete | 392 |
| "A nagyranőtt Krisztusok" s Ady prózai vallomásának, a "Portus Herculis Monoeci"-nek gondolati egyeztetése | 393 |
| Novellái | 396 |
| Ady magyarázó-értelmező szavai novelláiról | 397 |
| Tematikai változatosság | 397 |
| A kortárs magyar valóság ábrázolója | 398 |
| "Mihályi Rozália csókja": szubjektív színezetű önvallomásai | 399 |
| Ady emberlátása novellásiban | 399 |
| "Apró, véres balladák": a poentírozott, dramatizált művészi forma | 400 |
| Kísérletezései a tárca-novella műfajában | 400 |
| Novelláinak lírai, szimbolista elemei | 401 |
| Lírájának kulcsszavai novelláiban | 401 |
| "A megnőtt élet" (1914-19): humanizmusának felnövekedése | |
| "A halottak élén" költője | 406 |
| "Emlékezés egy nyár-éjszakára" | 407 |
| "Tegnapi tegnap siratása" | 410 |
| Ady háborús költészetének fő motívumai | 412 |
| Individualizmusának értelmezése | 416 |
| Írói és emberi élete a háború alatt | 420 |
| Németh László művészi sorai "A halottak élén" Adyjáról | 428 |
| "A halottak élén"-motívuma | 429 |
| "Ember az embertelenségben" | 435 |
| Menekülés az Úrhoz: a háborús Istenes-versek | 436 |
| "A szamaras ember": Jézus alakja Ady lírájában | 440 |
| '"Mag hó alatt": Jövőt idéző hangok | 442 |
| "Az eltévedt lovas": a magyar Ugaron s Messiások témája "A halottak élén"-ben | 447 |
| Csinszka-szerelem - "Csinszka versek" | 451 |
| "Elégedetlen ifjú panasza (1918) | 457 |
| Schöpflin és Révai "A halottak élén"-ről | 461 |
| Ady az októberi forradalom hónapjaiban | 463 |
| Halála | 466 |
| Művészi eszközei | |
| Szimbolizmusa | 471 |
| Költői nyelve | 478 |
| Verstana | 482 |
| Ady lírai önarcképe | |
| "A poéta élete" | 493 |
| Fejezetek utókorából | |
| Az Ady-mű sugallta irodalmi kezedményezések | 515 |
| Az Ady-viták | 517 |
| Az igazi Ady-portré kialakulása | 518 |
| Földessy Gyula Ady-képe | 520 |
| Hatvany Lajos Ady-írásai | 524 |
| Bölöni György | 540 |
| Lukács György és Révai József Ady-portréi | 549 |
| Zárósorok. - "Az Anti-Krisztus útja" | 554 |
| Jegyzetek | 555 |
| Névmutató | 605 |