A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Az itt közölt három tanulmányban az 1974-1975-ben két kisvállalatnál, a Star Szövetkezetben, illetve a Fővárosi Ruhaipari Vállalatnál folytatott kutatásaink eredményét összegezzük. A két vállalat...
Tovább
Előszó
Az itt közölt három tanulmányban az 1974-1975-ben két kisvállalatnál, a Star Szövetkezetben, illetve a Fővárosi Ruhaipari Vállalatnál folytatott kutatásaink eredményét összegezzük. A két vállalat vezetőivel, középvezetőivel, néhány munkásával készített félszáz interjúnak, valamint a vállalatok illetékeseitől kapott írásos anyagoknak a feldolgozása során egyfelől az 1968-as gazdasági reform teremtette környezetnek a kisvállalat okra gyakorolt hatását kívántuk feltárni. További célunk volt azoknak a belső, szociális viszonyoknak a bemutatása, amelyek az adott környezetben végül is meghatározzák egy-egy vállalat magatartását árui piacán, a vezetés stílusát, a vezetők és a munkások közötti konfliktusok megnyilvánulási formáit stb.
Utólag elmondhatjuk, hogy szerencsénk volt a két vállalat kiválasztásánál. Mint majd a kedves olvasó is látni fog.ja két olyan vállalatra bukkantunk, amelyek sok szempontból hasonló környezetük ellenére,- belső felépítésükben, piaci viselkedésükben a vezetés és a munkások közötti kapcsolatokban egymásnak szöges ellentétei. -Tevékenységük minősítése nem feladatunk - a két vállalat működésének szabályosságait kívántuk leírni - de reméljük, hogy különbségeik tanulsággal szolgálnak azok számára is, akik nemcsak megismerni, de befolyásolni szeretnék a magyar gazdaság e szférájában lezajló folyamatokat
Vissza
Tartalom
Előszó 3
AKTÍV VÁLASZ A KÖRNYEZET KIHÍVÁSÁRA - A STAR KISZ ESETE 7
1. A szövetkezet története, profilja, szervezete 9
2. A szövetkezet beszerzési és értékesítési kapcsolatai 15
3. A Star Szövetkezet helyzete a munkaerőpiacon 26
4. Kapcsolat a felettes szervekkel, állami intézményekkel 31
5. Technikai színvonal, termelési körülmények 34
6. Romló környezeti feltételek, javuló jövedelmezőség 36
7. Egy döntési sorozat: a függőség fokozatos felszámolása 38
8. A döntések közös tulajdonságai, vezetési stílus 43
PASSZÍV, ÁTHIDALÓ VÁLASZ A KÖRNYEZET KIHÍVÁSÁRA - A FŐVÁROSI RUHAIPARI VÁLLALAT ESETE 47
Bevezetés 49
1. A Fővárosi Ruhaipari Vállalat története, jelenlegi profilja, szervezeti felépítése 51
2. Környezeti hatások 53
2.1. Anyagbeszerzés, anyagellátás 53
2.2. A vállalat értékesítési kapcsolatai, termékeinek piaci helyzete 63
2.3. Csökkenő létszám, fluktuáció, az elvándorlás oka 75
2.4. A vállalat kapcsolata az irányító szervekkel, hatóságokkal 84
3. A vállalat termelőberendezései, technikai színvonal 86
4. Egy ellentmondás: válság a telepeken, nyereséges vállalat 88
5. A központ taktikája 96
5.1. Átcsoportosítás a profilon belül 96
5.2. A profilok, termékek közötti arány módosítása 98
5.3. Beruházás, ipartelepítés 100
5.4. Új piacok, új vevők keresése 103
6. A második hullám: a telepvezetők áthidaló tevékenysége 103
7. Mit nem lehet megoldani a Fővárosi Ruhaipari Vállalat áthidaló rendszerében? 106
8. Miért éppen ezt a taktikát választotta a vállalat vezetése? 108
EGY AKTÍV ÉS EGY PASSZÍV VÁLLALAT /összehasonlító elemzés/ 111
1. Bevezetés 113
2. A két vállalat főbb gazdálkodási mutatói 114
3. Aktív és passzív vállalati magatartás és a következmények 121
4. Eltérő szervezet - eltérő vállalati magatartás I40
5. Szervezet és identifikáció 156
6. A középvezetők eltérő szerepe a két szervezetben 173
7. A központ külön érdekei a Fővárosi Ruhaipari Vállalatnál 190
8. Vezetőtípusok, életmód, életpálya 214
A SZÖVETKEZETI KUTATÓ INTÉZET EDDIGI KIADVÁNYAI 237
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
1
2
3
Regisztráció
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.