| Előszó | 9 |
| Vázlatos intézménytörténeti áttekintés | 11 |
| Az iskolai napközi otthonok fejlődése | 11 |
| A bentlakásos nevelőintézetek történetének néhány mozzanata | 20 |
| Vélemények a napközi otthonról | 26 |
| A tanulók véleményei | 26 |
| A szülők véleményei | 28 |
| A pedagógusok véleményei | 29 |
| Az alapvető tartalmi kérdések | 32 |
| Az otthonok funkciói | 32 |
| Célok és feladatok | 33 |
| A napközi otthon célja és feladatai | 34 |
| A nevelőotthon célja és feladatai | 35 |
| Egy lehetséges értékrendszer | 37 |
| Az otthonok nevelőmunkájának rendszere | 38 |
| Az egésznapos nevelés értelmezése | 39 |
| A napközi otthoni nevelőmunka rendszere | 41 |
| A nevelőotthoni nevelőmunka rendszere | 43 |
| Az életrend és a napirendek kialakítása | 44 |
| Életrendi és napirendi sajátosságok a napközi otthonokban | 45 |
| A bentlakásos intézmények életrendjének és napirendjeinek sajátosságai | 48 |
| Az otthonosság biztosítása | 51 |
| Otthonosság a napközi otthonban | 52 |
| Otthonosság a nevelőotthonban | 54 |
| A nevelőmunkához szükséges feltételek | 57 |
| Feltételrendszer a napközi otthonban és a nevelőotthonban | 57 |
| A tárgyi feltételek | 57 |
| A személyi feltételek | 59 |
| A költségvetési feltételek | 61 |
| A bentlakásos intézmények egyéb feltételei | 62 |
| A napközi otthon és a nevelőotthon kapcsolatrendszere | 65 |
| A gyermekekkel való kapcsolat a napközi otthonban | 65 |
| A pedagógus és a növendék kapcsolata a nevelőotthonban | 66 |
| A napközi otthoni nevelő kapcsolata az osztályok pedagógusaival | 67 |
| Kapcsolat a napközi otthoni nevelők között | 67 |
| Az osztályokban működő pedagógusok és a napközis nevelő kapcsolata | 68 |
| A nevelőotthon nevelőinek kapcsolata az iskolák pedagógusaival | 71 |
| Az otthonok pedagógusainak kapcsolata a szülőkkel | 72 |
| A szülői értekezletek tartása | 76 |
| A fogadóórák vezetése | 78 |
| A nyílt napok szervezése | 79 |
| A családlátogatások módszertana | 79 |
| Egyéb fontos kapcsolatok kiépítése | 81 |
| A nevelőmunka tervezésének kérdései | 82 |
| A helyi hosszanti (longitudinális) pedagógiai program | 83 |
| A konkrét tanévi tervek | 85 |
| A részletes havi tervek | 86 |
| A heti tervek | 86 |
| A napi tervek | 87 |
| A társas-közösségi kapcsolatok irányítása az otthonokban | 89 |
| A tanulói önkormányzat fejlesztése | 89 |
| A társas-közösségi kapcsolatok alakításának tennivalói | 92 |
| A kiemelt pedagógiai tevékenységek az otthonokban | 95 |
| Az egészséges életmódra nevelés | 95 |
| Személyi higiéniai szokások kialakítása | 97 |
| A környezet egészségének biztosítása | 97 |
| A tanulók étkezéssel kapcsolatos kulturáltsága | 98 |
| A szexuális nevelés tennivalói | 99 |
| A nevelőotthonok egyéb egészséges életmódra nevelési tennivalói | 100 |
| A tanulás irányítása | 101 |
| A tanulási környezet kialakítása | 102 |
| A tanulók motiválása | 104 |
| Nevelői tennivalók a tanulásirányítási folyamatban | 106 |
| Tehetségfelismerés- és tehetséggondozás az otthonokban | 113 |
| A továbbtanulás és a pályaválasztás irányítása | 117 |
| A viselkedéskultúra fejlesztése az otthonokban | 120 |
| A magatartásfejlesztés mindennapi tennivalói | 120 |
| Az agresszív viselkedés kezelése | 122 |
| A szabadidő irányítása | 125 |
| Néhány alapvető elméleti kérdés | 125 |
| A szabadidő hatása a személyiség fejlődésére | 127 |
| A szabadidő játékszokások kialakítása | 128 |
| A drámajáték felhasználása a személyiség fejlesztésében | 132 |
| A gyermek- és ifjúságvédelem az otthonok nevelőmunkájában | 134 |
| A speciálisan képzett pedagógusok gyermekvédelmi feladatai | 136 |
| A megoldandó fontosabb pedagógiai problémák | 146 |
| Az egyenlőtlen esélyek kiegyenlítése | 148 |
| A nehéz gyermekvédelmi esetek megoldása | 148 |
| A gyermekekkel szemben elkövetett szexuális erőszak megelőzése | 151 |
| Jelentősebb különbségek a napközi otthon és a nevelőotthon munkájában | 156 |
| A pedagógusok sajátos tennivalói a napközi otthonokban | 161 |
| A gyülekezési idő | 161 |
| Az étkezések rendje | 161 |
| A passzív pihenés | 162 |
| A gyermekközpontú napközi otthon | 163 |
| Az iskola pedagógusainak részvétele a napközis gyermekek nevelésében | 165 |
| A szülők tevékenysége a napközi otthonban | 166 |
| A napközi otthon és a tanulószoba közötti külöbnség | 167 |
| A heti értékelések | 169 |
| A napközisek eljutása az iskolai és az iskolán kívüli foglalkozásokra | 170 |
| Tanévközi szüneti- és a nyári napközi otthoni foglalkozások | 172 |
| Sajátos pedagógusi tennivalók a nevelőotthonban | 173 |
| A nevelőotthonba kerülő gyermekek és fiatalok fogadása | 175 |
| Elbocsátás a nevelőotthonból | 175 |
| A megzavart személyiségfejlődés megnyilvánulásainak kezelése | 176 |
| Az otthon családias jellegének erősítése | 177 |
| Egyéni és csoportos beszélgetések a növendékekkel | 180 |
| A hagyományok kialakítása és ápolása | 183 |
| A nevelőotthoni növendékek szüleikkel való találkozásai | 186 |
| Bejefezés | 189 |
| Irodalomjegyzék | 191 |
| Függelék | 201 |