A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Tankönyveink több helyen is foglalkoznak a szervezetfejlesztéssel, a szervezeti egységek önállóságával. Az 1993. évi oktatási törvény alapján az intézmény vezetői, pedagógusai maguk határozzák meg...
Tovább
Előszó
Tankönyveink több helyen is foglalkoznak a szervezetfejlesztéssel, a szervezeti egységek önállóságával. Az 1993. évi oktatási törvény alapján az intézmény vezetői, pedagógusai maguk határozzák meg a szervezeti kereteket, az intézmény működésének szervezeti rendjét. Az innováció gyakorlati alkalmazása is járhat szervezeti változtatással, ezért minden vezetőnek és pedagógusnak ismernie kell a szervezetfejlesztés legfőbb eszközeit. Ha intézményi szervezetről, szervezetfejlesztésről beszélünk, többször találkozunk a fogalom értelmezéséből eredő bizonytalansággal. Gyakran csak az intézmény szervezeti tagozódására, vagy átszervezésre gondolnak, pedig ennél lényegesen többről van szó. Nem véletlen, hogy az utóbbi években a szervezéstudomány is egyre nagyobb teret kap a felsőfokú képzésben. Az intézményben minden pedagógiai tevékenység szervezetben folyik, ezért a szervezeti tevékenységi formák tartalmi feladatokat szolgálnak. A szervezeti kultúra nagymértékben befolyásolja a tartalmi tevékenységet. A szervezeti kultúra meghatározása nem könnyű feladat. Nemcsak a tanulmányi munka, a pedagógiai tevékenység eredményes folytatása tartozik bele a szervezeti kultúrába, része ennek valamennyi iskolai rendezvény igényes, sikeres megszervezése, a beszédkultúra, a stílus, az intézmények általános rendje, tisztasága, a nevelők és tanulók ruházata, s az iskola jelvénye. Minden pedagógiai tevékenység területe a szervezet része. Az intézményben számos szervezet működik, például: a pedagógusok különböző testületei, a szülők szervezete, a tanulók önkormányzata, ezek a szervezetek a siker érdekében szorosan, és tervszerűen működnek együtt. A szervezetfejlesztés tehát nem öncélú tevékenység, minden fázisában az ember, a nevelő, a tanuló áll központjában. Minden oktatási intézményben olyan szervezeti kultúrára van szükség, amelyben a nevelő elgondolásait sikeresen valósíthatja meg, s a pedagógiai munka jó feltételei jelen vannak. A szervezeti kultúra tehát a nyugodt pedagógiai munkát kell, hogy szolgálja. Minden szervezeti fejlesztés alapvető célja, hogy a pedagógus közérzete jó legyen , és minél eredményesebb legyen a köznapok során a tevékenysége.
Vissza
Tartalom
Bevezetés ......................................................7
Jelek - jelértelmezések.................................................9
I. A rendszerszemlélet alakulása a kezdetektől ..................................................11
1. A rendszer elemei .....................................................12
2. A struktúra rend és szervezettség ......................................................12
3. A környezet és a rendszer.....................................12
II. A szervezetek speciális nyílt rendszerek .................................................13
III. A szervezetek fő jellemzői .......................................................................15
1. A szervezet célja .....................................................................................15
2. Szerkezet és struktúra..............................................................................18
2.1. A struktúrák fejlődésének történetisége ........................................................18
2.2. A közoktatási szervezetek jellemzői..................................................................23
3. A szervezet és környezete..............................................................27
4. A szervezet tagjai ....................................................................................28
4.1. Az új munkatársak kiválasztása .......................................................28
4.2. Formális megállapodás - informális szerződés................................30
4.3. A pedagógus a közoktatási szervezetben....................................................32
5. A szervezet kultúrája................................................................................33
5.1. A szervezeti kultúra típusai..................................................................33
5.1.1. A hatalomkultúra.............................................................................34
5.1.2. A szerepkultúra..........................................35
5.1.3. A feladatkultúra .................................................................................36
5.1.4. A személy kultúra....................................................................................37
5.2. A szervezeti kultúra rétegei ...................................................................39
5.2.1. A viszonylag könnyen érzékelhető jelek..................................39
5.2.2. Az érzékelhető jelek gyökerei, az értékek ..........................47
6. A szervezet vezetője, vezetési módszerek..............................................55
6.1. Ki az iskola igazgatója?.............................................................................55
6.2. Konfliktusok kezelése..........................................................................57
IV. Szervezetfejlesztés...................................................................................61
1. A fogalom meghatározása ......................................................................61
2. Az egészséges szervezet jellemzői .............................................................62
3. Motivációs szakadék.............................................................................63
Szakirodalom..................................................................................................64
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
1
2
3
Regisztráció
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.