1.034.801

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Állam- és jogbölcselet

Kezdetektől a felvilágosodásig

Szerző

Kiadó: Szent István Társulat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 167 oldal
Sorozatcím: Bibliotheca Cathedrae Philosophiae Iuris et Rerum Politicarum Universitatis Catholicae de Petro Pázmány Nominatae
Kötetszám: V/3
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-361-006-0
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az államtan kérdéseinek megalapozott vizsgálata elképzelhetetlen az eszmetörténeti előzmények felidézése nélkül. Akár a folytonosságot (kontinuitás), akár a megszakítottságot (diszkontinuitás)... Tovább

Előszó

Az államtan kérdéseinek megalapozott vizsgálata elképzelhetetlen az eszmetörténeti előzmények felidézése nélkül. Akár a folytonosságot (kontinuitás), akár a megszakítottságot (diszkontinuitás) tekintjük a történeti fejlődés meghatározó vonásának, kétségtelennek tűnik, hogy mai állami eszméink és intézményeink formálódásában a múlt meghatározó szerepet játszik, így mai jelentőségüket is csak történeti változásaik alapján lehet helyesen értékelni. A rendszeres államtani vizsgálódásokat tehát okszerűen előzi meg, vezeti be és alapozza meg az az eszmetörténeti áttekintés, amelynek feladata az említett összefüggések megvilágítása.
Az állami jelenségekre orientált eszmetörténettel kapcsolatban több kérdés is felvetődik, amelyeknek előzetes megválaszolását aligha mellőzhetjük. Ez az eszmetörténet ugyanis szervesen illeszkedik be egy nagyobb és tágabb keretbe, a politikai eszmetörténetbe mint az átfogóan értelmezett politikai gondolkodás történetének egy előrehaladottabb szakaszába. Az emberi együttélésre vonatkozó első elmélkedések mint a politikai gondolkodás kezdetleges formái ugyanis minden bizonnyal igen korán, már az emberiség történetének ősi korszakaiban is megjelenhettek; utóbb, a közösségi lét kereteinek megszilárdulásával és bizonyos mértékű állandósulásával e közösségek mibenlétével, céljaival és funkcióival kapcsolatos fejlettebb nézetek és elgondolások mint következményeket, esetleg programokat is tartalmazó politikai eszmék is megfogalmazódtak, hogy azután a politikai jelenségeket és folyamatokat többé-kevésbé tudományos igénnyel leíró és magyarázó koherens politikai elméletté rendeződjenek. A kérdés most már az, hogy lehet-e és főleg indokolt-e az összefüggő történeti folyamatban ilyen "mezsgyehatárok" megvonása; lehet-e, kell-e az eszmetörténet áttekintése során ilyen, túlságosan elméleti-elvonatkoztatottnak tűnő terminológiai megkülönböztetéseket érvényesíteni. E kérdések mikénti megválaszolása azonban közvetlen gyakorlati következményekkel is jár, amennyiben logikusan összekapcsolódik azzal a nagyon is gyakorlati feladattal, hogy az előbbiekben említett, állami jelenségekre orientált eszmetörténet határait megvonjuk, kezdeteit és fejlődésének kereteit meghatározzuk. Joggal feltételezhető ugyanis - és ez szolgál következő eszmetörténeti vizsgálódásaink kiindulópontjául -, hogy a politikai gondolkodás és ezen belül a politikai eszmék történetének csak az a része releváns egy, az állam kérdéseit rendszeres formában tárgyaló államtan számára, amely ehhez a szorosabb értelemben vett állami problematikához kapcsolódik. Vissza

Tartalom

1. A FORMÁLÓDÁS HOMÁLYA: A POLITIKAI ESZMETÖRTÉNET KEZDETEI 7
1.1. A görög városállamok tudománya 7
1.2. A mítoszok kora 10
1.3. „Kozmikus" elméletek 15
2. GÖRÖG FELVILÁGOSODÁS: A TERMÉSZETJOGI ÉS A JOGPOZITIVISTA FELFOGÁS ELKÜLÖNÜLÉSE 18
2.1. Szofisták 18
2.2. Szókratész és pere 22
3. ESZMÉNY ÉS VALÓSÁG AZ ÓKORI ÁLLAMBÖLCSELETBEN: PLATÓN ÉS ARISZTOTELÉSZ AZ ÁLLAMRÓL 27
3.1. A klasszikus görög politikai gondolkodás általános jellemzői 27
3.2. Platón állambölcselete 29
Az eszményi állam kontextusa [30]: Az eszményi állam [31], Állam és eszményi állam [33]; Az utópikus gondolkodásmód szerkezete [35]; Politikai szabadság, demokrácia, totális rend [36|
3.3. Arisztotelész politikai filozófiája 39
A politikai kérdések elemzésének módszere [39]; Platón és Arisztotelész [40]; A városállam természetszerű - az ember zoón politikon [41]; Az államformák rendszere és igazolhatósága [43]; Demokrácia és politeia - a vegyes alkotmány [46]
4. A VILÁGSZELLEM NYOMÁBAN: TERMÉSZETJOG A STOA ÉS A KERESZTÉNY EGYHÁZATYÁK TANÍTÁSAIBAN 49
4.1. A görög Stoa politikai és jogi eszméi 49
4.2. Cicero 50
4.3. Szent Ágoston 55
5. KÖZJÓ, HIT, ÉRTELEM: AQUINÓI SZENT TAMÁS JOG- ÉS ÁLLAMBÖLCSELETE 59
5.1. Az állam általános jellege 60
5.2. Az igazságosság 62
Az erények rendszere és az igazságosság [62]; Az igazságosság fogalma [64]; Az igazságosság fajtái [64); Az igazságosság és a jog [67]
5.3. Rend, törvény, állam
A világ mint a sokféleség egysége [68]; A törvények fajtái [69]; Törvény és értelem, természetjog és állam [71]
5.4. Az államhatalom jellege, forrása és korlátai 74
A hatalom forrása, lényege és konkrét megvalósulása [74]; Államformák [76], Zsarnokság, alattvalói engedelmesség és ellenállás [78J; Kiegészítések [79]
6. A KÉT KARD ELMÉLETEI: A KÖZÉPKOR JOGI ÉS POLITIKAI GONDOLKODÁSA 82
6.1. Egyházi és világi hatalom: dekretisták és legisták (Ld. Péteri Zoltán Természetjog - Államtudomány c. kötetben, 1.1.3. pont, 8-10. o.)
6.2. Dante 82
6.3. A hatalom korlátai; a zsarnoki hatalom (Ld. Péteri Zoltán Természetjog - Államtudomány c. kötetben, 1.1.4. pont, 10-15. o.)
7. ÁLLAM, POLITIKA, ERKÖLCS: NICCOLO MACHIAVELLI AZ ÁLLAMRÓL ÉS POLITIKÁRÓL 85
7.1. Machiavelli és kora 85
A modern állam és Itália [85]; Machiavelli elméletének általános jellege [86]
7.2. A politika mint mesterség 88
Az uralom eszközei [88]; Az „emberi természet" [90]; Virtu és fortuna [91]
7.3. Cél és eszköz viszonya a politikában 92
8. SZUVERENITÁS ÉS ELLENÁLLÁS: REFORMÁCIÓ ÉS ELLENREFORMÁCIÓ AZ ÁLLAMRÓL ÉS A JOGRÓL 94
8.1. Luther tanainak államtani következményei 94
8.2. A reformáció ellenállási elmélete 96
8.3. Jean Bodin és a szuverenitás elmélete 99
Élete és művei [99]; a szuverenitás elmélete [99]; a szuverén hatalom jegyei [101]; A szuverenitás fogalmának aktualitása [102]
8.4. Az ellenreformáció államelmélete 103
A radikális perspektíva [103]; Az abszolutista perspektíva [105]
9. AZ EMBERI TÖKELETESEDÉS VÁGYÁLOM: A RENESZÁNSZ UTÓPIÁK 107
9.1. Morus 108
9.2. Campanella 112
9.3. Bacon 114
10. RÁCIÓ ÉS TERMÉSZETJOG: A „KLASSZIKUS" TERMÉSZETJOGI ELMÉLETEK (Ld. Péteri Zoltán Természetjog - Államtudomány c. kötetben, 1. fejezet 5-24. o.)
10.1. Eszmetörténeti előzmények (1.1.1-2. pont, 5-8. o.)
10.2. A „klasszikus" természetjogi elméletek jellemző vonásai (1.2.1. pont, 16-18. o.)
10.3. A „klasszikus" természetjogi irányzat kezdetei (Vasquez, Althusius, Grotius) (1.2.2. pont 19-23. o.)
10.4. A „klasszikus" természetjog racionalista változata (Pufendorf, Wolff) (1.2.3. pont, 23-24. o.)
11. KONSZENZUS ÉS JOGSZERŰ KÖZHATALOM: A TÁRSADALMI SZERZŐDÉS KLASSZIKUS ELMÉLETEI 116
11.1. A társadalmi szerződés elméleteiről - általában 116
11.2. A klasszikus szerződéselméletek előzményei 119
Antik hagyomány [119]; Középkori előzmények [120]; A reneszánsz és a reformáció kora [121]
11.3. A klasszikus szerződéselméletek 123
Thomas Hobbes [123]: A társadalmi szerződés sémája [125], A modern polgári állam jellemzői [126]; Benedictus Spinoza [129]; John Locke [131]: A társadalmi szerződés sémája [132], A kormányzat - megbízás [133]; Jean-Jacques Rousseau [134]: Az emberi civilizáció fejlődése és a társadalmi szerződés sémája [135], Az általános akarat és a nép főhatalma [137], Politikai közvetlenség és totális uralom [138], A Rousseau-i paradoxon [140]; Immanuel Kant [141]; A szerződéselméletek kritikái [142]; A megújult kontraktualizmus [145]
12. ÉSZ, ERÉNY ÉS HASZON: A FELVILÁGOSODÁS NÉZETEI ÁLLAMRÓL ÉS JOGRÓL 146
12.1. A felvilágosodás néhány kulcsfogalma 146
Racionalizmus és természettudományos gondolkodás [146]; Szekularizáció [146]; Tolerancia [147]; Haszonelvűség [148]; Társulási hajlam, társiasság [148]
12.2. A felvilágosodás legáltalánosabb nézetei az államról és a jogról 149
Jogfelfogás [149]; Államfelfogás [149]: Természetjogi hagyomány [149], Republikánus hagyomány [150], Az államérdek tana [150]
12.3. Voltaire harca az igazságszolgáltatás igazságtalanságai ellen 151
12.4. Beccaria a jog racionalizálásáról 153
12.5. David Hume szkeptikus kormányzattana 155
12.6. Adam Ferguson: polgári társadalom és katonai erények 157
12.7. Erény és forradalom Robespierre és Burke elméletében 158
12.8. Benjamin Constant a régiek és a modernek szabadságáról 161
Névmutató 164
Kötelező irodalom 165
Ellenőrző kérdések 166
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv