1.034.795

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Államháztartástan

Távoktatás 33/1999.

Szerző

Kiadó: Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar
Kiadás helye: Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 160 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Bevezetés
Ez a tananyag a József Attila Tudományegyetem távoktatási formában történő közgazdász képzése számára készült. Elkészítése során ezért igyekeztünk szem előtt tartani a távoktatási... Tovább

Előszó

Bevezetés
Ez a tananyag a József Attila Tudományegyetem távoktatási formában történő közgazdász képzése számára készült. Elkészítése során ezért igyekeztünk szem előtt tartani a távoktatási képzés sajátosságait: azaz, hogy előadások helyet konzultációs formában -kevés óraszám mellett - van lehetőségük a képzésben résztvevőknek az anyagot megismerni; egyebekben a vizsgára való felkészülés önállóan történik.
A jegyzet a pénzügytan egyik ágát az Államháztartástant igyekszik megismertetni Önnel. Nem egyszerűen közgazdaságtanról lesz szó; -az ökonómia tárgyunk túlmutat a makroökonómiai kérdéseken. E tárgy keretében szükséges bizonyos jogi-, statisztikai- és számviteli ismereteket is elsajátítani, mert ezekkel együtt érthető meg a komplex ismeretanyag ami az államháztartási gazdálkodást jellemzi.
A tantárgy célja, hogy bemutass az állam fiskális tevékenységét, milyen eszközök állnak rendelkezésére e tevékenysége során-, illetve hogyan alakul ezek egymáshoz való viszonya. Egyben igyekszünk segíteni a leendő közgazdászokat abban, hogy sikeresen tudjanak eligazodni az államháztartási gazdálkodás jelenségeinek értelmezésében.
Bemutatjuk továbbá, hogy milyen részekből tevődnek össze az állami bevételek és kiadások, -(ezekkel egyébként közvetve vagy közvetlenül nap, mint nap találkozhatunk); lesz szó még az államadósság alakulásáról és annak kezeléséről, illetve az államháztartás körében az utóbbi öt évben végbement reformokról.
A tananyag első részében alapvető elméleti fogalmakat tisztázunk, elsősorban jogi aspektusból fogalmazva meg az állam funkcióját, illetve feladatait. Majd általában mutatjuk be az államháztartással kapcsolatos ismereteket; illetve bizonyos részeknél a konkrét jogszabályi előírásokkal együtt ismertetjük az államháztartási gazdálkodás jelenlegi helyzetét. Igyekeztünk azonban minél több helyen táblázatokba szedett statisztikai adatokkal, illetve grafikonokkal illusztrálni bizonyos trendeket, amelyek az elmúlt évek történéseit jellemzik.
Általában is elmondhatjuk, hogy Tanszékünk a Pénzügytant -és ezen belül az Államháztartástant- egyfajta jogi-szociológiai megközelítéssel igyekszik a hallgatóknak interpretálni. Meggyőződésünk ugyanis, hogy e tárgy keretében nem lehet egyszerűen adathalmazokról beszélni. Éreztetni szeretnénk, hogy a számok minden esetben a társadalomra vonatkozó információt hordoznak, illetve valamennyi -a fiskális gazdálkodással összefüggő intézkedés- az egyes emberre van közvetett, vagy közvetlen kihatással bírnak.
Abból indultunk ki, hogy a képzésben résztvevő hallgató már megszerezte a szükséges makroökonómiai ismereteket. így elegendő már csak utalnunk arra, hogy az ismert újratermelési modellekben a termelők és a fogyasztók közé ékelődik egy újraelosztó rendszer: az államháztartás.
Az állam újraelosztó tevékenysége útján forrást gyűjt és oszt el azon feladatok megvalósítása érdekében, melyeket a gazdasági racionalitás alapján (is) közösségi szinten érdemes megvalósítani. Vissza

Tartalom

Bevezetés1
Az államháztartástan elmélete4
Mi az államháztartás?4
Mi az állam?4
Az államháztartás funkciója5
Az államháztartás alrendszerei6
A költségvetés6
Az állam funkcióiról7
Az állam feladatai a modern jóléti államokban12
Az állami feladat12
A jóléti államok (át)alakulása12
Az életszínvonal14
Az állam az EU-ban - Új szereposztás14
Függelék a II. fejezethez16
Növekedés, újraelosztás, jóléti juttatások16
Költségvetések, kiadások, deficitek18
A magyar államháztartás21
Az alrendszerek költségvetéséről általában21
Az államháztartási teljesítmények mérése: - A FGS22
Az államháztartás gazdálkodásának alapelvei22
Az államháztartási adatok nyilvánossága24
A központi költségvetés tervezése és jóváhagyása24
Az állami kezességvállalás szabályai28
A pénzügyminiszter feladatai a központi költségvetéssel kapcsolatban28
A költségvetési fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetőjének feladatai29
A központi költségvetés tervezésének "menetrendje"31
A központi költségvetés bevételei32
A költségvetés bevételei32
A költségvetési bevételek csoportosítása32
A fizetési kötelezettségek előírása33
Az adó szerepe az állami bevételek között36
Adóreform38
Adóztatással kapcsolatos kérdések39
Továbi adó- és járulékreform szükségessége40
Vámok, vámpótlékok43
A vámok csoportosítása43
A vám szerepe a költségvetés bevételei között45
A központi költségvetés kiadásai47
A költségvetési kiadások csoportosítása47
A központi költségvetés szerkezeti rendje48
A központi költségvetés egyenlegének rendezése, és a zárszámadás49
Államadósság, és az államadósság finanszírozása52
Mi az államadósság?52
Adósságtípusok53
Az adósságkezelés53
A hazai államadósság kezelése54
Az államadósság alakulása 1997-ben55
Az államháztartás egyenlegének alakulása, és a Seigniorage56
A monetáris, illetve fiskális seigniorage elmélete60
Függelékek VI. fejezethez61
Az eladósodás folyamata a korai időszakban61
Botos Katalin: A mai magyar államadósság rövid története62
A Magyar Nemzeti Bank szerepe a költségvetés finanszírozásában70
A MNB és az állami költségvetés a '70-es és '80-as években70
Az államháztartás reformja74
Az államháztartási reform szükségessége74
Célok és elvek az államháztartás reformja során81
A reformok továbbfejlesztése: programfinanszírozás82
Az alrendszerek pénzellátása: A Kincstár és a Tákisz86
A Magyar Államkincstár86
A Kincstár pénzforgalma92
A Kincstár irányítása és szervezete96
A Területi Államháztartási és Közigazgatási Információs Szolgálat98
A társadalombiztosítási alrendszer100
A társadalombiztosítás költségvetése100
A társadalombiztosítás reformja102
Az új nyugdíjrendszerrel kapcsolatos fontosabb kérdések104
A helyi önkormányzatok az államháztartás rendszerében105
A helyi önkormányzatok költségvetése105
Az elkülönített állami pénzalapok108
Az elkülönített állami pénzalapok rendszere 1989-98 között108
Az elkülönített állami pénzalapok eredeti funkciója109
Elkülönített alapok költségvetési integrációja (1995)113
Az alapok finanszírozása113
Az elkülönített állami pénzalapok költségvetése114
Az elkülönített állami pénzalapok sorsa 1999-től117
Függelék a XII. fejezethez117
Az államkincstárak nemzetközi példái117
Az államháztartási ellenőrzés123
Állami Számvevőszék124
A számvevőszéki ellenőrzés szabályai128
A hatályos ÁSZ törvény újraalkotása szükségességének főbb indokai132
Függelék a XIII. fejezethez135
Az Állami Számvevőszék kialakulása135
Az államháztartás 1997-98-ban136
Az államháztartás pénzügyi helyzete 1997-ben136
A helyzet 1998-ban139
A középtávú gazdasági prioritások141
Az állami vagyonnal való gazdálkodás142
A kincstári vagyon143
Privatizáció147
A magyar privatizáció150
A tartósan állami tulajdoni részesedéssel működő társaságokról155
Függelék a XVI. fejezethez156
A szomszédos országok privatizációs gyakorlatának néhány jellemzője156

Horváth Ferenc

Horváth Ferenc műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Horváth Ferenc könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv