| Előszó | |
| Az államtan XX. századi klasszikusai | 1 |
| Georg Jellinek: Az állam alkotmánya és a közjog garanciái. | |
| Az általános államtan (1900) részlete | 3 |
| Az Állam alkotmánya | 3 |
| A közjog garanciái | 32 |
| Max Weber: A racionális állam | |
| Államszociológiai töredék (1911-1920) | 38 |
| A racionális állam keletkezése | 38 |
| A racionális állam mint a legitim erőszak monopóliumával rendelkező intézményes uralmi szervezet | 107 |
| Az állami uralmi üzem mint igazgatás. Politikai irányítás és hivatalnokuralom | 121 |
| Firedrich Meinecke: Az államrezon fogalma (1924) | 71 |
| Hans Kelsen: Az államelmélet alapvonalai (1926) Részletek | 91 |
| Az állam mivolta | 91 |
| Az állami rend megalkotása | 107 |
| A jogalkotás fokozatai (Az állam három hatalma vagy funkciója) | 107 |
| A jogalkotás szervei (Az államszervek) | 114 |
| A jogalkotás módszerei (Az államformák) | 121 |
| Carl Schmitt: Állami és politikai. A politika fogalma (1927) Részletek | 130 |
| Állami és politikai | 130 |
| A barát és ellenség megkülönböztetése, mint a politika kritériuma | 136 |
| A háború mint az ellenségesség megjelenési formája | 138 |
| Az állam mint a politikai egység pluralizmus által megkérdőjelezett formája | 146 |
| Döntés a háborúról és ellenségről | 153 |
| Depolitizálódás az etikai és ökonómia ellentétességén keresztül | 160 |
| A semlegesítődések és depolitizálódások korszaka | 169 |
| Rudolf Smend: Az állam mint integráció (1928) | 183 |
| Az integráció mint az állam alapvető életfolyamata | 183 |
| Személyes integráció | 189 |
| Funkcionális integráció | 195 |
| Tárgyi integráció | 205 |
| Az integrációs rendszer egysége. Az integráció fajainak viszonya egymáshoz. Kül- és belpolitika | 214 |
| Appendix I. A Weimari Köztársaság államelméleti vitái | 224 |
| Hermann Heller: A törvény fogalma a Birodalmi alkotmányban (1928) | 224 |
| Az uralkodó tan | 224 |
| Az alkotmányos törvényfogalom történelmi-politikai alapjai | 227 |
| Az uralkodó tan kritikája | 233 |
| Jogállam és törvény | 241 |
| Jogszabály és jogi alapelv | 244 |
| Birodalmi Alkotmány és törvény | 247 |
| A "törvény" szó különleges jelentései a Birodalmi Alkotmányban | 256 |
| Fő tételek | 259 |
| Carl Schmitt: A birodalmi elnök mint az alkotmány őre (1931) | 260 |
| A semleges hatalmi ág (pouvoir neutre) államjogi tana | 260 |
| A "semleges hatalmi ág" különös jelentősége a pártok pluralista államában. A munkaügyi vitákkal kapcsolatos állami egyeztetés példája | 269 |
| A tisztviselő kar és a pártok pluralista államától való "függetlenség" különböző lehetőségei | 278 |
| A birodalmi elnöki intézmény demokratikus alapjai | 285 |
| Hans Kelsen: Ki legyen az alkotmány őre? | 289 |
| Az alkotmány garanciájának problémája az alkotmányos monarchiában | 289 |
| A Constant-i "pouvoir neutre" ideológiájának megújítása | 292 |
| Az alkotmány bíróságok útján megvalósuló garanciája | 295 |
| Igazságszolgáltatás és "politikai" funkció | 297 |
| Az igazságszolgáltatás lényege | 299 |
| Jogalkotás és jogalkalmazás | 302 |
| Az ún. "performájúság" | 308 |
| "Pluralizmus" és "totális állam"kategóriáinak segítségével | 311 |
| Az alkotmánybíráskodás kizárása a "pluralizmus" és a "totális állam" kategóriáinak segítségével | 316 |
| Az államfő mint az alkotmány őre | 319 |
| Az "alkotmány őre" vagy a "parlamenttel szembeni ellensúly"? | 324 |
| Államjogtan vagy mitológia? | 329 |
| Tudomány és politika | 332 |
| A modern államok általános jellemzői és főbb formái | 333 |
| Peter Pernthaler: Az állam szervezete (1986) | 335 |
| Az államszervezet történelmi kialakulása | 335 |
| Az államszervezet általános funkciói | 338 |
| A szervezet két alaptípusa: hierarchia és társulás | 341 |
| A hierarchia kialakulása és formái | 342 |
| A hierarchikus elv mai formái | 346 |
| A hierarchia veszélyei és azok elhárítása | 351 |
| A társulás kialakulása és formái | 354 |
| Az államszervezet jogi rendszerei | 359 |
| Az államszervezet politikai rendszerei | 371 |
| A modern demokrácia típusának sokfélesége | 378 |
| Autokrácia, képviselet és igazgatás | 381 |
| Maurice Duverger: Állam és kormányzat | |
| A kormányzat felépítése (1955) | 385 |
| A kormányzati szervezet elemei | 385 |
| Az állami szervek | 386 |
| Állami funkciók | 409 |
| A kormányzati rendszerek típusai | 421 |
| A hagyományos tipológia | 421 |
| A modern tipológia | 432 |
| Thomas Fleiner-Gerster: Az állam és a társadalom céljai és feladatai | 440 |
| Az államcélok jelentése | 440 |
| Az állam védelmi funkciója | 446 |
| Az állam jóléti feladatai | 451 |
| Friedrich Koja: Az alkotmány (1991) | 461 |
| Bevezetés és kérdésfeltevés | 461 |
| A formális és az anyagi értelemben vett alkotmányjog | 461 |
| Joglogikai és pozitív jogi értelemben vett alkotmány | 467 |
| Tipikus alkotmánytartalmak | 468 |
| Alkotmánymódosítás - alkotmánysértés (kontinuitás - diszkontinuitás) "Alkotmányváltozás" | 469 |
| Az alkotmány mint "játékszabály" vagy mint anyagi "értékrend". "Jogi" vagy "politikai" alkotmányfelfogás | 471 |
| Ludwig Adamovich: Forradalom - demokrácia - jogállam | |
| Gondolatok az "autoritás" kérdéséhez | 475 |
| Blandine Kriegel: Demokrácia és jogállam | 487 |
| Ernst-Wolfgang Böckenförde: A közvetett/képviseleti demokrácia mint a demokrácia tényleges formája | 497 |
| A | 497 |
| B | 500 |
| A demokrácia lényegének kérdése | 500 |
| A demokrácia azonosság-közvetlenség elvének bírálata | 502 |
| A demokrácia mint államforma fogalma és konstrukciója | 511 |
| C | 515 |
| A képviselet fogalmának kettős jelentéstartalma | 515 |
| A demokratikus képviselet tartalma és létrejötte | 517 |
| A demokratikus képviselet és megkettőződés problémája | 520 |
| A demokratikus képviselet hiányának vagy szétesésének következményei | 522 |
| Hannah Arendt: A totalitárius állam (1958) | 526 |
| Az úgynevezett totalitárius állam | 530 |
| A titkosrendőrség | 562 |
| Gosta Esping-Andersen: Mi a jóléti állam? (1990) | 585 |
| A jóléti állam újrafogalmazása | 588 |
| Jogok és dekommodifikáció | 589 |
| A jóléti állam mint társadalmi rétegződési rendszer | 591 |
| A jóléti államok típusai | 594 |
| A jóléti államtípusok létrejöttének okai | 597 |
| Következtetés | 600 |
| Appendix II. A szuverenitás tüneménye | 603 |
| Hans Kelsen: A szuverenitás fogalmának változása (1929/1931) | 603 |
| Jacques Maritain: A szuverenitás fogalma (1950) | 615 |
| Stanley I. Benn: A szuverenitás jelentésváltozatai (1955) | 634 |
| Bevezetés | 634 |
| A jogi szuverenitás | 636 |
| A törvényhozói szuverenitás | 640 |
| Az állam szuverenitása nemzetközi vonatkozásban | 643 |
| A szuverenitás mint "legfőbb kényszerítő hatalom" | 645 |
| A szuverenitás mint "legerősebb politikai befolyás" | 647 |
| Összegzés | 649 |
| H. L. A. Hart: Szuverenitás és jogilag korlátozott kormányzat (1982) | 651 |
| Jogi kormányzat | 651 |
| Szuverenitás | 654 |
| Jogilag korlátozott kormányzat | 658 |
| Egyes államtani kérdések | 673 |
| Karl Korinek: A hatalommegosztási tan aktualitásáról (1995) | 675 |
| A hatalommegosztás rendezőelve | 675 |
| A rendezőelv megvalósulása az osztrák alkotmányjogban | 679 |
| A hatalommegosztáson alapuló államvezetési rendszer működőképességének feltételei | 689 |
| Összegzés | 696 |
| Kurt Eichenberger: Kormányzati rendszer és közvetlen demokrácia Svájcban (1986) | 698 |
| A svájci államberendezkedés két fő vonása | 698 |
| A szűkebb értelemben vett kormányzati rendszer | 699 |
| A közvetlen-demokratikus elemek | 707 |
| A kormányzati rendszer és a félig közvetlen-demokrácia kölcsönös egymásra hatása | 715 |
| Záró megjegyzések | 718 |
| Jörn Ipsen: A politikai pártok (helyzete a Német Szövetségi Köztársaságban) (1993) | 719 |
| A politikai pártok szerepe a parlamentáris demokráciában | 719 |
| A pártok esélyegyenlősége | 723 |
| Az állami pártfinanszírozás | 727 |
| Az alkotmányellenes pártok tilalma | 732 |
| Douglass C. North: Az állam neoklasszikus (gazdaság)elmélete (1981) | 738 |
| Gary S. Becker: Verseny és demokrácia (1958) | 752 |
| Verseny az ideális demokráciában | 753 |
| Verseny a tényleges demokráciákban | 756 |
| James M. Buchanan: Szerződéselvűség és demokrácia (1984/1985) | 758 |
| Ernst von Hippel: Állam és vallás (1963) | 767 |
| Az állam semlegességéről szóló tan | 767 |
| Állam és kereszténység | 769 |
| Felix Ermacora: Az állam szekularizációja (1970) | 774 |
| Thomas Fleiner-Gerster: Modern egyház a modern államban (1995) | 783 |
| A vallási fundamentalizmus és nacionalizmus fenyegetése | 783 |
| Út a modernizáció felé | 785 |
| Az egyházak modern és tradicionális önmegértése | 789 |
| Modernség és hagyomány az egyházban és az államban | 792 |
| Kihívás az egyházak felé | 793 |
| Friedrich Koja: Állami szükségállapot és szükségállapotra való jog (1993) | 797 |
| Írott vagy íratlan a szükségállapotra vonatkozó jog? | 797 |
| Az állami szükségállapot foglma | 800 |
| A szükségállapotra vonatkozó jog | 805 |
| Grant Wardlaw: Politikai terrorizmus. A hadsereg szerepe a terrorelhárítási műveletekben (1989) | 818 |
| A rendőrség és a hadsereg szerepe a demokratikus társadalomban | 820 |
| A rendőrség militarizálása | 823 |
| A rendőrség szerepe | 824 |
| Milyen problémákat okoz a hadsereg bevetése? | 827 |
| "Harmadik erő" | 831 |
| Kiegyensúlyozott válasz | 834 |
| Felix Ermacora: Az államok elismerése a nemzetközi jogban (1970) | 838 |
| Roman Herzog: Államkapcsolatok (1971) | 847 |
| Az államkapcsolatok hagyományos tipológiája | 847 |
| Szempontok az államkapcsolatok új tanához | 853 |
| Az integrációs elv problémája | 863 |
| Appendix III. Az Európai Unió államtani kérdései | 867 |
| Hermann-Josef Blanke: A Maastrichti Uniós Szerződés | 867 |
| Lépés az európai szövetségi állam felé vezető úton? (1993) | 867 |
| Az Európai Közösség politikai célkitűzése | 867 |
| Eddigi fejlődési irányok | 870 |
| A Maastrichti Uniós Szerződés | 872 |
| Szövetségi állam felé haladunk? | 888 |
| Karl Doehring: Állam és alkotmány az egységesülő Európában | 894 |
| Az európai nemzetállamok sorsa | 864 |
| A status quóról | 896 |
| Változtat-e a Maastrichti Szerződés a helyzeten? | 903 |
| Találgatás Európa fejlődéséről | 909 |
| Neil MacCormick: A Maastricht-ítélet: szuverenitás - ma (1995) | 911 |
| Jegyzetek és mutatók | 923 |
| A közölt művek szerzői | 923 |
| Idegen szavak és szakkifejezések | 943 |
| Névmutató | 947 |
| Tárgymutató | 957 |
| Jogforrásmutató | 960 |